فرهنگی هنری اجتماعی
فرهنگی هنری اجتماعی
قالب وبلاگ
ارتباط با مدیر
نظر سنجی
چه موضوعاتی مورد پسند شما هست ؟
جستجو

تبلیغات

  استفاده از ابزار PEN

توسط ابزار  penشما می توانید خطهای راست،منحنی ها یا خطهای آزاد و شکلهای مورد نظرتان را رسم کنید.ابزارpen به همراه ابزارshape می تواند برای تولید اشکال پیچیده بکار رود.در شکل زیر ابزار  penوshape نشان داده شده اند.
جهت رسم با ابزار pen موارد زیر را تنظیم کنید :
1- ابزار pen را انتخاب کنید.
2- در نوار option موارد زیر را تنظیم کنید:
•    برای اضافه کردن نقطه لنگر(Anchor point) در هنگام کلیک برای رسم خط و حذف نقطه لنگر در هنگام کلیک بر روی نقطه گزینه Auto add/Delete را انتخاب نمایید.
•    برای پیش نمایش مسیر پاره خطهایی که شما رسم می کنید بر روی فلش کناری دکمه custom shape کلیک کرده و گزینه Rubber band را انتخاب نمایید.

3- اشاره گر را در محل شروع خط  قرار داده و کلیک کنید تا نقطه لنگر شروع،مشخص شود.
4- برای رسم خط یا پاره خط در موقعیت های دیگر کلیک کنید.
5- برای اتمام path:
•    اگر مسیر بسته نیست به همراه کلید Ctrl کلیک نمایید.
•    اگر مسیر رسم شده بسته است اشاره گر را بر روی نقطه ابتدایی قرار دهید.در اینصورت یک دایره کوچک ظاهر می شود.در آن صورت کلیک نمایید.

رسم منحنی با بزار pen
برای رسم منحنی می توانید ابزار pen را در جهتی که شما می خواهید منحنی تولید شود درگ نمایید.در هنگام رسم منحنی خطوط راهنما را به خاطر بسپارید.

•    برای ایجاد یک منحنی همیشه نقطه شروع را در جهت انحنای منحنی درگ کنید و نقطه دیگر را در جهت مخالف درگ نمایید.برای ایجاد منحنی "S" مانند،هر دو نقطه را در یک جهت درگ نمایید.

رسم با ابزار Freeform pen
با ابزار Freeform pen همانند مداد شروع به رسم نمایید.در هنگام رسم نقاط لنگر به صورت اتوماتیک اضافه می شوند.

قلم مغناطیسی(magnetic pen) با انتخاب گزینه magnetic pen از نوار option مربوط به freeform pen فعال می شود. در این صورت قلم مغناطیسی همانند ابزار انتخاب magnetic lasso می شود.
برای رسم با ابزار freeform به صورت زیر عمل کنید:
1- در نوار option با کلیک بر روی فلشی که در کنار دکمه custom shape قرار دارد می توانید عددی بین 5/0 و 10 پیکسل برای Curve Fit وارد کنید.عدد بزرگ برای این پارامتر باعث ساده شدن مسیر و کم شدن نقاط لنگر(Anchor points) می گردد.
2- برای رسم path اشاره گر را بر روی شکل درگ کنید.
3- برای ادامه مسیر رسم شده با freeform اشاره گر را در انتهای خط قرار دهید تا یک علامت ممیز کوچک در کنار اشاره گر ظاهر شود.سپس شروع به درگ نمایید.
4- برای اتمام مسیر،کلید سمت چپ مؤس را رها کنید.برای ایجاد یک مسیر بسته اشاره گر را به روی نقطه شروع ببرید تا یک دایره کوچک در کنار اشاره گر ظاهر شود و کلیک نمایید.  
برای رسم با ابزار magnetic pen به صورت زیر عمل کنید:
1- برای تبدیل Freeform pen به magnetic pen از نوار option گزینه magnetic را انتخاب نمایید وسپس موارد زیر را به بعد از کلیک برروی فلش کنار دکمه custom shape وارد نمایید:
•    برای width عددی بین 1 و 256 می توانید وارد کنید.ابزار magnetic penتنها لبه هایی که در فاصله پیکسلی تعیین شده در کادر width هستند شناسایی خواهد کرد.
•    در مقابل contrast عددی به درصد مابین 1 و 100 وارد کنید تا ابزار،کنتراستی را که در تصویر باید به آن توجه کند تعیین شود.مقدار بالا را برای تصویرهای با کنتراست کمتر بکار ببرید.
•    برای تعیین تعداد نقطه لنگرگذاری،در مقابل Frequency مقداری بین 5 تا 40 وارد کنید.
•    اگر شما با یک style tablet کار می کنید می توانید pen pressure را انتخاب یا از حالت انتخاب خارج نمایید.وقتی که این گزینه،انتخاب شده باشد اگر فشار قلم افزایش یابد باعث کاهش width می گردد.
2- در یک نقطه از تصویر کلیک کنید تا نقطه شروع ثبت شود.
3- برای رسم مسیر،اشاره گر را حرکت دهید یا دور لبه ای که می خواهید درگ نمایید.
4- اگرmagnetic pen نتواند لبه را پیدا کند شما می توانید در محل های مورد نظر جهت اضافه کردن نقطه گره (fastening point) یک بار کلیک کنید.اگر بخواهید آخرین نقطه گره را پاک کنید کلید Delete را فشار دهید.
5- در رسم با magnetic pen می توانید موارد زیر را انجام دهید:
•    برای رسم آزاد با magnetic pen کلید Alt را پایین نگه دارید.
•    در هنگام کلیک برای تعیین نقطه گره،کلید Alt را پایین نگه دارید تا خط راست رسم شود.
6- با فشردن کلید [ پارامتر width مربوط به magnetic pen یک پیکسل کم می شود و با فشردن ] پارامتر width یک پیکسل زیاد می شود.
7- مسیر را با یکی از روشهای زیر به پایان برسانید:
•    کلید Enter را فشار دهید.
•    دو بار کلیک کنید تا مسیر بسته شود.
•    کلید Alt را پایین نگه داشته و دو بار کلیک کنید تا مسیر با یک خط راست بسته شود.

ویرایش لایه shape
لایه shape یک لایه پر است که به یک ماسک برداری لینک شده است.با ویرایش لایه shape شما می توانید رنگ آن را عوض کنید یا gradient یا طرح به ان اضافه کنید.

•    برای تغییر رنگ لایه shape بر روی آیکن ان لایه در پالت لایه ها،دو بار کلیک کنید و رنگ مورد نظر را از کادر محاوره ای color picker انتخاب نمایید.
•    برای پر کردن لایه shape با یک طرح یا gradient به صورت زیر عمل کنید:
1- در پالت لایه ها،لایه shape را انتخاب کنید.
2- یکی از موارد زیر را انجام دهید:
ü    فرمان Layer/change layer content/gradient را انتخاب کرده و optionهای Gradient را تنظیم کنید.شکل 
ü    فرمان Layer/change layer content/pattern را انتخاب کرده و optionهای آن را تنظیم کنید.
•    برای تغییر مسیر پیرامون شکل،در پالت لایه ها یا پالت pathها آیکن ماسک برداری(vector mask) را کلیک کنید.سپس شکل را با بکارگیری ابزار shape و pen تغییر دهید.

بکارگیری پالت Paths
در پالت path نام و آیکن تمام مسیرهای ذخیره شده،مسیر کار جاری و ماسک بردار جاری وجود دارد.برای نمایش پالت paths از منوی window گزینه paths را کلیک نمایید.شکل

برای انتخاب path در پالت path بر روی path مورد نظر کلیک کنید و برای از انتخاب خارج کردن path در فضای خالی پالت کلیک کنید یا کلید ESC را فشار دهید. 

ویرایش pathها
یک مسیر از ترکیب چند جزء بوجود می آید که هر جزء دارای نقاط لنگری است که این نقاط توسط خطی به هم متصل شده اند.

Pathها نسبت به داده های پیکسلی ،فضای کمتری را اشغال می کنند و می توانند برای نگهداری طولانی ماسک های ساده مورد استفاده واقع شوند.

نقاط لنگر،خطهای جهت دهی،نقاط جهت دهی و اجزاء path
هر path از یک یا چند خط راست یا منحنی تشکیل می شود.نقاط لنگر(Anchor points) نقاط انتهایی هر جزء خط یا منحنی از path می باشند.در جزء کمان هر نقطه لنگر انتخاب شده،یک یا چند خط جهتی (direction lines) را نشان می دهد که منتهی به نقطه جهت دهی (direction point) می شوند.

موقعیت خطوط جهت ده و نقاط ،شکل و اندازه بخش منحنی را تعیین می کنند.جابجایی این اجزاء شکل منحنی را   می تواند عوض کند .

انتخاب مسیرها
انتخاب یک قسمت از مسیر باعث نمایش کلیه نقاط لنگر آن می شود و اگر قسمت انتخاب شده منحنی باشد خطوط جهت دهی و نقاط جهت دهی نیز دیده خواهند شد.

نقاط جهت دهی به صورت دایره های پر،نقاط لنگر انتخاب شده به صورت مربع پر و نقاط لنگر انتخاب نشده به صورت مربعهای تو خای دیده می شوند.
طریقه انتخاب یک مسیر به صورت زیر است:
1- یکی از موارد زیر را انجام دهید:
•    برای انتخاب یک مسیر،ابتدا ابزار انتخاب را که در شکل زیر نشان داده شده است انتخاب نمایید و سپس در هر نقطه از داخل یک مسیر کلیک نمایید.اگر مسیر از چند مسیر تشکیل شده باشد تنها مسیری که در زیر اشاره گر است انتخاب خواهد شد.
توجه: اگر می خواهید bounding box یا کادر دور مسیر انتخاب شده،ظاهر شوداز نوارoption گزینه show bounding box  را انتخاب نمایید.
•    برای انتخاب یک بخش از مسیر،ابزار selection را انتخاب کرده و بر روی نقاط لنگر یک بخش کلیک کنید یا اینکه بر روی بخشی از مسیر درگ نمایید.
2- برای انتخاب اجزاء یا قسمتهای اضافی ابزار انتخاب مسیر یا ابزار Direct selection را انتخاب کنید و تا زمان انتخاب اجزاء اضافی کلید Shift را پایین نگه دارید.

انتقال،تغییر شکل و حذف اجزاء مسیر
برای انتقال یک جزء مستقیم از مسیر به صورت زیر عمل کنید:

1- ابزار انتخاب یا direct selection را انتخاب کرده و سپس قسمتی از مسیر را که می خواهید تنظیم کنید انتخاب نمایید.برای تصحیح زاویه با طول ضلع،نقطه لنگر را انتخاب نمایید.
2- نقطه لنگر یا بخش یا ضلع انتخاب شده را به موقعیت جدید درگ نمایید. 
برای انتقال یک قسمت از منحنی به روش زیر عمل نمایید:
1- ابزار direct selection را انتخاب کنید و سپس نقطه یا قسمتی را که می خواهید انتقال دهید را انتخاب نمایید.مطمئن شوید که دو نقطه دو طرف قسمت یا ضلع انتخاب کرده باشید.
2- نقطه لنگر یا بخش یا ضلع انتخاب شده را به موقعیت جدید درگ نمایید.

برای تغییر شکل قسمت منحنی به صورت زیر عمل کنید:
1- ابزار direct selection را انتخاب کنید و سپس بخشی از منحنی را که می خواهید تنظیم کنید انتخاب نمایید.در این صورت خطوط جهت دهی برای ان بخش ظاهر می شود.
2- منحنی را تنظیم کنید:
•    برای تنظیم موقعیت منحنی آنها را درگ نمایید.

•    برای تنظیم شکل بخش انتخاب شده در طرف نقطه لنگر انتخاب شده،نقطه لنگر را درگ کنید یا اینکه نقطه جهت دهی (direction point) را درگ نمایید .

 

برای حذف بخش انتخاب شده،قسمت مورد نظر را با استفاده از ابزار direct selection  انتخاب کرده و کلید Backspace را فشار دهید،فشار مجدد Backspace بقیه مسیر را پاک می کند.
توجه:برای حذف،انتقال و تغییر شکل مسیر می توانید مسیر مورد نظر را از پالت path انتخاب کرده و بخش مورد نظر را با ابزار direct selection انتخاب کرده و عملیات مورد نظر را انجام دهید.
برای اینکه بتوانید دو مسیر مستقل از هم را با یکدیگر جابجا کنید و یا عملیات دیگر بر روی آنها انجام دهید می توانید مسیرها را با هم ترکیب کنید.برای این کار مسیرهای مورد نظر را با ابزار selection انتخاب کرده و از نوار option بر روی combine کلیک نمایید .



درباره : پی دی اف آموزشی , آموزش کامل فتوشاپ ,
برچسب ها : 30. استفاده از ابزار Pen ,
بازدید : 337
[ 1392/05/01 ] [ 1392/05/01 ] [ هومن آذریان ]

  توانایی شناخت فتوشاپ در عمق لایه ها

لایه ها کار کردن بر روی یک قسمت از تصویر را بدون اینکه دیگر قسمتهای تصویر دستکاری شوند را امکان پذیر می سازند.لایه ها صفحات شفافی هستند که به صورت پشته روی هم چیده می شوند.اگر بر روی لایه ای تصویری نباشد شما می توانید لایه های زیری ان را ببینید.برای روشن شدن مفهوم لایه به شکل زیر توجه نمایید.

استفاده از پالت لایه ها
پالت لایه ها،لیست لایه ها،گروه لایه ها(layer groups) و جلوه های (effects)لایه ها را نشان می دهد.شما با استفاده از دکمه های موجود در پالت لایه ها می توانید بسیاری از کارهای مربوط به لایه ،از قبیل ایجاد لایه،مخفی کردن لایه،نایان ساختن لایه و حذف لایه را انجام دهید.شما به دستورهای اضافی می توانید در منوی پالت و یا در منوی layer دسترسی پیدا کنید.شکل زیر پالت لایه ها را نشان می دهد.

برای نمایش پالت لایه از منوی window گزینه Layers را کلیک نمایید.

تغییر اندازه آیکن لایه ها در پالت
از منوی لایه،گزینه palette option را انتخاب کرده و یکی از اندازه ها را انتخاب کنید.

توجه کنید که اگر آیکن لایه را در پالت لایه خاموش کنید باعث افزایش سرعت اجرایی سیستم خواهد شد و همچنین فضای مانیتور آزادتر خواهد بود.

لایه background
وقتی که شما یک تصویر جدید را با یک background سفید یا یک background رنگی شروع می کنید پایین ترین لایه در پالت لایه ها،لایه background خواهد بود.هر تصویر تنها یک background می تواند داشته باشد.

شما ترتیب لایه background،opacity و یا حالت آمیختگی رنگ آن را نمی توانید تغییر دهید.اما برای تغییر در آن می توانید آن را به یک لایه معمولی تبدیل کنید.
وقتی که شما یک تصویر جدید را با محتوای ترانسپارنت شروع می کنید تصویر شما لایه پیش زمینه(background)نخواهد داشت.
تبدیل لا یه background به یک لایه معمولی
1- در پالت لایه ها بر روی background دو بار کلیک کنید یا اینکه فرمان Layer from background را از منوی layer/New کلیک کنید.
2- Option های لایه را تعیین کنید.
3- Ok را کلیک نمایید.

تبدیل لایه دلخواه به لایه background
1- لایه را در پالت لایه ها انتخاب کنید.

2- فرمان layer/New/background from layer را کلیک نمایید.

تبدیل لایه ها و گروه لایه های جدید
وقتی یک تصویر جدید را در فتوشاپ شروع می کنید آن تنها داریا یک لایه به نام background خواهد بود.

شما می توانید به این تصویر،لایه ها،مجموعه لایه ها و جلوه ها را اضافه کنید که تعداد اینها را تنها حافظه کامپیوتر محدود می کند.شما می توانید لایه های خالی ایجاد کنید و سپس محتوایی را به آن اضافه کنید یا اینکه می توانید لایه های جدید را با محتوای موجود ایجاد نمایید.وقتی که شما لایه جدیدی را ایجاد می کنید ان لایه در بالای لایه انتخاب شده و یا اینکه در داخل گروه (group)انتخاب شده قرار می گیرد.
گروه لایه ها،مدیریت لایه ها را آسان می کند.شما می توانید از گروه لایه ها برای عملیات انتقال لایه ها به صورت گروهی ،تعیین ویژگیهایی برای گروهی از لایه ها و اعمال ماسک برای گروهی از لایه ها استفاده کنید و بالاخره گروه لایه ها درهم ریختگی لایه را کاهش می دهد. برای ایجاد یک لایه جدید در پالت لایه بر روی دکمه create a new layer و برای ایجاد یک مجموعه جدید بر روی دکمه create a new set کلیک نمایید.این دکمه ها در شکل زیر نشا ن داده شده است.

اضافه کردن لایه به مجموعه یا گروه لایه و تعیین Option آنها
برای انجام این کار به صورت زیر عمل نمایید:
1- یکی از موارد زیر را انجام دهید:
•    از منوی Layer/New گزینه layer را برای ایجاد لایه جدید و از منوی Layer/New گزینه group را برای ایجاد مجموعه جدید انتخاب کنید.
•    از منوپالت لایه ها گزینه New group یا New layer را انتخاب کنید.
•    به همراه کلید Alt دکمه های Create a New group یا Create a New Layer را از پالت لایه ها کلیک نمایید.
•    برای ایجاد لایه جدید یا گروه جدید در زیر لایه یا گروه انتخاب شده ،در هنگام کلیک بر روی دکمه های مربوطه،کلید Ctrl را پایین نگه دارید. 
2- انجام یکی از مراحل ذکر شده در مرحله یک باعث باز شدن کادر محاوره ای به صورت زیر می شود:

در کادرهای محاوره ای فوق option ها را تعیینکرده و Ok نمایید.option ها به صورت زیر هستند :
•    در کادر Name نامی برای لایه ها یا مجموعه لایه تعیین نمایید.
•    Use previous layer to create clipping mask: انتخاب این گزینه باعث می شود که لایه ایجاد شده ماسکی از نوع  clipping برای لایه قبلی باشد.
•    برای قرار دادن رنگ به لایه یا مجموعه لایه هااز کادر color اقدام نمایید.
•    حالت آمیختگی رنگ را از فهرست لیستی mode برای لایه با مجموعه لایه ها تعیین نمایید.
•    Opacity مورد نظر را برای لایه یا مجموعه لایه ها تعیین کنید.
•    برای پر کردن لایه با رنگ آماده و طبیعی عبارت Fill را انتخاب نمایید.

تبدیل ناحیه انتخاب شده به لایه جدید
1- ناحیه مورد نظر را انتخاب نمایید.

2- یکی از موارد زیر را انجام دهید:   
•     فرمان Layer/New/Layer via copy را برای کپی کردن قسمت انتخاب شده در لایه جدید کلیک نمایید.
•     فرمان Layer/New/Layer via cut را برای انتقال قسمت انتخاب شده در لایه جدید کلیک نمایید.
ایجاد یک گروه جدید از لایه های انتخاب شده
ابتدا لایه های مورد نظر را انتخاب کنید و سپس فرمان Layer/New/Group from layers را کلیک کنید.برای انتخاب لایه های متوالی می توانید کلید shift را پایین نگه دارید و برای انتخاب لایه های غیر متوالی می توانید کلید Ctrl را پایین نگه دارید.در بخش های بعدی با مفهوم گروه بندی لایه ها آشنا خواهید شد.

کار با تصاویر لایه، لایه شده
فرمان های متعددی برای کار با لایه ها وجود دارد که شما توسط آنها می توانید عملیات مختلف را روی لایه ها انجام دهید.

برای مثال می توانید لایه ای را انتخاب ،مخفی،کپی و قفل کنید.

انتخاب لایه ها
اگر یک تصویر دارای لایه های زیادی باشد شما باید لایه ای را که با آن می خواهید کار کنید را انتخاب کنید.هر تغییری که شما در تصویر ایجاد می کنید تنها در لایه فعال اثر می گذارد.برای فعال کردن لایه ای جدید باید آن لایه را انتخاب کنید و باید بدانید که در هر لحظه تنها یک لایه می تواند فعال باشد.نام لایه فعال در نوار عنوان پنجره فایل ظاهر می شود.

برای انتخاب یک لایه یکی از موارد زیر را انجام دهید:
•    در پالت لایه بر روی نام یا آیکن لایه مورد نظر کلیک کنید.
•    ابزار move را از نوار ابزار انتخاب کرده و بر روی تصویر کلیک راست نمایید.در این صورت منویی با اسامی لاییه ها و مجموعه ها ظاهر می شود که می توانید یکی از انها را انتخاب کنید.

نمایش یا عدم نمایش محتوای لایه ها
شما می توانید توسط پالت لایه ها،محتوای لایه ها،مجموعه لایه ها و جلوه های لایه ها را مخفی کنید یا آنها را به نمایش بگذارید.همچنین شما می توانید تعیین کنید که چگونه نواحی ترانسپارنت در نصویر نمایش داده شود.

برای نمایش یا عدم نمایش لایه،مجموعه لایه یا جلوه لایه،به یکی از صورتهای زیر عمل کنید:
•    در پالت لایه ها بر روی علامت چشم در سمت چپ ترین ستون کلیک کنید.در این صورت علانت چشم از بین رفته و لایه،مجموعه لایه یا جلوه لایه مخفی می شود.با کلیک مجدد بر همان خانه و از ستون سمت چپ علامت چشم ظاهر شده و محتوای لایه،مجموعه لایه و یا جلوه لایه به نمایش گذاشته می شود.
•    به همرا پایین نگه داشتن کلید Alt بر روی علامت چشم لایه یا گروه لایه کلیک کنید.در این صورت تنها لایه مذکور به نمایش گذاشته خواهد شد و بقیه لایه ها مخفی می شوند.کلیک مجدد با Alt باعث نمایش محتوای همه لایه ها می گردد.
•    ستون چشم لایه ها را جهت مخفی کردن لایه یا آشکار کردن لایه درگ کنید.

کپی از لایه ها
برای کپی از یک لایه یا مجموعه لایه به صورت زیر عمل کنید:

1- لایه یا مجموعه لایه را در پالت لایه ها انتخاب کنید.
2- یکی از موارد زیر را انجام دهید.
•    لایه را به روی دکمه New layer درگ نمایید یا اینکه مجموعه لایه ها را به روی دکمه New group درگ کنید.
•    از منوی Layers گزینه Duplicate layer یا Duplicate layer set را کلیک کنید وسپس نام برای لایه یا گروه لایه وارد کرده و Ok کنید.
•    به همراه کلید Alt لایه یا گروه لایه را به روی دکمه New layer یا New group درگ کرده و در کادر محاوره ای باز شده نام مورد نظر را وارد نمائید.

کپی یک لایه یا گروه لایه از یک تصویر به روی تصویر دیگر
1- تصویر مبدأ و مقصد را باز کنید.

2- در پالت لایه مربوط به تصویر مبدأ لایه یا مجموعه لایه را انتخاب کنید.
3- سپس یکی از موارد زیر را انجام دهید:
•    لایه یا گروه لایه را از پالت لایه ها به روی تصویر مقصد درگ کنید.
•    ابزار Move را انتخاب کرده و لایه مورد نظر را از تصویر مبدأ به روی تصویر مقصد درگ نمایید.لایه یا گروه لایه کپی شده در بالای لایه فعال قرا می گیرد.
•    از منوی Layer یا از منوی پالت لایه گزینه Duplicate layer یا Duplicate group را کلیک کنید تا در این صورت کادر محاوره ای به صورت زیر باز شود.شکل در کادر فوق از فهرست کشویی Document نام Document یا فایل مقصد را انتخاب کرده و Ok نمایید.

•    از منوی select گزینه All را کلیک نمایید تا تمامی پیکسل ها در لایه جاری انتخاب شود.سپس از منوی Edit گزینه Copy را کلیک نمایید و در تصویر مقصد از منوی Edit گزینه Paste را انتخاب کنید.

ایجاد یک فایل جدید از یک لایه یا گروه لایه
1- لایه یا گروه لایه را در پالت لایه ها انتخاب کنید.

2- از منوی Layer یا از منوی پالت لایه گزینه Duplicate layer یا Duplicate group را کلیک کنید.
3- فهرست کشویی مقابل Document را باز کرده و New را انتخاب کنید.سپس نامی برای فایل در مقابل Name ذکر نمایید.

تغییر ترتیب لایه ها
برای تغییر ترتیب لایه ها یا مجموعه لایه ها به یکی از صورت های زیر عمل نمایید:

•    در پالت لایه ها ،لایه یا گروه لایه مورد نظر را به بالا یا پایین درگ نمایید.
•    برای انتقال یک لایه به داخل یک گروه یا مجموعه لایه ،لایه مورد نظر را به داخل پوشه layer group درگ کنید.این لایه در انتهای مجموعه لایه های داخل layer group جا خواهد گرفت.
•    لایه یا گروه لایه را انتخاب کرده و از منوی Layer گزینه Arrange را کلیک نمایید و از زیر منوی آن دستور مورد نظر را انتخاب نمایید.
اگر لایه انتخاب شده در داخل یک مجموعه باشد دستور جابجایی لایه در داخل لایه انجام خواهد شد.
توجه: طبق تعریف لایه background پایین ترین لایه می باشد بنابراین لایه ای را به زیر آن نمی توان برد.

Link کردن لایه ها
Link کردن لایه ها همانند کلیپس زدن به چند برگه می باشد که در این صورت با انتقال یک لایه از محلی به محل دیگر،لایه ضمیمه شده یا link شده نیز انتقال پیدا خواهد کرد.

برای link کردن لایه به صورت زیر عمل کنید:
1- لایه یا گروه های لایه را در پالت لایه انتخاب کنید.
2- بر روی آیکن لینک از زیر پالت لایه کلیک کنید.

برای از حالت link خارج کردن لایه ها کافی است بر روی آیکن لینک پس از انتخاب لایه کلیک کنیم.در این صورت آیکن لینک حذف می شود.

قفل کردن لایه ها
شما می توانید لایه را به صورت کامل یا قسمتی از آن را قفل کنید.وقتی که لایه قفل شد یک آیکن قفل در سمت راست نام ظاهر می شود.

برای قفل کردن کلیه خصوصیات لایه به صورت زیر عمل کنید:
1- لایه یا مجموعه لایه را انتخاب کنید.
2- در پالت لایه بر روی علامت قفل کلیک کنید.

برای قفل قسمتی از خصوصیات لایه ها به صورت زیر عمل کنید:
1- یک لایه را انتخاب کنید.
2- یک یا چند مورد از گزینه های قفل را که در شکل قبل نشان داده شده است کلیک کنید. 
•    انتخاب Lock transparency باعث حفظ قسمتهای ترانسپارانت لایه از نقاشی  یا ویرایش می شود.
•    انتخاب Lock position لایه را از جابجایی حفظ می کند.

برای قفل لایه های link شده یا لایه های واقع در یک گروه (group) به صورت زیر عمل کنید:
1- لایه های link شده و یا یک گروه را انتخاب کنید.
2- گزینه Lock layers یا Lock All Layers in group را از منوی Layers یا از منوی پالت لایه ها انتخاب نمایید.در این صورت کادر محاوره ای زیر ظاهرمی شود:
3- Option های مربوط به lock را انتخاب کرده و Ok نمایید.

تغییر نام لایه ها
وقتی لایه ای را به تصویر اضافه می کنید بهتر است نام آن را تغییر دهید تا با محتوای لایه همخوانی داشته باشد.

برای تغییر نام یک لایه یا گروه لایه به یکی از صورتهای زیر عمل کنید:
•    بر روی نام لایه یاگروه لایه در پالت لایه ها دوبار کلیک کنید و نام جدید را وارد کنید.
•    کلید Alt را پایین نگه داشته و بر روی لایه یا گروه لایه در پالت لایهها دو بار کلیک کنید و در کادر Name نام مورد نظر را وارد کنید.
•    لایه یا گروه لایه را انتخاب کنید و از منوی Layers یا منوی پالت لایه ها گزینه Layer properties یا گزینه Layer group properties را انتخاب کنید و نام جدید را در کادر Name وارد کرده و بر روی OK کلیک کنید.

کد رنگ برای لایه
کد رنگ برای لایه ها و یا مجموعه لایه ها ،باعث آسان تر شدن تشخیص ارتباط لایه ها با همدیگر می شود.

برای تعیین رنگ برای لایه یا مجموعه لایه ها به صورت زیر عمل کنید:
1- یکی از موارد زیر را انجام دهید:
•    Alt را فشرده و بر روی نام لایه یا گروه لایه ها دو بار کلیک کنید.
•    لایه یا گروه لایه ها را انتخاب کرده و از منوی Layers یا از منوی پالت لایه ها گزینهLayer properties یا Group properties را کلیک کنید. 
2- از کادر محاوره ای ظاهر شده و از لیست کشویی رنگ مورد نظرتان را انتخاب کرده و OK نمایید.

راستر کردن لایه ها
شما نمی توانید بر روی لایه ای که دارای داده برداری است مانند لایه Type،Shape و ماسک برداری،نقاشی کنید یا فیلتری را اعمال نمایید.اما با راستر کردن این لایه ها می توانید تغییرات مورد نظر را روی لایه آنها انجام دهید.

برای راستر کردن یک تک لایه به صورت زیر عمل کنید:
1- لایه مورد نظر را انتخاب کنید.
2- از منوی Layers گزینه Rasterize را کلیک کرده و انتخاب مورد نظر را از زیر منوی آن انتخاب نمایید.
برای راستر کردن چند لایه به صورت زیر عمل کنید:
•    لایه های مورد نظر را انتخاب کنید و فرمان Layers/Rasterize/layers را انتخاب کنبد.
•    برای راستر کردن کلیه لایه ها که شامل بردار و داده های generated هستند فرمان Layer/Rasterized/All layers را انتخاب نمایید.

حذف لایه ها
حذف لایه ای که شما نیاز ندارید باعث کاهش سایز فایل نهایی خواهد شد.برای حذف لایه به صورت زیر عمل نمایید:

1- لایه یا گروه لایه ها را در پالت لایه ا انتخاب کنید.
2- یکی از موارد زیر را انجام دهید:
•    برای حذف لایه یا گروه لایه ها(layer group) آنها را به سطل آشغال واقع در زیر پالت لایه ها درگ کنید یا به همراه Alt بر روی آیکن سطل آشغال کلیک کنید.
•    برای حذف لایه یا گروه لایه ها(layer group) سطل آشغال را کلیک نمایید.سپس Delete layer یا           Delete group را از منوی Layers یا از منوی پالت لایه ها انتخاب کنید.
برای حذف لایه های لینک شده به صورت زیر عمل نمایید:
•    برای حذف لایه های انتخاب شده از منوی Layers یا از منوی پالت لایه ها،گزینه Delete layers را انتخاب نمایید.
•    برای حذف لایه های مخفی شده گزینه Delete hidden layers را از منوی Layers یا از منوی پالت لایه ها انتخاب نمایید.

MERGE کردن لایه ها
بعد از اینکه محتوای لایه ها را به پایان رساندید می توانید لایه ها را به هم بچسبانید و یک لایه ایجاد کنید.

برای چسباندن (Merge) دو لایه به همدیگر به صورت زیر عمل کنید:
1- لایه ها یا مجموعه لایه ها را در کنار هم قرار دهید و دقت کنید که هیچکدام از آنها مخفی نباشند.
2- لایه بالایی را انتخاب کنید.
3- اگر آیتم بالایی انتخاب شده لایه است از منوی Layers یا از منوی پالت لایه ها گزینه Merge Down را کلیک کنید.

چسباندن لایه های یک گروه
1- هر لایه ای که نمی خواهید به هم چسبانده شوند مخفی کنید.

2- لایه پایه را در گروه انتخاب نمایید.لایه پایه،لایه ای است که پس از چسبانده لایه ها تنها نام آن لایه می ماند.
3- گزینه Merge Group را از منوی Layers یا از منوی پالت لایه ها انتخاب نمایید.

چسباندن تمام لایه های قابل مشاهده لینک شده و تمام لایه های قابل مشاهده
برای چسباندن لایه های لینک شده گزینه Select linked layers را از منوی Layers کلیک کنید.سپس ازمنوی Layers یا از منوی پالت لایه ها گزینه Merge Layers را انتخاب کنید.

برای چسباندن تمام لایه ها و مجموعه لایه های قابل مشاهده گزینه Merge Visible را از منوی Layers یا از منوی پالت لایه ها انتخاب نمایید.
توجه:در هنگام Merge اگر لایه ای مخفی باشد در پالت لایه ها پس از Merge خواهد ماند.

Flatting لایه ها
در هنگام چسباندن لایه ها به روش Flatting تمامی لایه های قابل مشاهده،به لایه background می چسبند و در این صورت اندازه فایل بسیار کم می شود. Flatting کردن لایه ها باعث چشم پوشی از لایه های مخفی شده و همچنین فضای ترانسپارانت لایه را به رنگ سفید تبدیل می کند.

برای Flatting لایه ها به صورت زیر عمل کنید:
1- مطمئن شوید که کلیه لایه هایی  که می خواهید به هم بچسبانید قابل رویت باشند.
2- گزینه Flatten Image را از منوی Layer انتخاب کنید یا اینکه Flatten Image را از منوی پالت لایه ها کلیک نمایید.
توجه:اگر لایه ای مخفی در پالت لایه ها باشد در هنگام Flatten کردن هشداری به صورت Discard hidden layers ظاهر می شود که اگر لایه مخفی را نمی خواهید Ok را کلیک کنید.

تنظیم Opacity لایه
Opacity یک لایه درجه معلوم شدن یا تیره شدن لایه زیر آن را تعیین می کند.برای تعیین opacity برای یک لایه به صورت زیر عمل کنید:

1- لایه یا مجموعه لایه را در پالت لایه ها انتخاب کنید.
2- یکی از موارد زیر را انجام دهید:
•    در پالت لایه ها،درجعبه متن opacity،مقداری را وارد کنید یا لغزنده آن را به محل مورد نظر درگ کنید.
•    بر روی ایکن لایه در پالت لایه ها دوباره کلیک کنید تا کادر محاوره ای Layer Style به صورت زیر ظاهر شود.سپس مقدار opacity تنظیم کنید

•    از منوی Layer/layer style گزینه blending option را کلیک کنید تا کادر محاوره ای شکل بالا ظاهر گردد و یا اینکه blending option را از منوی پالت انتخاب نمایید.

تعیین حالت آمیختگی رنگ برای لایه
حالت امیختگی (blending mode)چگونگی آمیخته شدن پیکسل های تصویر با پیکسل های لایه ای زیر را تعیین می کند.

به صورت پیش فرض حالت آمیختگی لایه Pass Through می باشد و این حالت هیچ آمیختگی رنگی ایجاد نمی کند.
برای تعیین حالت آمیختگی برای لایه به صورت زیر عمل کنید:
1- لایه یا مجموعه لایه را در پالت لایه ها،انتخاب کنید.
2- به یکی از صورتهای زیر blending mode را انتخاب نمایید:
•    در پالت لایه ها از فهرست کشویی مدها یکی از مدهای امیختگی را انتخاب کنید.
•    بر روی آیکن لایه در پالت لایه ها دو بار کلیک کنید تا کادر محاوره ای Layer style ظاهر شود.سپس حالت blending  را تعیین نمایید
•    گزینه blending option را در Layers/Layer style و یا گزینه blending option را از منوی پالت لایه ها انتخاب نمائید.

تعیین Fill Opacity 
Fill opacity،پیکسل های نقاشی شده در لایه یا شکل های کشیده شده روی یک لایه را بدون تأثیر گذاشتن بر جلوه لایه تحت تأثیر قرار می دهد.

برای اعمال fill opacity به یکی از صورتهای زیر عمل کنید:
•    در پالت لایه ها،یک مقدار برای Fill opacity در جعبه مربوطه وارد کنید یا اینکه لغزنده آن را به موقعیت دلخواه درگ نمایید.
•    آیکن لایه را در پالت لایه ها دو بار کلیک کنید تا کادر محاوره ای Layer style ظاهر شود و سپس Fill opacity را تنظیم کنید.
•    فرمان Layer/Layer style/blending option یا از منوی پالت لایه ها گزینه blending option را کلیک کنید تا کادر محاوره ای Layer style ظاهر شود و سپس Fill opacity را تنظیم کنید.

استفاده از جلوه های لایه و سبکها
سبکهای لایه ها به شما اجازه می دهد تا سریعا" جلوه ای را به محتوای لایه ها اعمال کنید.

فتوشاپ تعداد زیادی جلوه از قبیل shadows،glows،bevels،overaly وstrokes را مهیا کرده است تا شما بتوانید سریعا" طریقه نمایش محتوای لایه هایتان را تغییر دهید.جلوه لایه (Layer effect)به محتوای لایه لینک می شود،وقتی شما لایه ای را جابجایی کنید یا محتوای آن را ویرایش کنید به همان نسبت جلوه نیز تغییر خواهد کرد.جلوه ای که شما به لایه اعمال می کنید یک قسمت از سبک(style) دلخواه شما برای لایه خواهد شد.وقتی که لایه ای دارای سبکی باشد یک آیکن"f" در سمت راست نام لایه در پالت لایه ها ظاهر می شود.
در شکل زیر جلوه هایی که از طریق پالت لایه به لایه می توان اعمال کرد نشان داده شده است.

به تصویر نشان داده شده در شکل زیر جلوه های Inner Glow وsatin اعمال شده است که در پالت لایه ها اسامی آنها را می بینید.

هنگامی که یک جلوه ای را جهت اعمال به لایه انتخاب می کنید کادر محاوره ای آن به شکل زیر ظاهر می شود که می توانید تنظیمات مورد نظر را در آنجا انجام دهید.

 

همچنین از کادر محاوره ای فوق و از بخش سمت چپ می توانید جلوه های دیگری را نیز انتخاب و تنظیمات مربوط به آن را نیز تنظیم نمائید.



درباره : پی دی اف آموزشی , آموزش کامل فتوشاپ ,
برچسب ها : 29. توانایی شناخت فتوشاپ در عمق لایه ها ,
بازدید : 250
[ 1392/05/01 ] [ 1392/05/01 ] [ هومن آذریان ]

  ایجاد لایه اشکال

در فتوشاپ ابزارهای مختلفی برای ترسیم اشکال وجود دارد که می توانید هم به صورت آزاد هم به صورت اشکالی که از قبل به صورت پیش فرض در فتوشاپ وجود دارد استفاده کنید .در این درس با این ابزار آشنا می شوید .
شما می توانید یک لایه شکل با بکارگیری ابزار شکل (shape ) یا ابزار قلم (pen) ایجاد کنید .
شکل رسم شده به صورت اتوماتیک با رنگ پیش زمینه پر می شود ولی شما می توانید به راحتی رنگ آن را تغییر دهید و یک gradient یا طرح(pattern) به آن اعمال نمایید .
توجه کنید که پیرامون یا دور اشکال در ماسک برداری که به لایه لینک شده است ذخیره می گردد.برای ایجاد یک لایه شکل جدید به صورت زیر عمل نمایید :
1-  ابزار shape یا شکل یا یکی از ابزار قلم (pen) را انتخاب نمایید و بر روی دکمه shape layer در نوار option کلیک نمایید .

2- برای اعمال یک style به لایه shape در نوارoptions و از منوی style می توانید یک style  از پیش آماده را انتخاب کنید .
3- برای تغییر رنگ لایه shape می توانید در نوار option بر روی جعبه color کلیک کرده و رنگ مورد نظر را از کادر محاوره ای باز شده انتخاب نمایید .
4- سایر option های مورد نظر را از نوار option می توانید تنظیم کرده و با درگ کردن در محل مورد نظر،شکل را رسم کنید .
اگر بخواهید چندین شکل را روی یک لایه رسم کنید از نوار option می توانید دکمه Add to shape Area را برای اضافه کردن به رسم موجود،دکمه subract from shape Area برای کم کردن شکل جدید از شکل قبلی رسم شده ،intersect shape area برای نگه داشتن فصل مشترک دو شکل رسم شده و Exclude overlapping shape area را برای از بین بردن ناحیه مشترک دو شکل رسم شده انتخاب نمایید.این دکمه ها در شکل با نام "دکمه های رسم چندین شکل" نشان داده شده اند و عملکرد این دکمه ها همانند دکمه های موجود در نوار option مربوط به ابزارهای انتخاب می باشند .
لایه ای که پس از رسم shape ایجاد می شود لایه shape نامیده می شود و لایه ای برداری است و برخی کارهای متداول در فتوشاپ را روی آن نمی توان اعمال کرد.برای تبدیل آن به یک لایه معمولی می توان ان را rasterized نمود .

ایجاد مسیر کار
یک مسیر کار (work path) یک مسیر موقتی است که در پالت مسیرها (paths palette) ظاهر می شود و پیرامون شکل را تعریف می کند.شما می توانید path ها را در چندین روش بکار ببرید :
استفاده از path به عنوان ماسک برداری برای مخفی کردن نواحی مورد نظر از یک لایه
تبدیل  pathبه ناحیه انتخاب
ویرایش یک path برای تغییر شکل آن
می توان یک مسیر را به عنوان مسیر برش برای ایجاد قسمتی از یک تصویر ترانسپارانت جهت ارسال تصویر به صفحه لی آت یا کاربردهای ویرایش برداری بکار برد .
برای ایجاد یک مسیر کار (work path)جدید به صورت زیر عمل کنید :
1- ابزار shape یا pen را از نوار ابزار انتخاب کنید و دکمه paths را در نوار option کلیک کنید.این دکمه در شکل زیر نشان داده شده است .
2- Optionهای مورد نظر را از نوار option انتخاب کرده و مسیر را رسم کنید .
اکنون اگر پالت path را باز کنید مسیر رسم شده را ملاحظه خواهید نمود .

ایجاد شکل های راستر شده
شکل های راستر شده (rasterized shapes ) اشیاء برداری نیستند و شما نمی توانید آنها را همانند اشیاء برداری ویرایش کنید . برای ایجاد یک شکل راستر شده به صورت زیر عمل  نمایید :
1- لایه ای را انتخاب کنید.شما شکل راستر شده را در لایه برداری نمی توانید رسم کنید .
2- ابزار shape را انتخاب کنید و دکمه Fill pixels را در نوار option کلیک نمایید .
3- موارد زیر را در option تنظیم کنید :
انتخاب مد آمیختگی(belnding mode)
تعیین opacity
انتخاب یا عدم انتخاب Anti-aliased
4- شکل مورد نظر را رسم نمایید .
توجه:شما با ابزار shape وpen می توانید سه کار را انجام دهید.با انتخاب دکمه shape از نوار option لایه شکل ایجاد  می شود که برداری است.با انتخاب path یک مسیر ایجاد می شود که چیزی ظاهری است و با انتخاب fill یک لایه راستری یا بیت مپی ایجاد می شود .

 

تنظیم option های ابزار shape
هر ابزار shape دارای optionهای مخصوص به خود می باشد.برای مثال شما می توانید تنظیم کنید که یک چهار ضلعی با ابعاد ثابت رسم شود و یا اینکه یک خط با پیکان (به صورت فلش) رسم گردد .
برای تنظیم option مربوط به یک ابزار یه صورت زیر عمل کنید :
1- یکی از ابزارهای چهار ضلعی (Rectangle)،چهار ضلعی با گوشه های گرد (rounded rectangle)،بیضی (ellipe)،چند ضلعی (polygon)،خط (line)،شکل دلخواه (custom shape) را انتخاب کنید
2- بعد از اینکه ابزاری را انتخاب کردید نوار options آن ظاهر می شود.options هر ابزار مخصوص بخود می باشد و محتوای آنها با همدیگر متفاوت است.برای مثال در شکال زیر نوار option مربوط به رسم خط نشان داده شده است .

در این بخش می خواهیم برخی optionهایی که در رسم اشکال ظاهر می شود را توضیح دهیم :
Arrowheads start and end : این گزینه برای تعیین اینکه خط در شروع ،انتها و یا هر دو سر دارای پیکان باشد یا نه،بکار می رود.در هنگام رسم خط در option همانند شکل می توانید اندازه پیکان را بر اساس درصدی از اندازه ضخامت و طول وارد کنید و در concavity اندازه خمش پیکان را بر حسب درصد می توان وارد نمود .
Circle : این گزینه تعیین شعاع گوشه برای رسم چهارضلعی با چها گوشه گرد بکارمی رود .
Fixed size : با تعیین اندازه در کادرها شکل های  مربع، بیضی و اشکال دلخواه با اندازه های ثابت رسم می شوند .
Sides : در رسم چند ضلعی می توان تعداد اضلاع را وارد کرد .
Weight : می توانید عرض خطها را به پیکسل وارد کنید .

 




درباره : پی دی اف آموزشی , آموزش کامل فتوشاپ ,
برچسب ها : 27. ایجاد لایه اشکال ,
بازدید : 257
[ 1392/05/01 ] [ 1392/05/01 ] [ هومن آذریان ]

  کار با کانال های رنگ در فتوشاپ

کانالها تصاویر خاکستری هستند که انواع مختلفی از اطلاعات را ذخیره می کنند . کانالهای اطلاعات رنگ در هنگام بازکردن یک تصویر جدید بصورت اتوماتیک ایجاد می شوند . مد رنگ تصویر تعیین کننده تعداد کانالهای ایجاد شده می باشد . برای مثال یک تصویر در مد RGB بصورت پیش فرض دارای چهار کانال به صورت کانالهای قرمز ، سبزو آبی و بعلاوه یک کانال ترکیبی که برای ویرایش تصویر بکار می رود .
شما می توانید یک کانال آلفا برای ذخیره درجه  خاکستری تصویرهای 8 بیتی انتخاب شده ایجاد کنید .شما کانال آلفا برای ذخیره ماسک بکار می برید که این کانال به شما اجازه دستکاری ، ایزوله کردن و حفاظت قسمت هایی از یک تصویر را می دهد .
شما می توانید کانالهای spot color برای تعیین پلیت های اضافی برای چاپ با جوهرهای spot color ایجاد نمایید .
یک تصویر تا 24 کانال می تواند داشته باشد . اندازه فایل مورد نیاز برای کانال ، بستگی به اطلاعات پیکسل در کانال دارد. فرمت TIFF و فرمت های فتوشاپ اطلاعات کانالها را فشرده می کند و در نتیجه فایل به فضای کمتری نیاز خواهد داشت .
کانال های آلفا تنها در فرمت های PSD ,PDF,PICT,Pixar,Tiff وRaw می توانند حفظ شوند و فرمت DCS2.0 تنها کانال spot را نگهداری می کند .

استفاده از پالت کانالها
پالت کانالها اجازه مدیریت کانالها و همچنین مشاهده تاثیر ویرایش ها را می دهد 

توسط پالت کانالها شما می توانید هرترکیبی از کانالها را مشاهده کنید .برای نمایش پالت کانالها گزینه Channels را از منوی Windows کلیک نمایید .

ویرایش کانالها
شما می توانید یک یا چند کانال را در پالت کانال انتخاب نمایید .نام تمام کانالهای انتخاب شده یا فعال به صورت Highlight در می آیند .هر ویرایش یا تغییری که شما انجام می دهید در تمامی کانالهای فعال اعمال می گردد .

برای انتخاب نام یک کانال بر روی آن کلیک کنید و برای انتخاب چندین کانال یا از حالت انتخاب خارج کردن آنها دکمه shift را هنگام کلیک پایین نگه دارید .
کپی گرفتن از کانالها 
شما می توانید قبل از ویرایش ، یک کپی از آنها بعنوان بکاپ داشته باشید . برای نسخه برداری از یک کانال فرمان Duplicate را به صورت زیر بکار برید :
1. در پالت channels کانال مورد نظرتان را انتخاب نمایید 
2. گزینه Duplicate Channels را از منوی پالت کانالها کلیک نمایید .در این صورت کادر محاوره ای به صورت زیر ظاهر می شود :

3. نام مورد نظر را برای کانال نسخه دوم وارد نمایید .
4. برای سند یکی از موارد زیر را انجام دهید :
مقصد (Destination) را انتخاب نمایید .تنها تصویرهای را باز کنید که از نظر اندازه پیکسل دقیقا مساوی با پیکسل تصویر جاری می باشد برای نسخه برداری از کانال در همان فایل ، نام فایل جاری را انتخاب نمایید .
برای کپی کانال در یک تصویر جدید انتخاب New را انجام دهید و سپس نام تصویر جدید را وارد نمایید .
5. برای معکوس کردن نواحی انتخاب شده و ماسک شده Inevert را انتخاب نمایید .
برای دو نسخه کردن یک کانال در تصویر با درگ کردن بصورت زیر عمل نمایید :
1. در پالت کانال ها ، کانال مورد نظرتان را انتخاب نمایید .
2. کانال را به روی دکمه New channels در پایین پالت کانالها درگ نمایید .

چسباندن کانالها
چندین تصویر خاکستری می توانند ترکیب شده و به یک تصویر تبدیل شوند . برخی از اسکنرها می توانند تصاویر را با فیلتر قرمز ، فیلتر سبز و فیلتر آبی اسکن کنند و تصاویر قرمز ، سبز و آبی تولید نمایند .دستور چسباندن به شما اجازه چسباندن  این تصاویر اسکن شده جدا از هم ، جهت تبدیل به یک تصویر را می دهد .

نکته : می توان داده های موجود در یک یا چند کانال را در کانال موجود یا کانال جدید با هم مخلوط کرد .تصاویری که میخواهید به هم بچسبانید باید مد خاکستری بوده و ابعاد پیکسل آنها یکی بوده و باز شده باشند .تعداد تصاویر باز شده در مد خاکستری تعیین کننده مدهای رنگی قابل دسترس در زمانیکه کانالها با هم ادغام می شوند می باشد .برای مثال شما نمی توانید کانالهای جدا از هم را از یک تصویر RGB به تصویر CMYK بچسبانید بدلیل اینکه CMYK نیاز به چهار کانال و RGB تنها نیاز به سه کانال دارد .
برای ادغام یا چسباندن کانال به صورت زیر عمل نمایید :
1. تصاویر با مد grayscale را که دارای کانال هایی می باشد و شما می خواهید آنها را بهم بچسبانید باز کنید و یکی از تصاویر را فعال کنید . شما باید بیش از یک تصویر را برای ترکیب آنها در دسترس داشته باشید.
2. گزینه Merge channels را از منوی پالت انتخاب کنید .
3. مدی را انتخاب کنید که می خواهید ایجاد شود اگر مد یک تصویر غیر قابل دسترس باشد آن تیره می شود . تعداد کانالهای مناسب برای مد در جعبه متنی کانالها ظاهر می شود .
4. اگر نیاز باشد یک شماره ای در جعبه متنی وارد کنید.اگر شماره ای وارد شود که سازگار با مد انتخاب شده نیست مد مالتی کانال بصورت اتوماتیک انتخاب می شود .در این صورت یک تصویر چند کاناله با دو یا چند کانال ایجاد می شود
5. OK را کلیک کنید .
6. برای هر کانال شما مطمئن بشوید که تصویر که شما می خواهید باز است .اگر عقیده شما درباره نوع تصویر عوض شد مد را برای برگشت به کادر محاوره ای Marge channel کلیک کنید .
7. اگر می خواهید ادغام به صورت تصویر چند کاناله باشد Next را کلیک کنید و مرحله 6 را برای  انتخاب کانال های باقیمانده انتخاب کنید.
توجه : تمام کانالهای یک تصویر چند کاناله بصورت کانالهای آلفا هستند .
8. بعد از اتمام عمل انتخاب کانالها ،OK را کلیک کنید.
کانالهای انتخاب شده به یک تصویر جدید و با نوع تعیین شده با هم ادغام می شوند و تصویر اصلی بدون تغییر بسته می شود . تصویر جدید به صورت Untitled در پنجره ظاهر می گردد.
نکته : شما نمی توانید Split انجام دهید و سپس عمل merge را بر روی تصویری با کانالهای رنگی spot انجام دهید .

حذف کانالها
شما ممکن است بخواهید کانالهای آلفا را که به آنها نیاز ندارید را حذف کنید . کانالهای آلفا پیچیده می توانند فضای لازم برای ذخیره سازی را افزایش دهند.

برای حذف کانال به صورت زیر عمل نمایید :
1. کانال مورد نظرتان را انتخاب نمایید 
2. یکی از موارد زیر را انجام دهید :
به همراه alt بر روی دکمه سطل آشغال کلیک نمایید 
نام کانال را به روی دکمه سطل آشغال درگ نمایید 
گزینه Delete Channel را از منوی پالت کانال انتخاب نمایید 
دکمه سطل آشغال را در پایین کانال کلیک کرده و سپس yes را کلیک کنید .

 

ترکیب رنگهای کانالها
فرمان Channel Mixer به شما اجازه می دهد یک رنگ کانال را با بکار گیری رنگ جاری کانالها تغییر دهید .با این فرمان شما موارد زیر را می توانید انجام دهید :

ایجاد تنظیمات رنگ که براحتی با فرمانهای دیگر قابل انجام نیست 
ایجاد یک تصویر خاکستری با کیفیت بالا با درصد بندی رنگ هر کانال
جابجایی یا نسخه سازی دوباره از کانالها 
برای ترکیب رنگ کانالها به صورت زیر عمل کنید :
1. در پالت کانالها ، کانال رنگ composite را انتخاب کنید .
2. گزینه channel mexer|adjustments|image را انتخاب کنید .
3. برای کانال خروجی کانالی را انتخاب کنید که یک یا چند کانال موجود را می خواهد مخلوط کند 
4. لغزنده کانال ها را به سمت چپ جهت کم شدن سهم آن کانال و به راست جهت افزایش سهم آن کانال بلغزانید یا اینکه می توانید عددی بین 200% -تا +200%  وارد کنید .با بکار گیری مقدار منفی می توانید کانال منبع را قبل از اضافه کردن به کانال خروجی معکوس نمایید .
5. لغزنده مربوط به Constant را بلغزانید یا در وسط قرار دهید . این option سیاهی یا سفیدی کانال را برای تغییر دادن opacity اضافه می کند .مقدار منفی همانند کانال سیاه و عدد مثبت همانند کانال سفید عمل می کند .
6. انتخاب Monchrome باعث بکار گرفته شدن تنظیمات یکسان به همه کانالهای خروجی می گردد و یک تصویر رنگی ایجاد می کند که تنها مقادیر خاکستری دارد .



درباره : پی دی اف آموزشی , آموزش کامل فتوشاپ ,
برچسب ها : 28. کانال های رنگ در فتوشاپ ,
بازدید : 320
[ 1392/05/01 ] [ 1392/05/01 ] [ هومن آذریان ]

  ابزارهای Zoom , Hand , Notes

ابزار ZOOM
با ابزار بزرگنمایی ZOOM می توان تصویر را روی صفحه مانیتور بزرگ یا کوچک نمود.با بزرگ سازی تصویر روی صفحه مانیتور می توان کارهای دقیق روی محل های مورد نظر از تصویر انجام داد .
ابزار ZOOM در شکل زیر نشان داده شده است .

ابزار HAND
گاهی تصویر یا ذاتا" دارای اندازه بزرگی است یا توسط ابزار ZOOM روی صفحه تصویر بزرگ شده است.در این صورت شما تنها قسمتی از تصویر را می توانید روی صفحه مانیتور مشاهده کنید.برای جابجایی تصویر جهت مشاهده سایر قسمتهای آن می توانید از ابزار HAND استفاده کنید .

ابزار NOTES و AUDIO ANNOTATION
می توان یادداشت متنی یا صوتی در هر قسمت از تصویر فتوشاپ اضافه نمود.هنگامی که بر روی ابزار Note کلیک می کنید یک پنجره برای تایپ ظاهر می شود که اندازه آن قابل تغییر است .

وقتی شما یک یادداشت صوتی را ذخیره می کنید باید یک میکروفن متصل به کامپیوتر داشته باشید .
برای حذف یادداشت پس از انتخاب آن می توانید از نوار Option دکمه Clear  را کلیک نمائید .
برای قرار دادن یادداشت متنی  پس از کلیک ابزار آن بر روی ناحیه مورد نظر درگ کنید و در پنجره ظاهر شده تایپ نمائید .
برای قرار دادن یادداشت صوتی بر روی ابزار آن که هم گروه ابزار Notes می باشد کلیک کنید تا کادر محاوره ای زیر ظاهر شود .
بر روی دکمه start  کلیک کرده و صحبت کنید.سپس بر روی stop کلیک نمائید .

 




درباره : پی دی اف آموزشی , آموزش کامل فتوشاپ ,
برچسب ها : 26. ابزارهای zoom , hand , note ,
بازدید : 351
[ 1392/05/01 ] [ 1392/05/01 ] [ هومن آذریان ]

 ابزار Measure

استفاده از ابزار Ruler Tool
ابزار Ruler Tool فاصله بین دو نقطه از تصویر را اندازه گیری می کند.وقتی شما از یک نقطه به نقطه دیگررا اندازه گیری می کنید یک خط غیر قابل چاپ کشیده می شود و پالت Info  اطلاعات زیر را نشان می دهد :
•    مختصات نقطه شروع ( x,y )
•    فاصله افقی (w) و عمودی (H) طی شده روی محورهای x و y
•    زاویه اندازه گیری شده نسبت به محور (A)
•    فاصله کل پیموده شده (D)
•    اگر شما یک protractor را بکار ببرید دو مسافت طی شده دیده خواهد شد. یعنی D1 و D2 و کلیه اندازه گیریها به جز زاویه بر حسب واحد تعیین شده در کادر محاوره ای unit & preference اندازه گیری خواهد شد .
•    تمامی موارد فوق در نوار options مربوط به ابزار Ruler Tool نیز می توانید مشاهده کنید .
برای اندازه گیری فاصله بین دو نقطه به صورت زیر عمل نمائید :
1-    ابزار Ruler Tool را انتخاب کنید .

2-    از یک نقطه به انتهای فاصله ای که می خواهید اندازه گیری کنید درگ نمائید. اگر در هنگام درگ کلید Shift را پایین نگه دارید حرکت مؤس در زاویه 0 ،45 و 90 درجه امکان پذیر خواهد بود .

3-    برای ادامه دادن خط اندازه گیری از انتهای خط اندازه گیری رسم شده کلید Alt را نگه داشته و درگ نمائید .
برای ویرایش یا جابجایی خط  اندازه گیری به روش زیر عمل کنید :
1-    ابزار Ruler Tool را انتخاب کنید .
2-    یکی از موارد زیر را انجام دهید :
•    برای تغییر اندازه خط اندازه گیری ،یکی از دو سر انتهایی آن را درگ کنید .
•    برای جابجایی خط اندازه گیری، اشاره گر را با فاصله از دو سر انتهایی خط بر روی خط قرار داده و خط را به بیرون از تصویر درگ کنید.برای از بین بردن خط می توانید بر روی دکمه clear از نوار options  نیز کلیک کنید .
•    برای از بین بردن خط اندازه گیری ،اشاره گر را با فاصله از دو سر انتهایی خط بر روی خط قرار داده و خط را به بیرون از تصویر درگ کنید .

استفاده از guides و grid
Guides به صورت خطهایی شناور بر روی تصویر ظاهر می شود و هنگام چاپ،چاپ نمی گردد.در فتوشاپ grid در حالت پیش فرض ،خطهای غیر قابل چاپ هستند اما می توانند به صورت نقاط ظاهر شوند.بهرحال هم خطوط guide و هم نقاط grid جهت کمک رسم استفاده می شوند .
برای اینکه امکانات select، امکان رسم و... به نقاط grid  و یا به شبکه guide قفل شوند می توانید از منوی View و از زیر گزینه snap to  انتخابهای Guides و Grid را انجام دهید .
برای ظاهر شدن شبکه guides  و نقاط grid از زیر منوی View/show گزینه های Grid و Guides را انتخاب نمایید. شکل زیر تصویر را با شبکه Grid نشان می دهد .

 



درباره : پی دی اف آموزشی , آموزش کامل فتوشاپ ,
برچسب ها : 25. ابزار Measure ,
بازدید : 318
[ 1392/05/01 ] [ 1392/05/01 ] [ هومن آذریان ]

ابزار Red Eye

این ابزار نیز هم گروه ابزار Healing می باشد و حالت قرمزی چشم انسانها و حالت سفیدی یا سبزی چشمهای حیوانات را از تصاویری که با زدن فلاش دوربین گرفته شده است بر می دارد . برای استفاده از این ابزار آن را انتخاب کرده بر روی چشم مورد نظر کلیک نمایید .اگر از نتیجه راضی نبودید آن را Undo کرده و موارد زیر را از نوار option تنظیم نمایید :
Pupil Size :  اندازه Pupil  را می توانید تنظیم کنید . در واقع مرکز سیاهی چشم تنظیم می شود .
Darken  Amount  : سیاهی Pupil را می توانید تنظیم کنید .
نکته : برای جلوگیری از ایجاد قرمزی چشم در هنگام عکس گرفتن بهتر است که  فلاش بالای دوربین نباشد . به عبارت دیگر فلاش دور از لنز دوربین باشد .

 




درباره : پی دی اف آموزشی , آموزش کامل فتوشاپ ,
برچسب ها : 24. ابزار Red Eye ,
بازدید : 273
[ 1392/05/01 ] [ 1392/05/01 ] [ هومن آذریان ]

رتوش کردن تصاویر

با توجه به درخواست بازدید کنندگان بخش مقدماتی آموزشهای فتوشاپ در چند روز آینده کامل می شود و علاقه مندان به یادگیری فتوشاپ می توانند از آموزشهای بخش مقدماتی استفاده کنند .در این بخش آموزش 3 ابزار smudge.blur.sharpen را به طور کامل توضیح می دهیم .ابزار smudge عملکرد کشیدن یک انگشت در یک نقاشی آبرنگ را شبیه سازی می کند . این ابزار یک رنگ از ناحیه را می گیرد و آن را در جهتی که درگ می کنید می کشد .
1- ابزار smudge tool را انتخاب نمائید .

2- در نوار option می توانید موارد زیر را انجام دهید :
• نوع قلم و اندازه آن را انتخاب نمائبد .
• حالت آمیختگی و استحکام رنگ را در کشیدن( strength) تعیین نمائید  .
• اگر می خواهید ابزار smudge اطلاعات رنگ را از کلیه ی لایه های قابل رویت دریافت کند گزینه Sample All Layers را انتخاب نمائید .
• گزینه  Finger paintingرا انتخاب کنبد تا smudgeرنگ foreground را در هر بار شروع کار و کشیدن رنگ با انگشت،بکار ببرد.اگر این گزینه انتخاب نشده باشد ابزارsmudgeرنگ زیر اشاره گر را برای کشیدن رنگ،استفاده می کند .
3- در تصویر برای ایجاد رنگ  smudge درگ نمائید .
برای مثال در تصویر راست با استفاده از ابزار  smudgeبالهای مرغابی کشیده تر شده است .

استفاده از ابزار فوکوس
ابزار فوکوس شامل ابزار blur و sharpen می باشد. این ابزار هم گروه ابزار smudge می باشند. ابزار blur لبه های سخت ناحیه ها را ملایم می کند و یا جزئیات یک ناحیه از تصویر را کاهش می دهد .
ابزار sharpen لبه های ملایم را وضوحیت و شفافیت بیشتر می دهد .
برای بکار گیری ابزار blur یا sharpen به صورت زیر عمل نمائید :
1- ابزار blur یا sharpen را انتخاب نمائید .
2- در نوار option موارد زیر را انجام دهید :
• نوع و اندازه قلم را تعیین کنید .
• نوع آمیختگی رنگ و strength (قوت رنگ ) را تعیین کنید .
• برای بهره گیری از اطلاعات  کلیه لایه های قابل مشاهده، گزینه  Sample All Layers را انتخاب نمائید .
3- در ناحیه ای از تصویر برای عمل Blur یا Sharpen درگ نمائید .
برا ی مثال در شکل سمت راست با استفاده از ابزار Blur تیزی پرهای سفید سر نسبت به شکل چپ ملایم تر شده است .

 




درباره : پی دی اف آموزشی , آموزش کامل فتوشاپ ,
برچسب ها : 22. رتوش کردن تصویر ,
بازدید : 258
[ 1392/05/01 ] [ 1392/05/01 ] [ هومن آذریان ]

تیره و روشن کردن تصاویر

استفاده از ابزار toning (تنظیم شدت رنگ)
ابزار toning شامل ابزارهای dodge و burn می باشد. برای روشن تر کردن یک ناحیه از تصویر از ابزار dodge و برای تیره تر کردن یک ناحیه از تصویر از ابزار burn می توانید استفاده کنید.برای استفاده از ابزار dodge و burn به صورت زیر عمل نمایید :
1- ابزار dodge یا burn را انتخاب نمایید .

2- در نوار option موارد زیر را انجام دهید :
• نوع و اندازه قلم مو را تعیین کنید .
• تعیین کنید که چه چیزی در تصویر می خواهد تغییر کند.Midtones برای تغییر ناحیه های با رنج متوسط از خاکستری ، Shadow برای تغییر ناحیه های تیره و Highlights برای تغییر ناحیه های روشن بکار می روند .
• مقدار exposure (به نمایش گذاشتن اثر) را تعیین کنید .
• اگر می خواهید از خاصیت airbrush استفاده کنید آن را انتخاب نمایید .
• برروی ناحیه ای از تصویر که می خواهید تغییرات انجام دهید درگ نمائید .

استفاده از ابزار sponge
ابزار sponge درجه اشباع رنگ ناحیه مورد نظر را تغییر می دهد.در مد Grayscale این ابزار توسط جابجایی سطح خاکستری از خاکستری متوسط،کنتراست را کم یا زیاد می کند .
برای بکارگیری این ابزار به صورت زیر عمل کنید :
1- ابزار Sponge را انتخاب نمائید.این ابزار هم گروه blur و dodge می باشد .
2- در نوار option موارد زیر را انجام دهید :
• نوع و اندازه قلم مو را تعیین کنید .
• طریقه تعویض رنگ را از فهرست مقابل Mode انتخاب کنید،انتخاب Saturate ،رنگها را به حالت اشباع نزدیک و Desaturate رنگها را از حالت اشباع دور می کند.<br />3-    بر روی ناحیه ای از تصویر که می خواهید تغییرات انجام دهید درگ نمائید .

 




درباره : پی دی اف آموزشی , آموزش کامل فتوشاپ ,
برچسب ها : 23. تیره و روشن کردن تصاویر ,
بازدید : 242
[ 1392/05/01 ] [ 1392/05/01 ] [ هومن آذریان ]

ابزار Healing Brush

استفاده از ابزار healing brush
با ابزار healing brush بازسازی قسمتی از تصویر با استفاده از نمونه برداری از یکسل های نزدیک آن قسمت امکان پذیر است .این ابزار ، همانند ابزار Clone عمل می کند با این تفاوت که عمل Texture ، روشن کردن و سایه دار کردن پیکسل های نمونه بازسازی شده از تصویر همانند سایر قسمت های تصویر به نظر خواهد رسید .
برای بکار گیری ابزار healing brush  به صورت زیر عمل نمایید :
1. ابتدا healing brush را از جعبه ابزار انتخاب نمایید .
2.از طریق نوار Option قلم موی مورد نظر را تنظیم کنید .(در تصویر زیر مشخص شده است )
3. نوع آمیختگی رنگ را از فهرست کشویی Mode و از نوار option انتخاب نمایید .
4. برای بازسازی ار روی پیکسل های تصویر جاری گزینه Sampled را انتخاب کنید و برای جیگذاری پیکسل ها با یک طرح ، گزینه Pattern را انتخاب نمایید .
5.گزینه Align را بسته به کارتان انتخاب کنید. به توضیح آن در ابزار Clone مراجعه نمایید .
6. برای نمونه برداری از محلی از تصویر ، برای بازسازی قسمت معیوب از تصویر و در حالت Sampled کلید Alt را پائین نگاه داشته و در قسمتی از نزدیک محل معیوب کلیک نمایید .
7. بر روی تصویر درگ نمایید .

استفاده از ابزار Spot Healing Brush
ابزارSpot Healing Brush شبیه Healing Brush عمل می کند . با این تفاوت که این ابزار نیاز به نمونه برداری از اطراف تصویر توسط کلید Alt ندارد و اتوماتیک از اطراف نقطه ای که نقص دارد نمونه برداری می کند .



درباره : پی دی اف آموزشی , آموزش کامل فتوشاپ ,
برچسب ها : 20. ابزار Healing Brush ,
بازدید : 296
[ 1392/05/01 ] [ 1392/05/01 ] [ هومن آذریان ]
.: Weblog Themes By graphist :.

:: تعداد صفحات : 5 1 2 3 4 5 صفحه بعد

اعضاء
ورود کاربران

رمز عبور را فراموش کردم ؟



عضویت در سایت
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
آرشيو مطالب
موضوعات
تازه های سایت
اخبار روز جهان
شهدای استانها فرماندهان ، وصیتنامه ، خاطرات ، آثار شهدا
نرم افزار های کاربردی
مستند
دانلود فیلمها و سریالهای ایرانی
انمیشین
فرهنگ جبهه
عملیات
شناسایی ها
نیروهای دشمن
نیروهای دشمن 2
شهدای جهاد سازندگی
آلبومها
برنامه رادیویی
خاطرات انقلاب
وطن
راهیان نور
موسیقی فیلم
سرود
موسیقی بی‌ کلام
فرزند شهید
صدای شهدا
شهید سید اهل قلم آوینی
مارش
مداحی
ايثارگران
خانواده شهدا
اولين هاي شهيدان دفاع مقدس
نوای جبهه
مطالب مفید فرهنگی ، هنری ، اینترنتی و ...
مذهبی
مجموعه پوسترهای شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس
فاتحان قله‌های جاسوسان ( شهدای صابرین )
محمد ابراهیم همت
ادعیه و مناجات
ادیه و زیارت
دانلود کتب اسلامی
پخش زنده شبکه های تلویزیونی - سراسری
دانلود تمام آثار شهید مطهری
صرفا جهت اطلاع !!!!
جلوه های ویژه
پی دی اف آموزشی
دوره آموزشي زبان فارسي
کلیپ های با کیفیت دفاع مقدس (۱)
نرم افزارهای موبایل
گنجینه اذان
والپیپرهای اسلامی
والپیپر معمولی
بخش سیستم عامل
بازی
کلیپ
شهید حاج احمد کاظمی
دانلود مجموعه کتابهای کامپیوتر pdf
اس ام اس
اصول و فروع دین
طنز و کاریکاتور
فول آلبوم های مجاز
دیگر رسانه ها
آمار سایت
بازديدهاي امروز : 496 نفر
بازديدهاي ديروز : 120 نفر
كل بازديدها : 3,707,034 نفر
بازدید این ماه : 1,530 نفر
بازدید ماه قبل : 1,217 نفر
کل نظرات : 11 عدد
كل مطالب : 4776 عدد
كل اعضا : 2 عدد
افراد آنلاین : 9 نفر

تبادل لینک

خرید بک لینک