فرهنگی هنری اجتماعی
فرهنگی هنری اجتماعی
قالب وبلاگ
ارتباط با مدیر
نظر سنجی
چه موضوعاتی مورد پسند شما هست ؟
جستجو

تبلیغات

ازدواج حق جوان‌ها است، اما تاریخ و تجربه نشان داده، این راهی که اخیرا برخی جوان‌ها از طریق اینترنت و سایت‌های همسریابی پیش گرفته اند، به ازدواج صحیح منتهی نمی‌شود.

 

 ازدواج در عرف و شرع، پیمان زناشویی است که بر اساس آن، برای مرد و زن در برابر هم، تعهدات اخلاقی و حقوقی دارد که سرپیچی از آن‌ها، عقوبت و کیفر در پی خواهد داشت. در هر آیینی، ازدواج با قوانین و مقررات ویژه‌ای صورت می‌گیرد، زندگی مشترک افقی روشن و جلوه‌گاهی زیبا برای تولدی دوباره است، مشروط بر آن‌که وجوه ضروری این اشتراک، یعنی توانایی‌ها و مهارت‌های خاص و سازنده در تفکر، بینش و عملکرد انسان رؤیت شود.

در این میان دختران و پسرانی وجود دارند که بنا به دلایلی نتوانسته‌اند شریک زندگی خود را انتخاب و پیدا کنند و به دنبال شیوه‌ها و روش‌هایی برای یافتن زوج مناسب می‌گردند. این عدم توانایی جوانان در انتخاب صحیح یا ترس از ازدواج و در برخی موارد کنار کشیدن خانواده‌ها از تصمیم‌گیری جوان‌هایشان و رها کردن آن‌ها به حال خود، فرصتی برای عده‌ای افراد سودجو فراهم می‌آورد تا با ایجاد مراکز همسریابی غیر قانونی با عناوین مختلفی از جمله ازدواج موقت و دائم در این زمینه در فضای مجازی فعالیت کنند.

مراکز همسریابی مدلی از مراکز مشاوره ازدواج هستند که در حال حاضر برای افزایش ازدواج موقت یا دائم فعالیت می‌‌کنند. اما برخی از این مراکز، فعالیت خود را در قالب سایت‌های اینترنتی انجام می‌دهند تا شاید اثری از خودشان به جا نگذارند و کسی نتواند به آن‌ها شکایتی وارد کند.

یکی از این سایت های اینترنتی با شعار "عاشق باش حتی کوتاه" در شاخه‌های ازدواج موقت، دائم، همسریابی موقت و دائم، صیغه و دوست‌یابی فعالیت می‌کند و در آن امکاناتی نظیر گفت‌وگوی آنلاین، ارسال پیام خواستگاری، ارسال پیام شخصی، مشاهده مشخصات کامل اعضا، دیدن پست الکترونیک افراد، نمایش پروفایل شما به دیگران و ربات هوشمند همسریاب پیدا می‌شود. در این سایت همچنین افراد می‌توانند خاطرات خود را از چگونگی ازدواج موقت‌شان با آب و تاب نقل کنند!

این سایت که محصول خود را ازدواج موقت معرفی می‌کند، هدف اصلی خود را گسترش فرهنگ اسلامی و ازدواج موقت در جامعه و جلوگیری از فساد و بی‌بند و باری می‌داند. همچنین اعلام کرده که سعی می‌کند افراد را در یافتن فرد مطلوب یاری رساند و بستری مناسب را برای آشنایی افراد جامعه ایجاد کند.

سایت دیگری با عنوان (پ-ن) با شعار بزرگ‌ترین مرکز ازدواج و همسریابی فعالیت می‌کند. این سایت افراد را به عنوان عضو می پذیرد و از آن ها اطلاعات شخصی و شرایط و اهداف او را در مورد نوع ازدواج می‌خواهد. اگر شخصی بخواهد عضو ویژه سایت باشد باید وجهی را بپردازد و بعد از ارسال عکس ثبت نام را تکمیل می کند. در این سایت همچنین می توانید آخرین ثبت نام های خانم ها و آقایان و شرایط آنها را بخوانید!

برای اطمینان از قانونی بودن این سایت‌ها و در اختیار و به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی‌مان در این نوع سایت‌ها چه باید بکنیم؟ آیا راهی برای شناسایی سایت‌های تقلبی و متخلف از سایت‌هایی که به صورت قانونی فعالیت می‌کنند چه باید کرد؟

حسین رمضانی، رئیس دفتر "سردار هادیانفر"، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا، فعالیت غیرقانونی برخی سایت‌هایی که در زمینه ازدواج و همسریابی فعالیت می‌کنند را جزء جرائم اینترنتی بر می شمارد.

وی همچنین به برخی افرادی که از سایت‌های غیرقانونی همسریابی موقت یا دائم ضربه خورده‌اند، اشاره می‌کند و می‌گوید: «بهتر است این افراد به مراکز ما مراجعه کرده و شکایت‌های‌شان را از این سایت‌ها اعلام کنند تا دیگران از این اقدامات مطلع شوند و به دام نیافتند.»

"حجت‌الاسلام علی مختارآبادی"، کارشناس مذهبی و ازدواج در این باره می‌گوید: «یکی از دستورات اکید اسلام در رابطه با بحث ازدواج و تشکیل خانواده است. همان طوری که بسیاری از مبانی مقدس دچار آسیب‌ها می‌شوند، بحث مهم ازدواج هم از آسیب‌ها و آفت‌ها بی‌نصیب نمانده است. امروز در کنار هر بحث مقدسی، بدل‌هایی در جامعه به وجود می‌آید، مثل این‌که در بحث مهدویت، کسی ادعای مهدویت می‌کند.

در بحث ازدواج نیز متأسفانه با توجه به رسانه‌های موجود و اینترنت و سایت‌های همسریابی، این اتفاق افتاده است. اسلام با توجه به این‌که ازدواج بحثی مهم برای انسان محسوب می‌شود که تا آخر عمر با آن سروکار دارد، فرمولی را معرفی می‌کند و آن آشنایی دختر و پسر از طریق خانواده‌ها است.»

وی می‌افزاید: «ازدواج حق جوان‌ها است، اما تاریخ و تجربه نشان داده، این راهی که اخیرا برخی جوان‌ها از طریق اینترنت و سایت‌های همسریابی پیش گرفته اند، متأسفانه اگر نگوییم 100 درصد، اما 99 درصد ارتباطات این‌گونه به ازدواج صحیح منتهی نمی‌شود.»


درباره : مطالب مفید فرهنگی ، هنری ، اینترنتی و ... , اینترنت ,
بازدید : 262
[ 1392/04/24 ] [ 1392/04/24 ] [ هومن آذریان ]
نوجوانان و جوانان گمشده‌ها و كمبودهاي عاطفي خود را در بازي‌هاي پرهيجان و بي محتواي رايانه اي، موسيقي هاي مبتذل غربي و فضاي پرخطر و مجازي اينترنت جست و جو مي كنند؛ آنها در يك گمان واهي بر اين باور‌اند كه كامپيوتر و اينترنت دروازه ورودشان به دنياي اطراف است.

 

 دغدغه هر پدر و مادري داشتن فرزند يا فرزنداني سالم و تندرست است. والدين بيش از هر چيز نگران خورد و خوراك، پوشاك، درس و مشق بچه‌ها هستند و براي برآورده كردن اين نيازها است كه شب و روز تلاش مي كنند و لحظه‌اي آرام و قرار ندارند، اما آيا هيچ با خود انديشيده‌ايد كه دلبندان‌مان علاوه بر غذاي جسم به غذاي روح و روان هم احتياج دارند كه اگر چنانچه اين غذا در فضاي گرم و صميمي و در محيط خانواده برايشان فراهم نشود خود را براي تهيه اين غذاها به هر در و ديواري مي‌زنند يا با هر طناب پوسيده‌اي به قعر چاه مي‌روند و آينده خود را تباه مي‌سازند.

امروزه با گسترش وسائل ارتباط جمعي متأسفانه نوجوانان و جوانان گمشده‌ها و كمبودهاي عاطفي خود را در بازي‌هاي پرهيجان و بي محتواي رايانه اي، موسيقي هاي مبتذل غربي و فضاي پرخطر و مجازي اينترنت جست و جو مي كنند. آنها در يك گمان واهي بر اين باور‌اند كه كامپيوتر و اينترنت دروازه ورودشان به دنياي اطراف است و ما به عنوان والدين اگر لحظه اي، فقط لحظه اي غفلت كنيم فرزندان خود را غرق در خطر مي بينيم و اگر مديريتي صحيح و نظارتي دقيق بر كارها و رفتار آنها نداشته باشيم نوجوانان مان همچون ماهي از دست مان سر مي خورند و در درياي پرتلاطم امواج ماهواره و اينترنت غرق مي شوند. آن موقع است كه رهايي آنها از اين دام ها كاري بس دشوار خواهد بود.

رايانه، اعتياد جديد قرن
امروزه دنياي رايانه هويت يابي و هويت جويي نسل جوان را تا جايي در ابعاد فكري و اخلاقي تحت تأثير قرار داده كه آسيب هاي اجتماعي رابطه تنگاتنگ با مقوله فناوري اطلاعات، انفجار اطلاعات و جهاني شدن پيدا كرده است.

"رضا نباتي"، كارشناس فرهنگي در گفت وگویی با بيان اين موضوع كه رايانه موجب بروز پديده جديد "اعتياد نو و مدرن" و افزايش آسيب‌هاي اجتماعي شده است، خاطرنشان مي كند: «استفاده خارج از حد متعارف از اينترنت باعث وابستگي شديد رواني و فكري كاربر مي شود. به طوري كه بعضي از كاربران به يك فضاي غيرواقعي پناه برده و در آن زندگي مي كنند. در اين ميان سودجويان نيز از طريق اينترنت به راحتي كالاهايشان را تبليغ مي كنند، خبرهاي دروغين و پيام هاي مورد نظرشان را براي جوامع مي‌فرستند، ابهت فرهنگي و ديني خانواده‌ها را مي‌شكنند و زمينه‌هاي آشفتگي هويت را براي نوجوانان فراهم مي‌كنند.»

اين كارشناس تأكيد مي‌كند: «آنان در اين بين با كوچك‌ترين غفلت و ناآگاهي والدين، راه را براي انواع انحرافات و آسيب هاي اخلاقي، فرهنگي فرزندان جامعه باز كرده و موجب سقوط آنان از درجات بلند معنويت خواهند شد.»

وي در خصوص راهكارهاي برخورد با اين مشكلات و مناسب ترين برخورد والدين با نوجوانان و جوانان با شروع تعریفی از آسیب، مي‌گويد: «عواملي كه موجب دور شدن فعاليت‌هاي اجتماعي نوجوانان از مسير تربيت و حضور در رفتارهايي كه مي‌تواند به او در پيدا كردن مسيري مناسب صدمه بزند، آسيب ناميده مي شود. همچنين آسيب‌هاي نوپديد هم آسيب‌هايي هستند كه از ارتباط نوجوانان با ابزار و تكنولوژي‌هاي جديد ممكن است براي او پيش آيد و مسير تحصيل، تربيت و آينده او را از جهت اصلي دور كند. بنابراين يكي از راه‌هاي پيشگيري از بروز اين گونه آسيب‌ها در نوجوانان توجه ويژه به تربيت و تقويت مسائل ديني و مذهبي آنها از سوي مسئولان آموزشي و تربيتي و مخصوصاً خانواده‌ها است. ضمن اين كه نقش مديريتي والدين را هم در نحوه استفاده صحيح از اين ابزار نبايد ناديده گرفت.»

نباتي با اشاره به اين كه خودباوري ضعيف در نوجوانان و عدم توجه به نيازهاي عاطفي و احساسي در سنين بلوغ از سوي خانواده زمينه گرايش آن‌ها را به سوي اعتياد فراهم مي‌كند، مي‌گويد: «اگر اوليا و مربيان آموزشي اين اجازه را به نوجوان بدهند كه هر كدام با توانمندي هايي كه دارند به موقعيت‌هاي مناسب و صحيحي دست يابند و اين احساس "من مي توانم خوب باشم" را در خود ببينند، اعتماد به نفس و باور جوان و نوجوان از خودش در سطح بسيار خوبي قرار مي‌گيرد و اگر نوجواني خود را باور داشته باشد و ارزش خاصي براي خود قائل باشد كمتر تحت تأثير ديگران، عوامل بيروني و فضاي مجازي قرار مي‌گيرد.»

جواني، دنيايي سرشار از تحرك
دنياي جواني و نوجواني، دنياي هيجان و تحرك، شور و نشاط و شادي است. امروزه در برخي از خانواده‌ها اين هيجانات و تحركات با شنيدن موسيقي‌هاي غربي از طريق ماهواره و سي‌ دي، تخليه مي‌شود. البته موسيقي به خودي خود آسيب‌زا نيست، اما وقتي موسيقي با چاشني زيرزميني و آهنگ‌هاي غربي مثل رپ، متال و... همراه شود، آن وقت است كه بايد گفت خطري جدي خانواده‌ها را تهديد مي‌كند؛ چرا كه گرايش نوجوانان به موسيقي‌هاي مبتذل زمينه ورود آنها را به انحرافات اجتماعي از قبيل اعتياد و گرفتار شدن در دام‌هاي مصيبت بار را فراهم مي‌سازد.

حال اين كه چگونه موسيقي به عنوان يكي از ابزارها باعث اعتياد در نوجوانان و جوانان مي‌شود، سؤالي است كه حسين سيراني، روان شناس و مدرس دوره‌هاي مهارت‌هاي زندگي به آن پاسخ مي‌دهد. وي در گفت وگویی با اشاره به اينكه افراد در موقعيت‌هاي متفاوت واكنش‌هاي مختلفي از خود نشان مي‌دهند، مي‌گويد: «هر وقت تعادل جسمي، رواني و اجتماعي نوجوانان در برابر موقعيت‌ها به هم بريزد، آسيب شروع مي‌شود. گوش انسان و حس شنوايي او يكي از حواسي است كه اگر تعادل آن از بين رود، آسيبي جدي متوجه فرد مي‌شود. مقدار صدايي كه قرار است هر كس بشنود مي‌تواند به او آرامش دهد يا اين كه آسيب ايجاد کند و اگر در اين بين سيستم عصبي هوشمند خود را به خوبي بشناسيم و كارايي آن را بدانيم، قطعاً كمتر دچار آسيب هاي متعدد مي شويم.»

اين روان شناس با بيان اين كه به طور متوسط ميلياردها سلول عصبي هوشمند در بدن و مغز انسان ها وجود دارند، مي گويد: «اين سلول‌هاي عصبي هوشمند وظايف متعددي را برعهده دارند كه از جمله انتقال پيام‌هاي عصبي به سيستم عصبي خودكار يا مغز مي باشد كه به طور طبيعي يك سرعت زماني خاص براي انتقال اين پيام‌ها در نظر گرفته شده است، چنانچه اين زمان كاهش يا افزايش يابد، سيستم عصبي دچار اختلال مي‌شود و فرد براي رفع اين اختلال نياز به كمك‌هاي حمايتي دارد كه گاهي محرك بيشتر يكي از آنها مي‌باشد كه اين محرك مي‌تواند موسيقي باشد.»

سيراني مي گويد: «گوش انسان به طور طبيعي با شنيدن صداي طبيعت آرامش پيدا مي‌كند، اما با شنيدن موسيقي هايي كه صداي آنها از حد طبيعي خارج هستند همچون موسيقي زيرزميني كه به سبك متال، هوي و رپ توليد مي‌شوند، باعث مي‌شود سرعت طبيعي درك صوتي از حد طبيعي خارج شده و شدت پيدا كند بر همين اساس است وقتي فرد به موسيقي تند گوش مي دهد احساس هيجان و نشاط پيدا مي‌كند، اين نشاط بيش از حد فقط براي مدت كوتاهي در وي هيجان دارد و بعد از تكرار سلول‌هاي عصبي از دريافت و انتقال اين پيام‌هاي زياد و سريع خسته مي‌شوند و حالت عصبي و پرخاشگري را به طور ناخودآگاه در فرد ايجاد مي‌كنند و به اصطلاح فرد جرقه‌اي مي‌شود و از كوره درمي‌رود. در ادامه فرد جرقه‌اي شده مدام خسته‌تر مي‌شود و واكنش‌هاي هيجاني يا خوشحالي ديگر از خود نشان نمي‌دهد و به مرور زمان براي درس خواندن و انجام كارهاي روزمره نيز به مشكل برخورده و با كم حوصلگي و عدم تمركز بر روي كارها مواجه مي‌شود كه شايع‌ترين آنها "پرش افكار" است.»

اين مدرس مي‌گويد: «در اين زمان است كه فرد براي ادامه فعاليت‌هاي خود كما في السابق به محرك ديگري روي مي‌آورد تا بتواند به حالت نرمال گذشته برگردد. در اين موقع است كه نياز به دوپينگ كردن پيدا مي‌كند. چنانچه براي اين شارژ شدن در محيطي قرار داشته باشد كه اين شرايط به آساني براي او فراهم شود، به راحتي از آن استفاده خواهد كرد. در غير اين صورت با راهنمايي و كمك دوستان درصدد راه چاره‌اي برمي آيد و از همين جاست كه پاي او به جاده خطرناك اعتياد باز مي‌شود.»

اين روانشناس خاطرنشان مي‌كند: «يك نوجوان يا جوان با يك بار مصرف مواد مخدر معتاد نمي‌شود، بلكه در وهله اول او نشاط بيشتري نيز مي يابد، در مرحله بعد جمع گراتر مي‌شود و به قول معروف سرحال مي‌شود، و شايد حوصله‌اش هم براي انجام كارها بيشتر شود، اما اين آغاز راه اعتياد است، چون تا زماني كه اثر ماده در بدن فرد وجود دارد او قدرت و توانايي دارد و اين روند آرام آرام كاهش مي‌يابد تا جايي كه او همان آدم قبلي نيازمند به محرك مي‌شود

وي مي گويد: «با توجه به اين كه فرد، تجربه خوشايندي را كسب كرده دوباره سراغ همان عمل مي رود تا انرژي مضاعفي بگيرد و چون سرعت حركت سلول هاي عصبي انتقال پيام به صورت مصنوعي افزايش يافته است، اين دفعه تداوم آن شور و نشاط كم تر از دفعه قبل است و اين چنين است كه فرد آرام آرام براي تأمين انرژي مورد نياز خود دز ماده را بالا برده و اين چرخه آن قدر تكرار مي شود تا فرد به مواد مخدر معتاد مي گردد.»

سيراني اضافه مي‌كند: «موسيقي مخرب غربي به گونه‌اي فرد را به هيجان مي‌رساند كه درنهايت به سمت مواد مخدر سوق داده شود و افكار و عقايد مورد نياز استعمارگران را از فرد معتاد به دست آورند.»

وي با اشاره به استفاده بي رويه نوجوانان و جوانان از هندزفري براي گوش كردن آهنگ‌ها و موسيقي‌هاي تند به آلودگي صوتي بيش از حد آن‌ها اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «ضرب آهنگ و دسيبل اين موسيقي‌ها چندين برابر شديدتر از صداي بوق ماشين، موتور و آلودگي صوتي موجود در كوچه و خيابان است كه به طور غيرمستقيم به گوش مي‌رسد و متأسفانه الآن گوش كردن آهنگ از طريق اين گوشي‌ها بسيار رايج شده است. خانواده‌ها بايد از هر حيث متوجه سلامت جسم و روان فرزندان خود باشند، تا خداي ناكرده در دام اعتياد از طريق موسيقي‌هاي زيرزميني، گرفتار نشوند؛ چرا كه گسترش اين فرهنگ موسيقي در جوامع جهان سوم و رو به توسعه به شدت در حال افزايش است. مخصوصا دشمنان داخلي و خارجي از طريق دشمني خاموش به كشورهايي كه از منابع ثروت زياد ملي، معدني و انساني برخوردارند (مثل ايران) هجوم مي‌آورند و آنها را سخت تحت تأثير قرار مي‌دهند. بنابراين مسئولان فرهنگي و مربيان تربيتي بايد موسيقي هاي اصيل ايراني و آهنگ هاي مجاز را به شكلي در اختيار نوجوانان و جوانان قرار دهند كه مورد پسند آنها قرار گيرد تا راه ورود موسيقي هاي زيرزميني بسته شود.»

سيراني با اشاره به اين كه در نوجوانان بايد علامت سؤال ايجاد كرد و آزادي تصميم گيري به آنها داد، مي‌گويد: «نوجواناني كه ما فكر مي كنيم از اعتقادات ديني و اصول ريشه اي خانواده دور هستند، در واقع اين گونه نيستند، بلكه آن ها دنبال نگاه متفاوت اند و بهتر است اين نگاه متفاوت به آن ها عرضه شود، آن موقع چيزي در جامعه و بين نسل ها اتفاق مي افتد به نام "همدلي" که ما را به سمت بهداشت رواني، جسمي و اخلاقي در جامعه پيش مي برد. هيچ انساني نمي خواهد به خودش آسيب رساند، مگر اين كه ناآگاه باشد، بنابراين از خانواده ها و جوانان مي خواهيم به سمت واژه همدلي پيش روند.»

موسيقي هاي كفرآميز شيطاني
سيراني درخصوص مضامين و متن اشعار موسيقي هاي زيرزميني توضيحاتي مي گويد: «متن اشعار موسيقي هاي زيرزميني غربي كلماتي كاملا كفرآميز، شيطاني و تحريك آميز است كه سلسله اعصاب و هورمون هاي جنسي را سخت تحت تأثير قرار مي دهد و متأسفانه به شكلي بسيار هنرمندانه طراحي شده اند كه روي ناخودآگاه انسان تأثير مي گذارد و رفتار فرد را تحت اختيار خود درمي آورد.»

شب نشيني هاي جوانان ممنوع!
يكي از آسيب هايي كه جوانان و نوجوانان را تهديد مي كند اعتياد به الكل و مواد مخدر است كه اكثرا در شب نشيني ها اتفاق مي افتد.

دكتر حميد جمشيديان، روان شناس با اشاره به اين كه اكثر آسيب ها از دوره نوجواني و جواني در جمع و گروه همسالان رخ مي دهد، مي‌گويد: «متأسفانه به دليل اين كه زمينه هاي گرايش نوجوانان و جوانان به سمت اين مواد از سوي رسانه ها، مسئولان و مربيان آموزشي به صورت مستقيم براي آن ها تفهيم و بازگو نشده است و نوجوانان در اين گونه موارد با نقصان جدي روبه رو هستند، خيلي راحت در دام اعتياد گرفتار مي شوند.»

دكتر جمشيديان همچنين به نقش كم رنگ خانواده ها در جلوگيري از حضور فرزندان خود در جمع دوستان كم تجربه و كم سن و سال اشاره مي كند و مي گويد: «خانواده ها در جلوگيري از ورود بچه ها به وادي اعتياد خيلي نقش دارند، اما به نظر مي رسد آن ها از اين خطري كه جامعه و فرزندان شان را تهديد مي كند، خيلي آگاه نيستند و به واسطه مشغله زياد كاري و نگراني هاي معيشتي و شايد به دليل عدم توانايي در برقراري ارتباط خوب با فرزندان، وظيفه اصلي خود را تا حدودي فراموش كرده اند و نمي توانند به خوبي ايفاي نقش تربيتي كنند.»

اين روان شناس به نقش فراموش شده و كم رنگ مسئولان آموزشي هم اشاره مي كند و مي گويد: «بچه ها از 20 درصد هوش منطقي (آي كيو) و 80 درصد هوش عاطفي (اي كيو) برخوردار هستند و متأسفانه اكثر مسئولان و مربيان مدارس به هوش منطقي دانش آموزان توجه دارند و از اعتماد به نفس دادن به بچه ها و ترسيم چشم انداز آينده آنها غفلت مي ورزند. اگر خانواده ها و مربيان مدارس به هوش عاطفي نوجوانان و جوانان توجه ويژه اي داشته باشند و تمام هم و غم خود را صرف آموزش دروس نكنند و آنها را از نظر عاطفي غني سازند فرزندان را به طور طبيعي به سوي يادگيري سوق مي دهند.»

دكتر جمشيديان مي گويد: «اولويت هاي آموزشي بايد تغيير كند و خلأهاي احساسي و عاطفي بين نوجوان و خانواده و مدرسه پر گردد، چنانچه به نيازهاي عاطفي يك دانش آموز توجه شود، به اعتماد نفس دادن به او كمك مي شود و نوجواني كه از يك اعتماد به نفس و شناخت واقعي نسبت به محيط پيرامون خود برخوردار باشد، به هيجانات و لذت هاي زودگذر دل خوش نمي كند و حتي درصدد يك بار امتحان كردن هم برنمي آيد. چون مي داند هيجان و تجربه اول بسيار خطرناك است.»


درباره : مطالب مفید فرهنگی ، هنری ، اینترنتی و ... , اینترنت ,
بازدید : 261
[ 1392/04/24 ] [ 1392/04/24 ] [ هومن آذریان ]
ورود به سايت هاي غيراخلاقي، اتاق هاي گپ و گفت وگوی نامناسب باعث مي شود تا كودك به علت كنجكاوي، نوجوان و جوان به علت گرايش هاي جنسي و لذت طلبي و مقتضاي سن و سال، در دام افراد سودجو يا افراد بي هويت قرار بگيرد...

 

 از آن زمان كه اين ذهنيت غلط بين اغلب خانواده هاي ايراني شكل گرفت كه جاي رايانه در اتاق بچه هاست و آنها بيشترين كاربران اين وسيله به ظاهر سرگرم كننده هستند، از آن زمان كه بيشتر والدين در قبال نمرات بيست بچه ها و دريافت كارنامه عالي در پايان يك سال تحصيلي قول خريد جديدترين گوشي تلفن همراه موجود در بازار با يك سيم كارت ثابت را به فرزندان و نوجوانان خود دادند، از آن موقع كه بچه ها به شدت تحت تأثير تبليغات ماهواره اي براي خريد جديدترين نرم افزارهاي كامپيوتري، سي دي هاي بازي و لپ تاپ، تبلت و آي پد و... قرار گرفتند و پدر و مادرها هم براي به اصطلاح تشويق و پر كردن اوقات فراغت بچه ها اين وسايل مدرن ارتباط جمعي را براي دلبندان معصوم خود تهيه كردند و دروازه ورود به دنياي اينترنت را هم ناآگاهانه براي آنها باز نمودند، همه و همه باعث شد تا ناخواسته فرزند نوجوان خود را در معرض شديدترين آسيب هاي خانوادگي، اجتماعي، رواني و هزاران آفت مدرن روز قرار دهند، آسيبي كه متأسفانه دامن گير اكثر خانواده ها شده است.

 در اين ميان آنچه كه مي تواند سپري در مقابل اين تهاجمات فرهنگي باشد، شناخت اين آسيب ها و اطلاع رساني والدين از اين خطرات خانمان سوز است.

امروزه رقيبي به نام تربيت رسانه اي از قبيل سي دي، ماهواره و اينترنت جايگزين فضاهاي تربيتي خانواده ها شده است‌. اين امر تهديدي جدي و نگران كننده براي والدين محسوب مي شود. وسايل ارتباط جمعي سرعتي وصف ناپذير يافته و زمان و مكان را درنورديده است و هيچ مانعي را بر سر راه خود برنمي تابد‌. نوجوانان كه بازيگران اصلي و سواران پيشتاز اين موج هستند، نيز بيش از هر زمان ديگري نياز به شناختن و شناخته شدن دارند.خانواده ها نه مي توانند فرزندان خود را از دسترسي به علوم و فنون روز بازدارند و نه اين كه مي توانند آنها را در چارديواري اتاق خالي محبوس كرده و تمام اين وسايل ارتباط جمعي را از دسترس آنها دور نگه دارند، بلكه همه وظيفه داريم در اين گردونه علم و ارتباط، بچه ها را نسبت به خطراتي كه آرام آرام جسم، روح و روان آنها را تخريب مي كند آگاه سازيم و نحوه صحيح استفاده از اين وسايل ارتباطي را به فرزندان مان آموزش دهيم.

بحران هويت، موسيقي هاي مبتذل غربي با مضامين و محتواي ضدديني، ماهواره و اينترنت، تلفن همراه، بلوتوث هاي مستهجن، پول هاي توجيبي بي رويه به بچه ها برخي از مهم ترين مصاديق آسيب هايي است كه نوجوانان را تهديد مي كند. به منظور آشنايي بيشتر با چگونگي ورود اين وسايل ارتباط جمعي به درون خانواده ها و اثرات مخرب آن ها در تربيت فرزندان و همچنين راهكارهاي برخورد با اين آسيب ها، دو گزارش را در اختیار مخاطبان قرار می دهیم.

دوگانگي فرهنگي
به اعتقاد كارشناسان مسائل تربيتي، اولين اثرات مخرب استفاده ناصحيح از اينترنت و وسايل ارتباط جمعي "دوگانگي فرهنگي" است. فرزندان ما در استفاده ناصحيح از اين وسايل و به خصوص اينترنت دچار تضادهايي مي شوند كه نمي توانند مسير زندگي خويش را به درستي با فرهنگ ايراني- اسلامي مطابقت داده و به نوعي دچار سرگرداني و تضادهاي فرهنگي مي شوند.

فاطمه مظهري، كارشناس مسائل تربيتي و امور مذهبي در اين خصوص مي گويد: «تحريك هاي عصبي، اختلالات يادگيري، بحران هويت و تخيل گرايي افراطي نيز از عوامل مخرب استفاده نادرست از وسايل ارتباط جمعي است. اختلالات ناشي از استفاده غلط وسايل ارتباط جمعي مي تواند اثرات جبران ناپذيري را بر روي دانش آموزان و جوانان داشته باشد. بنابراين خانواده ها با ايجاد محيطي امن و ايجاد جذابيت ها مي توانند فرزندان خود را به سوي محيط گرم خانواده راهنمايي كنند و بصيرت و بينش فرزندان را بر استفاده از اين وسايل افزايش دهند.»

خانم مظهري در ادامه مي گويد: «با ايجاد زمينه هاي مناسب، روش هاي بهره برداري درست از وسايل ارتباط جمعي در بين نوجوانان و جوانان را بايد ارتقا دهيم تا آثار تخريبي استفاده ناصحيح از اين وسايل در جامعه روبه كاهش رود.»

خطرات واقعي ابزارهاي ارتباطي در انتظار نوجوانان و جوانان
«پديده اي كه امروزه روبه افزايش است گسترش ابزارهاي ارتباطي و عدم اطلاع والدين از چگونگي عملكرد اين ابزارها است و مهم ترين آسيبي كه بچه ها از اين وسايل مي بينند به مديريت نكردن والدين در استفاده صحيح از اين ابزار برمي گردد.»

دكتر زهرا هاشم پور، روان شناس ضمن بيان مطلب فوق و با اشاره به اين كه تا چند سال گذشته تلفن و نمابر جزء تنهاترين وسايل ارتباط عمومي به شمار مي آمدند، مي گويد: «با گسترش تكنولوژي در بخش ارتباطات به مرور شبكه هاي تلويزيوني محلي از حالت محلي خارج شده و به واسطه ماهواره هاي ارتباطي در سراسر دنيا قابل مشاهده شدند، هنوز چندي از روي كار آمدن ماهواره ها نگذشته بود كه دنياي ديجيتال شكل تازه اي به خود گرفت. سيستم هاي ماهواره اي به صورت ديجيتال اقدام به انتقال تصاوير در سراسر دنيا نمودند و استفاده از سيستم ماهواره باعث سهولت در امر ارتباطات جوامع مختلف شد.»

دكتر هاشم پور، اضافه مي كند: «كم كم سيستم هاي مخابراتي نيز سيستم تلفن همراه را راه اندازي كردند. استفاده از اينترنت در جوامع گسترش يافت، تا اين كه در كشوري همچون ايران طي كمتر از 10 سال به راحتي در هر خانه اي يك رايانه متصل به اينترنت و براي هر عضو خانواده بالاي 18 سال يك گوشي و يك سيم كارت تلفن همراه در دسترس قرار گرفته است. حال آن كه از خطرات استفاده غيرمتعارف از اين ابزارهاي ارتباطي بي اطلاع هستيم.»

دكتر هاشم پور، با اشاره به اين موضوع كه يكي از ابزارهاي كارآمد دنياي امروز رايانه است كه هركس با هر سني و دانشي را به سمت خود جذب مي كند، خاطرنشان مي سازد: «بازي هاي مهيج رايانه اي، فيلم هاي انيميشني، برنامه هاي آموزشي، سهولت در امر فعاليت هاي روزمره و سرگرمي از يك سو، ورود به سايت هاي غيراخلاقي اتاق هاي گپ و گفت وگو (چت) و بحث هاي متفاوت از سوي ديگر باعث مي شود تا كودك به علت كنجكاوي، نوجوان و جوان به علت گرايش هاي جنسي و لذت طلبي و مقتضاي سن و سال، در دام افراد سودجو يا افراد بي هويت كه به منظور و هدف انحرافات اخلاقي در چت روم ها يا در سايت هاي مختلف فعاليت مي كنند، قرار بگيرد و در ادامه اين مسير كم كم راه بازگشت را از دست بدهد.»

وي در ادامه همچنين بر آسيب هايي كه از طريق اينترنت به نوجوانان وارد مي شود هم اشاره مي كند و مي گويد: «اينترنت هم مثل تمام وسايل ارتباط جمعي جنبه هاي مثبت و منفي دارد. اين پديده علي رغم فرصت هاي مناسبي از قبيل دست يابي به اطلاعات فراوان مورد نياز و توسعه و توليد دانش براي ما، تهديدهايي را متوجه افراد مي سازد و از آنجا كه بيشترين كاربران آن را نوجوانان و جوانان تشكيل مي دهند، استفاده نادرست از آن به دليل مشغله زياد والدين و نظارت كم رنگ آنها، مي تواند نيروي پويا و كارآمد كشور را تهديد كند.»

دكتر هاشم پور، اضافه مي كند: «استفاده نادرست از اينترنت دو وجه متمايز دارد، يكي اين كه كاربران در هدفمندي و ميزان استفاده از آن تابع ضابطه و قاعده اي نباشند كه در اين صورت جوانان و نوجوانان عادت مي كنند اوقات فراغت خود را به بيهودگي و بدون برنامه ريزي بگذرانند و اين تصور در ذهن آنها شكل گيرد كه نهايت زندگي چيزي جز بازي و سرگرمي و كام جويي نيست و وجه دوم، نوع بهره برداري از آن و مراجعه به سايت هايي است كه موارد ناهنجار و غيراخلاقي را ترويج مي كنند كه از اين طريق هم هويت ملي فرد را مورد تهاجم قرار مي دهند و هم به تخريب شخصيت اجتماعي و حوزه رواني او مي پردازند.»

وي با اشاره به اينكه نخستين و شايد خطرناك ترين اثر منفي اينترنت كه موجب استفاده هاي نادرست نوجوانان از اينترنت مي شود، "اعتياد اينترنتي" است، مي گويد: «زياده روي در استفاده از اينترنت مي تواند براي سلامت فكري و فيزيكي شخص خطرناك باشد. اعتياد به اينترنت و رايانه كاركرد انطباقي شخص را مختل مي كند، ضمن اين كه اضطراب، افسردگي، كج خلقي، بي قراري و افكار وسواسي را هم براي فرد به دنبال دارد. از طرفي در عين حال كه روابط اين افراد به ويژه نوجوانان و جوانان در جهان مجازي افزايش مي يابد، در مقابل از دامنه روابط آنان در جهان واقعي كاسته مي شود. همچنين احتمال لطمه ديدن عملكرد آموزشي نيز وجود دارد.»

دكتر هاشم پور، همچنين تصريح مي كند: «بهتر است رايانه در اتاق شخصي فرزندان نباشد (مخصوصا اگر در سن نوجواني و بلوغ هستند و رايانه قابليت اتصال به اينترنت را داراست.) رايانه بايد در محلي باشد كه والدين به راحتي بر صفحه مانيتور نظارت داشته باشند، در صورتي كه امكان قرار دادن رايانه در محلي غير از اتاق شخصي ميسر نیست ، لازم است در مواقعي كه فرزند در اتاق خود مشغول كار با رايانه است به صورت غيرمستقيم بر كار آنها ناظر باشند.»

اهميت توجه به نوجوانان
نوجواني زمان بروز خلاقيت در انسان است. در اين دوره بچه از بازي با لگو، ماشين و عروسك بيرون آمده و ديگر نمي توان وي را به هر چيزي سرگرم كرد، به همين دليل توجه به او در سنين نوجواني بسيار مهم تر از هر دوره اي است.

حجت الاسلام حسن قرباني محقق و پژوهشگر مسائل ديني با اشاره به اينكه تغيير در بخش هاي بدني و رواني انسان در اين دوره او را نسبت به بسياري از امور حساس مي كند و واكنش هاي عاطفي و احساسي او را برمي انگيزد، خاطر نشان مي كند: «يك نوجوان در اين سنين، در دوره اي قرار دارد كه عقل در وي هنوز كاملا رشد نيافته ولي عاطفه و احساسات در او اوج گرفته است و واكنش و كنش هاي عصبي و پرخاش جويانه او، ريشه در همين شدت يافتن احساسات دارد.»

وي مي گويد: «بي گمان دوره نوجواني را باید دوره انقلاب ها و گذار دانست. انسان از سادگي كودكي بيرون آمده و توانايي هاي جسمي و بدني او به شدت افزايش و فعل و انفعالات دروني رشد ناگهاني كرده است. اگر دوره نوجواني به خوبي مديريت و مهار شود، در جواني كه عقل بروز و ظهور مي يابد، عقل و عاطفه انسان را به كمالي مي رساند كه مي توان از آن به "اوج انسانيت" تعبير كرد.»

حجت الاسلام قرباني اضافه مي كند: «سركوب عواطف در نوجواني و برخورد نادرست با احساسات اين دوره مي تواند انسان را در دوره جواني انساني خشك و بي روح و بي عاطفه كند، يا او را به سوي رفتارهاي عاطفي شديد در دوره بزرگسالي هدايت کند.»

از اين روست كه در روايات به همان اندازه كه بر رها كردن كودكان به حال خود براي بازي و سرگرمي در كودكي تاكيد شده است، در دوره نوجواني بر مواظبت و مديريت احساسات و عواطف او تاكيد شده است.

تقويت اعتماد به نفس نوجوانان
در برخي از روايات از مربيان و اوليا بچه ها خواسته شده تا در دوره نوجواني او را وزير خويش قرار دهند، يعني در هر كاري او را به كارگرفته و به او اعتماد كرده و اين گونه اعتماد به نفس او را افزايش دهند تا زمينه استقلال در وي فراهم آيد. وزارت نوجوان به اين معناست كه او را نباید به حال خود رها كرد و همانند دوره كودكي با او روبرو شد؛ چرا كه اين گونه رها كردن و سرگرم شدن موجب مي شود تا نتواند مسير درست رشد را بپيمايد. بنابراين باید  به نوجوان كارهايي را محول كرد تا زير نظر مستقيم مربي كار كند و زمينه استقلال عمل را به دست آورد.

حجت الاسلام قرباني، با اشاره به اين كه چهار وظيفه اصلي در اين دوره بر اوليا و مربيان نوجوان از سوي اسلام گذاشته شده خاطر نشان مي كند: «دعوت به اطاعت خدا، آموزش واجبات، نهي از منكرات و برانگيختن بركارهاي خير و نيك نيز از جمله اين وظايف هستند و در اين روايت كه در بحارا لانوار ج 71، ص 86 آمده، به خوبي شرايط و نيازهاي بچه ها معرفي و راه هاي درمان نيز تعيين و مشخص شده است.»

حجت الاسلام قرباني مي گويد: «شرايط امروزي دنيا، درصد رفتارهاي پرخطر را در نوجوانان افزايش داده است، آسان شدن ارتباط در هر شكل و شيوه اي به نوجوانان اين امكان را مي بخشد تا هرگونه كه خواست عمل كند و نسبت به هر چيزي اطلاعات كافي داشته باشد. تلفن همراه با ابزارهاي ارسال تصاوير و اينترنت و دام هاي بزرگ در جهان مجازي و وبگردي افزون بر اينكه نوجوانان را از حضور در جمع واقعي و دنياي حقيقي باز مي دارد و گوشه گير مي كند و به جهان مجازي و خلوت مي كشاند، به همان اندازه او را در خطر انحراف قرار مي دهد

اين پژوهشگر با استناد به روايتي از پيامبر اعظم(ص) در مورد دوره هاي رشد در بچه ها مي گويد: «حضرت رسول(ص) مي فرمايند: "فرزند تو هفت سال آقا، هفت سال بنده و هفت سال وزير است، اگر تا سن بيست و يك سالگي، خوي و خصلت هايش را پسنديدي كه خوب وگرنه او را به حال خويش رها كن، زيرا تو در پيشگاه خدا معذوري." اين كه در روايات وارد شده كه فرزند را در نوجواني وزير خود قرار دهيد، به اين معناست كه او را همواره در كنار خود نگه داريد و به كارگيري او در كارهاي خود، افزون بر اين كه به او آموزش زندگي مي دهد، اجازه نمي دهد تا ديگران از خلوت و قدرت احساسات و عواطف انساني او سوء استفاده كرده و او را به مسيرهاي ناكجا آبادي كه آخرش جزتباهي نيست، سوق دهند.»

بحران هويت، آسيبي جدي براي نوجوانان
اصلي ترين آسيبي كه در حال حاضر نسل جوان و نوجوان را تهديد مي كند آسيب بحران هويت است.

دكتر محمدرضا كرمي كارشناس امور فرهنگي مي گويد: «تك تك آسيب هاي اجتماعي كه در حال حاضر با آنها درگير هستيم حاصل عدم پرداخت صحيح به مقوله هويت نوجوانان و جوانان است.»

وي مي گويد:«بعد از پايان جنگ تحميلي يك خلأ جدي در عرصه هويت سازي ايجاد شد و متاسفانه در دوران سازندگي و اصلاحات، ساختار هويت از هويت ملي- اسلامي به هويت مبتني بر تفكر غرب، هويت صنعتي، سبك زندگي و مصرف گرايي مبتني بر تفكر اختصاصي غرب در جامعه شكل گرفت و در مورد تعاريف هويت بين نسل جديد و قديم و بين خانواده ها گسست جدي ايجاد كرد و اين شكاف روز به روز عميق تر مي شود و توجه زيادي هم به بازيابي هويت صورت نمي گيرد.»

دكتر كرمي مي گويد: «اگر امروز مي بينيم نسل جديد و جوان، ذائقه هاي متفاوتي در نوع پوشش و لباس خود دارد و در سبك موسيقي و سينما از يك ذائقه ديگري برخوردار است، به اين دليل است كه آن هويت اصلي و ملي را خيلي خوب به او معرفي نكرده ايم و در اين بين اگر سراغ مصاديق برويم و اصل و ريشه را درست نكنيم، با حل هر مصداق، مصداقي جديد جايگزين مي شود. مثلا ممكن است با يك فشار يا يك برنامه كوتاه مدت مسئله پوشش حل شود، اما به جاي آن انديشه و نگاه غربي در سبك زندگي رسوخ مي كند. بنابراين اگر قرار است آسيب هاي اجتماعي حل شود بايد با يك نگاه ريشه اي از هويت شروع كنيم.»

دكتر كرمي خاطر نشان مي كند: «بازيابي هويت نوجوان و شناسايي هويت ملي و ديني و تربيت هويت انقلابي نيز بايد در دستور كار تمام مسئولان و مربيان آموزشي و تربيتي قرار گيرد تا به تبع آن آسيب هايي كه از ناحيه بحران هويت برخاسته، به مرور زمان جبران و رفع شود.»
صديقه توانا


درباره : مطالب مفید فرهنگی ، هنری ، اینترنتی و ... , اینترنت ,
بازدید : 211
[ 1392/04/24 ] [ 1392/04/24 ] [ هومن آذریان ]
فرقه‌گرایی، استفاده نادرست از فناوری‌های روز و ماهواره، ارتباط نامتعارف با جنس مخالف، اعتیاد و فعالیت‌های هرمی در صدر تهدیدات خطر آفرین در حوزه دانش‌آموزی كشور هستند.

 

 در پی اعلام وجود 15 تهدید و آسیب در حوزه دانش‌آموزی از سوی رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی، آخرین گزارش‌های رسیده حاكی از آن است كه فرقه‌گرایی، استفاده نادرست از فناوری‌های روز و ماهواره، ارتباط نامتعارف با جنس مخالف، اعتیاد و فعالیت‌های هرمی در صدر تهدیدات خطر آفرین در حوزه دانش‌آموزی كشور هستند.

همیشه رودست خوردن دردناك‌تر از ضربه رو در رو است؛ ضربه از جایی كه فكرش را نمی‌كنی یا اصلاً جبهه‌ای برایش تعریف نكرده ای. عدم هوشیاری یعنی همان عدم تعریف جبهه كه گاه خسران غیرقابل جبرانی عاید كشور می‌كند. قطعاً هر چه مقصد این خسارت حساس‌تر و كلیدی‌تر باشد، سرمایه‌گذاری طرف مقابل بیشتر و البته كه ضریب آسیب‌پذیری در آن حوزه بالاتر می‌رود.

با در نظر گرفتن حساسیت داشتن و تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد برای یك كشور حوزه دانش‌آموزی از جمله عرصه‌های در معرض خطر است كه نادیده گرفتن انگیزه دشمن برای وارد ساختن ضربه از این ناحیه جز ساده انگاری نابخشودنی نیست. به عبارتی انكار وجود این تهدید پاك كردن صورت مسئله است كه گهگاه از سوی مقامات آموزش و پروش مطرح می‌شود.

در این بین، به تازگی سردار محمد صالح جوكار، رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی، از وجود 15 نوع تهدید و آسیب در حوزه دانش‌آموزی خبر داد و گفت: «از جمله این تهدیدها ترویج فرقه‌های كاذب اعم از شیطان‌پرستی و دیگر نحله‌های منحرف فكری است.»

رشد 100 درصدی بزهكاری كودكان و نوجوانان
طبق آخرین آماری كه از سوی كانون اصلاح و تربیت اعلام شد، سال گذشته آمار مددجویان این مركز رشد 100 درصدی داشته كه بر این اساس 13 درصد آنها را افراد بی‌سواد، 40 درصد را با سواد تا مقطع ابتدایی، 43 درصد را با مدرك سیكل و 4 درصد را مقطع دبیرستان تشكیل می‌دهند.

اگرچه از كنار هم گذاشتن این ارقام نتیجه نامطلوبی حاصل می‌شود كه معمولاً آموزش و پرورشی‌ها هم از عنوان كردن آن به دلیل گسترش یافتن، اعراض می‌كنند با این حال طرح آن از جانب مسئولان بسیج دانش‌آموزی نشان‌دهنده دغدغه‌مندی آنان در این حوزه و مطالعاتی است كه انجام می‌شود.

صاحب نظران معتقدند در جامعه ما به‌خصوص جامعه شهری با توجه به بافت فرهنگی و تضاد طبقاتی كه در آن حاكم است جوانان در معرض بیش‌ترین آسیب‌های اجتماعی قرار دارند، حال فارغ از اینكه این آسیب‌ها نشئت گرفته از كدام نهاد یا حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی یا از حریم‌های خصوصی مانند خانواده و غیره است، به هر حال این مسئله به عنوان یك معضل اجتماعی تبدیل شده است.

با توجه به درگیری مستقیم دانش‌آموزان با نظام آموزشی و تأثیر‌پذیری سن آنان، طبیعی است كه اولین و بزرگ‌ترین ضعف‌ها را در بستر نظام تعلیم و تربیت بجوییم كه با وجود داشتن پشتوانه‌های غنی فرهنگی و تربیتی اسلامی هنوز نتوانسته در حد و اندازه یك نظام اسلامی ظاهر شده و با تجویز نسخه‌های عملی و كاربردی از ورود این آسیب‌ها یا به حداقل رساندن آنها كارنامه قابل قبولی ارائه كند.

معلمان به كمك بیایند
سردار جوكار با بیان اینكه ورود و شیوع این فرقه‌ها همگی با حمایت دشمنان دنبال می‌شود، افزود: «راه حل مبارزه با چنین معضلاتی استفاده از روش اقناع‌سازی و بهره‌گیری از خود فرهنگیان است.»

البته به نظر می‌رسد با توجه به مشكلات جوانان در كشور به خصوص در شهرهای بزرگی مانند تهران جوانان ما بیش از دیگران دچار آسیب‌های اجتماعی هستند.

بعضی از آنها در شرایطی بحرانی به سر می‌برند كه دامنه آنها ممكن است از قشر عادی جوان ما به نخبگان هم رسیده با شد و هر یك از گروه‌های جوان و نوجوان ما به طور نسبی با درصدی كم و بیش دچار شده‌اند یا در معرض ابتلا به آن هستند، در این صورت با توجه به اینكه سیستم مدیریت ما در حوزه جوانان قادر به خدمات‌رسانی به جوان آسیب دیده نیست، لذا بر این اساس پیشنهاد می‌شود اورژانس اجتماعی جوانان با رویكرد مهار كردن بحران‌های فوری جوانان تشكیل شود.»

از سوی دیگر برای اقدام اثرگذار و ماندگار در حوزه جوانان و نوجوانان باید از كارهای شتابزده و آرمان‌گرایانه و احساسی و مقطعی پرهیز و تلاش كرد كه تمام فعالیت‌ها به یك هدف متعالی در جهت حل مشكلات جوانان نزدیك شوند و در تمام آنها رویكرد علمی و عملی مبنا قرار گیرد نه مقاصد سیاسی جریان یا گروهی خاص.
نفیسه ابراهیم‌زاده انتظام


درباره : مطالب مفید فرهنگی ، هنری ، اینترنتی و ... , اینترنت ,
بازدید : 131
[ 1392/04/24 ] [ 1392/04/24 ] [ هومن آذریان ]
توهم، جنسیت، لذت‌گرایی و خشونت 4 فاکتور اصلی انیمیشن‌ها و کارتون‌های بازار است که فراوان تر از نان شب مردم هستند.

 

 اگر سالها پیش کودکان این سرزمین، لی لی، گرگم به هوا و خاله بازی می‌کردند، الآن بیشتر وقت خود را پای انیمیشن های رنگین می‌گذرانند و مادران خرسند از کمتر نگران بودن هستند! اما ای بسا که باید نگران‌تر بود.

در وسطی و گرگم به هوا اگر نگران خراش پای کودکمان بودیم در موج انیمیشن های هالیوودی باید نگران زخم‌های فکری و روحی بود.

 اگر کودکان ما ساعت‌ها جلوی تلویزیون می نشینند و انواع آن موهومات 1500 تومانی را می‌بینند به تبعات آنها نیز باید فکر کرد. سری به محتوای فرهنگی این کارتون‌ها بزنیم و با درنگی گاهی کنار کودکمان بنشینیم و در دیدن همراهش باشیم. آنگاه است که شاید به عمق یک فاجعه فرهنگی پی ببریم.

تمایلات جنسی پنهان در بسیاری از این انیمیشن‌ها و اباحه‌گری‌های خاص آنها ذهن سلیم و پاک کودکان را آلوده می‌سازد. خشونت لجام گسیخته آنها هر کودکی را از خود بی خود می‌کند، شاید بسیاری از حرکات کودکان برای ما سؤال برانگیز باشد و گاهی خنده آور اما آثار مخرب فرهنگی و اخلاقی این انیمیشن‌ها بسیار بالاست.

نهیبی که انیمیشن های هالیوودی یا 1500 تومانی از جایی که فکرش را نمی‌کنیم به فرهنگ کودکان ما آسیب‌های جدی وارد می‌کند و اباحه‌گری محض آنان در تضاد کامل با فرهنگ ایرانی و اسلامی ماست.


درباره : مطالب مفید فرهنگی ، هنری ، اینترنتی و ... , اینترنت ,
بازدید : 228
[ 1392/04/24 ] [ 1392/04/24 ] [ هومن آذریان ]
نماينده ولي فقيه در سپاه محمد رسول الله تهران گفت: در شرايط كنوني دشمنان سعي مي‌كنند با تمركز بر مسائل فكري، ايدئولوژيك و فرهنگي و در واقع با گشودن جبهه‌ جنگ نرم، به اهداف خود برسند.

 

 به نقل از ایرنا، حجت الاسلام "عبدالعلي گواهي"،نماینده ولی فقیه در سپاه محمد رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم، روز شنبه در دومين نشست علمي "جوان و آينده" در گرگان اظهار داشت: «كشورهاي استكباري به اين نتيجه رسيده‌اند كه استعمار به شيوه‌هاي قديم، ديگر جواب‌گوي نيازها و اقتضائات امروزه نيست و بايد در قالب استعمار نو وارد برخي از كشورها شد.»

وي افزود: «دشمنان مي دانند كه اكنون از طريق جنگ سخت نيز چندان نمي‌توان موفقيت‌هاي مورد نظر را كسب كرد.»

وي اضافه كرد: «امروزه با استفاده از تكنولوژي‌هاي ارتباطاتي مانند سايت‌ها، وبلاگ‌ها و... اين تأثيرگذاري از سوي آن‌ها راحت‌تر اعمال مي‌شود

وي ادامه داد: «شيوه‌ عمده‌ اين تأثيرگذاري، مجموعه مؤلفه‌هايي را در ارتباط با يك موضوع استخراج مي‌كنند؛ آن‌گاه اين اطلاعات صحيح را به‌عنوان پوشش و چتري به ‌كار مي‌گيرند تا در دل آن، چند موضوع خلاف واقع و نادرست را با تجزيه و تحليل‌هايي و به‌عنوان كالا و خدمات فكري و فرهنگي به كام مخاطب بريزند.»

حجت الاسلام گواهي همچنين گفت:‌ «جنگ نرم به روحيه، به عنوان يكي از عوامل قدرت ملي خدشه وارد مي كند، عزم و اراده ملت را از بين مي برد، مقاومت و دفاع از آرمان و سياست هاي نظام را تضعيف مي كند

وي افزود: «ايجاد رعب و وحشت از مسائلي همچون فقر، جنگ يا قدرت خارجي سركوبگر و پس از آن دعوت به تسليم از راه پخش شايعات و دامن زدن به آن براي ايجاد جو بي اعتمادي و ناامني رواني، از مهم ترين عوامل جنگ نرم است.»

وي ادامه داد: «همچنين اختلاف افكني در صفوف مردم و برانگيختن اختلاف ميان مقام هاي نظامي و سياسي كشور مورد نظر در راستاي تجزيه سياسي كشور، ترويج روحيه ياس و نااميدي به جاي نشاط اجتماعي و احساس بالندگي از پيشرفت هاي كشور و بي تفاوت كردن نسل جوان به مسائل مهم كشور از ديگر عوامل مهم جنگ نرم محسوب مي شود.»

دومين نشست علمي جوان و آينده با مشاركت اداره كل تبليغات اسلامي استان گلستان، با محوريت نقش جوانان در پيشگيري از جنگ نرم همراه با تريبون آزاد پرسش و پاسخ در گرگان برگزار شد.


درباره : مطالب مفید فرهنگی ، هنری ، اینترنتی و ... , اینترنت ,
بازدید : 225
[ 1392/04/24 ] [ 1392/04/24 ] [ هومن آذریان ]
كارشناسان مي گويند، ازدواج های اینترنتی به دليل مبتني نبودن بر پايه هاي فرهنگي و ارزشي جامعه و آشنا نبودن افراد با يكديگر و ارزش هاي خانوادگي طرف مقابل، به سرعت فرو مي پاشد.

 

در اسلام يك سنت الهي و يك حكم فطري و هماهنگ قانون آفرينش است. انسان براي بقا نسل و همچنين آرامش جسم و روح ازدواج مي كند، اما گسترش ارتباطات به ويژه اينترنت در سال هاي اخير، دوام و پايداري برخي از ازدواج ها را با تهديد روبرو كرده است.

پسر جوان بي خيال و سرحال، پاي رايانه شخصي خود نشسته و با زدن دكمه اينتر كيبرد، وارد دنياي شگفتي ها مي شود. بلافاصله بعد از اتصال وارد يكي از چت روم هاي هميشگي مي شود كه كم كم پاتوقش شده و نام مستعارش در آن روم براي همه آشنا است.

شروع مي كند از هر دري صحبت كردن و نوشتن! ناگهان متوجه يك نام جديد مي شود كه به نظرش زيباست. براي دادن پيغام خصوصي وسوسه مي شود.

سلام چه اسم قشنگي، اسم واقعيته يا مستعاره؟
معلومه كه اسم خودمه چرا بايد با اسم مستعار بيام؟
خوب همين طوري پرسيدم آخه اسم واقعي خودم يه چيز ديگه است! حالا اسم، تاريخ تولد و محل سكونت مي دي؟
و...

ماجرا از اينجا آغاز مي شود. كم كم هر دو طرف به اين نتيجه مي رسند كه قرار ملاقات هاي ياهو مسنجر راه خوبي براي ابراز احساسات نيست و آنچه در دل دارند را به خوبي نمي توانند بيان كنند پس كار به رد و بدل كردن تلفن و مكالمات پي در پي مي انجامد و سرانجام يك قرار ملاقات و عشقي كه مي انديشند با شناخت كامل به وجود آمده است!

مدام با هم بيرون مي روند و از همه جا خاطره مي سازند، حرف هاي عاشقانه مي زنند. مدام سعي مي كنند به هم ثابت كنند كه تو همان هستي كه من مي خواستم و اين جمله كم كم ملكه ذهنشان مي شود.

پسر جوان به فكر دست و پا كردن شغلي مي افتد و دختر جوان هم در تكاپو است تا پسر جوان را به خانواده اش معرفي كند. با هر دردسري همه چيز روبه راه مي شود و پدر و مادر دختر و پسر به ازدواج اين زوج جوان رضايت مي دهند هر چند كه ته دل شان راضي نيستند.

پس از ازدواج، دنيا براي زوج جوان بر وفق مراد نيست. مشكلات اقتصادي و رو شدن دروغ هايي كه در چت روم به هم گفته بودند و از همه بدتر عادت به چت و باز هم دروغ گفتن! تنها مشكلات كوچكي است كه اين زوج با آن دست و پنجه نرم مي كنند.

پيام هاي عاشقانه جاي خود را به دعواهاي شبانه، بي اعتمادي و شك و ترديد و اختلافات پايان ناپذير مي دهد و...


افزايش طلاق در سايه ازدواج هاي اينترنتي
با توجه به پيچيده شدن روابط اجتماعي و ورود ابزارهاي ارتباطي جديد، آشنايي و ازدواج از طريق اينترنت ‌و اكتفا به اطلا‌عات محدود رد و بدل شده نمي تواند زندگي پايدار، امن و مطمئني را پايه ريزي كند. شاهد بارز اين وضعيت، افزايش روند طلا‌ق در جامعه همراه با گرايش برخي افراد به سوي آشنايي با يكديگر از طريق اينترنت و به عبارت ديگر، ازدواج هاي اينترنتي است.

كارشناسان مي گويند، اين گونه ازدواج ها به دليل مبتني نبودن بر پايه هاي فرهنگي و ارزشي جامعه و آشنا نبودن افراد با يكديگر و ارزش هاي خانوادگي طرف مقابل، به سرعت فرو مي پاشد.

در حقيقت امكان فريب افراد در فضاهاي مجازي و اتاق‌هاي گفت‌وگو بيش از زماني است كه افراد رو در روي هم قرار گرفته و در مورد اطلاعات شخصي خود سخن مي‌گويند.

محيط‌ هاي مجازي و اينترنتي به گونه‌اي است كه به‌ راحتي مي‌توان از احساسات دروغين سخن گفت، اما امكان آناليز رفتارهاي احساسي وجود ندارد و در نتيجه اين نوع رفتار را مي‌توان در دنياي مجازي پنهان كرد.

اين كارشناسان مي افزايند، اين پنهان‌كاري و دروغ‌هاي رفتاري در صورت آشكار شدن مي‌تواند آسيب‌هاي زيادي به دو طرف وارد كند. اين آسيب‌ها به دليل اين‌كه رنگ و بوي دروغ و احساس فريب دادن به طرفين مي‌دهد بيشتر انسان را دچار مشكل مي‌كند.

ازدواج، فرآيندي است كه در هر جامعه آداب و رسوم خاص خود را دارد. زماني كه جوانان با كنار گذاشتن واقعيت‌ها به ازدواج‌هاي اينترنتي اقدام مي‌كنند نشان مي‌دهد كه اتاق‌هاي گفت‌وگو مكان مناسبي براي انتخاب همسر و ازدواج نيست.

در گذشته افرادي كه معمولا ريش سفيد خانواده بودند زمينه آشنايي و ازدواج جوانان را فراهم مي كردند در حال حاضر اين سنت حسنه تاحدودي از بين رفته است و به همين دليل شكل آشنايي براي ازدواج نيز تغيير كرده است.

كارشناسان مي گويند، ازدواج هايي كه زمينه آن از دوستي خياباني يا آشنايي از طريق چت و اينترنت باشد همان طور كه خيلي راحت شكل مي گيرد، خيلي زود هم از هم مي پاشد.

بيشتر ازدواج هايي كه بر اساس دوستي پيش از ازدواج (در فضاي مجازي) بنا شده باشد به جدايي و طلاق منجر مي شود، زيرا خود آن ها كه پيش از ازدواج مرتكب حرام شده اند، پس از ازدواج به يكديگر مشكوك مي شوند كه شايد همسرشان با اشخاص ديگر رابطه نامشروع داشته باشد، لذا چيزي كه اساس و پايه اش از حرام باشد مداومت و بركت ندارد.

ازدواج اينترنتي در فرهنگ ايراني - اسلامي ما جايگاهي ندارد
سخنگوي كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي، آمار طلاق ازدواج هاي اينترنتي را بسيار بالا دانست و گفت: «ازدواج اينترنتي در فرهنگ ايراني - اسلامي ما جايگاهي ندارد.»

"جواد زماني" با بيان اينكه ازدواج هاي اينترنتي با فرهنگ ايراني سازگاري ندارد، تاكيد كرد، اين گونه ازدواج ها، نتيجه اي جز طلاق و يا يك زندگي ناسالم در پيش ندارد.

زماني تصريح كرد: «ممكن است ازدواج هاي اينترنتي منجر به طلاق نشود، اما ازدواج موفقي هم نخواهد بود و يك زندگي جهنم وار خواهد بود چون در آن همه چيز با دروغ شروع مي شود.»

وي تاكيد كرد که ازدواج موفق، ازدواجي است كه خانواده ها با هم در تعامل باشند، اما در ازدواج اينترنتي، خانواده ها شناختي از هم ندارند و همديگر را در دفتر ثبت ازدواج ملاقات مي كنند.

سخنگوي كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي، گفت: «همان طور كه ازدواج اينترنتي خيلي راحت و سريع به ثبت مي رسد خيلي راحت هم به طلاق منجر مي شود.»

زماني افزود: «در ازدواج هاي اينترنتي دو طرف از يكديگر به شناخت درستي نمي رسند و درصد بالايي از حرف هايي كه رد و بدل مي شود دروغ و اغراق درباره وضعيت افراد است و ازدواج بر پايه دروغ و احساس شكل مي گيرد كه پس از ازدواج، همه اين دروغ ها رنگ مي بازد و زوجين واقعيات را درمي يابند و به همين دليل همان طور كه ازدواج كرده اند، از هم جدا مي شوند.»

زماني اظهار داشت: «در گذشته مقوله اي به عنوان ازدواج اينترنتي وجود نداشت و بايد با فرهنگ سازي نسبت به پيشگيري از اين آسيب ها اقدام شود.»

طلاق در همان اوايل زندگي
همچنين معاون سابق فرهنگي سازمان ملي جوانان گفت: «بسياري از ازدواج هاي اينترنتي در همان اوايل زندگي به طلاق منجر مي شود.»

"پرويز كرمي" اظهار داشت: «سايت هاي همسر يابي داراي مجوز از مراكز قانوني نيستند و سازمان ملي جوانان اين سايت ها را به رسميت نمي شناسد و غير قانوني هستند

كرمي افزود: «وقتي كه اين سايت ها داراي مجوز نباشند پس نظارتي بر كار اينها هم وجود ندارد، بنابراين به جايي پاسخ گو نيستند و افراد جامعه و خودشان را دچار آسيب مي كنند.»

وي با بيان اينكه سايت هاي همسريابي زيادي در فضاي مجازي وجود دارد، گفت:
«افرادي با نيت هاي مختلف به سمت اين موضوع رفتند كه بايد با آنان برخورد شود.»

معاون سابق سازمان ملي جوانان خاطرنشان كرد: «جوانان نبايد از كانال اینترنت وارد موضوع حساس زندگي زناشويي شوند.»

كرمي به جوانان درباره ازدواج هاي اينترنتي هشدار داد و گفت: «سازمان ملي جوانان مراكز مشاوره ازدواج را طراحي كرده است و در اين مراكز، آموزش هاي لازم براي همسر گزيني ارائه مي شود.»

نيمي از ازدواج هاي اينترنتي به طلاق منجر مي شود
روانشناس باليني و كارشناس دفتر مداخله و بازتواني سازمان بهزيستي كشور ضمن تاييد افزايش ازدواج هاي اينترنتي گفت: «متاسفانه نيمي از ازدواج هاي اينترنتي به طلاق منجر مي شود.»

"حسين اسدبيگي" با بيان اينكه در ايران از اينترنت استفاده هاي نادرستي مي شود، گفت: «هر چند كه اينترنت استفاده هاي موثري نيز دارد اما افراد منزوي و مشكل دار از طريق چت روم ها با همديگر ارتباط برقرار مي كنند.»

اسدبيگي تاكيد كرد: «چون اين افراد نمي توانند ارتباطات خوبي با آدم هاي واقعي برقرار كنند به سراغ فضاي مجازي مي روند و در آنجا چون هيچ نظارتي وجود ندارد هر چه مي خواهند به همديگر مي گويند و هويت هاي كاذبي از خودشان مي سازند.»

وي ادامه داد که اين افراد خود را در فضاي مجازي، انسان ممتاز و برجسته معرفي مي كنند و طرف مقابل هم چون خودش آدم منزوي اي است دلبسته مي شود و رفته رفته ارتباطاتشان زياد مي شود.

كارشناس دفتر مداخله و بازتواني سازمان بهزيستي كشور اضافه كرد: «پس از چند بار چت كردن و گفت و گوي تلفني، گاهي براي ديدن همديگر از شهري به شهر ديگر و يا از كشوري به كشوري ديگر سفر مي كنند.»

اسدبيگي افزود: «ازدواج هاي اينترنتي كه بدون تحقيق و بررسي صورت مي گيرد پس از مدت كوتاهي به طلاق منجر مي شود.»

وي با اشاره به اين كه آمار طلاق در كشور افزايش يافته است، افزود: «اين آمار در ازدواج هاي اينترنتي و آشنايي از طريق چت روم ها بيشتر است.»

كارشناس دفتر مداخله و بازتواني سازمان بهزيستي كشور، استفاده از اينترنت را با وجود سرعت كم آن بسيار بالا دانست و گفت: «ازدواج هاي اينترنتي و افزايش طلاق در اين گونه ازدواج ها در كشور بسيار نگران كننده است.»

به گفته كارشناسان، ارتباطات نادرست از اينترنت و افزايش ازدواج هاي اينترنتي و طلاق ناشي از اين گونه ازدواج ها در كشور نيازمند يك درك جمعي است كه بايد مسئولان براي آن چاره انديشي كنند.


درباره : مطالب مفید فرهنگی ، هنری ، اینترنتی و ... , اینترنت ,
بازدید : 192
[ 1392/04/24 ] [ 1392/04/24 ] [ هومن آذریان ]
رئيس موسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصر(عج) هجمه وهابيت به فرهنگ مهدويت را در طول تاريخ بي‌سابقه دانست و افزود: «در حال حاضر حدود چهار هزار سايت اينترنتي عليه فرهنگ مهدويت فعاليت مي‌كنند.»

 

 حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمد حسيني‌قزويني، چهارشنبه شب در سلسله نشست‌هاي مهدويت که در شبستان امام خميني رحمة‌الله‌علیه  حرم حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها برگزار شد، اظهار داشت: «امروز موضوع مهدويت در سطح جهاني به عنوان موضوع اساسي مطرح است و پژوهشگران، دانشمندان و سياستمداران توجه ويژه‌اي نسبت به اين مسئله دارند.»

وي با بيان اينکه بحث مهدويت ويژه شيعيان نيست، افزود: «اين فرهنگ نه تنها فرامذهبي بلکه فراديني است و هر ديني از اديان ابراهيمي و هر پيامبري از نسل ابراهيم به پيروانش بشارت آمدن ولي عصرعجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف را داده است.»

رئيس موسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصرعجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف اضافه کرد: «هيچ آئين و ديني پيدا نمي‌شود که در آن موضوع مصلح کل مطرح نباشد و نه تنها اديان ابراهيمي، بلکه در تاريخ کشورهاي بزرگ و تاريخ‌سازان جهان مانند ايران باستان، چين و هند نيز يکي از اساسي‌ترين فرهنگ‌ها، بشارت آمدن منجي است.»

حسيني‌قزويني با بيان اينکه موعودگرايي در نيم قرن اخير با يک رويکرد ويژه‌اي در عرصه سياست جهاني مطرح شده است، افزود: «حتي برخي مرتازان هندي نيز پيش‌بيني کرده‌اند که در آينده‌اي نه چندان دور فردي در خاورميانه از کشور عربستان ظهور خواهد کرد که مجهز به مدرن‌ترين تجهيزات نظامي روز دنياست و ابرقدرت‌هاي شرق و غرب را در هم خواهد کوبيد.»

وي با اشاره به اينکه همين پيش‌گويي‌ها امروز ابرقدرت‌ها را بر آن داشت تا در خاورميانه حضور فعال نظامي و سياسي داشته باشند، گفت: «انگيزه اصلي حضور استکبار در منطقه ترس و وحشتي است که از ظهور مهدويت در خاورميانه دارد.»

وي افزود: «همانطور که فرعون به خاطر ترس از دست‌دادن حکومت خود هزاران کودک را قتل عام کرد، غافل از آنکه حضرت موسي علیه السلام در خانه و آغوش خودش بزرگ شد، استکبار نيز نمي‌تواند کوچک‌ترين تاثيري در ظهور منجي داشته باشد.»

حسيني‌قزويني با بيان اينکه امروز دو خطر جدي پيش روي مهدويت است، افزود: «فرقه‌هاي ضاله با تمام توان شبهاتي را طراحي و در رسانه‌هاي صوتي و تصويري و سايبري منتشر مي‌کنند تا بتوانند مردم به ويژه جوانان را نسبت به مهدويت بدبين کنند.»

وي استکبار جهاني به رهبري آمريکا را نخستين خطر پيش روي مهدويت برشمرد و تصريح کرد: «طبق سخن متفکران غربي امروز تنها تمدني که سياستمداران آمريکايي بر روي آن تمرکز مي‌کنند، تمدن اسلامي است.»

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: «آمريکا از تمدن اسلامي به رهبري کشورهاي عربي احساس خطر زيادي نمي‌کند، زيرا با تهديد و يا با تدبير مي‌تواند اين تمدن‌ها را زير سلطه پرچم خود ببرد.»

وي اضافه کرد: «متفکران غربي معتقدند که تنها تمدن و فرهنگي که خطر جدي براي آمريکاست و بايد فکري براي آن انديشيد، فرهنگ و تمدن اسلامي به رهبري جمهوري اسلامي با فرهنگ 12 امام است.»


وي با اشاره به تلاش بيهوده استکبار براي جدايي مسلمانان از مهدويت گفت: «آنها با انواع حيله، توطئه، شبيخون‍زدن‌ها و اجيرکردن افکار مسموم و آلوده درصدد اجراي طرح‌هاي انحرافي خود هستند.»

رئيس موسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصرعجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف اضافه کرد: «برخي اپوزيسيون‌ها و ورشکستگان سياسي با تشويق آمريکا مخالفت صريح خود را با فرهنگ مهدويت اعلام مي‌کنند.»

وي ادامه داد: «"اکبر گنجي" يکي از اين افراد است که با وجود سوابق فرهنگي و اطلاعاتي و خدماتي که در ايران داشته و روزي سنگ مذهب را به سينه مي‌زد، امروز به گونه‌اي از مهدويت صحبت مي‌کند و مهدويت را مبحثي دروغ مي‌پندارد و آن را زير سوال مي‌برد که چنين حرف‌ها را حتي از دشمنان هم نشنيده بوديم که از او شنيديم.»

وي با بيان اينکه احساس خطري از سوي استکبار پيرامون مهدويت نداريم، افزود: «چهره استکبار به خوبي در نزد مسلمانان شناخته شده و آنها جايي در جامعه شيعي ندارند و هر جبهه‌اي که در برابر مهدويت قرار بگيرند، جوانان نسبت به فرهنگ مهدويت محکم‌تر مي‌شوند.»

به گفته حسيني‌قزويني امروز فرهنگ اهل بيت علیهم السلام در دل و جان مردم نفوذ کرده است و اين مسئله براي وهابيت قابل تحمل نيست.

وي تصريح كرد: «وهابيت به عنوان ابزار دست استکبار جهاني، دومين خطر پيش روي فرهنگ مهدويت است و امروز وهابيت ارتباط تنگاتنگ با صهيونيزم دارد و همواره از جانب آنها حمايت مي‌شود.»

اين استاد حوزه علميه افزود: «چهره واقعي وهابيت رو شده است و دنيا متوجه شده است که دست وهابيون در دست صهيونيسم بين‌الملل است.»

رئيس موسسه تحقيقاتي حضرت ولي عصرعجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف با بيان اينکه در عصر حاضر اقدامات وهابيت عليه شيعه در طول تاريخ بي‌سابقه است، افزود: «وهابيت شبانه‌روز عليه شيعه و مهدويت سم‌پاشي مي‌کند، به طوري که بيش از چهار هزار سايت در فضاي سايبري و 300 ماهواره براي شبهه‌افکني در خصوص مهدويت در اختيار وهابيت است.»

وي اظهار داشت: «وهابيت از نقطه‌نظر نقد و دفاع علمي از فرقه و روش خود به اندازه‌اي ضعيف است که کارشناسان و حتي جوانان ايراني به راحتي اين گروه را در فضاي اينترنت و رسانه به چالش مي‌کشند و وهابيون تنها به طرح ميليون‌ها تهمت و سخنان ضددين و سنت عليه شيعه و مهدويت بسنده مي‌کنند.»

به گفته وي وهابيت از نظر سرمايه علمي در رتبه زيرصفر قرار دارد و اگر جوان دانشجو، الفباي فرهنگ شيعه را به خوبي فراگيرد، از عهده بالاترين مقام علمي و مذهبي وهابيت برمي‌آيد.

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: «هيچ برنامه‌اي از رسانه‌هاي جهان پخش نمي‌شود مگر اينکه در آنها اعتراض و نقدي نسبت به موضوع مهدويت باشد.»


درباره : مطالب مفید فرهنگی ، هنری ، اینترنتی و ... , اینترنت ,
بازدید : 173
[ 1392/04/24 ] [ 1392/04/24 ] [ هومن آذریان ]
صراحتاً اعلام مي‌شود آنچه كه به جد مورد تأكيد و تعقيب است موضوع اسلامي شدن دانشگاه‌ها در دو بعد محتوا و ظاهر است كه در اين زمينه تغيير و تحول در سر فصل‌ها و محتواي دروس علوم‌انساني به عنوان يك اصل است.

 

 روابط عمومي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با صدور اطلاعيه‌اي اعلام كرد كه آنچه اخيراً تحت عنوان طرح تفكيك‌جنسيتي از سوي برخي رسانه‌ها مطرح شده با واقعيت انطباق ندارد و وزارت علوم تاكنون طرحي تحت عنوان تفكيك‌جنسيتي در دانشگاه‌هاي كشور تدوين و ارائه نكرده است.

در ادامه اين اطلاعيه آمده است: صراحتاً اعلام مي‌شود آنچه كه به جد مورد تأكيد و تعقيب است موضوع اسلامي شدن دانشگاه‌ها در دو بعد محتوا و ظاهر است كه در اين زمينه تغيير و تحول در سر فصل‌ها و محتواي دروس علوم‌انساني به عنوان يك اصل است، چرا كه علوم انساني مقصد را مشخص مي‌كند و در عين حال اجراي مصوبات سال‌هاي 1366 و 1384 شوراي عالي انقلاب فرهنگي به عنوان رعايت شئونات اسلامي و راهبردهاي گسترش فرهنگ عفاف و حجاب كه بعضاً مغفول مانده پيگيري مي‌شود.

بديهي است دستور رياست محترم جمهوري و رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي نصب‌العين بوده و برنامه‌هاي اين وزارتخانه در راستاي مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي به حيطه اجرا در مي‌آيد و وزارت علوم در صدد دستيابي به راهكارهاي عالمانه‌تر و كارشناسي شده در اجراي تمام و كمال مصوبات مذكور بوده، تا ضمن رفع نگراني رياست محترم جمهور، دغدغه مراجع عظام را نيز برطرف كرده و انتظار به حق مردم شريف و متدين ايران اسلامي را در تحقق دانشگاه اسلامي با طبع تدريجي تغييرات فرهنگي محقق سازد.


درباره : مطالب مفید فرهنگی ، هنری ، اینترنتی و ... , اینترنت ,
بازدید : 242
[ 1392/04/24 ] [ 1392/04/24 ] [ هومن آذریان ]
مجری شبکه مسیحی "نجات"، در جهت پیشبرد اهداف پشت پرده علیه اسلام و تشیع، مردم را به تشکیل و گسترش کلیساهای خانگی در ایران تشویق می کند.

 

 شبکه مسیحی "نجات"، در راستای تهاجم فرهنگی و تلاش برای اضمحلال اسلام از درون و همچنین پیاده کردن اهداف آمریکا و صهیونیسم بین الملل در ایران، مردم را به تشکیل، گسترش و پخش کلیساهای خانگی تشویق می کند.

به عنوان نمونه، کشیش "هرمز شریعت"، کارشناس شبکه مسیحی "نجات" در برنامه های تعلیمی خود، جوانان شیعه ایران را به تشکیل کلیسای خانگی تشویق کرده و می گوید: «هر کلیسای خانگی باید به دنبال گسترش ملکوت خدا باشد، یعنی باید بعد از 6 ماه فعالیت، کلام خدا (انجیل) از داخل کلیسای خانگی بیرون برود تا مردم نجات پیدا کنند.»

وی همچنین در مورد تربیت کشیش و خادم جدید برای تشکیل و گسترش کلیساهای خانگی جدید، می گوید: «باید خادم جدید تربیت شود. اگر گروه شما 6 نفر است، 6 ماه دیگر باید 12 نفر بشوید و 2 گروه تشکیل دهید. مسیحیت باید پخش شود، نجات و محبت خدا، باید پخش شود، باید گسترش پیدا کند. مبادا وقتی کلیسای خانگی را با 3 نفر شروع کردید، بعد از 6 ماه فعالیت، همان 3 نفر باقی بمانید، باید 6 نفر بشوید. دعا کنیم و از خدا بخواهیم تا بیشتر شویم. از خدا درخواست کنیم خادم جدید تربیت کند تا هر کدام بعد از 6 ماه، کلیسایی برای خود تشکیل داده و گسترش پیدا کند. این دل پدر ما را خوشحال می کند.»

شایان ذکر است که شبکه های تبشیری مسیحی (محبت، نجات، ست سون پارس و...) برای پیاده کردن اهداف غرب و گمراه کردن جوانان سعی دارند با شیوه های خاصی آنان را به سوی مسیحیت جذب کنند که در ذیل به برخی از این شیوه های مهم اشاره می شود:

1) استفاده از موسیقی در جهت تحریک احساسات

2) استفاده از تلقین و تکرار

3) استفاده ابزاری از مخاطب در جهت فریب افکار و تحریک احساسات

4) پیش‌فرض‌سازی و تکنیک زشت‌سازی

5) معرفی مسیحیت به‌عنوان دین ارزش های انسانی

6) سادگی و روانی در بیان (همه فهم نمودن پیام)

7) مستند نمودن پیام

8) تاکید بر جنبه‌های کاربردی دین در زندگی

9) تلاش برای عینیت بخشی به ادعاها

10) استفاده از فضاها و نمادهای ساده و مذهبی



درباره : مطالب مفید فرهنگی ، هنری ، اینترنتی و ... , اینترنت ,
بازدید : 215
[ 1392/04/24 ] [ 1392/04/24 ] [ هومن آذریان ]
.: Weblog Themes By graphist :.

:: تعداد صفحات : 2 1 2 صفحه بعد

اعضاء
ورود کاربران

رمز عبور را فراموش کردم ؟



عضویت در سایت
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
آرشيو مطالب
موضوعات
تازه های سایت
اخبار روز جهان
شهدای استانها فرماندهان ، وصیتنامه ، خاطرات ، آثار شهدا
نرم افزار های کاربردی
مستند
دانلود فیلمها و سریالهای ایرانی
انمیشین
فرهنگ جبهه
عملیات
شناسایی ها
نیروهای دشمن
نیروهای دشمن 2
شهدای جهاد سازندگی
آلبومها
برنامه رادیویی
خاطرات انقلاب
وطن
راهیان نور
موسیقی فیلم
سرود
موسیقی بی‌ کلام
فرزند شهید
صدای شهدا
شهید سید اهل قلم آوینی
مارش
مداحی
ايثارگران
خانواده شهدا
اولين هاي شهيدان دفاع مقدس
نوای جبهه
مطالب مفید فرهنگی ، هنری ، اینترنتی و ...
مذهبی
مجموعه پوسترهای شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس
فاتحان قله‌های جاسوسان ( شهدای صابرین )
محمد ابراهیم همت
ادعیه و مناجات
ادیه و زیارت
دانلود کتب اسلامی
پخش زنده شبکه های تلویزیونی - سراسری
دانلود تمام آثار شهید مطهری
صرفا جهت اطلاع !!!!
جلوه های ویژه
پی دی اف آموزشی
دوره آموزشي زبان فارسي
کلیپ های با کیفیت دفاع مقدس (۱)
نرم افزارهای موبایل
گنجینه اذان
والپیپرهای اسلامی
والپیپر معمولی
بخش سیستم عامل
بازی
کلیپ
شهید حاج احمد کاظمی
دانلود مجموعه کتابهای کامپیوتر pdf
اس ام اس
اصول و فروع دین
طنز و کاریکاتور
فول آلبوم های مجاز
دیگر رسانه ها
آمار سایت
بازديدهاي امروز : 309 نفر
بازديدهاي ديروز : 120 نفر
كل بازديدها : 3,706,847 نفر
بازدید این ماه : 1,343 نفر
بازدید ماه قبل : 1,030 نفر
کل نظرات : 11 عدد
كل مطالب : 4776 عدد
كل اعضا : 2 عدد
افراد آنلاین : 8 نفر

تبادل لینک

خرید بک لینک