فرهنگی هنری اجتماعی
فرهنگی هنری اجتماعی
قالب وبلاگ
ارتباط با مدیر
نظر سنجی
چه موضوعاتی مورد پسند شما هست ؟
جستجو

تبلیغات

 
نصر نصرآبادی، ام البنین
 
ملیت :  ایرانی   -   قرن : 14 منبع : نشانه‏ها آيين اعطاى نشان ملى ايثار اصفهان

 


حاجيه خانم ام‏البنين نصر نصرآبادى، مادر مكرمه‏ ى شهيدان؛ »منصور« و »ناصر« نصيرى(
هشتاد سال قبل در »نصرآباد« اصفهان به دنيا آمد. پدرش »كربلايى حسين« سواد قرآنى داشت و كشاورزى مى‏كرد. او سه پسر و يك دختر داشت كه همسرش فاطمه را كه بيست و پنج سال بيشتر نداشت، از دست داد.
»ام‏البنين« تك دختر و نازپرورده و فرزند آخر پدر بود. هر آن چه مى‏خواست، به اشاره‏اى فراهم مى‏شد. او بسيار شيطنت مى‏كرد. از درخت گيلاس بالا مى‏رفت و ميوه‏ها را مى‏چيد و مى‏خورد تا آن كه شاخه ترد گيلاس شكست و او افتاد وسط باغچه و دست و پايش ضرب ديد. گفته بود: »براى عيد، كفش چرم مى‏خواهم.«
كربلايى حسين قول فردا صبح را داد. اما صبح روز بعد، او رفت سر زمين و ام‏البنين كه تيزهوش بود، دانست كه اين حرف‏ها وعده و وعيدى بيش نيست. دوباره و چندباره خواسته‏اش را تكرار كرد. كفش چرمى مى‏خواست و وعده فردا را نمى‏پذيرفت. زد زير گريه.
- نمى‏خواهم. همين امروز برام كفش بخريد.
پدر او را بوسيد و چند اسكناس از جيب شلوارش درآورد و كف دست او گذاشت.
- اينها را بگير تا فردا صبح برويم خريد. گريه نكن گل دختر.
به پهناى صورت، اشك مى‏ريخت. پولها را با عصبانيت در اجاقى هيزم آن سوى اتاق كه غذا روى آن قل مى‏زد، انداخت. پدر و برادرانش با حيرت او را نگاه كردند. يك چشم به او داشتند و چشمى به اسكناس‏هايى كه در ميان شعله‏هاى ملايم آتش مى‏سوخت و دودش به هوا مى‏رفت.
كربلايى حسين جلو رفت. ام‏البنين را در آغوش گرفت و رو موهايش بوسه‏اى نشاند.
- عيب ندارد عزيز دلم. فردا حتما برايت يك كفش قشنگ مى‏خرم، حتما.
صبح روز بعد او صاحب يك جفت كفش بود و نوروز را با همان سر كرد.
كربلايى حسين در جاليز هندوانه بسيارى كاشته بود. همه را در گونى ريخت تا بفروشد. ام‏البنين چند تا از هندوانه‏هاى درشت را برداشت و پنهان از چشم پدر در آب انبار خانه پنهان كرد. روى آن را هم با گونى و كاه پوشاند تا خراب نشود. مدت‏ها از فروش هندوانه‏ها گذشته بود و او با سياستى كه داشت، هندوانه‏ها را همچنان پنهان نگه داشته بود. شب يلدا همه مى‏گشتند پى هندوانه و هيچ مغازه‏اى نداشت. سرما همه محصولات را از بين برده بود. ام‏البنين به پدرش نگاه كرد كه با حسرت مى‏گفت: »كاش يكى از هندوانه‏ها را براى خودمان نگه مى‏داشتيم.«
ام‏البنين از گردن او آويخت: »مى‏خواهيد برايتان هندوانه بياورم؟«
پدر خيره خيره نگاهش كرد. به خيال آن كه شيطنت مى‏كند

و بيراه مى‏گويد، خنديد.
- چطورى عزيز دل بابا؟
خنديد.
- دنبالم بياييد.
با فانوسى كه دست پدر بود، به انبار رفتند. او هندوانه‏هايى را كه زير كاه و گونى‏ها پنهان كرده بود، در تاريكى انبار به پدر نشان داد. كربلايى حسين او را در آغوش گرفت.
- چه باهوشى تو، دختر!
هندوانه‏ها را آوردند. سرخ و رسيده و شيرين. مى‏خوردند و از درايت يك دانه دختر خود تعريف مى‏كردند. او سيزده ساله بود كه پسر عمه‏اش به خواستگارى‏اش آمد.
راضى نبود. اما برادرها اصرار داشتند كه او ازدواج كند. روز عقد، در چاه وسط حياط پنهان شده بود و همه پى او مى‏گشتند. يكى از مهمان‏ها سطل آب را توى چاه انداخت تا براى مهمانان آب بياورد و چاى دم كند. صداى »آخ« را كه از دل چاه شنيد و داخل آن را نگاه كرد، با اشتياق فرياد كشيد: »عروس پيدا شد.«
او را به زور پاى سفره عقد نشاندند. به واسطه عدم رضايتى كه داشت، تا شش ماه بعد در منزل پدر ماند و متاركه كرد. بيست ساله بود كه »حيات قلى« به خواستگارى‏اش آمد. او ده سال از »ام‏البنين« بزرگتر بود و در »اردل« از توابع شهركرد به دنيا آمده بود. او در دوره رضاشاه خدمت سربازى را گذراند و دو سال در تهران ماند. پدر و مادر به شدت نگران او شده بودند.
- پدر و مادر شوهرم كه فقط يك پسر و يك دختر داشتند، از دورى پسرشان دق‏مرگ شدند. اول پدر و هفته بعد، مادرش از دنيا رفت. وقتى حيات قلى به خانه برمى‏گردد، جاى خالى پدر و مادر را مى‏بيند. سر مزار آن دو مى‏رود و با يك دنيا يأس از اردل دل مى‏برد و به آبادان مى‏رود. آن جا كارگر شركت نفت مى‏شود. به دليل آن كه حقوق كمى داشت، از آن جا بيرون مى‏آيد و مغازه خواروبارفروشى باز مى‏كند.
حيات قلى با ام‏البنين ازدواج كرد، با مهريه دويست تومان. ام‏البنين شانزده زايمان داشت، اما فقط هفت فرزند برايش ماند. »منصور« در سال 1336 در آبادان به دنيا آمد و »ناصر« در سال 1343، در همان شهر.
مرد سواد قرآنى داشت و به شعر گرايش بسيار داشت. با صداى بلند شاهنامه مى‏خواند و از حماسه، مبارزه و آزادمردى مى‏گفت. فرزندانش مى‏شنيدند و درس ايستادگى مى‏آموختند.
منصور كودكى ضعيف و رنجور بود و بسيار بيمار مى‏شد.

همين نكته باعث شده بود تا دردانه پدر و مادر باشد. او تا كلاس هفتم در آبادان خواند و بعد از مهاجرت خانواده، ديپلمش را در اصفهان گرفت. روزها پابه‏پاى حيات قلى كار مى‏كرد و شب‏ها درس مى‏خواند. در جلسات مذهبى شركت مى‏كرد. در تظاهرات و راهپيمايى‏ها حضور داشت. روز سرنگونى مجسمه شاه، پيشتاز عرصه بود. وقتى از شكنجه شدن دوستانش حرف مى‏زد، بغضش مى‏شكست و اشك مى‏ريخت. بى‏ريا و كودكانه عضو بسيج شده بود.
سال پنجاه و نه با بيژن همايى شوهر شهين، خواهرش كه مينى‏بوس داشت، به جاده ماهشهر آبادان رفتند. براى انتقال مردم جنگ‏زده به جاهاى ديگر رفتند. بعد از آن مينى‏بوس را پر از غذا و آب كردند تا براى رزمنده‏ها ببرند. بيژن راه را از اواسط جاده گم كرد. هر چه مى‏رفت، از مسير اصلى دورتر مى‏شد تا آن كه عراقى‏ها سد راهشان شدند. آن دو را با خود بردند. بيژن همايى و منصور بيست و دوم مهرماه سال 1359 به اسارت نيروهاى عراقى درآمدند. خبر كه رسيد، شهين چهارماهه باردار بود. ماهها پس از مفقودى همسرش، پسرى به دنيا آورد و او را »مجيد« ناميد. ام‏البنين نذر و نياز مى‏كرد تا خبرى از پسر و داماد جوانش برسد. حيات قلى هم در غم فقدان منصور كه از عزيزتر از جانش بود، رنج مى‏كشيد و در ظاهر و در خفا اشك مى‏ريخت.
يك روز »عبد بابا رحمتى« از اهالى آبادان پيغام داد كه با منصور و بيژن اسير شده و مى‏خواهد حاج‏آقا نصيرى را ببيند. به ملاقات او كه در بيمارستان بسترى بود، رفتند. پيرمرد از ديدن پدر و مادر منصور گريست.
- سوار مينى‏بوس بوديم كه عراقى‏ها جلويمان را گرقتند. آب و غذاهايمان را گرفتند. دست و پاهايمان را بستند و بردند. عرب‏ها را از عجم‏ها تو همان روز اول جدا كردند. ما را كه عرب بوديم، آوردند مرز تا با ايران بجنگيم. من كه جنگ بلند نبودم، بردند آشپزخانه كه كار كنم. دو ماه بعد با دو نفر ديگر فرار كرديم. از آب باران مى‏نوشيديم. خرما، علف و هر چه روى زمين بود مى‏خورديم تا از گرسنگى نميريم.
ام‏البنين از اين كه عبد از اردوگاه عراق گريخته، اما بيژن و منصور هنوز اسيرند، به حال فرزند و دامادش گريست. ناصر سال آخر متوسطه را مى‏گذراند كه تصميم گرفت به جبهه برود. مادر نگاه كرد به قد و بالاى پسر كه رشيد بود و شور جوانى در نگاهش موج مى‏زد.
- نرو. اين جا باش كه مواظب من و خواهرهات باشى. بچه‏هاى خواهرت به وجود تو نياز دارند.
نگاه كرد و سر فروافكند.
- مادر، فكر كن موندم و يك كيسه آرد و يك لاشه گوسفند ديگر هم خوردم. آخرش چه؛ بايد در رختخواب بميرم. من اين را نمى‏خواهم.
او رفت و در يكم اسفند ماه سال 1360 در چزابه به شهادت

رسيد.
ام‏البنين به ياد آن روزها مى‏گويد: »از ناصر نامه‏اى آمده بود. اما گفته بود تا نيامدم، در پاكت را باز نكنيد.«
ام‏البنين با آن كه پسرش نيامده بود، اما مى‏خواست به خواسته او حرمت بگذارد. با اين حال، دلشوره رهايش نمى‏كرد. بيمار بود و انديشه فقدان ناصر، درد به جانش مى‏ريخت. خانم‏هاى همسايه آمدند پى او.
- حاج‏خانم برويم نماز جمعه.
گفت كه حال خوشى ندارد. نرفت. آن روز در نماز جمعه اسامى شهداى اصفهان را خواندند. او نبود كه وقتى اسم ناصرش را مى‏برند، بى‏تابى كند و اشك بريزد. دايى در نماز جمعه خبر را شنيده بود. آمد و به ام‏البنين سر زد. بى‏خبرى او را كه ديد، زبان به كام گرفت. غروب، حال ام‏البنين قدرى بهتر بود. براى نماز راهى مسجد شد. وقتى به خانه رسيد، از طرف مسجد تصوير قاب شده ناصر را آوردند. ام‏البنين رو زانوهايش كوبيد.
- ديگر پسر ندارم.
به چهره جوان پسر نگاه مى‏كرد و زار مى‏زد، حيات قلى نيز. ام‏البنين پاكت نامه ناصر را باز كرد و وصيتنامه‏اش را خواند.
- »پدر و مادر عزيزم، نمى‏دانم با چه زبانى از شما طلب بخشش كنم. مادر گرامى‏ام از اين كه هجده سال براى من زحمت كشيديد، بى‏نهايت سپاسگزارم و از خداى متعال مى‏خواهم كه شير پاكت را به من حلال كنى. پدرجان از اين كه به بعضى از حرف‏ها و نصيحت‏هاى شما گوش نمى‏دادم، اميدوارم به بزرگوارى خودت من را ببخشى و به حساب كم تجربگى من بگذاريد. منصور و بيژن را وقتى كه ان‏شاءالله از شر صداميان آزاد شدند، از طرف من ببوسيد و با آنها خداحافظى كنيد. به آنها بگوييد از اين كه نتوانستم براى آخرين بار آنها را ببينم، خيلى ناراحت بودم. پدرجان، هر چه فكر كردم تا به يادم بياورم به كسى بدهكار هستم يا كسى طلبكار است، چيزى به يادم نيامد. اميدوارم اگر كسى هست، از جانب من بدهى را به او بدهيد. اگر طبكار هستم، حلال مى‏كنم. اميدوارم اگر اشكى بود، از روى عشق و شوق باشد. همه شما را به خداى بزرگ مى‏سپارم و آرزوى صبر براى شما دارم.«
»محمدرضا ملكى« فرزند مهين نيز در سال 1365 در شلمچه به شهادت رسيد. حيات قلى كه يك عمر چشم به راه فرزند و دامادش بود، سال 1375 بر اثر سكته مغزى دار فانى را وداع گفت. 


درباره : خانواده شهدا , معرفی ,
بازدید : 142
[ 1392/04/24 ] [ 1392/04/24 ] [ هومن آذریان ]
مطالب مرتبط
نظر بدهید
کد امنیتی رفرش

.: Weblog Themes By graphist :.

::

اعضاء
ورود کاربران

رمز عبور را فراموش کردم ؟



عضویت در سایت
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
آرشيو مطالب
موضوعات
تازه های سایت
اخبار روز جهان
شهدای استانها فرماندهان ، وصیتنامه ، خاطرات ، آثار شهدا
نرم افزار های کاربردی
مستند
دانلود فیلمها و سریالهای ایرانی
انمیشین
فرهنگ جبهه
عملیات
شناسایی ها
نیروهای دشمن
نیروهای دشمن 2
شهدای جهاد سازندگی
آلبومها
برنامه رادیویی
خاطرات انقلاب
وطن
راهیان نور
موسیقی فیلم
سرود
موسیقی بی‌ کلام
فرزند شهید
صدای شهدا
شهید سید اهل قلم آوینی
مارش
مداحی
ايثارگران
خانواده شهدا
اولين هاي شهيدان دفاع مقدس
نوای جبهه
مطالب مفید فرهنگی ، هنری ، اینترنتی و ...
مذهبی
مجموعه پوسترهای شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس
فاتحان قله‌های جاسوسان ( شهدای صابرین )
محمد ابراهیم همت
ادعیه و مناجات
ادیه و زیارت
دانلود کتب اسلامی
پخش زنده شبکه های تلویزیونی - سراسری
دانلود تمام آثار شهید مطهری
صرفا جهت اطلاع !!!!
جلوه های ویژه
پی دی اف آموزشی
دوره آموزشي زبان فارسي
کلیپ های با کیفیت دفاع مقدس (۱)
نرم افزارهای موبایل
گنجینه اذان
والپیپرهای اسلامی
والپیپر معمولی
بخش سیستم عامل
بازی
کلیپ
شهید حاج احمد کاظمی
دانلود مجموعه کتابهای کامپیوتر pdf
اس ام اس
اصول و فروع دین
طنز و کاریکاتور
فول آلبوم های مجاز
دیگر رسانه ها
آمار سایت
بازديدهاي امروز : 683 نفر
بازديدهاي ديروز : 3,591 نفر
كل بازديدها : 3,713,375 نفر
بازدید این ماه : 5,018 نفر
بازدید ماه قبل : 7,558 نفر
کل نظرات : 11 عدد
كل مطالب : 4776 عدد
كل اعضا : 2 عدد
افراد آنلاین : 2 نفر

تبادل لینک

خرید بک لینک