فرهنگی هنری اجتماعی
فرهنگی هنری اجتماعی
قالب وبلاگ
ارتباط با مدیر
نظر سنجی
چه موضوعاتی مورد پسند شما هست ؟
جستجو

تبلیغات

مرواريد عجب اسم جالبي

 

 

نفرات صدمه دیده یگان اول را جمع می کند که در این حین دو فروند F-4E به واحد دومی نزدیک شدند و آن را مورد حمله قرار دادند دود سفیدی مشاهده شد و پس از مدتی اثری از هدف نبود و فقط واحد اولی با دود سیاه رنگ می سوخت و هنوز شناور بود.
به منظور پاکسازی منطقه از یگانهای سطحی دشمن برای عملیات نجات در تاریخ 08/09/1359 بنا به در خواست فرماندهی نیروی رزمی 421 دو فروند F-4E در ساعت 06:35 به پرواز در آمدند و در منطقه سکوی البکر به یک فروند ناوچه کوچک که به نظر می رسید ناوچه تندرو باشد و یک فروند ناوچه OSA1 حمله می کنند که شناور کوچک منهدم و موشکی که به سمت OSA1 شلیک شده بود به سکوی البکر اصابت می کند که بنا به گزارش اسرای عراقی موجب زخمی شدن فرمانده آن می شود که فرمانده دوم جای او را می گیرد.
در ساعت 08:40 دو فروند هواپیمای F-4E به پرواز در آمدند که در حدود ساعت 9 به منطقه عملیات وارد می شوند که در قسمت غربی اسکله به یک فروند ناوچه موشک انداز OSA1 حمله می کنند و آن را به وسیله موشک غرق می کنند این همان ناوچه قبلی بوده.
در عمليات نجات که با شرکت بالگردهاي SH3D 302_307_308_311_314 انجام شد كه با جانفشانيها و از خود گذشتگي هاي فراوان با وجود اينكه بارها مورد حمله ميگها قرار گرفتند و مجبور به ترك منطقه عمليات مي شدند اما توانستد 16 نفر نيروي خودي و دو نفر شهيد و 17 عراقي و 2 جسد دشمن را از آب بيرون كشيدند.
در مورد بالگرد شماره 314 اين نكته را بگويم كه 2 سال پيش دقيقا يادم نيست زمان زلزله بم اين بالگرد نمي دانم براي كمك رفته بوده يا ماموريت ديگر اطلاع ندارم سقوط كرد و دچار آسيب كلي شده والان در شركت پنها و در كنار ساير هليكوپترهاي اوراق شده و سقوط كرده و از رده خارج شده و مخصوصا در كنار هليكوپترهاي آمريكايي RH-53D كه به طبس آورده بودند آرام گرفته...
در مورد نجات خلبانان نيروي هوايي هم در ساعت 09:35 بالگرد شماره 307 كه مستقيما جهت جايگزيني بالگرد شماره 308 به منطقه اعزام شد و برابر گزارش خلبان منطقه جنوب سكوي البكر كاوش مي شود و جستجو در شعاع بيشتر از حد معمول انجام شد ولي متاسفانه نتيجه اي حاصل نمي شود در ساعت 11:30 دو بالگرد عراقي و يك ميگ مشاهده گرديد كه موجب تغيير مسير بالگرد مي شود كه به طور اتفاقي ناوبانيكم سرنوشت به همراه يك نفر غواص عراقي از آب گرفته مي شوند و در ادامه مسير موفق به نجات 7 نفر عراقي مي شود و در ساعت 13:10 در فرودگاه هوا درياي بوشهر به زمين مي نشيند.
اقدامات شاخص دشمن در اين عمليات :
عمليات مرواريد يك جنگ تمام عيار دريايي بود به همين دليل دشمن از تمام توان دريايي خود براي پيروزي بهره گرفت اعزام چندين فروند ناوچه موشك انداز ناو نيرو بر و انواع ديگر ناوهاي جنگي و بهره گيري از پشتيباني هوايي با حجم زياد بيانگر اهميت و حساسيت اهداف عمليات مرواريد براي دشمن بود.
نتايج حاصله از اين عمليات :
1 انهدام هسته اصلي نيروي دريايي عراق و به دام افتادن بقيه نيروهاي دشمن در بندر ام القصر .
2 قطع كامل صادرات نفتي عراق كه از پايانه هاي نفتي البكر و الاميه در جريان بود.
3 استيلاي كامل نيروي در يايي ايران تا پايان 8 سال جنگ بر خليج هميشه فارس و درياي عمان به طوري كه در اين مدت هيچ شناوري اعم از تجاري و نظامي نتوانست از مبدا يا مقصد اين آبراه تردد نمايد. در واقع عراق در تمام مدت جنگ دريا را از دست داد در شرايط عكس اگر عراق در جنگ دريايي پيروز مي شد احتمال شكست ايران در جنگ بسيار بالا بود و اگر هم شكست نمي خورديم شرايط بسيار متفاوتي در جنگ ايجاد مي كرد مثل كم شدن شديد كالاهاي اساسي و قحطي و ...
لازم به ياد آوري است كه عراق در حدود 3 سال بعد از عمليات مرواريد تقريبا هيچ تحرك نظامي در صحنه خليج فارس نداشت و ورود هواپيماهاي جديد ميراژ و موشكهاي اگزوست و جنگ نفت كشها 3 سال بعد از اين واقعه شروع شد كه در آن هم با توجه به برتري مطلق دريايي ايران چندان موفق نبود ( در دوران جنگ در مجموع 10 هزار فروند كشتي تجاري و نفت كش توسط نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي اسكورت گرديدند و قريب 300 ميليون تن كالا به داخل كشور وارد شد از اين تعداد شناور فقط 259 فروند بر اثر حملات دشمن صدمه ديدند كه اين تعداد با توجه به نزديكي دشمن با معابر اصلي ايران و برخورداري از جديترين موشكها با بردهاي زياد رقم بسيار قابل توجهي است در اين مورد در آينده بيشتر مي نويسم.)
4 انهدام سكويهاي البكر و الاميه كه مي توانست به عنوان پايگاهي بر عليه ما استفاده گردد.
5 تامين مايحتاج و ارزاق اساسي مردم از طريق دريا
با توجه به اهميت بسيار بالاي اين عمليات و نقش آن در جنگ كه اگر مهمترين عمليات زمان جنگ نباشد حداقل دومين يا سومين عمليات مهم و تاثير گذار زمان جنگ است كه با حضور مقتدر و قدرتمند نيروي دريايي و هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران انجام شد يك بار ديگر از شما مي پرسم كه تا به حال چند بار نام اين عمليات را شنيده بوديد و از اهميت آن آگاهي داشتيد؟
اين هم دليل ديگري بر ناديده گرفتن ارتش و نقش آن است اگر اين عمليات توسط سپاه انجام شده بود ( كه صد البته غير ممكن است من حتي فكر نكنم نيروي دريايي سپاه در حال حاضر هم با اين همه امكانات قادر به انجام چنين عملياتهايي باشد!) آنقدر روي آن تبليغ و بزرگنمايي مي كردند كه آدم فكر مي كرد آنها نيروي دريايي آمريكا و شوروي را شكست داده اند! و از هر بچه اي هم راجع به اين عمليات سوال مي كردي تمام آن را برايت شرح مي داد! ولي متاسفاته يا خوشبختانه اين عمليات توسط ارتش انجام شد !!! بي صبرانه منتظر نظرات شما در اين رابطه هستم.
بازتابها و آثار سياسي نظامي و اقتصادي اين عمليات :
اين عمليات نه تنها در خليج هميشه فارس و درياي عمان بي سابقه بود بلكه در تاريخ جنگهاي دريايي بي سابقه بود . از نظر اقتصادي با تامين امنيت در دريا براي كشتي هاي تجاري و نفت كشهاي خودي صادرات و واردات به خوبي انجام شد و كشور از اين لحاظ به مشكل برخورد نكرد ولي با بسته شدن خليج فارس براي عراق ضربه شديد اقتصادي به اين كشور وارد شد شما در نظر بگيريد كه الان هم اقتصاد ما متكي به نفت است و اگر ما در دريا شكست مي خورديم و فقط صادرات نفت ما قطع مي شد چه بلايي به سر ما مي امد؟
از لحاظ نظامي عراق تا پايان جنگ از رويارويي نظامي در دريا با ايران وحشت داشت و سيادت و اقتدار دريايي ايران تا پايان جنگ كاملا حفظ شد
اين عمليات در رسانه هاي خارجي بازتاب وسيعي داشت و عليرغم حمايت رسانه هاي غربي از دولت بعثي عراق آنها مجبور به شدند پروزيهاي مقتدرانه ايران را به جهانيان منعكس كنند.
در مورد اهميت اين عمليات بايد بگويم که اين صدام زماني که خبر اين عمليات را شنيد بسيار ناراحت شد و گفته بود اين بدترين خبري بود که در عمرم شنيدم و امام هم بسيار از انجام اين عمليات خوشحال شد و روز 7 آذر را روز نيروي دريايي ناميد. در اين عمليات که از طرف فرمانده وقت نيروي دريايي دريادار افضلي طرح ريزي شد از بهترين پرسنل نيروي دريايي و هوادريا و کماندوهاي نيروي دريايي اجرا شد از نيروي هوايي هم مي توان از خلبان شهيد عباس دوران ياد کرد که در اين عمليات شرکت داشت نام برد.



درباره : عملیات , هوایی ,
بازدید : 248
[ 1392/04/21 ] [ 1392/04/21 ] [ هومن آذریان ]
مطالب مرتبط
نظر بدهید
کد امنیتی رفرش

.: Weblog Themes By graphist :.

::

اعضاء
ورود کاربران

رمز عبور را فراموش کردم ؟



عضویت در سایت
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
آرشيو مطالب
موضوعات
تازه های سایت
اخبار روز جهان
شهدای استانها فرماندهان ، وصیتنامه ، خاطرات ، آثار شهدا
نرم افزار های کاربردی
مستند
دانلود فیلمها و سریالهای ایرانی
انمیشین
فرهنگ جبهه
عملیات
شناسایی ها
نیروهای دشمن
نیروهای دشمن 2
شهدای جهاد سازندگی
آلبومها
برنامه رادیویی
خاطرات انقلاب
وطن
راهیان نور
موسیقی فیلم
سرود
موسیقی بی‌ کلام
فرزند شهید
صدای شهدا
شهید سید اهل قلم آوینی
مارش
مداحی
ايثارگران
خانواده شهدا
اولين هاي شهيدان دفاع مقدس
نوای جبهه
مطالب مفید فرهنگی ، هنری ، اینترنتی و ...
مذهبی
مجموعه پوسترهای شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس
فاتحان قله‌های جاسوسان ( شهدای صابرین )
محمد ابراهیم همت
ادعیه و مناجات
ادیه و زیارت
دانلود کتب اسلامی
پخش زنده شبکه های تلویزیونی - سراسری
دانلود تمام آثار شهید مطهری
صرفا جهت اطلاع !!!!
جلوه های ویژه
پی دی اف آموزشی
دوره آموزشي زبان فارسي
کلیپ های با کیفیت دفاع مقدس (۱)
نرم افزارهای موبایل
گنجینه اذان
والپیپرهای اسلامی
والپیپر معمولی
بخش سیستم عامل
بازی
کلیپ
شهید حاج احمد کاظمی
دانلود مجموعه کتابهای کامپیوتر pdf
اس ام اس
اصول و فروع دین
طنز و کاریکاتور
فول آلبوم های مجاز
دیگر رسانه ها
آمار سایت
بازديدهاي امروز : 1,065 نفر
بازديدهاي ديروز : 106 نفر
كل بازديدها : 3,710,166 نفر
بازدید این ماه : 1,809 نفر
بازدید ماه قبل : 4,349 نفر
کل نظرات : 11 عدد
كل مطالب : 4776 عدد
كل اعضا : 2 عدد
افراد آنلاین : 3 نفر

تبادل لینک

خرید بک لینک