فرهنگی هنری اجتماعی
فرهنگی هنری اجتماعی
قالب وبلاگ
ارتباط با مدیر
نظر سنجی
چه موضوعاتی مورد پسند شما هست ؟
جستجو

تبلیغات

تجلیل از تیزپروازان حماسه البرز

 


امیر سرتیپ خلبان احمد میقانی فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی، در این مراسم به تشریح این عملیات پرداخت و گفت:
- عملیات 140 فروندی که در روز دوم جنگ انجام شد، توانست ضربه کارسازی به ارتش عراق وارد کند، تا حدی که پایگاه های هوایی عراق تا ماه ها نتوانستند خود را عملیاتی کنند. در واقع نیروی هوایی عراق عملا بیش از 50 درصد توان خود را از دست داد  و حتی تولید پالایشگاه های نفت این کشور نیز به 10 درصد کاهش یافت.
ناظران بین المللی که تصور می کردند ایران پس از پیروزی انقلاب و خروج مستشاران آمریکایی توان آن چنانی نخواهد داشت، از این همت و فداکاری پرسنل نیروی هوایی مبهوت شدند. به طوری که این حمله در رسانه های خارجی بازتاب وسیعی داشت.
وی افزود این عملیات تاثیرات مهمی داشت:
- تاثیر اول در عراق بود که صدام عنوان می کرد دو ماه طول خواهد کشید تا هواپیماهای ایران بتوانند از فرودگاه های خود بلند شوند اما این ادعای وی غلط از آب در آمد.
تاثیر دوم در مرحله بین المللی بود که کشورها و رسانه های غربی که با تاکید بر تحریم کشورمان عنوان می کردند که ایران توان حمله ندارد، از توانمندی خلبانان ایرانی شگفت زده شدند و در داخل هم پس از شروع جنگ، ما دچار غافلگیری شدیم، اما نیروی هوایی این غافلگیری را جبران کرده و به نیروهای مسلح و ملت روحیه داد.

حجت الاسلام والمسلمین "محمدجعفر روحی" معاون فرهنگی عقیدتی سیاسی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در این مراسم گفت:
- امام خمینی (ره) به نیروی هوایی ارتش اعتقاد فراوانی داشت و تیز پروازان ایران اسلامی نیز پاسخ مناسبی به اعتماد امام (ره) دادند.

امیر خلبان "حسین چیت فروش" رییس مرکز مطالعات و تحقیقات نیروی هوایی نیز گفت:
- نیروی هوایی توانست با گذشت کم تر از 14 ساعت، عملیات کمان 99 را آغاز کرد و با 140 فروند هواپیما، تمامی نقاط استراتژیک و منابع جنگی عراق را از شمال تا جنوب این کشور مورد حمله قرار داد.
نیروی هوایی ایران که 28 سال قبل با تمام مشکلات آن حمله را تدارک دید، امروز با داشتن 28 سال تجربه در مقابل تهدیدها ایستاده است و مطمئنا قدرتی 28 برابر آن زمان دارد.

دشمن از بدو پیروزی انقلاب به منظور اجرای طرح تجاوز با استفاده از موقعیت و آگاهی از اینکه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به علت تجدید مجدد سازمان و تحولات پس از انقلاب اسلامی از آمادگی لازم برخوردار نیست و با این تفکر که هنوز ارتش و نیروهای خودجوش نظیر بسیج و سپاه انسجام لازم را نیافته اند مقدمات جنگ تمام عیار را بنا نهاد.
بدین منظور علاوه بر اینکه مدرن ترین سلاحهای نظامی را تحت پشتیبانی و حمایت بلوک شرق و غرب به خدمت گرفت استحکامات متعددی  را در حاشیه مرزهای جمهوری اسلامی ایران احداث کرد و پس از آن دست به تحرکات مرزی زد تا بهانه لازم را برای انجام تجاوز فراهم کند.
تا آغاز جنگ رسمی جمعا 336 بار تجاوز زمینی ، هوایی ، دریایی و بمب باران و موارد متعددی غارت احشام مرزنشینان و به آتش کشیده شدن خطوط لوله های نفتی ایران توسط مزودوران بعثی به ثبت رسیده است. لذا می توان گفت هدف صدام حاکم وقت عراق براندازی نظام جمهوری اسلامی بود که بر این اساس در ساعت 14 روز31 شهریور1359 تجاوز آشکار وهمه جانبه ای را با عبور 12 لشکر مکانیزه از مرزهای بین المللی به خاک ایران اسلامی آغاز کرد.
 کارکنان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز که همچون سایر بخشها به لحاظ شرایطی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به وقوع پیوسته بود، دستخوش بحران نیز درراستای ساماندهی شده بودند. علی رغم محدودیت های فوق العاده گسترده متاثر از حذف اقتصادی و تحریم های نظامی بنا به دستور فرماندهی وقت 2 ساعت پس از اولین تجاوز دشمن در روز 31 شهریور دو پایگاه مهم عراق یعنی شعیبه در حومه بصره و الرشید در بغداد را با حملات خلبانان غیور نیروی هوایی در هم کوبید.
 هنوز بیش از 10 ساعت از اولین موج این حملات کوبنده نگذشته بود که طرح موسوم به نبرد البرز ( کمان 99 ) در دستور کار قرار گرفت و به موجب آن با به پرواز در آمدن 200 فروند از انواع هواپیما نظیر هواپیما ره گیر و هواپیماهای سوخت رسان، هواپیماهای شناسایی ، عکسبرداری ، سی 130 ، شکاری بمب افکن های اف 4 و اف 5 و اف 14 ، هواپیماهای سبک و سنگین به عنوان هواپیماهای پشتیبانی کننده در آسمان سراسر پایگاههای ایران و سپس با گذشتن از 140 فروند از هواپیماهای جنگنده شکاری پس از بمب باران مراکز نظامی و استراتژیک دشمن تقریبا همگی سالم به پایگاههای خود بازگشتند.
به گفته تحلیلگران وکارشناسان داخلی و خارجی این عملیات یکی از منحصر به فرد ترین و گسترده ترین پروازهای جمعی درطول جنگهای معاصربه حساب می آید.که موجب انهدام و خارج ازرده شدن بخشی ازعظیمی از ظرفیت جنگی دشمن در بعد هوایی و حداقل برای مدتی کوتاه گردید.
هنوز ناگفته های زیادی درخصوص عملیات همیشه جاوید 140 فروندی وجود دارد که پژوهشگران ، محققان و نویسندگان ما سرگرم نگارش ابعاد عظیم این رخداد بزرگ تاریخی هستند.
 نقش کارکنان آفندی و پدافندی نیروی هوایی تنها منحصر به تک های هوایی نیست بلکه نیروی هوایی در طول سالهای دفاع مقدس درچندین جبهه فعالیت می کرد وخدمات ارزشمندی داشت که ازجمله آن می توان به حمایت از نیروهای سطحی درعملیات ها عکسبرداری هوایی وشناسایی مواضع و استحکامات دشمن ، استنتاج و تکثیر عکسهای هوایی و ارائه به فرماندهان و طراحان جنگ، سوخت رسانی هواپیماهای جنگنده، جابجایی رزمندگان واعزام نیروبه جبهه های نبرد با پرواز هواپیما بوئینگ 707 ، حمل تجهیزات و اداوات به خصوص مقدمه جبهه یاد کرد.
از میان حدود 390 تن از این نام آورانی که در عملیات 140 فروندی حضوری فعال داشته اند 137 نفر در طول 8 سال دفاع مقدس و در روزهای پرتنش جنگ ودرعملیات های مختلف به درجه رفیع شهادت نائل شدند وبیش از 43 نفر رنج سالهای اسارت را سپری نموده اند.
 بیش از 12 تن از شرکت کنندگان در عملیات 140 فروندی به درجه جانبازی نایل شدند وتعداد 6 نفر به رحمت ایزدی پیوستند. این سلحشوران با تمام وجود با پاسداری از شرف و کیان این مرز و بوم قد مردانی برافروختن و از جان مایه گذاشتند.
 آن روز من در درجه ستوانی در کنار سایر همکارانم در گردان پروازی پایگاه یکم شکاری سرگرم انجام وظیفه بودم که به یکباره با شنیدن صدای انفجار مهیبی،سراسیمه از گردان خارج شدم.تصور اینکه خلبانان مزدور عراقی پایگاه را مورد بمباران قرار داده باشند،ابتدا برایم سخت بود اما این گستاخی صورت گرفته بود.
تحمل چنین جسارتی برایمان سخت بود و همه از فرماندهان پایگاه می خواستند واکنش در خور و مناسبی از خود نشان دهند که البته این خواسته زیاد به درازا نکشید و موج اول این حملات ، دو ساعت بعد از این تجاوز آغاز شد.
در آن زمان من با هواپیمای کشف و شناسایی پرواز می کردم.ما به طور مستمر در کلیه اوقات شبانه روز در منطقه عملیات حضوری فعال داشته و تمامی تحرکات و نشست و برخاست هواپیماهای دشمن را زیر نظر داشتیم.
جنگ تحمیلی عراق علیه ایران اسلامی،نماد و جلوه ماندگاری از ارزش های دفاع مقدس است.تحلیل و بررسی دستاوردهای سیاسی نظامی هشت سال دفاع مقدس باید همواره مورد توجه قرار گیرد و این، قدردانی از نام و اصالت مردانی است که در راه پاسداری از آسمان وطن،از جان عزیز خویش گذشتند و برگ زرینی به خاطرات سال های پر افتخار ایران اسلامی افزودند که برای همیشه جاودانه خواهد ماند.
در پایان لازم به ذکر است که ما همگی مدیون این دلاوری ها و از جان گذشتگی هایی هستیم که در طول این هشت سال دفاع مقدس انجام شد و چه بسا اگر نبود چنین فداکاری هایی، حالا باید در ایران شاهد افغانستان و یا عراقی دیگر می بودیم.  



درباره : عملیات , هوایی ,
بازدید : 286
[ 1392/04/21 ] [ 1392/04/21 ] [ هومن آذریان ]
مطالب مرتبط
نظر بدهید
کد امنیتی رفرش

.: Weblog Themes By graphist :.

::

اعضاء
ورود کاربران

رمز عبور را فراموش کردم ؟



عضویت در سایت
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
آرشيو مطالب
موضوعات
تازه های سایت
اخبار روز جهان
شهدای استانها فرماندهان ، وصیتنامه ، خاطرات ، آثار شهدا
نرم افزار های کاربردی
مستند
دانلود فیلمها و سریالهای ایرانی
انمیشین
فرهنگ جبهه
عملیات
شناسایی ها
نیروهای دشمن
نیروهای دشمن 2
شهدای جهاد سازندگی
آلبومها
برنامه رادیویی
خاطرات انقلاب
وطن
راهیان نور
موسیقی فیلم
سرود
موسیقی بی‌ کلام
فرزند شهید
صدای شهدا
شهید سید اهل قلم آوینی
مارش
مداحی
ايثارگران
خانواده شهدا
اولين هاي شهيدان دفاع مقدس
نوای جبهه
مطالب مفید فرهنگی ، هنری ، اینترنتی و ...
مذهبی
مجموعه پوسترهای شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس
فاتحان قله‌های جاسوسان ( شهدای صابرین )
محمد ابراهیم همت
ادعیه و مناجات
ادیه و زیارت
دانلود کتب اسلامی
پخش زنده شبکه های تلویزیونی - سراسری
دانلود تمام آثار شهید مطهری
صرفا جهت اطلاع !!!!
جلوه های ویژه
پی دی اف آموزشی
دوره آموزشي زبان فارسي
کلیپ های با کیفیت دفاع مقدس (۱)
نرم افزارهای موبایل
گنجینه اذان
والپیپرهای اسلامی
والپیپر معمولی
بخش سیستم عامل
بازی
کلیپ
شهید حاج احمد کاظمی
دانلود مجموعه کتابهای کامپیوتر pdf
اس ام اس
اصول و فروع دین
طنز و کاریکاتور
فول آلبوم های مجاز
دیگر رسانه ها
آمار سایت
بازديدهاي امروز : 326 نفر
بازديدهاي ديروز : 106 نفر
كل بازديدها : 3,709,427 نفر
بازدید این ماه : 1,070 نفر
بازدید ماه قبل : 3,610 نفر
کل نظرات : 11 عدد
كل مطالب : 4776 عدد
كل اعضا : 2 عدد
افراد آنلاین : 1 نفر

تبادل لینک

خرید بک لینک