فرهنگی هنری اجتماعی
فرهنگی هنری اجتماعی
قالب وبلاگ
ارتباط با مدیر
نظر سنجی
چه موضوعاتی مورد پسند شما هست ؟
جستجو

تبلیغات

7 آذر؛ سالروز اهتزاز پرچم پرافتخار ايران بر مرتفع‌ترين دکل نفتي عراق

 



 نيروي دريايي ارتش در عرصه‌ دفاع مقدس همچون نگيني درخشنده است که بر عرشه‌ کشتي افتخار و صلابت خود استوار ايستاده است.
 رويارويي دلاورمردان نيروي دريايي ايران با نيروي دريايي دشمن و آن همه افتخارات رزم و رشادت و شهادت و نيز کنترل و بازرسي کشتي‌ها در خليج فارس و تنگه‌ هرمز و مهم‌تر از همه نبرد قهرمانانه آنان در برابر آمريکاي متجاوز و حضور جدي آنان در آب‌هاي بين‌المللي، نشانه اقتدار و اعتبار اين نيروي بزرگ و سرافراز است و ملت ايران به داشتن چنين ارتش مؤمن و وفاداري افتخار مي‌کند.

*عمليات مرواريد


پرسنل نيروي دريايي در دوران دفاع مقدس حماسه‌‌اي بزرگ آفريدند. دشمن بعثي با بسيج کامل نيروي درياي و هوايي خود از پايانه‌هاي صدور نفت «البکر» و «الاميه» محافظت مي‌کرد. در چنين حالتي، سپيد جامگان نيروي دريايي در ششم آذر 1359 به اين سکوها حمله کردند و با همکاري تيزپروازان نيروي هوايي ارتش، ضمن وارد آوردن ضربات کوبنده بر پيکره‌ نيروي دريايي و هوايي دشمن، بيش از دو سوم اين پايانه‌ها نفتي را منهدم کردند و پرچم پرافتخار جمهوري اسلامي ايران را بر مرتفع‌ترين دکل اين پايانه‌ها به اهتزاز در آوردند.
 
* انهدام سکوهاي نفتي «البکر» و «الاميه» عراق از اهدف اصلي عمليات «مرواريد» بود

پايانه هاي نفتي «البکر» و «الاميه» از بزرگترين مراکز صدور نفت است که در شمال خليج فارس، در دهانه ي خور عبدالله، نزديک جزيره بوبيان کويت قرار گرفته و از شاهرگ‌هاي حياتي اقتصاد عراق از طريق دريا به حساب مي‌آيد.

در اين نبرد دريايي سخت، 2 فروند ناوچه‌ي موشک انداز از نوع «اوزا» و 13 فروند از هواپيماهاي جنگنده‌ي دشمن به قعر آب‌هاي خليج فارس فرستاده شد.
 
به علاوه تعدادي از تکاوران دريايي عراق کشته و تعدادي نيز به اسارت در آمدند.
دشمن بعثي براي جبران اين شکست ها در شب هفتم آذر 1359، با اعزام تعدادي شناور جنگي از طريق بندر نظامي «ام القصر» در خور عبدالله، سعي در باز پس‌گيري پايانه‌ها کرد که در اين مصاف، 1 فروند از شناورهاي عراقي غرق و 2 فروند صدمه ديده و بقيه از صحنه‌ي عمليات گريخته و به ام القصر بازگشتند.

در سپيده دم هفتم آذر  1359، دشمن با تمام قوا از هوا و دريا با برخورداري از پشتيباني لجستيکي و اطلاعاتي کشورهاي منطقه و آواکس ها و ماهواره هاي کشورهاي استکباري و ياري گرفتن از تأسيسات نظامي ساحلي کشورهاي نزديک صحنه‌ي عمليات، بار ديگر در صدد باز پس گيري اين پايانه‌ها برآمد.
 
اما در يک مصاف نابرابر ناوچه‌ي «پيکان» به تنهايي توانست تعداد ديگري از کشتي ها و هواپيماهاي عراقي را از صحنه‌ي عمليات خارج کند.

* بيش از 50 درصد از توان رزمي نيروي دريايي عراق، در عمليات مرواريد از کار افتاد

سرانجام پس از ساعت‌ها نبرد بي‌امان، هنگام ظهر 7 آذر 1359، در حالي که دلاورمردان آخرين گلوله‌هاي خود را به سوي دشمن نشانه مي رفتند، ناوچه‌ي «پيکان» مورد اصابت چند موشک قرار گرفت و با پرسنل شجاع خود در شمال خليج فارس، در دل آبهاي گرم و نيلگون خليج فارس جاي گرفت و برگ زرين ديگري بر تاريخ نبردهاي دريايي کشور افزوده شد و نتيجه‌ي اين مصاف، انهدام بزرگترين پايانه‌هاي صدور نفت منطقه و از کار انداختن بيش از 50% از توان رزمي نيروي دريايي عراق، بود.

اين نبرد آنچنان در روحيه ي افراد دريايي دشمن اثر گذاشت که تا پايان جنگ حرکت چندان مهمي در دريا از آنها مشاهده نگرديد. و فعاليت دريايي دشمن، با استفاده از هواپيماها و تجهيزات اهدايي از شرق و غرب، از جمله ميراژها و سوپر اتانداردها، محدود به حمله‌ي ناجوانمردانه عليه هدف‌هاي غير نظامي و بي‌دفاع کشتي‌هاي تجاري و نفتکش‌ها شده بود.
 
جان برکفان نيروي دريايي با اجراي عمليات‌هاي مختلف در آب‌ها، سواحل و بنادر کشور به نداي هم رزمان شهيد خود پاسخ مثبت دادند و تا پايان دفاع، بنادر و خطوط کشتيراني و جريان صدور نفت را باز نگه داشته و از آب‌هاي سرزميني و سواحل و جزاير کشور به خوبي دفاع کردند.
 
* پيام امام خميني(ره) به مناسبت اين پيروزي


 رويارويي آنان با نيروي دريايي دشمن و آن همه افتخارات رزم و رشادت و شهادت و نيز کنترل و بازرسي کشتي ها در خليج فارس و تنگه ي هرمز و مهمتر از همه نبرد قهرمانانه آنان در برابر امريکاي متجاوز و حضور جدي آنان در آب هاي بين المللي، نشانه ي اقتدار و اعتبار اين نيروي بزرگ و سرافراز است و ملت ايران بايد به چنين ارتش مؤمن و وفادار افتخار کند.
 
به مناسبت رشادت‌ها و دلاور مردي‌هاي نيروي دريايي ارتش در دفاع از جزاير، بنادر، سواحل و درياهاي کشور و به ويژه دفاع از آبادان و خرمشهر و آب‌هاي نيلگون خليج فارس در دوران جنگ تحميلي و در نطفه خفه کردن نيروي دريايي دشمن بعثي، در ابتداي دوران دفاع مقدس، با تأييد امام (ره) هفتم آذر روز نيروي دريايي ارتش نام گرفت تا همه ساله حماسه‌ي با شکوه دريادلان نيروي دريايي و ياد شهداي عزيز و گرانقدر دريايي گرامي داشته شود.
 
هفتم آذر سالروز حماسه آفريني پرسنل ناوچه موشک‌انداز «پيکان» است؛ هفتم آذر تبلور ايثار و جان فشاني‌هاي پرسنل قهرمان و جان بر کف نيروي دريايي در برقراري ثبات و امنيت در آب‌هاي نيلگون خليج فارس و درياي عمان است.



درباره : عملیات , هوایی ,
بازدید : 250
[ 1392/04/21 ] [ 1392/04/21 ] [ هومن آذریان ]
مطالب مرتبط
نظر بدهید
کد امنیتی رفرش

.: Weblog Themes By graphist :.

::

اعضاء
ورود کاربران

رمز عبور را فراموش کردم ؟



عضویت در سایت
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
آرشيو مطالب
موضوعات
تازه های سایت
اخبار روز جهان
شهدای استانها فرماندهان ، وصیتنامه ، خاطرات ، آثار شهدا
نرم افزار های کاربردی
مستند
دانلود فیلمها و سریالهای ایرانی
انمیشین
فرهنگ جبهه
عملیات
شناسایی ها
نیروهای دشمن
نیروهای دشمن 2
شهدای جهاد سازندگی
آلبومها
برنامه رادیویی
خاطرات انقلاب
وطن
راهیان نور
موسیقی فیلم
سرود
موسیقی بی‌ کلام
فرزند شهید
صدای شهدا
شهید سید اهل قلم آوینی
مارش
مداحی
ايثارگران
خانواده شهدا
اولين هاي شهيدان دفاع مقدس
نوای جبهه
مطالب مفید فرهنگی ، هنری ، اینترنتی و ...
مذهبی
مجموعه پوسترهای شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس
فاتحان قله‌های جاسوسان ( شهدای صابرین )
محمد ابراهیم همت
ادعیه و مناجات
ادیه و زیارت
دانلود کتب اسلامی
پخش زنده شبکه های تلویزیونی - سراسری
دانلود تمام آثار شهید مطهری
صرفا جهت اطلاع !!!!
جلوه های ویژه
پی دی اف آموزشی
دوره آموزشي زبان فارسي
کلیپ های با کیفیت دفاع مقدس (۱)
نرم افزارهای موبایل
گنجینه اذان
والپیپرهای اسلامی
والپیپر معمولی
بخش سیستم عامل
بازی
کلیپ
شهید حاج احمد کاظمی
دانلود مجموعه کتابهای کامپیوتر pdf
اس ام اس
اصول و فروع دین
طنز و کاریکاتور
فول آلبوم های مجاز
دیگر رسانه ها
آمار سایت
بازديدهاي امروز : 1,830 نفر
بازديدهاي ديروز : 106 نفر
كل بازديدها : 3,710,931 نفر
بازدید این ماه : 2,574 نفر
بازدید ماه قبل : 5,114 نفر
کل نظرات : 11 عدد
كل مطالب : 4776 عدد
كل اعضا : 2 عدد
افراد آنلاین : 1 نفر

تبادل لینک

خرید بک لینک