فرهنگی هنری اجتماعی فرهنگی هنری اجتماعی
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
تبلیغات
دانلود فایل ogg
دانلود فایل 128 درباره : تازه های سایت , مطالب جدید , برچسب ها : آهنگ بسیار زیبا و جدید من و تو با صدای هومن , بازدید : 677 [ 1392/07/20 ] [ 1392/07/20 ] [ هومن آذریان ]
[ 1392/05/20 ] [ 1392/05/20 ] [ هومن آذریان ]
درباره : تازه های سایت , مطالب جدید , برچسب ها : عکس/وزیر پیشنهادی بهداشت دردفاع مقدس , بازدید : 638 [ 1392/05/20 ] [ 1392/05/20 ] [ هومن آذریان ]
این آلبوم با صدای محمد حشمتی دانلود با کیفیت ۱۲۸ و حجم ۳۸ مگا بایت لینکهای کمکی درباره : تازه های سایت , مطالب جدید , برچسب ها : آلبوم "آمده ام" , بازدید : 264 [ 1392/05/19 ] [ 1392/05/19 ] [ هومن آذریان ]
عید سعید فطر بر مسلمانان جهان مبارک باد/ استفتائات درباره زکاتحلول ماه شوال و آغاز عید سعید فطر بر همه مسلمانان جهان مبار ک باد. در تهران نماز عید سعید فطر به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامی در دانشگاه تهران اقامه می شود.
نماز عید سعید فطر به شکرانه یک ماه بندگی فردا در سراسر کشور برگزار می شود. در تهران نیز نماز عید سعید فطر به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامی در دانشگاه تهران اقامه می شود. درهای دانشگاه تهران از اذان صبح روز عید سعید فطر باز است و از ساعت شش و نیم مراسم قرائت دعای ندبه برگزار و برنامه های رسمی از ساعت هفت و نیم با قرائت کلام الله مجید، ابتهال خوانی و مداحی آغاز می شود و نماز عید سعید فطر نیز حدود ساعت هشت و پانزده دقیقه اقامه خواهد شد.
درباره : تازه های سایت , مطالب جدید , برچسب ها : عید سعید فطر بر مسلمانان جهان مبارک باد/ استفتائات درباره زکات , بازدید : 191 [ 1392/05/18 ] [ 1392/05/18 ] [ هومن آذریان ]
حرم الشریف در قلهی كوه «موریا» واقع شده است و با هدف حفاظت از صخرهی مقدس نیز درست روی قله كه سنگ معراج قرار دارد،«قبة الصخره» (همان مسجدی كه دارای گنبد طلایی است و به اشتباه سالهاست مسجدالاقصی نامیده میشود) ساخته شد.
گفته میشود كه این مسجد زیرزمینی نخستین بار پیش از اسلام به وسیلهی مسیحیان به عنوان كلیسا ساخته شده بود و آنان معتقد بودند كه حضرت عیسی (ع) از این محل به آسمان صعود كرده است. همچنین گفته میشود در داخل راهرو، كنار دروازهی این مسجد زیرزمینی به قرار اطلاع هنوز كتیبههایی از دوران قبل از اسلام و نیز آثار تصرف صلیبیون بر دیوار آن دیده میشود. روی مسجد زیرزمینی، ساختمان اصلی مسجدالاقصی احداث شده است. ساختمان اولیهی مسجدالاقصی كه به دستور «ولیدبن عبدالملك» ساخته شده است، كوچك بود و به تدریج در قرنهای بعد توسط سلاطین و حكام و سرداران اسلامی وسعت یافت و ساختمانهای دیگری در اطراف آن احداث شد و با دادن تغییرات اساسی در معماری و نقشه و تزئینات آن و نوشتن خطوط عالی و كتیبههای زیبا و نصب ستونها از بهترین سنگهای جهان، به صورت یكی از بهترین و مجلل ترین مساجد جهان درآمد. این مسجد كه روی ستونهایی از مرمرهای درخشان ساخته شده است،11 در ورودی دارد. در قسمت جنوبی و وسط مسجد، یك گنبد بلند و بزرگ وجود دارد و در زیر آن، محراب باشكوه مسجد به نقش و نگار بسیار عالی تزئین شده و كتیبهای دارد كه نشان میدهد صلاحالدین در سال 583 هجری این محراب را بنا كرده است و در همین جا منبری وجود دارد كه از بهترین چوبها كه در آن با عاج و صدف منبتكاری شده و نهایت درجهی حیرتانگیزی را برمیانگیزد، ساخته شده است. از كتیبهای كه در این منبر موجود است، معلوم میشود كه این منبر در سال 564 هجری ساخته شده و شیشههای پنجرههای بالای محراب آن متعلق به قرن 16 میلادی است. این منبر در سال 1996 در یك آتشسوزی از بین رفت. سطح درونی این گنبد عظیم از طلای ناب است كه وزن طلاهای به كار رفته در سقف، از دهها كیلوگرم متجاوز است. بر كنارهی سقف گنبد و اطراف سر ستونها و حاشیه محراب،آیاتی از قرآن كریم با بهترین خط نسخ عربی و كوفی كه گاهی از طلای ناب و برجسته هستند دیده میشوند. در كنار یكی از ستونهای گنبد بزرگ،سكویی سنگی به ابعاد 2×3 متر روی چهار ستون مخصوص به ارتفاع تقریبی سه متر قرار دارد كه مؤذن، قاری قرآن و مكبر با یك پلكان مخصوص به آنجا میرود و مخصوصا روزهای جمعه برای ادای مراسم نماز جمعه،از روی آن سكو انجام وظیفه میكنند. كف مسجد كه از سنگ و كاشی ساخته شده، با فرشهای ایرانی مفروش است. رسول اکرم (ص) در بیان ارتباط تنگاتنگ و جایگاه مسجدالاقصی از مسجدالحرام (مکه) و مسجدالنبی (مدینه) میفرمایند: «لاتشد الرحال الا الی ثلاث»، مساجد: المسجد الحرام و مسجدی هذا و المسجد الاقصی » (بار و بنه به قصد سفر و زیارت بسته نشود مگر به این سه مسجد: مسجدالحرام، مسجد من و مسجد الاقصی). مسلمانان که به اهمیت و جایگاه رفیع مسجدالاقصی و بیتالمقدس و همچنین ارتباط متین آن با باورهای اسلامی واقف شدند، درصدد ایجاد تحول به سوی اسلامیت آن برآمدند. فتح بیتالمقدس توسط مسلمانان در سال 638 میلادی،(15 هجری) روی داد. خلیفه عمربنالخطاب با ورود مسالمتآمیز خود و از خلال اماننامهای که به اماننامه عمری موسوم گشت،امنیت را برای مردم این شهر به ارمغان آورد. این سند بیانگر ارتباط سیاسی و حقانیت قانونی اسلام نسبت به قدس و فلسطین بود. پس از آنکه خلیفهی مسلمانان کلیدهای شهر قدس را از «صفر نیوس» اسقف اعظم روم دریافت كرد به منطقه حرم شریف که در آن هنگام به ویرانهای بدل شده بود، رفته و جایگاه صخره مبارکه را زیارت كرد و دستور پاکسازی کامل را داد. او همچنین دستور داد مسجدی در بخش جنوبی حرم شریف احداث شود. خلیفه در گام بعدی به نظم و ساماندهی امور شهر پرداخته و محضرهایی را دایر کردند و به پست و ارتباطات سامان بخشیدند و «یزید بن ابی سفیان» را به ولایت این شهر گمارد و «عباده بنالصامت» را در مسند قضاوت نشاند. بازسازی قبلهی نخست مسلمانان خلفای آن دوره برای تثبیت و تحکیم نماد تمدن اسلامی در بیتالمقدس به بازسازی منطقه مسجد الاقصی برآمدند. این طرح (بازسازی) در عهد خلافت عبدالملک بن مروان و فرزندش ولید صورت گرفت که ساخت قبهالصخره و گنبد سلسله در عهد خلیفهی عبدالملک و ساخت مسجدالاقصی و دارالعماره، درها و آثار عدیده دیگری را شامل شد. ساختمان اولیه مسجد پس از ورود مسلمانان به فلسطین در سالهای 709 تا 715 میلادی به دستور ولیدبن عبدالملك مروان خلیفه اموی بنا شد كه قسمتی از همان ساختمان به شكل ستونهای بسیار بزرگ كه به خوبی از سایر ستونها و قسمتهای بنای مجلل مسجد مشخص است، هنوز وجود دارد. مشهور است كه خراج هفت سال مملكت مصر برای احداث بنای قبه الصخره و مسجدالاقصی هزینه شده است. زلزلهای كه در سال 746 میلادی روی داد به ساختمان مسجد صدمهی زیادی وارد كرد كه به دستور المنصور خلیفهی وقت عباسی تعمیر شد، چندی بعد برای دومین بار زلزلهای ساختمان مسجد را لرزاند كه این بار به دستور المهدی خلیفهی عباسی تجدید بنا شد. خلفای عباسی به رغم انجام مرمتهای متعدد به ویژه بازسازی قبهالصخره در عهد خلیفه عباسی «مأمون» و نیز بازسازی مسجدالاقصی در دوره زمامداری «مهدی»، در حد توان از عمارت مسجدالاقصی محافظت کردند. به نظر میرسد خلفای عباسی توانستهاند این کار را بدون آنکه تغییر محسوسی در شکل و شمایل و معماری امویها ایجاد کنند به انجام برسانند. خلفای فاطمی نیز مانند عباسیها با انجام بازسازیهایی روی قبه الصخره و مسجدالاقصی را مرمت کردند. عبدالدهر یكی از حكام فاطمیون مصر در سالهای 1034 تا 1036 میلادی ضمن انجام تعمیرات در بنای مسجدالاقصی، حصار شهر بیتالمقدس را كه در قسمتهای جنوبی و شرقی آن بر اثر زلزله خراب شده بود، تعمیر كرد و آنها را به ساختمان مسجد اتصال داد. این صبغهی معماری مسجدالاقصی در عهد «ایوبی»ها رشد و گسترش یافت، به طوریکه ایوبیها پس از آزادی و پاکسازی مسجدالاقصی از لوث صلیبیهایی که به آن آسیب رسانده و ظاهرش را تغییر داده بودند، مسجد را به وضعیت پیش از تهاجم صلیبیها در آورد و ضمن انجام مرمتهایی، پارهای تأسیسات را در آن به وجود آوردند. این اقدامات جهشی در تحول معماری به حساب آمد. مملوکیان نیز در اظهار و نمایاندن چهرهی معماری اسلامی مسجد مبارک الاقصی سهیم بودند و دومین جهش در رشد و پیشرفت معماری بهدست آنها صورت گرفت و در واقع متمم طرحهای امویها بود و در این دوره چهره معماری حرم شریف که بیانگر اسلامیت مسجد مبارکالاقصی در طول این دورانها است، تکمیل شد. مملوکیان علاوه بر احداث راهروها، مدارس دینی،منارهها و درها،نسبت به مرمت گنبدها، سقاخانهها، نیمکتها،محرابهای کنونی و منتشره در صحن حرم شریف اقدام کردند. هم زمان با شکلگیری معماری مسجدالاقصی،جایگاه دینی آن نزد مسلمانان که از قرآن کریم و احادیث شریف نشأت گرفته است، تبلور و عینیت یافت. یقیناً اگر این جایگاه نبود، قدس امروزه شاهد این معماری و آبادانی در مسجدالاقصی نبود . در بین همهی كسانی كه برای نوسازی و توسعه و تزئینات مسجد همت گماردهاند بیش از همه نام و آثار صلاحالدین ایوبی به چشم میخورد. تصرف مسجدالاقصی به دست صلیبیها در سال 1099 میلادی كه شهر بیتالمقدس در جنگ صلیبی به دست مسیحیان افتاد، آنها به حرم وارد شدند و سردار روم قسمت غربی ساختمان مسجد را به قصر اختصاصی خود تبدیل كرد. در سال 1118 میلادی مسیحیان مسجدالاقصی را قرارگاه نگهبانان خود كرد و آن را به نام كاخ سلیمان نامیدند. علاوه بر آن قسمتی از مسجد را نیز محل انبار وسائل و لوازم خود كردند و در اطراف مسجدالاقصی ساختمانهای زیادی برای انبار و اسلحهخانههای خود بنا كردند. مسیحیان صلیبی در تصرف بیتالمقدس و ورود به حرم شریف و تجاوز به ساحت مسجدالاقصی،این قدیمیترین زیارتگاه پیروان ادیان توحیدی جهان، چنان فجایعی از قتل و آدمكشی و غارت به بار آوردند كه در جزو آثار ننگین تاریخ ثبت شده است. نام مسجدالاقصی از آیهی اول سورهی مباركهی اسراء (بنی اسرائیل) گرفته شده است: «سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِی بَارَكْنَا حَوْلَه ...» ترجمهی تحتاللفظی مسجدالاقصی،«مسجد دورتر» است. بیشتر مفسران گفتهاند منظور از آن، مسجدی است كه در حوزهی عبادتگاه بیتالمقدس ساخته شده است. ملاحسین كاشفی از مفسران قرآن نیز در تفسیر این لغت میگوید:«مسجد دورتر از اهل مكه». با دقت در این كلام چنین برمیآید كه اقصی را به معنی دورتر با مستتر شدن جملهی (از اهل مكه) در نظر گرفته است. البته با توجه به مقیاس حركت وسایل نقلیه و معیار مسافتهای آن زمان و محدود بودن تعداد مساجد روی زمین،در حقیقت مسجد بیتالمقدس دورترین مسجد نسبت به مسجدالحرام(درمكه) بوده است، به شرحی كه ابوبكر عتیق نیشابوری در حدیث معراج میگوید،طی كردن مسافت بین مكه و بیتالمقدس در آن زمان یك ماه به طول میانجامید. نظریهی دیگر در وجه تسمیه مسجدالاقصی به بیان قرآن از توجه به جنبهی تركیب نحوی آیه است: چرا در آیهی مباركه، كلمات «المسجد» و «الاقصی» هر دو با «ال» ذكر شدهاند؟ اگر «ال» را در مسجد، «الِ» معرفه و تعریف بگیریم اینطور نتیجه گرفته خواهد شد كه این مسجد قبلا در قرآن مورد گفتوگو قرار گرفته و از نظر گوینده یا شنونده و به طور كلی در میان مردم در زمان نزول قرآن معروف بوده است و كلمهی مسجد گرچه لغت عربی است؛ولی چون قبل از اسلام متداول نبوده، بنابراین به همان معنی عام خود یعنی سجدهگاه معهود تلقی میشود و میدانیم كه در صدر اسلام و در زمان نزول این آیه چنین محل سجده و عبادتی دور از مسجدالحرام كه در میان مردم آن زمان معروف و شناخته شده بود همان عبادتگاه بیتالمقدس بوده است. علاوهبر این قابل توجه است در حالی كه در نقاط دیگر قرآن در یك بیان عام از این محل با كلمهی «مقدس» تعبیر و یاد شده است؛ ولی در اینجا با لغت خاصی كه حاكی از یك بعد مكانی است توصیف و بیان شده است. به هر حال آنچه امروز به طور عینی به نام مسجدالاقصی مشهود است مسجدی است كه در شهر بیتالمقدس و در جنوب حرم شریف واقع است كه البته در بیان قرآن و حتی دربیان مردمان،منظور از مسجدالاقصی تنها ساختمان اصلی مسجد نیست بلكه منظور حتا صحن حرمالشریف و مجموعهی اماكن مقدسه واقع در آن نیز است. همسایگان مسجدالاقصی مسجدالاقصی كه در گوشهای از حرم شریف قرار دارد، همسایگانی، چون مسجدالابیض(مسجد سفید) یا مسجد زنان،موزهی اسلامی و همچنین یك منارهی بلند و باشكوه نیز دارد. موزهی اسلامی و مسجد زنان وصل به دیوار جنوبی و غربی حصار حرم شریف واقع شدهاند و در شمال موزهی باب المغاربه (دروازه ی غربی) تعبیه شده است. در سمت شرقی مسجدالاقصی و وصل به آن،ساختمانهای ضمیمه به اسامی محراب زكریا،مسجد چهل شهید و مسجد عمر شاخته شدهاند كه همهی آنها با طاق نما و در مخصوص به داخل مسجدالاقصی راه دارند. مسجد عمر از همهی آنها بزرگتر است. و اما قبة صخره... این همان مسجدی است كه گنبد طلایی دارد و سالهاست در تمام تصاویر تلویزیونی،پوسترها،كتابها و عكسها و حتا خبرها هم به نام مسجدالاقصی شناخته میشود كه البته اصلا مكان بیارزشی نیست، ولی آن مسجدالاقصی است كه قبلهی نخست مسلمانان به شمار میآید نه این مشجد كه گنبدی بزرگ و طلایی دارد. مسجد صخره روی كوه موریا ساخته شد كه به نقل از تورات؛«خداوند ابراهیم را امر بر قربانی كردن اسحاق بر این صخره نموده است.» معروف است در شب معراج،حضرت محمد (ص) از روی این صخره به معراج رفتند. طول صخره از شمال به جنوب 5/17 متر و عرض آن از مشرق به مغرب 13 متر و ارتفاع آن یك تا دو متر است. گنبد طلایی نیز درست روی صخره قرار گرفته است. در صحن صخره، هشت چاه وجود دارد .بنای قبة نیز توسط عبدالملك بن مروان در سال 691 میلادی ساخته شد. در سال 1099 میلادی صلیبیها این مسجد را به كلیسا تبدیل كردند و روی صخره،جایگاه قربانی كردن قرار دادند؛اما صلاحالدین ایوبی پس از فتح بیتالمقدس آثار صلیبیون را از بین برد و گنبد را تزیین كرد و دیوارها را با سنگ مرمر پوشاند. قبة صخره را بنایی از نظر سبك معماری،نقشه و ساختمان از معدود بناهای بینظیر جهان میدانند چرا كه روی روی سكویی ذوذنقهای شكل واقع شده است. درباره : تازه های سایت , مطالب جدید , برچسب ها : رازهای جالب و خواندنی در مورد مسجدالاقصی +عکس , بازدید : 237 [ 1392/05/16 ] [ 1392/05/16 ] [ هومن آذریان ]
درباره : تازه های سایت , مطالب جدید , برچسب ها : آهنگهای پیشواز ایرانسل , بازدید : 249 [ 1392/05/16 ] [ 1392/05/16 ] [ هومن آذریان ]
محمود حاجزمان: برندگان چهارمین مسابقه بینالمللی عکاسی زمین و آسمان با موضوعیت اهمیت آسمانهای تاریک معرفی شدند. این مسابقه توسط TWAN و Dark Skies Awareness در سال 2008 / 1387 و به عنوان یک برنامه منطقهای بنیانگذاری شد، اما در سال 2009 / 1388 و طی سال جهانی نجوم، به یک تلاش بینالمللی تبدیل شد. در تمام عکسهای شرکتکننده باید سبک عکاسی TWAN -که همزمان در بر دارنده آسمان و زمین است- لحاظ شده باشد. در این سبک عکاسی نجومی، عناصر آسمان شب با پسزمینهای از افق زمین به همراه یک نشان یا موقعیت مکانی برجسته ترکیب میشوند؛ سبکی که با نام عکاسی نجومی منظرهای نیز شناخته میشود. در این مسابقه، عکسها در دو بخش «زیبایی آسمان شب» و «علیه نورها» مورد قضاوت قرار میگیرند. با هم عکسهای برگزیده این دوره را تماشا میکنیم. رتبه دوم، بخش زیبایی آسمان شب: آسمان و زمین در این عکس عرفانی از کهکشان راه شیری به هم پیوستهاند؛ گوییکه کهکشان در حال فرو ریختن در اقیانوس هند در نزدیک سواحل صخرهای جزایر رییونیون است. برآمدگی مرکزی کهکشان ما، هسته اصلی کهکشان که حدود 30 هزار سال نوری از زمین فاصله دارد، به دلیل گازهای تیره و غبار موجود در یکی از بازوهای مارپیچی تا حدودی محو شده است. تفرشی در خصوص این عکس میگوید: «این عکس برنده که توسط لوک پروت گرفته شده است، صحنهای از طبعیت ناب را بدون کوچکترین اثری از دنیای مدرن به تصویر میکشد.» رتبه اول، بخش زیبایی آسمان شب: نیمرخ حقیر تماشاگر آسمان در مقابل عظمت قوس دوگانه کیهانی ساخته شده از کهکشان راه شیری و شفق شمالی، که زمینهای یخزده ایسلند آن را احاطه کردهاند، توانست رتبه اول این بخش را برای کورتسی استفان وتر به ارمغان بیاورد. بابک امین تفرشی، بنیانگذار سایت TWAN و از داوران مسابقه در خصوص این عکس میگوید: «این عکس پانورامایی ترکیبی از چهار عکس است که در آن، قوس شفق قطبی و راه شیری با گسترش مناسب در تصویر گویی در رودخانه و آبشار غرق میشوند.» رتبه اول، بخش علیه نورها: حتی با وجود نورهای خیرهکننده سالزبورگ استرالیا که درون دره در حال درخشش هستند، پتویی از مه سرد همچون فیلتری در مقابل آلودگی نوری عمل کرده است و به ستارههای بالای کوههای اطراف اجازه چشمک زدن داده است. همچنین با وجود حضور ماه بدر در آسمان، صور فلکی زمستانی شکارچی و ثور و همچنین سیاره مشتری در آسمان خودنمایی میکنند. امین تفرشی در خصوص بخش بر علیه نورها میگوید: «عکسهای این بخش نشان میدهند که آسمان پرستاره چقدر مهم و حیرتآور است و چطور زندگی ما را تحت تاثیر قرار میدهد، و همچنین نشان میدهد که مشکل آلودگی نوری تا چه حد بد شده است.» رتبه دوم، بخش علیه نورها: در این عکس پرترهمانند که زاک گرتر آن را گرفته است، درختی تنها در جوار دریاچه کانیون آریزونا زیر چتری از ستارگان آسمان صبحگاهی ایستاده است. برآمدگی نور مصنوعی موجود در عکس ناشی از حضور شهر کوچک گلوب است که در ترکیب با نورهای درخشان دریاچه، یک آلودگی نوری محلی محسوب میشود و امکان میدهد تا اغلب ستارگان آسمان دیده شوند. با این وجود، نورهای ساطع شده از کلانشهر فینیکس در فاصله حدود 50 کیلومتری محل چنان زیاد است که باعث محو شدن ستارگان کمنورتر در آسمان شده است. امین تفرشی میگوید: «آسمان شب بخشی اساسی از طبیعت ماست، و بشریت هزاران سال است که از آسمان پرستاره الهام میگیرد. اما اکنون دو سوم جمعیت جهان زیر آسمانهایی با آلودگی نوری زندگی میکنند، که به اندازه کافی تاریک نیست که بتوان کهکشان راه شیری را مشاهده نمود.» رتبه سوم، بخش زیبایی آسمان شب: همچون نیزهای پرنده، این شهابسنگ درخشان حین شیرجه زدن به درون آبهای یخزده خلیج پاتریشیا در کانادا، زخمی زیبا بر صورت آسمان سبز شده از تابش شفق قطبی ایجاد کرد. شانون بیلسکی در زمان مناسب و مکان مناسب حضور داشت تا بتواند این عکس جادویی را طی طوفان مغناطیسی اواخر ماه مارس / اوایل فروردین ثبت کند. رتبه سوم، بخش علیه نورها: به عنوان بخشی از جشنهای انقلاب تابستانی، آتشبازیهای عظیم خطالراسهای کوهستان کالککوگل اتریش را روشن کردهاند. به گفته عکاس این عکس، نوربرت اسپان، صدها سال است که مردم محلی ساکن آلپ انقلاب تابستانی را با برافروختن آتشهای عظیمی در خطالراس کوهها جشن میگیرند. وی میافزاید: «ما خیلی خوششانس بودیم، چرا که در تعطیلات آخر هفته منهی به انقلاب تابستانی، بر خلاف حالت همیشه، آسمان منطقه صاف بود.» رتبه چهارم، بخش زیبایی آسمان شب: همزمان که ماه درختان غان کوهی را در منطقه گروتفجورد شمال نروژی روشن میکرد، شفق سبزرنگ درخشانی نیز سراسر آسمان بالای سر آنها را روشن کرده بود. امین تفرشی میگوید: «شروع کردن عکاسی از چشماندازهای شبانه با استفاده از دوربینهای SLR آنالوگ کاری ساده و سریع است. اما آنهایی که قصد دارند تا به طور جدی به عکاسی نجومی منظرهای بپردازند، چالشهای بزرگی در پیش رو دارند: رفتن به مناطق نامانوس، برنامهریزی برای بودن در مکان مناسب در لحظه درست، و تلاش برای یادگیری نجوم کاربردی.» رتبه چهارم، بخش علیه نورها: در این عکس که همچون پلی کیهانی به سوی ستارگان به نظر میرسد، کهکشان راه شیری با شکوه تمام در پشت پل دریاچه رازول خودنمایی میکند. علیرغم آلودگی نوری شدید معدن قدیمی شهر گلوب آریزونا که یک سمت ابرهای کم ارتفاع منطقه را روشن ساخته است، ستارگان محو بسیاری نیز در این عکس نوردهی طولانیمدت دیده میشوند. امین تفرشی میگوید: «آلودگی نوری تنها یک مشکل نجومی نیست. این مساله همچنین اتلاف بزرگ انرژی است و همانند سایر اشکال آلودگی، اکوسیستمها را مختل میکند و اثرات مضری برای سلامتی دارد.» رتبه پنجم، بخش زیبایی آسمان شب: نوامبر / آبان گذشته، خورشیدگرفتگی کلی باعث شد تا برای چند دقیقه طی روز، پتویی از تاریکی بر نواحی دورافتاده پورمپوراو در کوئینزلند استرالیا گسترده شود. گئوف سیمز که این عکس را گرفته است میگوید: «از این موقعیت عالی، ما قادر بودیم تا به خوبی پوشیده شدن سطح خورشید توسط قرص ماه را در این کسوف کم ارتفاع مشاهده کنیم؛ و ثبت این رخداد در مناطق بکر و دور افتاده استرالیا عظمتی دوچندان به آن بخشیده بود.» امین تفرشی در خصوص این عکس میگوید: «دلیل آنکه این عکس توجه داوران را به خود جلب کرد، خلق چشماندازی نامانوس و خیالانگیز بود. همچنین این پدیده به طرز قدرتمندی طبیعت و نجوم را به هم پیوند میدهد.» رتبه پنجم، بخش علیه نورها: در این عکس نوردهی طولانیمدت در جوار پل گلدنگیت سانفرانسیسکو، نمایشی از ستارگان را میتواند دید که به دور ستاره قطبی در حال گردش هستند. ریک ویتاکر که این عکس را گرفته است میگوید: «علیرغم نورهای درخشان پل گلدنگیت و شهر سانفرانسیسکو، حسگرهای دوربین ما به گونهای تنظیم شده بود که بتواند رد بیشتر ستارگان درخشانتر را ثبت کند.» به گفته امین تفرشی، علاوه بر ترویج آموزش نجوم و پررنگ کردن مساله آلودگی نوری، دیگر پیام مهم مسابقه که از تماشای تمام عکسها از سراسر دنیا به ذهن متبادر میشود، این است که یک سقف واحد بر فراز سر تمام انسانها گسترده است. وی میگوید: «در زیر این سقف، تمام ملل تنها یک خانواده واحد در یک خانه مشترک هستند. آسمان شب پلی است که میتواند ما را به هم نزدیک کند.» درباره : تازه های سایت , مطالب جدید , برچسب ها : تصاویر بسیار زیبا از آسمان شب , بازدید : 198 [ 1392/05/11 ] [ 1392/05/11 ] [ هومن آذریان ]
در صورتی که هر یک از عکس ها باز نشد بر روی آن راست کلیک کرده و گزینه Show Picture را بزنید.
طبیعت زیبای استان کردستان در فصل بهار
طبیعت زیبای استان کردستان در فصل بهار
طبیعت زیبای استان کردستان در فصل بهار
طبیعت زیبای استان کردستان در فصل بهار
طبیعت ایران – غرب کشور
طبیعت زاگرس
عکس طبیعت زاگرس
عکس طبیعت زاگرس
گردآوری : گروه آلامتو
درباره : تازه های سایت , مطالب جدید , برچسب ها : استان کردستان در فصل بهار , بازدید : 247 [ 1392/05/11 ] [ 1392/05/11 ] [ هومن آذریان ]
زیباترین چشماندازهای روی کره زمین!!وقتی به این عکسها نگاه میکنیم، به نظر میرسد این تصاویر فقط روی جلد مجلات و کتابها وجود خارجی دارند. ولی این مکانها واقعیاند و دیدنشان بسیار هیجانانگیز.....
صحرای ساهارا در آفریقا
دریای مرده، اسرائیل، اردن
شکلات هیلز، فیلیپین
منطقه چهار گوشه، ایالات متحده آمریکا
Alvord Playa، جنوب شرقی اورگان، ایالات متحده آمریکا
کاپادوکیه، ترکیه
سیاه سنگ کویر، نوادا، ایالات متحده آمریکا
کویر سیاه و سفید، مصر
Namib کویر، نامیبیا
دریاچه Turkana، کنیا
ساختار Richat، در نزدیکی Ouadane، موریتانی
جزیره سوکوترا، یمن
درباره : تازه های سایت , مطالب جدید , برچسب ها : زیباترین چشماندازهای روی کره زمین!! , بازدید : 175 [ 1392/05/11 ] [ 1392/05/11 ] [ هومن آذریان ]
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[ طراح قالب : گرافیست ] [ Weblog Themes By : graphist.in ] |