فرهنگی هنری اجتماعی
فرهنگی هنری اجتماعی
قالب وبلاگ
ارتباط با مدیر
نظر سنجی
چه موضوعاتی مورد پسند شما هست ؟
جستجو

تبلیغات

اسکندري,يادگار

 


تير ماه سال 1342ه ش، شش ماه بعد از وفات پدرش در روستاي دورافتاده اي در بخش هلايجان شهرستان ايذه ,در استان خوزستان به دنيا آمد. با پشت سر گذاشتن دوران کودکي به دبستان رفت وتحصيلات اين دوره را به پايان برد.
آن روزها بيشتر بچه هاي روستا فقط تا پايان دوره ي ابتدايي امکان تحصيل داشتند.اما يادگارکه علاقه ي زيادي به تحصيل داشت,بعد از آن براي ادامه تحصيل به شهرايذه رفت و با اجاره کردن کلبه اي محقر به تحصيل در مقطع راهنمايي پرداخت.
از روحيه اي معصوم , مخلص و دلسوزانه بر خوردار بود ؛ بيشتر به دنبال مسائل معنوي بود تا مادي.
همزمان با اوجگيري انقلاب اسلامي مردم ايران برعليه حکومت پهلوي ,اونقش مهمي در اين تظاهرات و مبارزات داشت.يادگار اسکندري يکي از افراد شاخص وتاثير گذار دردوران مبارزات انقلاب اسلامي در استان خوزستان وشهرستان ايذه بود.
انقلاب اسلامي که به پيروزي رسيد اودر کلاس اول دبيرستان مشغول تحصيل بود,يادگارهمراه با تحصيل به انجام فعاليتهاي وسيعي در انجمن اسلامي دبيرستان و همچنين برقراري جلسات قرآن درمسجد جامع ايذه پرداخت.
با تشکيل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، مشتاقانه با اين نهاد همکاري نزديک داشت .با آمدن امام جمعه و برگزاري نماز جمعه در شهر، يکي از تشکيل دهندگان ستاد نماز جمعه در ايذه بود.او فعاليتهاي زيادي در برپايي نماز جمعه و مراسم مذهبي در شهرستان ايذه انجام داد .
او در دوراني که در دبيرستان تحصيل مي کرد وفعاليتهاي فرهنگي واجتماعي زيادي داشت براي فراگيري علوم ديني نزد امام جمعه مي رفت.
يادگار در سال تحصيلي 1361-1360 موفق به اخذ ديپلم در رشته اقتصاد و علوم اجتماعي شد. جنگ تحميلي شدت گرفته بود ودشمنان اسلام ناب محمدي با تجميع قواي خود در صدد نابودي وشکست ايران بودند, يادگار که از مدتها قبل مشتاق حضور در ميادين نبرد بود,فعالانه در جبهه حضور يافت. او به عضويت بسيج درآمد وبا گذراندن دوره ي آموزش نظامي همراه با ديگر همرزمانش به جبهه هاي حق عليه باطل شتافت.
يادگار در ابتداي ورود به جبهه به عنوان معاون فرماندهي گروهان درلشکر7 ولي عصر (عج) در عمليات محرم شرکت کرد و توانايي هاي فطريش را به نمايش گذاشت.
بعد از اين عمليات يادگاربه عضويت سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در آمد و به عنوان نيروي گزينش در سپاه شروع به فعاليت کرد او در مدت کوتاه فعاليت در اين بخش توانست نيروهاي مؤثري براي سپاه وجنگ جذب و سازماندهي کند.
بعد از آن براي فراگيري آموزش فرماندهي گردان انتخاب شد وبا موفقيت اين دوره ي آموزشي را سپري کرد.
اوبعد از اتمام دوره ي آموزش فرماندهي گردان همراه شهيدان گرانقدري چون اسماعيل لجم اورک، علي محمدي، بهروز محمدي و کرمعلي داوريان راهي جبهه هاي حق عليه باطل شد .يادگاربعد از ورود به جبهه در عمليات خيبر شرکت کردو شجاعت بي نظيري که از خود بروز داد,باعث شد پيروزي هاي چشمگيري براي ايران به دست آيد.
يادگار دراين عمليات به سختي مجروح شد و با بدن مجروح، 24 ساعت در آبهاي هورالهويزه ماند,همرزمانش فکر مي کردند او شهيد شده اما يادگارمقاومت کرد تا اينکه همرزمانش او را پيدا کردند و به بيمارستان انتقال دادند.
يادگارهنوز بهبودي کامل نيافته بود که دوباره به جبهه شتافت .او در سال 1363 به سرعت شايستگي خود را در عمليات برون مرزي نشان داد.يادگار در اين نوبت حضور درجبهه به لشکروليعصر نرفت ,اوبه تيپ 9 بدر که بعدبه لشکر ارتقاع يافت ومتشکل از نيروهاي مجاهد عراقي بود ,پيوست ودر واحد طرح و عمليات اين تيپ مشغول فعاليت شد. با توجه به عملکرد عالي و شجاعت بي نظيري که از خود نشان داده بود در چند عمليات آبي خاکي که مهمترينشان عمليات بدر و قدس بود, به عنوان فرمانده محورعملياتي در اين لشکر منصوب شد.
يادگار اسکندري در اين مدت نشان داد که با واژه ي ترس بيگانه است ودر هيچ شرايطي از دفاع و مقابله با دشمنان متجاوز خسته نمي شود.
در عمليات والفجر 8 شرکت کرد و در آزادسازي بندر استراتژيک فاو از سلطه ي حکومت بعث نقش شاخصي داشت.
ازاين مقطع به بعد او به سمت فرمانده لشکر9بدر منصوب شد. دراين مسئوليت نيز مانند مسئوليتهاي قبلي خود بي هيچ چشمداشتي فعاليت مي کرد,غير از رضايت خدا واجراي دستورات امام خميني (ره)وفرماندهان عالي رتبه جنگ به چيز ديگري فکر نمي کرد.او فرمانده لشکر بود اما خيلي از افراد خانواده اش از اين موضوع بي خبر بودند.
يادگار براي حضور در عمليات آرام و قرار نداشت و عشق به جهاد في سبيل لله يک لحظه آسوده اش نمي گذاشت. او با لشکر 9 بدر در عمليات کربلاي 5 شرکت کرد و در آزاد سازي جزيره صالحيه نقش مهمي ايفا کرد.يادگار اسکندري در آن زمان جواني 23 ساله بود اما درسمت فرمانده لشکر مانند ساير مسئوليتهايش موفق وتاثير گذار ظاهر شد.
با اينکه او فرمانده بود اما هيچگاه حاضر نشد از بسيجيان وپاسداران جدا شود,در سخت ترين لحظات در کنار نيروهايش حضور داشت.
سرانجام اين سردارملي واسطوره ي جاويد ايران اسلامي ,در اول بهمن ماه 1365پس از سالها رزم بي امان با کفار ودشمنان خدا؛ با قلبي استوار و ايماني راسخ به ارزش اسلام ناب محمدي (ص) به شهادت رسيد.
منبع:پرونده شهيد در بنياد شهيد وامور ايثارگران اهواز,مصاحبه با خانواده ودوستان شهيد


وصيت‌نامه
بسم الله الرحمن الرحيم
الذين امنوا و هاجروا و جاهدوا فى سبيل الله باموالهم و انفسهم اعظم درجه عندرهم اولئك هم الفائزون .
در اين لحظه آخر نميدانم چه بنويسم كه وقت ندارم ولى چند كلمه با امت حزب الله و شهيد پرور ايران بگويم ,مردم عزيز هوشيار باشيد, قدر اين انقلاب را بدانيد، انقلاب ما يك انقلاب الهى و خدائى مي باشد، زمينه‌ساز انقلاب حضرت مهدى (عج) است. استعمارگران و ظلم جويان دنبال توطئه ميگردند كه اين انقلاب را نابود كنند و جنگ يكى از توطئه‌هاست, بكوشيد جنگ را به پيروزى برسانيد كه آبروى اسلام در گرو همين جنگ است ، مردم قدر امام را بدانيد، امام يكى از نعمت‌هاى الهى ميباشد كه بايد شكرگزار اين نعمت الهى باشيم ، به حرفهاى پيامبر گونه امام گوش كنيد، مردم مواظب ضد انقلاب باشيد ,هوشيار باشيد ,در هر لباسى كه باشند آنها را بشناسيد. اين جنگ باعث شده كه مسلمان از كافر و ترسو از مجاهد جدا شود .ميدان آزمايش است خودتان را آزمايش كنيد، ببينيد در خط خدا هستيد يا خط شيطان ، هوشيار باشيد، شما خواهيد مرد ولى خوشا به حال كسى كه مرگ وى در راه خدا ميباشد.
اين زمان كه خدا ميدان را مهيا كرده كه به لقاء الله برسيد, حيف است و ننگ است كه انسان در رختخواب بميرد. بيائيد جهاد كنيد و جهاد كنيد در راه خدا, اگر شهيد شديد كه به لقاء الله رسيديد و خوشا به حال شما و اگر پيروز شديد در دنيا و آخرت سرافراز هستيد، مردم بكوشيد كربلا و قدس را نجات دهيد كه از اشغال قدس قلب رسول خدا به درد آمده .مردم خطر آمريكا و اسرائيل باقى است, هميشه هوشيار باشيد, اينها قصد نابود كردن اسلام را دارند. غافل از اينكه :
چراغى را كه ايزد برفروزد
هر آنكه فوت كند ريشش بسوزد
مردم در اين لحظه تمامى كفر و در مقابل اسلام ايستاده شما بايد مقاوم بايستيد مقاومتر صبور هستيد.
صبورتر در مقابل كفر بايستيد كه خدا وعده پيروزى به اسلام داده .
سخنى كه با خانواده خودم دارم اين است كه صبر داشته باشيد, خداوند به شما اجر و پاداش بدهد، مادر جان براى من گريه نكن ، دشمن را از خود شاد نكن از اينكه زحمت‌هاى زيادى و بى‌نهايت زيادى برايم كشيدى شرمسار كه نتوانستم ، جبران كنم ، اميدوارم كه مرا حلال كنيد ، هر وقت به فكر من افتاديد برايم از خدا طلب عفو و مغفرت بخواه و برايم فاتحه بخوان. اگر من شهيد شدم بعد از شهادتم حتما براى برادرم عروسى بكن تا دشمن بفهمد كه شهادت ما براى خانواده‌مان عروسى مي باشد. برادران عزيز صبور باشيد قرآن بخوانيد هر وقت به فكر من افتاديد قرآن ، بخوانيد .مسجد را حفظ كنيد نماز خود را در مسجد بخوانيد به فكر قيامت باشيد .عمل صالح انجام بدهيد. هيچ مال و مقامى به درد انسان نمي خورد. از حقوقم در راه خدا انفاق كنيدو كمك به جبهه كنيد. وقتى جنگ پيروز شد بر سر مزارم شعار جنگ پيروز شد را با صداى بلند فرياد بزنيد تا قلبم آرامش پيدا كند، از تمام كسانى كه حق به گردن من دارند حلاليت ميخواهم و از تمام آنها عاجزانه تقاضاى عفو و بخشش ميكنم. از تمام فاميلهاى خودم ,عموهايم, دايى‌هايم وتمام فاميلها حلاليت ميخواهم و خداحافظى ميكنم. از عمه‌هايم و خواهرم حلاليت ميخواهم و مرا حلال كنيد. به خصوص خواهرم را فراموش نكنيد و به او كمك كنيد، از تمام فاميلهايم حلاليت مي خواهم . خدا به همه خانواده‌هاى شهدا صبر عنايت فرمايد. خدايا رزمندگان اسلام در هر كجا هستند حفظ و پيروز فرما . رهبر انقلاب را تا ظهور مهدى حتى كنار مهدى نگهدار .فرج حجت خود را سريع بگردان. روحانيت در خط امام را حفظ بگردان ، خدايا ، خدايا تا انقلاب مهدى حتى كنار مهدى خمينى را نگهدار، در ضمن چيز دنيوى ندارم جز مقدارى پول حقوقم ، كه 2000 تومان را به امام جمعه بدهيد خودش خرج كند و مقدارى هم به حساب جبهه بريزيد و بقيه را برادرانم خودشان مي دانند چه بكنند.
خداحافظ دوستان و آشنايان حلال كنيد. يادگار اسکندري


درباره : شهدای استانها فرماندهان ، وصیتنامه ، خاطرات ، آثار شهدا , استان خوزستان ,
برچسب ها : اسکندري , يادگار ,
بازدید : 196
[ 1392/04/28 ] [ 1392/04/28 ] [ هومن آذریان ]
مطالب مرتبط
نظر بدهید
کد امنیتی رفرش

.: Weblog Themes By graphist :.

::

اعضاء
ورود کاربران

رمز عبور را فراموش کردم ؟



عضویت در سایت
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
آرشيو مطالب
موضوعات
تازه های سایت
اخبار روز جهان
شهدای استانها فرماندهان ، وصیتنامه ، خاطرات ، آثار شهدا
نرم افزار های کاربردی
مستند
دانلود فیلمها و سریالهای ایرانی
انمیشین
فرهنگ جبهه
عملیات
شناسایی ها
نیروهای دشمن
نیروهای دشمن 2
شهدای جهاد سازندگی
آلبومها
برنامه رادیویی
خاطرات انقلاب
وطن
راهیان نور
موسیقی فیلم
سرود
موسیقی بی‌ کلام
فرزند شهید
صدای شهدا
شهید سید اهل قلم آوینی
مارش
مداحی
ايثارگران
خانواده شهدا
اولين هاي شهيدان دفاع مقدس
نوای جبهه
مطالب مفید فرهنگی ، هنری ، اینترنتی و ...
مذهبی
مجموعه پوسترهای شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس
فاتحان قله‌های جاسوسان ( شهدای صابرین )
محمد ابراهیم همت
ادعیه و مناجات
ادیه و زیارت
دانلود کتب اسلامی
پخش زنده شبکه های تلویزیونی - سراسری
دانلود تمام آثار شهید مطهری
صرفا جهت اطلاع !!!!
جلوه های ویژه
پی دی اف آموزشی
دوره آموزشي زبان فارسي
کلیپ های با کیفیت دفاع مقدس (۱)
نرم افزارهای موبایل
گنجینه اذان
والپیپرهای اسلامی
والپیپر معمولی
بخش سیستم عامل
بازی
کلیپ
شهید حاج احمد کاظمی
دانلود مجموعه کتابهای کامپیوتر pdf
اس ام اس
اصول و فروع دین
طنز و کاریکاتور
فول آلبوم های مجاز
دیگر رسانه ها
آمار سایت
بازديدهاي امروز : 1,466 نفر
بازديدهاي ديروز : 3,591 نفر
كل بازديدها : 3,714,158 نفر
بازدید این ماه : 5,801 نفر
بازدید ماه قبل : 8,341 نفر
کل نظرات : 11 عدد
كل مطالب : 4776 عدد
كل اعضا : 2 عدد
افراد آنلاین : 4 نفر

تبادل لینک

خرید بک لینک