فرهنگی هنری اجتماعی
فرهنگی هنری اجتماعی
قالب وبلاگ
ارتباط با مدیر
نظر سنجی
چه موضوعاتی مورد پسند شما هست ؟
جستجو

تبلیغات

قلاوند,توکل

 


در طلوع خورشيد يکي از روزهاي سال 1340 ه ش در منطقه مهر زيل در بخش الوار گرمسيري شهرستان انديمشک کودکي پا به عرصه گيتي نهاد که بعد ها سيد الشهداي مظلوم اين منطقه لقب گرفت ؛توکل بيشتر دوران کودکي را در روستاي قلعه رزه طي نمود و دوره راهنمايي و دبيرستان را در شهرستان انديمشک به پايان رسانيد.
او داراي روحيه قوي, اتکا به نفس و جواني زيرک و با هوش بود .در تحليل مسائل سياسي واجتماعي پيرامون خود ,استان خوزستان وکشور نظرات مستدل ومستندي داشت ,همين امر موجب شد در دوران سخت وطاقت فرساي مبارزات انقلاب اسلامي نقش مهمي بر عهده داشته باشد.
او با سازماندهي دوستانش در راهپيمايي ها ومبارزات دوران انقلاب حضور مي ياتفت.
در طول زندگي پر برکتش وبعد از آشنايي با افکار وانديشه هاي حضرت امام (ره)هيچگاه از خط امام فاصله نگرفت .
در مبارزات انقلاب مدتها از خانه دور مي ماند و بدون اطلاع خانواده فعاليتهاي زيادي درهدايت و تشديد حرکت توفنده مردم براي سر نگوني حکومت خودکامه ي پهلوي انجام مي داد.
پس از پيروزي انقلاب اسلامي در تاسيس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي انديمشک نقش مهمي داشت.
هر جا احساس مي کرد به حضورش نياز است وارد مي شد واز جان مايه مي گذاشت. او در روزهايي که شهرستان انديمشک دچار سيل شديد شده بود با دوستان پاسدار به کمک رساني مردم سيل زده پرداخت و در اين امر متحمل زحمات زيادي شد. در دوران اوج فعاليت گروهک ها ,به ويژه فعاليتهاي سياسي ونظامي در خيابانها با پشتوانه ي علمي وبهره گيري از مطالعات و تحقيق فراوان در مقابل اين جريان خطر ناک , با حوصله و جدل منطقي سعي در اصلاح افکار آنها داشت.
با شروع شورش و جنگ مسلحانه ي ضد انقلاب در کردستان به آنجا رفت وپس از ما هها حضور ,يکبار خبر سلامتي ايشان از طريق نامه دريافت شد.
شش ماه از آغاز جنگ تحميلي مي گذشت , توکل پس از ماهها حضور در جبهه ي کردستان به مرخصي آمد وپس از دو ساعت حضور در منزل عازم جبهه ي دشت عباس در جنوب شد.
او به همراه گروهي از جوانان شجاع دزفول و انديمشک در عمليات چريکي و جنگ هاي نامنظم شرکت داشت وتوانست با گروه اندک نيروهايش , از جبهه دهلران تا فکه رابه طول دهها کيلومتر زير پوشش عمليات خود قرار دهد و مانع از نفوذ نظامي عراقي شود. گروه تحت فرماندهي توکل تا زمان آمادگي نيروها براي آغاز عمليات پيروزمندانه فتح المبين فعال بود. او اطلاعات بسيار زيادي را در مورد تحرکات و نقل و انتقال دشمن به دست آورده بود. فعاليتهاي مستمر او در زمينه شناسايي دشمن در کنار ضربات محکمي که با حملاتش به دشمن وارد مي کرد, باعث شد نيروهاي ارتش نيز که در منطقه حضورداشتند به او علاقه خاصي پيدا کنند.
از خصوصيات ديگر او تواضع و اخلاص بود و نيز کمک به مستمندان ,حقوقش که مبلغ دو هزار تومان بود را به حساب 100 حضرت امام واريز مي نمود.
در عمليات فتح المبين از جمله ارتفاعات مهم ومشکل براي تصرف, ارتفاعات سمت چپ دشت عباس بود که دشمن از آن استفاده مي کرد و شهرهاي دزفول، انديمشک و شوش را مورد هدف گلوله هاي توپخانه ي خود قرارمي داد، توکل که آن زمان فرمانده اطلاعات عمليات لشکر 27 محمد رسول الله(ص) بود, و همرزم سردار جاويد الاثراحمد متوسليان , رشادتي بي نظير از خود بر جاي مي گذارد, به گونه اي که قبل از شکستن خطوط مقدماتي جبهه ,به دليل آشنايي کامل با منطقه گروهي را در پشت توپخانه دشمن مستقر نمود و قبل از آغاز عمليات اين ارتفاع را از لوث وجود دشمن بعثي پاک ساخت.
پس از عمليات غرور آفرين فتح المبين مادرشان به دليل شايعات گوناگون در مورد فرزند ش در بستر بيماري مي افتد و پس از آن چشم از دنيا مي بندد اما اينها از اراده خلل ناپذير توکل چيزي نمي کاهد و او را از ادامه مسيرش باز نمي دارد.
به دليل حساسيت زمان و اهميت حفظ منطقه آزاد شده, حتي در مراسم تشييع پيکر مادر مهربان خود نيز حاضر نمي شود و تا چهلمين روز درگذشت مادرش در سنگر خط مقدم مي ماند.
پس از عمليات با توصيه دوستان در منطقه الوار گرمسيري حاضر مي شود .
اگر چند روزي از جبهه برمي گشت دست از فعاليت وتلاش براي انقلاب وجنگ بر نمي داشت. تشکيل بسيج عشايري سپاه , بر خورد قاطع با عناصر ناباب در دستگاه هاي اداري و رسيدگي به مشکلات مردم از جمله کار هايي است که او در اوقات مرخصي واستراحتش در پشت جبهه انجام مي دهد.
روزهاي سرنوشت ساز دفاع مقدس مردم ايران در برابردنياي زر و زور و تزوير سپري مي شود و روح آسماني توکل بي قرار حضور در جبهه را مي نمايد. او هيچکدام از مسئوليت هاي محوله را که مانع حضورش در خط اول جبهه است ,نمي پذيرد. تاريخ 26/ 10/ 61 را نشان مي دهد که توکل دوباره راهي جبهه مي شود.ا و به همراه سردارشهيد مهدي زين الدين فرمانده لشکر 17 ابيطالب (ع) به عنوان فرمانده اطلاعات وعمليات آن لشکر مشغول خدمت مي شود .مدتي بعد قائم مقام فرمانده قرارگاه نجف اشرف ايشان را به آن قرار گاه منتقل مي کند.
توکل قلاوند سيزده روز در قرار گاه نجف اشرف به عنوان فرمانده واحد اطلاعات عمليات اين قرار گاه به خدمت خود ادامه مي دهد و در تاريخ 9/ 11/ 1361 به همراه سرداران شهيد باقري، بقايي، رضواني و مؤمنيان در باز ديد از خط مقدم جبهه مورد اصابت راکت دشمن قرار گرفته و به شهادت مي رسند.
درآثاري که از اين شهيد بزرگوار باقي مانده, مي خوانيم:
روشنفکر در يک کلمه کسي است که نسبت به وضع انساني خودش در زمان و مکان تاريخي و اجتماعي که در آن است خود آگاهي دارد و اين خود آگاهي به او احساس مسئوليت بخشيده است؛ روشن فکر عامي اسير سنتها و ساخته شده قالبهاي اجتماعي است و نه جزء دانشمندان و علما و فلاسفه و هنرمندان و عرفا و روحانيون که اسير ذهني و ذوقي و غرق در کشف و کرامات علمي و دروني خويشند، پس روشنفکران خود آگاه, مسئولند که بزرگترين مسئوليت و هدفشان بخشيدن وديعه بزرگ خدايي يعني خود آگاهي به توده انسانهاست. نور موقعي به دل افکنده مي شود که همه پوششهاي کفر و شرک که چيزي جزء جسد؛ کينه بخل و انحصار طلبي نيستند, برداشته شود.
منبع:پرونده شهيد در بنياد شهيد وامور ايثارگران اهواز,مصاحبه با خانواده ودوستان شهيد



وصيت‌نامه
بسم الله الرحمن الرحيم
ربناافرغ عليناصبراوثبت اقدامناوانصرناعلى القوم الكافرين .
خداياتوچقدربرمن ضعيف وبيچاره رحم كردى كه مراازگمراهى نجات داده وبه سوى راهت هدايت نمودى خدامن خودم رابهترازهركس مي شناسم وتوازمن برجانم آگاهترى ،خدااين انقلاب توبودكه باعث نجات من از آن همه بدبختيها و خطا ها و گناهان بيشمار شد .
خدا مى دانم اگر تا آخر عمرخود را صرف تلاش درراه اين‌انقلاب بكنم‌دين‌خود را نسبت به آن نتوانسته ادا كنم و جان و خون بى ارزش من در برابر اين انقلاب قابل مقايسه نيست و اين را نيز مى دانم كه لايق يكى از بخششهاى تو با آنهمه گناه نمى باشم تا برسد به اينكه شهادت را با آنهمه مقام بالايش نصيب من گردانيد ولى خدا اين انقلاب زياد به گردن امثال من حق دارد و خون ناچيز من در برابر آن ارزش ندارد آنچه مرا اميدوار به شهادت كرده بخشش و مهربانى توست كه هميشه شامل حال
من بوده است خدايا اين جنگ كه تازه اول كار است وخون و جان من كه در اختيارتوست هرآنچه كه تو به آن راضى هستى و باعث خدمت بيشتر به دينت خواهد شد آنرا قرار ده . خدايا با اين لطف بزرگى كه كرده اى و ميليونها مسلمان و انسان را از انحراف و بدبختى نجات داده اى و با آنكه اين انقلاب توزياد به گردن ما حق دارد خدا چطورباور كنم حرف عده‌اى را كه مى گويند اين خدمت ناچيز كه در اين مدت كوتاه بس است و باصطلاح مرا راهنمائى مى كنند خدايا تو خود آنها را هدايت كن .
آرى موقعى كه اين راه را انتخاب كردم آن را با تمام وجودم حس كرده مى دانستم كه در آن رنج و زحمت و سختى ظاهرى است ولى يقين داشتم كه در آن خوارى و ذلت و پستى و فرومايگى نيست و آن عين شرف ، شجاعت ، افتخار و سرافرازى در دنيا و آخرت است .
وصيتم به هر مسلمان از مرد و زن چه مى تواند جز پاسدارى از انقلاب اسلامى باشد، اى مسلمانان قدر اين انقلاب افتخار آفرين و وارث خون تمام شهيدان راه حق و آزادى از او ل تا كنون را بدانيد و كفران نعمت نكنيد اگرچنان باشد هم عذاب الهى رابراى خود خريده‌ايدوهم خيانت به خون تمام شهدا كرده‌ايد . دعايتان شب وروزاين باشدكه خدااين انقلاب رابه انقلاب جهانى مهدى ( عج ) كه خودوعده داده متصل گردان .
درضمن همانطوركه تابه حال‌درتمام مشكلات صبركرده ايد,همانطورنيزدرآينده صبركنيدكه خدا وعده داده كه اگردرجهادتقواوصبرپيشه كنيد كمكتان خواهدكرد.همانطوركه تابه حال به اين صورت بوده است . وصيتم به خانواده اين است كه درشهادت من نه تنهاناراحت نباشيد بلكه شادبوده وبه شهادت من افتخاركنيدوبدانيدكه تكليف است براى هرخانواده مسلمان كه دراين انقلاب خون بدهدكه تابحال اين فيض نصيب خانواده مانشده است ،مگرخون من رنگينترازخون كداميك ازاين شهدابوده است موقعى كه تمام امامان ماخون خودرادرراه دين ميدهند خون من بيچاره درمقابل دين ناچيزاست ومااگرمسلمانيم پس مرگ رانبايدانكاركردومرگ براى مسلمان زندگى است پس چه بهتركه درراه دين انسان باافتخارشهيدشودودين اسلام پايداربماند,مباداازخون من برخلاف اسلام عمل شودكه روح من باهرگونه عملى كه‌درجهت خلاف‌انقلاب باشد ,مخالف است .
اميدوارم كه خون من باعث تقويت روحيه اسلامى شماشودوجزازاسلام پيروى نكنيد.
اگرجسدمن به دست دشمن افتاد زياد ناراحت نباشيد كه اگرشادى كنيددشمنان اسلام خواهند خورد وبه يادعاشوراى كربلاباشيد. برادرم جهانبخش راحتما به حوزه ياسپاه بفرستيدهركدام راكه خودش انتخاب كرد،به دوستانم تبريك گفته وباعث تقويت روحى آنهاشويدوآنچه اشتباه ازمن ديديدبرمن ببخشيد. وبدانيد اسلام پيروزاست وچپ وراست نابوداست. پاسدارراه انقلاب وامام : توكل قلاوند          والسلام 


درباره : شهدای استانها فرماندهان ، وصیتنامه ، خاطرات ، آثار شهدا , استان خوزستان ,
برچسب ها : قلاوند , توکل ,
بازدید : 186
[ 1392/04/28 ] [ 1392/04/28 ] [ هومن آذریان ]
مطالب مرتبط
نظر بدهید
کد امنیتی رفرش

.: Weblog Themes By graphist :.

::

اعضاء
ورود کاربران

رمز عبور را فراموش کردم ؟



عضویت در سایت
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
آرشيو مطالب
موضوعات
تازه های سایت
اخبار روز جهان
شهدای استانها فرماندهان ، وصیتنامه ، خاطرات ، آثار شهدا
نرم افزار های کاربردی
مستند
دانلود فیلمها و سریالهای ایرانی
انمیشین
فرهنگ جبهه
عملیات
شناسایی ها
نیروهای دشمن
نیروهای دشمن 2
شهدای جهاد سازندگی
آلبومها
برنامه رادیویی
خاطرات انقلاب
وطن
راهیان نور
موسیقی فیلم
سرود
موسیقی بی‌ کلام
فرزند شهید
صدای شهدا
شهید سید اهل قلم آوینی
مارش
مداحی
ايثارگران
خانواده شهدا
اولين هاي شهيدان دفاع مقدس
نوای جبهه
مطالب مفید فرهنگی ، هنری ، اینترنتی و ...
مذهبی
مجموعه پوسترهای شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس
فاتحان قله‌های جاسوسان ( شهدای صابرین )
محمد ابراهیم همت
ادعیه و مناجات
ادیه و زیارت
دانلود کتب اسلامی
پخش زنده شبکه های تلویزیونی - سراسری
دانلود تمام آثار شهید مطهری
صرفا جهت اطلاع !!!!
جلوه های ویژه
پی دی اف آموزشی
دوره آموزشي زبان فارسي
کلیپ های با کیفیت دفاع مقدس (۱)
نرم افزارهای موبایل
گنجینه اذان
والپیپرهای اسلامی
والپیپر معمولی
بخش سیستم عامل
بازی
کلیپ
شهید حاج احمد کاظمی
دانلود مجموعه کتابهای کامپیوتر pdf
اس ام اس
اصول و فروع دین
طنز و کاریکاتور
فول آلبوم های مجاز
دیگر رسانه ها
آمار سایت
بازديدهاي امروز : 2,604 نفر
بازديدهاي ديروز : 106 نفر
كل بازديدها : 3,711,705 نفر
بازدید این ماه : 3,348 نفر
بازدید ماه قبل : 5,888 نفر
کل نظرات : 11 عدد
كل مطالب : 4776 عدد
كل اعضا : 2 عدد
افراد آنلاین : 2 نفر

تبادل لینک

خرید بک لینک