فرهنگی هنری اجتماعی
فرهنگی هنری اجتماعی
قالب وبلاگ
ارتباط با مدیر
نظر سنجی
چه موضوعاتی مورد پسند شما هست ؟
جستجو

تبلیغات

جهانشاهي,امير حسين

 

سالروز شهادت امام حسن(ع) در 28صفر سال 1337 ه ش در تهران به دنيا آمد . پدرش پيمانکار ساختمان بود و در باره وضعيت اقتصادي خانواده مي گويد : ما در اتاقي واقع در خيابان خواجه نظام کوچه بلد النجات مستاجر بوديم و ماهي 13 تومان اجاره مي داديم. زندگي سختي را مي گذرانديم،حتي فرش نداشتيم تا زير پايمان بيندازيم .
امير حسين دوره ي ابتدايي را با موفقيت پشت سرگذاشت. در تابستانها براي فرا گيري قرآن به مکتبخانه مي رفت . رو خواني قرآن را به خوبي و به سرعت فرا گرفت .دوره دبيرستان را در مدرسه دانشپور گذراند . پدرش با وجود تنگدستي ، شهريه مدرسه مذکور را که ماهي سيصد تومان بود مي پرداخت تا از اين طريق آينده فرزندش را تامين کند . امير حسين پس از اتمام دوره متوسطه در سال 1356 در رشته حقوق قضايي در دانشگاه تهران پذيرفته شد ولي با اوجگيري فعاليتهاي سياسي در دانشگاهها و تعطيلي آن موفق به ادامه تحصيل نشد . در دوران انقلاب ، به طور فعال در جهت پيروزي انقلاب اسلامي تلاش مي کرد ، از جمله به همراه چند تن از دوستانش و پسر عموهايش روز 27 دي ماه پاسگاه ژاندارمري حصارک را مورد هجوم قرار دادند و آن را تصرف کردند در حالي که هنوز در جايي پاسگاهها و پايگاه نظامي و انتظامي مورد حمله واقع نشده بود . اقدام مهم ديگر آنها اين بود که در روزهاي آخر حاکميت رژيم پهلوي که قرار بود ارتش تانکها را از اطراف براي سرکوب مردم به تهران بياورد ، مردم کرج با بستن راه به طول يک کيلو متر مانع حرکت تانکها شدند. امير حسين جهلانشاهي در انجام اين کار نقش فعالي داشت . اين درگيري در کرج آن قدر ادامه داشت تا اين که در 22 بهمن 1357 انقلاب اسلامي به پيروزي رسيد .
پس از پيروزي انقلاب اسلامي به همراه خانواده از تهران به زنجان نقل مکان کرد و دو سال در فرمانداري زنجان کار کرد . سپس به عضويت سپاه پاسداران در آمد و در سپاه کرج مشغول خدمت شد و حقوقي را که از سپاه دريافت مي کرد به خانواده مي داد . او حدود شش ماه مسئوليت حراست از کاخ شمس پهلوي را بر عهده داشت و با تمام وجود در جهت حفظ بيت المال فعاليت مي کرد . در پايان پس از تهيه ليست اموال کاخ و تقديم آن به خدمت حضرت امام از اين مسئوليت کناره گيري کرد .
او در کرج منزلي نداشت و هنگامي که معاون فرمانده سپاه کرج بود در ساختمان سپاه اقامت داشت و هر ماه براي ديدار خانواده به زنجان مي رفت . با وجود داشتن پست معاونت در بسياري مواقع به جاي آبدار چي در آبدار خانه کار مي کرد تا آبدار چي بتواند به خانواده اش سر کشي کند . نسبت به غيبت ، بسيار حساس بود و هر گاه زمينه چنين گناهي پيش مي آمد ازآن جلو گيري مي کرد .زماني که در سپاه کرج خدمت مي کرد مسئولان سپاه ، به نوبت در جبهه ها حضور مي يافتند اما او در بسياري موارد با اصرار زياد خارج از نوبت به جبهه اعزام مي شد . وقتي که پدرش به همکارانش اعتراض مي کند که چرا او را به نوبت به جبهه نمي فرستيد و هنگام اعزام به جبهه به ما اطلاع نمي دهيد ، در پاسخ گفتند : او به جاي همه به جبهه مي رود و از اين که به شما اطلاع دهيم مانع مي شود .
او مدتي در کردستان در مبارزه با ضد انقلابيون حضور داشت و سپس به جبهه هاي جنوب رفت و مدت 4 ماه در آنجا بود . در طول حضور در جبهه دو با ر به طور سطحي و يک بار از ناحيه انگشتان دست و بار ديگر پيشاني و ابروان زخمي شد .
امير حسين جهانشاهي براي آخرين بار در 8 آذر 1360 جهت عزيمت به جبهه با خانواده وداع کرد و در 14 آذر ماه به جبهه اعزام شد .در آنجا به همراه دو پسر عمويش اسماعيل و اسفنديار جهانشاهي در يک گردان خدمت مي کردند اسماعيل جهانشاهي نقل مي کند :
قبل از عمليات مي خواستيم به همراه امير حسين و برادرم اسفنديار روي پل کارون در اهواز عکس بيندازيم . امير حسين گفت : ما سه تا پسر عمو هستيم و از ما سه نفر يک نفر بر نمي گردد و آن يک نفر من هستم . صبر کنيد من به حمام بروم بعد بيايم عکس بيندازيم . هر چه گفتيم 170 نفر منتظر ما هستند قبول نکرد و با اصرار منتظر شديم تا بر گردد پس از بازگشت و گرفتن عکس ، وصيت نامه اش را نوشت و بعد يک سنگ قبر را هم به ما نشان داد و گفت : از اين نوع سنگ قبر برايم بخريد . شب عمليات در جبهه" طراح "از هم جدا شديم و هر يک به همراه گروهي جداگانه وارد عمليات شديم . گروهي که امير حسين فرماندهي آن را به عهده داشت در محور مياني عمل مي کرد . مدتي از عمليات نگذشته بود که از طريق بي سيم متوجه شديم امير حسين مجروح شده و با هلي کوپتر او را به اهواز منتقل کرده اند .
اما او در اثر اصابت گلوله به سرش به شهادت رسيده بود . امير حسين جهانشاهي در 21 دي 1360 در سن 23 سالگي در حالي به شهادت رسيد که پيش از عزيمت به جبهه ، موافقت خانواده يکي از آشنايان را براي خواستگاري جلب کرده بود و قرار بود پس از بازگشت از جبهه به خواستگاري بروند .
پيکر او را پس از تشييع در کرج و زنجان در گلزار شهداي زنجان به خاک سپردند .
منبع:فرهنگ نامه جاودانه هاي تاريخ (زندگينامه فرماندهان شهيد استان زنجان)نوشته ي يعقوب توکلي،نشر شاهد،تهران،1382



وصيت نامه
بسم الله الرحمن الرحيم
من امير حسين جهانشاهي اين وصيت نامه را در تاريخ 14/ 9/ 1360 مي نويسم و اگر خدا بخواهد مي خواهم به جبهه بروم و اميد وارم که بتوانم براي خدا قدمي کوچک بردارم و با نثار جانم به سرور شهيدان حسين بن علي (ع) لبيک بگويم .
امير حسين جهانشاهي


خاطرات
خانم فرخنده زرگري ، مادر شهيد :
روزي به نزد من آمد و گفت : مادر جان اگر يک ريال از پدرم بگيري ديگر به تو خرجي نمي دهم ، ، خرجي خانه از اين به بعد با من است .


درباره : شهدای استانها فرماندهان ، وصیتنامه ، خاطرات ، آثار شهدا , استان زنجان ,
برچسب ها : جهانشاهي , امير حسين ,
بازدید : 143
[ 1392/04/30 ] [ 1392/04/30 ] [ هومن آذریان ]
مطالب مرتبط
نظر بدهید
کد امنیتی رفرش

.: Weblog Themes By graphist :.

::

اعضاء
ورود کاربران

رمز عبور را فراموش کردم ؟



عضویت در سایت
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
آرشيو مطالب
موضوعات
تازه های سایت
اخبار روز جهان
شهدای استانها فرماندهان ، وصیتنامه ، خاطرات ، آثار شهدا
نرم افزار های کاربردی
مستند
دانلود فیلمها و سریالهای ایرانی
انمیشین
فرهنگ جبهه
عملیات
شناسایی ها
نیروهای دشمن
نیروهای دشمن 2
شهدای جهاد سازندگی
آلبومها
برنامه رادیویی
خاطرات انقلاب
وطن
راهیان نور
موسیقی فیلم
سرود
موسیقی بی‌ کلام
فرزند شهید
صدای شهدا
شهید سید اهل قلم آوینی
مارش
مداحی
ايثارگران
خانواده شهدا
اولين هاي شهيدان دفاع مقدس
نوای جبهه
مطالب مفید فرهنگی ، هنری ، اینترنتی و ...
مذهبی
مجموعه پوسترهای شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس
فاتحان قله‌های جاسوسان ( شهدای صابرین )
محمد ابراهیم همت
ادعیه و مناجات
ادیه و زیارت
دانلود کتب اسلامی
پخش زنده شبکه های تلویزیونی - سراسری
دانلود تمام آثار شهید مطهری
صرفا جهت اطلاع !!!!
جلوه های ویژه
پی دی اف آموزشی
دوره آموزشي زبان فارسي
کلیپ های با کیفیت دفاع مقدس (۱)
نرم افزارهای موبایل
گنجینه اذان
والپیپرهای اسلامی
والپیپر معمولی
بخش سیستم عامل
بازی
کلیپ
شهید حاج احمد کاظمی
دانلود مجموعه کتابهای کامپیوتر pdf
اس ام اس
اصول و فروع دین
طنز و کاریکاتور
فول آلبوم های مجاز
دیگر رسانه ها
آمار سایت
بازديدهاي امروز : 1,621 نفر
بازديدهاي ديروز : 3,591 نفر
كل بازديدها : 3,714,313 نفر
بازدید این ماه : 5,956 نفر
بازدید ماه قبل : 8,496 نفر
کل نظرات : 11 عدد
كل مطالب : 4776 عدد
كل اعضا : 2 عدد
افراد آنلاین : 1 نفر

تبادل لینک

خرید بک لینک