فرهنگی هنری اجتماعی
فرهنگی هنری اجتماعی
قالب وبلاگ
ارتباط با مدیر
نظر سنجی
چه موضوعاتی مورد پسند شما هست ؟
جستجو

تبلیغات

محمديان,اصغر

 

 دوم ارديبهشت 1339ه ش در زنجان متولد شد.تحصيلاتش را تا ديپلم تجربي ادامه داد وبعد از آن وارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامي شد.ازدواج نکرد چون تمام زندگي اش در جنگ وپاسداري از کشور،انقلاب واسلام که عاشقانه به آنها دل بسته بود؛گذشت. در جبهه شوش ودر عمليات بزرگ فتح المبين به شهادت رسيد.
يکروزاصغر محمديان در اسفند ماه60 13در حالي كه فرماندهي يك گردان از نيروهاي رزمي را به عهده داشت، به سوي جبهه‌هاي نبرد اعزام شد. بعد از رسيدن به اهواز در دانشگاه جندي‌شاپور- پايگاه شهيد مدني مستقر گرديدند .چند روزمشغول شناسايي منطقة عملياتي و برگزاري مانور جهت آماده‌سازي نيروهاي گردان بود. بعد ازآن همراه با نيروهايش به طرف شوش رفت و در آن سوي پل كرخه مستقر و آمادة عمليات ‌شد. آزادسازي سايت 5 به او وگردان شهدا محول ‌گرديد. بامداد دوم فروردين61 13به سوي منطقه مورد نظر حركت نمود و پس از ساعاتي به خط نيروهاي متجاوز يورش ‌برد . تا ساعت 5/7 صبح با رشادت‌ها و ايثارگري‌هاي شهيد اصغر محمديان و همة افراد رزمنده، گردان به تمام اهداف ماموريتي خود دست مي يابند. در اين عمليات سردار شهيد از پاي راست تير خورده و پايش قطع مي‌شود و وقتي كه همسنگران شهيد جهت حمل او به پشت جبهه اصرار مي‌ورزند، او از اين عمل ممانعت به عمل آورده و نيروهاي تحت امر خود را تشويق به پيشروي هرچه بيشتر مي‌نمايد .نيروها بر خلاف ميل فرمانده را رها کردند وبا فرماندهي معاون او به پيشروي ادامه دادند. پس از چند لحظه دوباره بر اثر تركش خمپاره‌هاي دشمن ،اصغر به بزرگترين آرزوي خود كه شهادت در راه خدا بود، نائل ‌شد. در اين عمليات ،فقط او نبودکه به عرش اعلي فراخوانده شد، 32 نفر از ياران و همسنگران او نيز به شهادت رسيدند .
او مانند ديگر فرماندهان دفاع هشت ساله ومقدس مردم ايران در برابر اشغالگران از خصوصيات وخصلتهاي ارزنده اي برخوردار بود.
تواضع و فروتني، احترام به ديگران، ايثار و فداكاري، اعتماد به نفس، تيزهوشي در برخورد با مسايل مختلف، خوشرويي و رعايت ساير ارزش‌هاي انساني و اخلاقي ازآن جمله اند.از نو جواني از تقيد و تدين خاصي برخوردار بود . مقيد به انجام واجبات ديني و عامل به مستحبات و پرهيزكننده از محرمات بود. به خاطر ارتباط محبت‌آميزي كه با محيط و جامعة پيرامون خود داشت، از اعتبار و ارزش اجتماعي والايي برخوردار بود و همين امر نيز موجب موفقيت او در تعيين و تحليل مسايل اجتماعي و سياسي بود. رابطة خيلي صميمي با والدين و افراد خانواده داشتند و همة اوقاتي را كه در منزل مي‌گذراندند با اعمال و رفتار خود كه از لطافت خاصي برخوردار بود، موجبات دلگرمي و شادابي افراد خانواده را فراهم مي‌ساختند كه در اين رابطه به بازديد وي از اقوام و صلة ارحام كه علاقة وافري به آن داشتند،‌ مي‌توان اشاره نمود. حسن معاشرت او با دوستان و همكاران، چه در محيط سپاه و چه در بيرون آن، زبان‌زد همگان بود و به طور كلي مي‌توان گفت كه او در اكثر زمينه‌هاي اخلاقي و مذهبي و اجتماعي الگو و نمونه‌اي براي ديگران بود.
اين خصوصيات به دليل رشد در يک خانواده مومن ومذهبي بود.خانوادة شهيد اصغر محمديان از نظر فرهنگي از يك حد متعارفي برخوردار بوده و همة افراد خانواده‌اش از بينش سياسي و اجتماعي و همچنين از تحصيلات خوبي برخوردار بودند كه فعاليت و حضور همه‌جانبة افراد خانواده در جريان‌ها و مسايل مختلف اجتماعي و سياسي به عنوان يك وظيفه و تكليف شرعي ناشي از همين بينش است و از نظر اقتصادي مي‌توان گفت كه خانوادة او از يك وضعيت متوسطي برخوردار بوده اند.
اوبه خاطر علاقه و پشتكار و احساس مسئوليتي كه نسبت به پاسداري از انقلاب داشت و همچنين به علت مسئوليت‌هاي سنگيني كه بر عهدة وي نهاده شده بود، به طور مداوم مشغول خدمت بود و كمتر اتفاق مي‌افتاد كه فراغتي داشته باشند و اگر هم مورد پيش مي‌آمد،‌ به تلاوت قرآن و ادعيه و مطالعة كتاب و روزنامه مي‌پرداخت.
جزء اولين كساني بود كه خطر منافقين و ليبرال‌ها و ساير گروهك‌هاي الحادي را درك كرده بود و عملاً‌ مدام در حال مبارزه با آنها بود و در اكثر درگيري‌هايي كه اين گروهك‌‌هاي مزدور به وجود مي‌آوردند، شركت مي‌جست و به خاطر همين فعاليت‌هاي مستمر در يكي از درگيري‌هاي خياباني از طرف منافقين كه كينة شديدي نسبت به شهيد بزرگوار داشتند، مورد ضرب و شتم قرار گرفت.
مواقع اعزام به جبهه‌ها از شادترين لحظات عمر پربارش بود و برعكس حزن‌انگيزترين و غمناك‌ترين لحظات او زماني بود كه در بعضي از اعزام‌ها به خاطر مسئوليت‌هاي سنگينش توسط فرماندهي محترم سپاه زنجان از رفتن به جبهه منع مي‌شدند. چندين بار در اوايل انقلاب در نا آرامي هاي كردستان،‌ در آن منطقه به عنوان فرماندهي نيروهاي زنجان حضور يافت و پس از شروع جنگ تحميلي با توجه به اين كه خط استراتژيك دارخويين به رزمندان دلير زنجان سپرده شده بود، در سه نوبت متوالي به عنوان فرماندهي نيروهاي منطقة مذكور به ماموريت اعزام شدند و در آخرين ماموريت خود كه باز فرماندهي يك گردان از نيروهاي رزمنده را به عهده داشتند، به منطقة عملياتي شوش رهسپار گرديد و در اولين روز عمليات پر فتوح فتح المبين، پس از به دست آوردن اهداف از پيش تعيين شده و قلع و قمع نيروهاي عراقي، به درجة رفيع شهادت نايل آمد.
گزارش درج شده در پرونده ايشان در بنياد شهيد وامور ايثارگران زنجان در مورد شهادت ايشان به اين شرح است:
شهادت ايشان بازتاب عجيبي در ميان خانواده و خويشان و حتي در اقشار مختلف مردم زنجان داشت كه ذكر آن در چندين صفحه‌هم نمي‌گنجد و از اين شهادت همين بس كه شهر زنجان يك‌پارچه به حال تعطيل درآمد و با توجه به اين كه به غير از شهيد اصغر محمديان، چندين نفر از يارانش نيز به شهادت رسيده بودند، به مدت سه روز در شهرستان زنجان عزاي عمومي اعلام شد و مجالس متعددي براي گرامي‌داشت و ياد و راه اين عزيزان برگزار گرديد و در مجلس تذكري كه از طرف خانوادة شهيد محمديان برگزار شده بود،‌ آقاي ناطق نوري، وزير كشور وقت،‌ ضمن حضور در مجلس، سخنان مبسوطي در جهت فضايل و ارزش‌هاي معنوي شهيدان، بالاخص شهيد گران‌قدر، اصغر محمديان ايراد فرمودند.
منبع:پرونده شهيد درسازمان بنياد شهيد وامور ايثارگران زنجان ومصاحبه باخانواده ودوستان شهيد



وصيت‌نامه
او وصيت نامه اش را پس از اينکه در حين عمليات فتح المبين ،يکي از پاهايش قطع مي شود ،مي نويسدولحظاتي بعد با اصابت ترکش به بدنش به شهادت مي رسد.
بسم الله الرحمن الرحيم
من اين وصيت‌نامه را در حالي مي‌نويسم كه پاي راستم تير خورده و شكسته است. خدا اين قرباني ناچيز را قبول كند.
برادران و خواهران در خط امام باشيد و با كفر و منافقين مبارزه كنيد و تا انقلاب مهدي راه را ادامه دهيد. از پدر و مادر و خواهران و برادران عزيزم مي‌خواهم مرا حلال كنند و در سوگ من گريه نكنند، چون من در راه خدا شهيد مي‌شوم. برايم چراغاني كنيد و هر روز و هر شب جمعه قرآن تلاوت كنيد، چون گناهم زياد است. ديگر حال نوشتن ندارم،‌ ولي برادران را تشويق به پيشروي مي‌كنم تا دشمن را شكست دهند. خدايا چقدر خوشحالم كه من نيز در راه انقلاب پايم را داده‌‌ام و اين امانت را خوب نگهداري كردم. خدايا اين خون را از من حقير قبول كن. ساعت 7 صبح 2/1/61 والسلام. اصغر محمديان




خاطرات
مادر شهيد:
از همان اوان كودكي داراي هوشي سرشار بود و علاقة عجيبي به امور مذهبي و معنويات داشت. هرگز از نماز و روزه‌اش غافل نمي‌شود. در سال 1356 همراه با سيل خروشان مردم به پا خواسته و اوجگيري انقلاب اسلامي فعاليت‌هايش را شروع كرد و با پخش اعلاميه‌هاي امام و حضور در راهپيمايي‌ها و اعتصابات و مساجد به مبارزه با رژيم طاغوت پرداخت. بعد از پيروزي انقلاب در سال 1357 وارد كميتة انقلاب اسلامي شد و در همان سال با تشكيل سپاه پاسداران جزو نخستين افرادي بود كه وارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامي زنجان شد. در سال 1358 با وجود اين كه در دانشگاه قبول شده بود، ولي سرباز امام زمان بودن و وارد دانشگاه عشق و ايثار و شهادت شدن را ترجيح داد و با جديت تمام به خدمت براي اسلام و مردم محروم پرداخت. با منافقين و عناصر ضد انقلاب و آمريكايي به شدت مبارزه مي‌كرد. در خانواده و فاميل از نظر اخلاقي نمونه بود. همه به وي علاقة وافري داشتند. از خصوصيات اخلاقي وي اين بود كه هيچ وقت از كمك‌هايي كه به مردم رنج كشيده و يا رسيدگي به خانوادة شهدا مي‌كرد، به ما چيزي نمي‌گفت. هر وقت به منزل مي‌آمد، پر از خنده و شايد مي‌شد. هيچ وقت باعث ناراحتي اطرافيان نمي‌شد. سعي مي‌كرد كه هميشه باعث شادي و رفع ناراحتي ديگران باشد، حتي در سختي‌ها. در نيمة دوم سال 1358 همراه با همرزم شهيدش، قامت بيات جهت گذراندن دوره‌‌هاي نظامي و . . . از طرف سپاه پاسداران به تهران اعزام شدند. چند ماهي در آنجا دوره ديدند و در اين مدت يك بار موفق به زيارت رهبر عزيز انقلاب امام خميني رحمت ا... عليه شدند و در ضمن پس از ديدار شهيد با امام خميني، معجزه‌اي دربارة خود شهيد مشاهده كرديم. وي در مورد امام بر اين اعتقاد بود كه مديون امام هستيم كه ما را از منجلاب پستي و لجن نجات داد. هر قدر كه دربارة امام فداكاري كنيم،‌ باز كم كرده‌ايم.
نسبت به ما علاقة عجيبي داشت و در اولين نامه‌اي كه از جبهه كردستان در سال 59 فرستاد،‌ نوشته بود كه من با رفتن به جبهه هم مي‌توانم خدمتي به اسلام كرده و نيز پاداشي براي پدر و مادر گرامي‌ام در روز جزا داشته باشم و در ماموريت‌هايي كه چند بار به جبهه‌هاي جنوب و غرب داشت، مي‌گفت كه من هنوز به آن حد خالص نشده‌ام كه لياقت شهادت را داشته باشم و خطاب به من مي‌گفت كه مادرجان بهشت زير پاي مادران است، پس شما دعا كنيد كه شايد شهادت نصيب من شود و هر وقت مي‌پرسيدم كه سمت شما در سپاه چيست و يا در كدام قسمت هستيد، مي‌گفت كه من يك پاسدار ساده و خدمتگذار كوچكي هستم. در آخرين روزهايي كه با ما بود، خيلي پاك و خالص شده بود و از چهره‌اش و رفتار و اخلاقش شهادت خوانده مي‌شد.

در موقع خداحافظي گفت كه ديگر معلوم نيست اين دفعه من چگونه باز گردم، خواهشي از شما مادرم دارم كه دعا به جان امام، شركت در نماز جمعه و دعاي كميل را فراموش نكنيد و در ضمن مي‌گفت كه دوست دارم وصيت‌نامه‌ام را در لحظة شهادت بنويسم و همين طور هم شد و وصيت‌نامه‌اش را در آخرين لحظات حياتش، در حالي كه فرماندهي گردان را داشت، نوشت.
در 2 فروردين 1361 در عمليات فتح المبين در حالي كه روزه بود،‌ با علم به اين كه ديگر بازگشتي در اين عمليات نيست، با رمز يا زهرا به درجة رفيع شهادت نايل آمد.

محسن جزيمق:
ايشان طوري از خود اخلاق نيكو نشان مي‌داد كه گويا كلاس اخلاق ديده باشد و يك بار به من تعريف كرد كه همة اين خصوصيات اخلاقي و تربيت اسلامي را مديون پدر و مادرمان هستيم.
ايشان از نظر تربيت خانوادگي در سطح بسيار بالايي بودند و اين موجب شگفتي بنده بود. ايشان مي‌گفتند پدرم آنچنان جوي در خانواده ايجاد كرده بود كه بزرگي و كوچكي در خانواده رعايت مي‌شد و همة اعضاي خانواده احترام همديگر را حفظ مي‌كردند.
ايشان در نخستين روزهاي تشكيل سپاه وارد سپاه شد و اولين گروهي كه براي آموزش اعزام شدند، 2 نفر بودند، يكي شهيد قامت بيات بود و ديگر شهيد اصغر محمديان و بعد از ديدن آموزش برگشتند و واحد آموزش ايجاد كردند و به برادران پاسدار آموزش دادند، اما حال كه سخن از شهيد اصغر محمديان پيش آمد، بايد بگويم كه اين دونفر ارتباط خاصي با هم داشتند و بسيار وابسته به هم بودند و اين ارتباط معنوي بود كه در اين مورد مي‌توان گفت.
اين محبت زآن محبت‌ها جداست حب محبوب خدا حب خداست



آثار باقي مانده از شهيد
بسم الله الرحمن الرحيم
ان الله يحب الذين يقاتلون في سبيل الله صفاً كانهم بنيان مرصوص (سورة صف- آية 4)
با درود بر رهبر كبير انقلاب اسلامي و خيل شهيدان گلگون كفن ايران و با سلام به رزمندگان غيور ايران كه در جبهه‌هاي نبرد حق و باطل عليه صداميان كه عمال پليد آمريكا اند، مي‌رزمند،‌ در مورد اعزام ما به جبهه‌ها قصد ما اين بوده كه اولاً‌ از وطن اسلامي خود كه تجاوزي بوده به ميهن اسلامي‌مان و جمهوري اسلامي ايران،‌ دفاع كنيم و نيز دست پليد آمريكا را فاش كنيم. در ضمن هشداري باشد به عوامل ارتجاع در منطقه و كشورهاي شيخ نشين كه مستقيماً بر فرمان آمريكا بر عليه انقلاب اسلامي ايران بسيج شده‌اند و مي‌خواهند كه اين انقلاب را تضعيف كنند. اين هشداري است به آنها كه اين جنگ ما ادامه دارد تا اين كه انشا ا... نهايتاً اسراييل غاصب را از منطقه بيرون كنيم و انشا ا... به امامت امام در قدس نماز برپا كنيم. در مورد هيئت‌هاي صلح كه خيلي به ايران آمده‌اند، همان طوري كه امام فرموده‌اند، حتي يك قدم هم در مقابل اين‌ها عقب نخواهيم نشست و روي حرف خودمان باقي هستيم و تا برچيدن عوامل آمريكا در منطقه و كوتاه نمودن دست غاصبين و محو نمودن اسرايي غاصب از اين منطقه به جنگ خودمان ادامه خواهيم داد.



آثار منتشر شده درباره ي شهيد
اي كساني كه ايمان آورده‌ايد «در برابر مشكلات و هوس‌ها» و «در برابر دشمنان نيز به صورت دسته‌جمعي» استقامت كنيد و از مرزهاي خود مراقبت به عمل آوريد.
قرآن كريم- سورة آل عمران- آية 200
حكومت‌ها ميدان آزمايش مردان است.
علي عليه‌ السلام

هر انساني براي خود يك كشور است و هر كشوري مرزي دارد و حراست از مرزهاي كشور ضامن بقاي آن است. آية شريفة فوق الذكر نيز مسلمانان را به مراقبت از مرزهاي كشور وجود و همچنين مرزهاي وطن راهنمايي فرموده و تنها راه حل آن را در استقامت مي داند. همان طور كه هر كشوري مي‌تواند مورد تهاجم داخلي و خارجي قرار گيرد، كشور وجود انسان نيز همواره در معرض هجوم و تاخت و تاز دشمنان داخلي و خارجي است. دشمنان داخلي وجود انسان عبارت است از روحيات پليد، شهوت، طمع، حسد، كبر، ستم، بخل، كينه، تعدي به حقوق ديگران، زورگويي و هزاران هوي و هوس مذموم و ويرانگري كه در نهاد انسان كمين نموده است. هر انسان مومن و خردمند مي‌تواند با لشكر علم، صداقت، مردانگي، همت،‌ سخاوت، شجاعت،‌ تواضع، عدالت، تقوي، احسان، ترحم به زيردست و هزاران اوصاف ستودة ديگر براي حفظ موجوديت خود با راهنمايي عقل، طريق استقامت را پيش گرفته و دشمنان منحوس را از خود دور نمايد و گاهي نيز ميهن انسان مورد حملة ايادي شيطاني به سركردگي استكبار جهاني مي‌گردد و بنا به دستور قرآن ايستادگي به صورت دسته‌جمعي در مقابل دشمنان ضامن بقا و پيروزي است، زيرا «يدالله مع الجماعه»، يعني دست خدا با مردم است.
اتحاد اين افتخار و سربلندي است و به راستي سردار شهيد اصغر محمديان نيز همانند ديگر شهيدان في سبيل الله رمز اين موفقيت را با راهنمايي قرآن به خوبي درك و به آن عمل نموده است.
ستاد بزرگداشت مقام شهيد


درباره : شهدای استانها فرماندهان ، وصیتنامه ، خاطرات ، آثار شهدا , استان زنجان ,
برچسب ها : محمديان , اصغر ,
بازدید : 202
[ 1392/04/30 ] [ 1392/04/30 ] [ هومن آذریان ]
مطالب مرتبط
نظر بدهید
کد امنیتی رفرش

.: Weblog Themes By graphist :.

::

اعضاء
ورود کاربران

رمز عبور را فراموش کردم ؟



عضویت در سایت
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
آرشيو مطالب
موضوعات
تازه های سایت
اخبار روز جهان
شهدای استانها فرماندهان ، وصیتنامه ، خاطرات ، آثار شهدا
نرم افزار های کاربردی
مستند
دانلود فیلمها و سریالهای ایرانی
انمیشین
فرهنگ جبهه
عملیات
شناسایی ها
نیروهای دشمن
نیروهای دشمن 2
شهدای جهاد سازندگی
آلبومها
برنامه رادیویی
خاطرات انقلاب
وطن
راهیان نور
موسیقی فیلم
سرود
موسیقی بی‌ کلام
فرزند شهید
صدای شهدا
شهید سید اهل قلم آوینی
مارش
مداحی
ايثارگران
خانواده شهدا
اولين هاي شهيدان دفاع مقدس
نوای جبهه
مطالب مفید فرهنگی ، هنری ، اینترنتی و ...
مذهبی
مجموعه پوسترهای شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس
فاتحان قله‌های جاسوسان ( شهدای صابرین )
محمد ابراهیم همت
ادعیه و مناجات
ادیه و زیارت
دانلود کتب اسلامی
پخش زنده شبکه های تلویزیونی - سراسری
دانلود تمام آثار شهید مطهری
صرفا جهت اطلاع !!!!
جلوه های ویژه
پی دی اف آموزشی
دوره آموزشي زبان فارسي
کلیپ های با کیفیت دفاع مقدس (۱)
نرم افزارهای موبایل
گنجینه اذان
والپیپرهای اسلامی
والپیپر معمولی
بخش سیستم عامل
بازی
کلیپ
شهید حاج احمد کاظمی
دانلود مجموعه کتابهای کامپیوتر pdf
اس ام اس
اصول و فروع دین
طنز و کاریکاتور
فول آلبوم های مجاز
دیگر رسانه ها
آمار سایت
بازديدهاي امروز : 1,991 نفر
بازديدهاي ديروز : 106 نفر
كل بازديدها : 3,711,092 نفر
بازدید این ماه : 2,735 نفر
بازدید ماه قبل : 5,275 نفر
کل نظرات : 11 عدد
كل مطالب : 4776 عدد
كل اعضا : 2 عدد
افراد آنلاین : 2 نفر

تبادل لینک

خرید بک لینک