فرهنگی هنری اجتماعی
فرهنگی هنری اجتماعی
قالب وبلاگ
ارتباط با مدیر
نظر سنجی
چه موضوعاتی مورد پسند شما هست ؟
جستجو

تبلیغات

معروفخاني,ياور

 

سال 1338 ه ش در شهرستان ابهر به دنيا آمد . پدرش فرش فروش بود و زندگي مرفه اي براي خانواده اش فراهم آورده بود و تعبد خاصي به احکام و مسائل ديني داشت ، از اين رو ياور را از همان کودکي تحت تربيت ديني خود گرفت . ياور از 7 سالگي اقامه نماز را شروع کرد و هميشه شبها ساعت را کوک مي کرد تا مبادا نماز صبحش قضا شود . اکثر مواقع نماز را به پدرش اقتدا مي کرد . قرآن را با صوت دلنشين تلاوت مي نمود ، به همين خاطر بارها در مدرسه يا مسجد جوايزي دريافت مي داشت .
دوران تحصيل را در روستاي رشناط درنزديکي ابهر آغاز کرد و موفق به اخذ ديپلم متوسطه شد . پيش از انقلاب اسلامي ، دبيرستانها مختلط بود و پسر ها و دختر ها در کنار هم در يک کلاس حضور داشتند که مفاسدي را هم به همراه داشت . ياور براي پرهيز از مفاسد پس از پايان کلاسها صبر مي کرد تا دختر ها از مدرسه خارج شوند و سپس به سوي منزل مي رفت .
ياور به همراه شيخ عباس عليخاني ،روحاني زادگاهش فعاليت گسترده اي در جهت تبليغ و ترويج دين داشت و در تشکيل جلسات قرائت قرآن و احکام مشارکت مي کرد . خواهرش درباره اين دوران مي گويد :
عکسي در خانه ما بود که فکر مي کرديم عکس سيد جمال است . زمان انقلاب متوجه شديم که حضرت امام است و پدرم به خاطر اينکه نام امام را در بيرون از خانه به زبان نياوريم به ما گفته بود که عکس سيد جمال است .
به گفته مادرش :ياور در دوران پيروزي انقلاب در تظاهرات و راهپيماييها شرکت فعال داشت و بيشتر مواقع با شيخ عباس عليخاني به تهران مي رفت و در جريان وقايع نقلاب قرار مي گرفت .يک با ر وقتي به تهران رفت ، زخمي شد و 10 روز بستري بود و پس از بهبودي نسبي به منزل بازگشت .
ياور براي نيروهاي ساواک شناخته شده بود . يک بار که افراد ساواکي با لباس مبدل در داخل جمعيت تظار کننده حضور داشتند ، او را با چاقو مجروح کردند و بار ديگر که در محاصره آنان قرار گرفت ، مردم از پشت بام براي او چوب دستي انداختند و ياور پس از تار و مار کردن مزدوران شاه ، گريخت .
وقتي به ياور مي گفتيم در تظاهرات کشته خواهي شد ، مي گفت : هر زمان انسان به خاطر انقلاب و به ثمر رسيدن آن جان بدهد شهيد است . نيت مهم است چه در خيابان باشد و چه در جاي ديگر .
پس از پيروزي انقلاب اسلامي ، ياور پس از اخذ ديپلم به عضويت کميته انقلاب اسلامي در آمد ولي در آبان 1360 از آن کناره گيري کرد و به عضويت سپاه پاسداران انقلاب اسلامي پذيرفته شد و در واحد عمليات سپاه ابهر به کار پرداخت . از اين زمان ، او بخش اعظم اوقات خود را در سپاه مي گذراند . يعقوب يار گلي يکي از دوستان و همرزمان ياور در اين باره مي گويد :
در آبان سال 1360 که ياور وارد سپاه شد ، پس از مدتي براي گذراندن دوره آموزشي به پادگان امام حسين(ع) تهران رفتيم. در خلال اين دوره آموزشي ، گردان حر تشکيل شد و در بين نيروهاي حاضر دو نفر براي فرماندهي گردان پيشنهاد شدند . يکي قاسم رضايي و ديگري ياور معروفخاني . در نتيجه قاسم رضايي فرمانده گردان و ياور ، جانشين وي شد . اين گردان به جبهه سوسنگرد اعزام گرديد و در مدتي که در جبهه سوسنگرد بوديم فعالانه تلاش مي کرد .از جمله عملياتي که ياور در آن شرکت داشت ؛ عمليات بيت المقدس بود .
ياور معروفخاني در تمام سال 1361 در جبهه بود و شهادت برادرش علي نتوانست او را از مناطق عملياتي دور کند . او که اينک فرماندهي محور عمليات لشکر 17 علي بن ابي طالب (ع)را به عهده داشت ، براي هدايت عمليات محرم آماده مي شد .
ياور معروفخاني صبح روز 20 آبان 1361 در جريان عمليات محرم در منطقه عين خوش در اثر اصابت ترکش بسيار ريز به سر و قفسه سينه به شدت مجروح شد . ترکش اصابت کرده به سر به مغز و ترکش فرو رفته در سينه به ريه ها رسيده و ريه ها ي او را دچار خونريزي کرده بود . او را با آمبولانس به سوي بيمارستان حرکت دادند اما بين راه و در نزديکي انديمشک به شهادت رسيد .
جنازه او را به ابهر انتقال دادند و در گلزار شهداي اين شهر به خاک سپردند .
14 سال بعد ، در سال 1375 گرو هاي تفحص بقاياي پيکر علي معروفخاني ، برادر او را که در عمليات بيت المقدس شهيد و مفقود الاثر شده بود ، کشف کردند و به ابهر بردند ليکن خانواده معروفخاني از پذيرش جنازه او خود داري کردند و در نتيجه او را به عنوان شهيد گمنام در مزار شهداي ابهر دفن کردند .
منبع:فرهنگ نامه جاودانه هاي تاريخ (زندگينامه فرماندهان شهيد استان زنجان)نوشته ي يعقوب توکلي،نشر شاهد،تهران-1382



وصيت نامه
بسم الله الرحمن الرحيم
پس از شهادتم چشم هاي مرا باز بگذاريد تا بدانند که اين راه را با آگاهي و چشم باز انتخاب کرده ام و دستهايم را بيرون بگذاريد تا بدانند به خاطر دنيا به اين راه نرفته ام و دنيا پرستان بدانند که چيزي با خود نبرده ام و مشتانم را گره کنيد تا ظالمان و کافران و منافقان بدانند که جسم بي جان من نيز لحظه اي آرام نخواهد بود .ياورمعروف خاني



خاطرات
محسن نباتي :
در عمليات بيت المقدس در جاده اهواز – خرمشهر مستقر بوديم . علي معروفخاني ، برادر ياور در يکي از پايگاه هاي ارتش در اهواز خدمت مي کرد . او به اصرار و بهانه هاي مختلف مرخصي مي گرفت و خود را به گردان حر مي رساند ، اما وقتي که به گردان آمد ، شايعه شد که گردان ما شب در عمليات شرکت نخواهد کرد و گردان ديگري به جاي آن وارد عمل خواهد شد . علي با وجود اصرار فراوان ياور از ما جدا شد و به گردان ديگري که همان شب در عمليات بود ، رفت و در عمليات شرکت کرد . ما نيز به دنبال آن وارد عمل شديم . سه روز بعد که بر گشتيم هر چه به دنبال علي گشتيم ، او را نيافتيم و ياور را دلداري مي داديم که با لاخره علي پيدا خواهد شد . اما او مي گفت : اگر برادر من شهيد شده به آرزويش رسيده است .

مادر شهيد :
هر سه ماه يک بار به مرخصي مي آمد . وقتي اصرار مي کرديم که بيشتر در خانه بماند ، مي گفت : خود فرمانده بايد همواره در جبهه باشد . ما که انقلاب کرده ايم بايد انقلاب را ادامه دهيم .

محسن نباتي :
در منطقه عملياتي دشت عباس بود که ياور معروفخاني را به همراه قاسم رضايي سوار بر جيپ ديدم . گفتم : آقاي معروفخاني به ابهر مي روم اگر نامه و يا پيغامي داري ، برسانم . کاغذ کوچکي را برداشت و چيزي روي آن نوشت اما پس از درنگي کاغذ را پاره کرد و رو به من گفت : لازم نيست . گفتم : کاش نامه اي مي دادي زيرا ممکن است بروي و شهيد بشوي و او به شدت خنديد .


درباره : شهدای استانها فرماندهان ، وصیتنامه ، خاطرات ، آثار شهدا , استان زنجان ,
برچسب ها : معروفخاني , ياور ,
بازدید : 216
[ 1392/04/30 ] [ 1392/04/30 ] [ هومن آذریان ]
مطالب مرتبط
نظر بدهید
کد امنیتی رفرش

.: Weblog Themes By graphist :.

::

اعضاء
ورود کاربران

رمز عبور را فراموش کردم ؟



عضویت در سایت
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
آرشيو مطالب
موضوعات
تازه های سایت
اخبار روز جهان
شهدای استانها فرماندهان ، وصیتنامه ، خاطرات ، آثار شهدا
نرم افزار های کاربردی
مستند
دانلود فیلمها و سریالهای ایرانی
انمیشین
فرهنگ جبهه
عملیات
شناسایی ها
نیروهای دشمن
نیروهای دشمن 2
شهدای جهاد سازندگی
آلبومها
برنامه رادیویی
خاطرات انقلاب
وطن
راهیان نور
موسیقی فیلم
سرود
موسیقی بی‌ کلام
فرزند شهید
صدای شهدا
شهید سید اهل قلم آوینی
مارش
مداحی
ايثارگران
خانواده شهدا
اولين هاي شهيدان دفاع مقدس
نوای جبهه
مطالب مفید فرهنگی ، هنری ، اینترنتی و ...
مذهبی
مجموعه پوسترهای شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس
فاتحان قله‌های جاسوسان ( شهدای صابرین )
محمد ابراهیم همت
ادعیه و مناجات
ادیه و زیارت
دانلود کتب اسلامی
پخش زنده شبکه های تلویزیونی - سراسری
دانلود تمام آثار شهید مطهری
صرفا جهت اطلاع !!!!
جلوه های ویژه
پی دی اف آموزشی
دوره آموزشي زبان فارسي
کلیپ های با کیفیت دفاع مقدس (۱)
نرم افزارهای موبایل
گنجینه اذان
والپیپرهای اسلامی
والپیپر معمولی
بخش سیستم عامل
بازی
کلیپ
شهید حاج احمد کاظمی
دانلود مجموعه کتابهای کامپیوتر pdf
اس ام اس
اصول و فروع دین
طنز و کاریکاتور
فول آلبوم های مجاز
دیگر رسانه ها
آمار سایت
بازديدهاي امروز : 950 نفر
بازديدهاي ديروز : 3,591 نفر
كل بازديدها : 3,713,642 نفر
بازدید این ماه : 5,285 نفر
بازدید ماه قبل : 7,825 نفر
کل نظرات : 11 عدد
كل مطالب : 4776 عدد
كل اعضا : 2 عدد
افراد آنلاین : 1 نفر

تبادل لینک

خرید بک لینک