فرهنگی هنری اجتماعی
فرهنگی هنری اجتماعی
قالب وبلاگ
ارتباط با مدیر
نظر سنجی
چه موضوعاتی مورد پسند شما هست ؟
جستجو

تبلیغات

رجبي,غلامرضا

 

در روستاي "گوندره" از بخش قيدار در استان زنجان ودر سال 1342 ه ش در خانواده اي کشاورز متولد شد . غلامرضا پيش از رفتن به مدرسه به کمک پدرش در مدت کوتاهي قرائت قرآن را فرا گرفت . روستاي گوندره محل تولد غلامرضا مدرسه نداشت و او با تاخير به مدرسه اي در قيدار رفت و مجبور بود فاصله چند کيلمتري قيدار تا روستا را هر روزه پياده طي کند . او که با شناسنامه برادر متوفايش ثبت نام کرده بود به طور جدي تحصيل خود را دنبال کرد . مادر غلامرضا درباره دوران تحصيل او مي گويد :
بعد از رسيدن به خانه بلافاصله تکاليفش را انجام مي داد . مدير مدرسه اش با توجه به هوش و استعداد او سفارش مي کرد تا بيشتر مواظب باشيم و نگذاريم با کار کردن در خانه وقت او تلف شود . چون دختر نداشتيم ، غلامرضا خانه را تميز مي کرد ؛ ظرف مي شست در نگهداري حيوانات کمک مي کرد .
بعد از آن ، دوره راهنمايي را به پايان برد و پس از دوره راهنمايي براي تحصيل علوم اسلامي ، مدرسه را رها کرد و تحصيلات ديني را در سال 1359 از سر گرفت . مادرش در اين باره مي گويد : غلامرضا به تحصيل علوم حوزوي علاقه داشت و نزد حاج آقا مقدم و آقاي ميرزايي و حاج باب الله به تحصيل پرداخت . غلامرضا در سال 1361 در 19 سالگي تصميم به ازدواج گرفت و با خانم صغري گنج قانلو پيوند زناشويي بست . اوبه مادرش مي گفت :
همه براي ازدواج به دنبال خانواده اي متمول هستند ، اما من از خانواده اي مستضعف همسر انتخاب کرده ام . غلامرضا با همسرش که در روستاي سجاس ساکن بود، توسط دوستي که بعد ها شهيد شد ، آشنا شده بود .
آغاز دوران نامزدي آنها با شهادت برادرش ، عليرضا رجبي همزمان بود .
عليرضا در چهارم فروردين 1361 در جبهه سومار در حالي که در لشکر 88 زرهي ارتش خدمت ميکرد ، به شهادت رسيد و فرزندش محمد را تنها گذاشت . آنها مراسم ازدواج را يک سال به تعويق انداختند و بعد از آن مراسم را به اختصار و به دور از رسوم و سنتهاي جاري بر گزار کردند . مهريه همسرش ده هزار تومان بود .
علاوه بر اين ، غلامرضا مانع شد تا بنا به رسم جاري در روستا براي داماد و عروس پول جمع کنند . بعد از ازدواج بنا به گفته مادرش رابطه خوبي با همسرش داشت و در کارهاي خانه کمک مي کرد . بنا به سفارش برادر شهيدش ، جاي او را پر کرد و نگذاشت تا سنگرش خالي بماند . پدرش حاج علي آقا رجبي هم که پاسدار بود در کردستان در منطقه بانه خدمت مي کرد .
پس از مدتي غلامرضا در سپاه پاسداران شهرستان خدابنده ، مسئوليت اداره اطلاعات تحقيقات وستاد مبارزه با مواد مخدر را بر عهده گرفت . در آن زمان با توجه به موقعيت جغرافيايي منطقه اشرار و ضد انقلاب در آن فعال بودند . قاچاق اسلحه و مواد مخدر از آن سوي مرزهاي بين المللي باعث درگيريهاي زياد مي شد . غلامرضا به عنوان مسئول مبارزه با مواد مخدر روزي باندي را شناسايي کرد و با آنها وارد معامله شد و براي انجام معامله مبلغ صد هزار تومان پول از سپاه منطقه در خواست کرد ، اما اين پول از طرف سپاه تامين نشد در نتيجه فقط رابط باند قاچاقچيان دستگير شد . او همچنين در مسئوليت اداره اطلاعات و تحقيقات توانست طي يک عمليات ، چهل قبضه سلاح را در منطقه خدابنده کشف و ضبط نمايد که در امنيت منطقه بسيار موثر بوده است . غلامرضا پس از شهادت عليرضا ، خيلي به جبهه مي رفت . مدتي در گردان امام حسين مسئوليت تعاون گردان را بر عهده داشت و مدتي هم به عنوان مسئو ل تعاون تيپ مشغول خدمت بود . قابليت هاي رجبي باعث شد که در لشگر 8 نجف اشرف به عضويت شوراي فرماندهي لشکر در آيد و مسئوليت روابط عمومي و تبليغات آن لشگر را بر عهده بگيرد . در همين زمان وصيت نامه اي نوشت .
در عمليات کربلاي 5 در سال 1365 براي فتح نقطه پل استراتژيک نياز به مجموعه اي از نيرو ها بود تا بتوانند با به خطر انداختن جان خود پل را فتح کنند . به همين خاطر فرماندهان اعلام کردند تا براي اين عمليات گردان شهادت طلب با عنوان گردان امام سجاد (ع) تشکيل شود . غلامرضا به عضويت اين گردان در آمد و فرماندهي گروهان يک اين گردان را بر عهده گرفت . گردان شهادت وارد عمل شد ولي در اثر آتش دشمن فرمانده گردان و معاون وي در همان ساعت اوليه نبر د به شهادت رسيدند . براي ادامه عمليات ، غلامرضا مسئوليت عمليات را بر عهده گرفت . با ادامه عمليات ، او در 25 اسفند 1365 در منطقه شلمچه بر اثر اصابت ترکش به سر و پا به شهادت رسيد .درحاليکه تلفات زيادي به دشمن وارد کرده بود.
غلامرضا رجبي در هنگام شهادت ، 23 سال داشت . بنا بر وصيتش پيکر او را در کنار آرامگاه برادر شهيدش ، عليرضا رجبي در روستاي گوندره به خاک سپردند .
از شهيد غلامرضا رجبي به هنگام شهادت ، يک دختر دو ساله به نام سميه و پسري يک ساله به نام سلمان به يادگار ماند . 6 ماه پس از شهادت پدر ، پسر دوم او در اواخر شهريور 1366 به دنيا آمد . دو روز بعد از تولد سعيد ، سلمان در اثر حادثه اي دلخراش از دنيا رفت .
منبع:فرهنگ نامه جاودانه هاي تاريخ (زندگينامه فرماندهان شهيد استان زنجان)نوشته ي يعقوب توکلي،نشر شاهد،تهران-1382




وصيت نامه
بسم الله الرحمن الرحيم
اگر در راه خدا کشته شده و يا بميريد در آن جهان به آمرزش و رحمت خدا نايل شويد و آن بهتر از هر چيز است که در حيات دنيا براي خود فراهم آوريد . (آل عمران ، آيه 156 )
بار الهي ، بار پروردگارا ! رحيما ! چه مي شود از آن چشمه زلال ايمان و تقوا زره اي نيز در قلب اين بنده حقير ريخته و سيراب گرداني ...
پس از حمد و ستايش و ثناي خداوند متعال اينجاب غلامرضا رجبي فرزند علي ، وصيت خويش را چنين آغاز مي کنم . بر دوش خود ديدم از شروع انقلاب اسلامي به اين راه مقدس قدم گذاشته و در سال 1360 با عضويت در سپاه پاسداران فعاليتهاي خود را به صورت گسترده شروع کردم . در جبهه و در پشت جبهه با رهنمودهاي پيامبر گونه رهبرمان با دشمنان انقلاب اسلامي مبارزه کردم .
و اما پدر و مادرم ، برادران و خواهران و خانواده ام ! اگر توفيق خدا شامل شد و در اين راه مقدس که خداوند محبان و دوستانش رابه آنجا مي برد ما را نيز به آنها ملحق و شهادت نصيبم شد ؛ اولا ناراحتي به خود راه ندهيد ، خوشحال شده و بخنديد. افتخار کنيد. ثانيا براي ختم مراسم زياد خرجي ندهيد و مخارج را تقديم جبهه کنيد . ثانيا جنازه ام اگر به دستتان رسيد روي تابوت را باز بگذاريد تا دنيا پرستان بدانند از اين جهان چيزي نمي شود برد ..
با هر قطره خون خودم مين خواهم ساخت و زير تانکهاي دشمن خواهم گذاشت .
و اما همسرم ! از سلمان يک سلمان فارسي بساز و به او راه شهادت و سلحشوري آموز . او را طوري تربيت کن که تداوم بخش راه پدرش باشد و سميه را نيز مثل شير زنان تربيت کن .اي ملت عزيز و امت دلاور ! شما نيز پيرو امام بوده و او را تنها نگذاريد.
در آخر سخنم با همسنگران و عزيزان پاسدار است. برادران !پاسداري شغل نيست، مقام نيست ،حب نفس نيست ، پاسداري قبول فرهنگ شهادت است تحت لواي ولايت فقيه. اين فرهنگ را خوب حافظ باشيد .
امام را سر مشق قرار دهيد و از تفرقه و نفاق دوري ورزيد . همانا امام فرموده مادامي که ايمان در قلب شما تپيد پيروزيد،ان شا الله .
در آخر از همگان مي خواهم مرا حلال کنند . غلامرضا رجبي



خاطرات
پدرشهيد:
در جبهه بودم که خبر آوردند که غلامرضا زخمي شده است . به همراه شخص ديگري به راه افتادم و به خانه آمدم . مرا به سپاه خواستند و جنازه را به من نشان دادند .در عمليات کربلاي 5 در ميان آب شهيد شده بود و بدنش پر از گل و لاي بود ؛ خيلي طول کشيد تا تميز شود .

مادر شهيد :
آخرين بار او را جلوي سپاه او را ديدم . در حال عزيمت به جبهه بود و براي بدرقه او رفته بودم . به غلامرضا گفتم : بيا دورت بگردم . گفت : مادر اين حرف ها را نزن ، ضد انقلاب خوشحال مي شود ، برو خدا را شکر کن . من اين دفعه که مي روم شهيد خواهم شد . مادر ! با چشم باز مي روم و شهيد خواهم شد . به منزل بر گشتم و به همسرم گفتم : غلامرضا رفت و خيلي ناراحت هستم . همسرش هم گفت: من هم همين طور ، پيش از اين ، موقع رفتن سميه را نمي بوسيد ولي اين بار از وسط راه بر گشت و صورت سميه را بوسيد و رفت .دوازده روز گذشت و پانزده روز مانده به عيد خبر شهادتش را آوردند .


درباره : شهدای استانها فرماندهان ، وصیتنامه ، خاطرات ، آثار شهدا , استان زنجان ,
برچسب ها : رجبي , غلامرضا ,
بازدید : 294
[ 1392/04/30 ] [ 1392/04/30 ] [ هومن آذریان ]
مطالب مرتبط
نظر بدهید
کد امنیتی رفرش

.: Weblog Themes By graphist :.

::

اعضاء
ورود کاربران

رمز عبور را فراموش کردم ؟



عضویت در سایت
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
آرشيو مطالب
موضوعات
تازه های سایت
اخبار روز جهان
شهدای استانها فرماندهان ، وصیتنامه ، خاطرات ، آثار شهدا
نرم افزار های کاربردی
مستند
دانلود فیلمها و سریالهای ایرانی
انمیشین
فرهنگ جبهه
عملیات
شناسایی ها
نیروهای دشمن
نیروهای دشمن 2
شهدای جهاد سازندگی
آلبومها
برنامه رادیویی
خاطرات انقلاب
وطن
راهیان نور
موسیقی فیلم
سرود
موسیقی بی‌ کلام
فرزند شهید
صدای شهدا
شهید سید اهل قلم آوینی
مارش
مداحی
ايثارگران
خانواده شهدا
اولين هاي شهيدان دفاع مقدس
نوای جبهه
مطالب مفید فرهنگی ، هنری ، اینترنتی و ...
مذهبی
مجموعه پوسترهای شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس
فاتحان قله‌های جاسوسان ( شهدای صابرین )
محمد ابراهیم همت
ادعیه و مناجات
ادیه و زیارت
دانلود کتب اسلامی
پخش زنده شبکه های تلویزیونی - سراسری
دانلود تمام آثار شهید مطهری
صرفا جهت اطلاع !!!!
جلوه های ویژه
پی دی اف آموزشی
دوره آموزشي زبان فارسي
کلیپ های با کیفیت دفاع مقدس (۱)
نرم افزارهای موبایل
گنجینه اذان
والپیپرهای اسلامی
والپیپر معمولی
بخش سیستم عامل
بازی
کلیپ
شهید حاج احمد کاظمی
دانلود مجموعه کتابهای کامپیوتر pdf
اس ام اس
اصول و فروع دین
طنز و کاریکاتور
فول آلبوم های مجاز
دیگر رسانه ها
آمار سایت
بازديدهاي امروز : 1,746 نفر
بازديدهاي ديروز : 3,591 نفر
كل بازديدها : 3,714,438 نفر
بازدید این ماه : 6,081 نفر
بازدید ماه قبل : 8,621 نفر
کل نظرات : 11 عدد
كل مطالب : 4776 عدد
كل اعضا : 2 عدد
افراد آنلاین : 2 نفر

تبادل لینک

خرید بک لینک