فرهنگی هنری اجتماعی
فرهنگی هنری اجتماعی
قالب وبلاگ
ارتباط با مدیر
نظر سنجی
چه موضوعاتی مورد پسند شما هست ؟
جستجو

تبلیغات

نظرکريمي

 

 در سال 1342 ه ش در شهرستان گرمي دراستان اردبيل متولد شد .دوران ابتدايي وراهنمايي را در آنجا با موفقيت به پايان برد. ورود او به مقطع دبيرستان همزمان بود با مبارزات مردم ايران بر عليه حکومت ظالمانه ي پهلوي .او که ظلم وتبعيض حاکم بر جامعه را با پوست و استخوان خود لمس کرده بود، بي درنگ به صف مبارزين پيوست . مبارزاتش با نظام شاهنشاهي تا فرار ديکتاتور در دي ماه 1357وپيروزي انقلاب دربهمن 1357 ادامه داشت. بعد از اتمام دوره دبيرستان وپس از پيروزي انقلاب اسلامي در آذر ماه 1359 به عضويت سپاه پاسداران در آمد .
او در بخشهاي گوناگون سپاه خدمات زيادي را انجام داد تا به سمت مسئول پرسنلي (اداري)لشکر 31 عاشورا رسيد.
هرچند کار وماموريت او اداري بود وبراساس ضوابط بايست در پشت جبهه باشد اما در مواقع عمليات او مانند يک فرمانده سلاح به دست مي گرفت و وارد جنگ مي شد.
با شروع جنگ به همراه ديگر بسيجيان عازم مناطق جنگي شد .اين حضور تا لحظه عروج ادامه داشت .
اسفند ماه 62 13در جزيره مجنون و عمليات خيبر اوج رشادت وجوانمردي اين سردار ملي است.اودر اين عمليات به شهادت رسيد وجاويد الاثر گشت.
دراين عمليات در حالي که با موتور سيکلت به هدايت نيروها مشغول بود ،آماج گلوله هاي دشمن بعثي قرار گرفت و به شهادت رسيد .
نظر کريمي ما از فيوض ناب کرامت
به کف گرفت به ميدان ،لواي سرخ شهادت
عنايت ازلي بين که روح شاهد حق را
نشاند از ره احسان به بارگاه سعادت
منبع:"روايت سي مرغ"نوشته ي گروهي،نشرکنگره ي بزرگداشت سرداران وشهداي آذربايجان،اردبيل-1376


خاطرات
برگرفته از خاطرات شفاهي خانواده ودوستان شهيد:
آن روز دور از چشم نظر ،خود را به خط مقدم رسانديم .مسئولين از حضور ما در عمليات جلو گيري نمودند. مجبور شديم به پايگاه خود بر گرديم .او از عملکرد ما آگاه شده بود و از اين که وي را با خود نبرده بوديم سخت آزرده خاطر بود اما وقتي ديد رفتن ما هم بي نتيجه بوده است چيزي نگفت .در شهر هم چنين حالي داشت حضور در خانه و کاشانه را با وجود جنگ جايز نمي دانست .يک بار هم آن روزها که در وطن بوديم براي ما اجازه اعزام به نبرد را ندادند نظر ما را سوار ماشين شخصي اش کرد و به راه افتاديم مي خواستيم اينگونه خود را به جبهه برسانيم اما در گردنه لنگان اتومبيل واژگون شد و ناگزير بر گشتيم .
همراهي با نظر آموزنده بود .ايثار و فداکاري او را در لحظات ومسافرتها مي شد از صميم قلب درک کرد و چه خوب گفته اند که انسانها را در مسافرتها مي توان بهتر شناخت .يادم هست در تعطيلات يکي از تابستانها به همراهي تني چند از بچه هاي ولايت خودمان به يکي از شهرهاي شمالي کشور رفتيم تا با کارگري ، کمک هزينه اي براي تحصيل و معيشت خانواده کسب کنيم .اواخر شهريور مي بايست به شهر خود باز مي گشتيم به پيشنهادنظر همه با هم به زيارت مشهد رفتيم و چند روزي در آنجا بوديم .او بيشتر اوقات خود را در صحن مطهر مي گذراند .فکر مي کنم از طرف يکايک خانواده نايب الزياره شد .روز ديگر سوار بر اتوبوس به وطن بر گشتيم .
ماشين در يکي از غذا خوري هاي بين راهي توقف کرد . همه با هم بر سر يک ميز ناهار خورديم .بناگاه متوجه شدم که نظر غذاي خود را نصف کرد .نصفش را خود خورده و نصفش را بر داشته ،به بيرون سالن رفت .کنجکاو شدم و به دنبالش رفتم ،ديدم در کنار پيرمردي فقير بر روي خاک نشسته است بشقاب در دست پيرمرد بود .باقي غذاي او را مي خورد و نظر با صميميت و مهر با او گپ مي زد با خود گفتم :راستي پس چرا من چنين نيستم .

آنچه از پدر برايش باقي مانده ،تنها قطعاتي عکس و چند سطر نامه است .آنگاه که مي خواهد با پدر صحبت کند به آسمانها مي نگرد و او را در اوج افلاک به تماشا مي نشيند .مسئوليت سنگيني دارد. حامل پيام خون اوست .پدر را خوب مي شناسد. انگار از لحظه تولد به همراهش بوده است و از شجاعت و مهرباني ها و صداقت او خبر دارد .آن روز که پدرش هم سن و سال او بود و در کلاس سوم ابتدايي درس مي خواند ،صداي دلنشيني داشت و مراسم دعاي صبحگاهي را با صدايي حزين مي خواند .همه احترامش مي گذاشتند .زندگي او سر مشق ديگر دوستانش بود .روحيه عدالتخواهي و ظلم ستيزي موجب درگيري جدي و هميشگي او با خوانين منطقه بود و همين امر باعث شد که او در اوان جواني به صف مبارزان بپيوندد و با جان و دل در خدمت انقلاب قرار گيرد .خاطره رشادت او را به هنگاه دستگيري معلمش به وسيله عمال ساواک همه به ياد دارند .
نظر کودکي دبستاني بود. اتومبيلي براي دستگيري يکي از معلمين مبارز دبستان ده به روستا آمده بود .او از اين ماجرا آگاهي داشت ،بچه ها را جمع کرد و اتومبيل مامورين ساواک را با چوب و سنگ و فلاخن مورد حمله قرار دادند .او از اين که چنين پدري داشته ،بر خود مي بالد اما مي خواهد پيام خون پدر را براي هميشه تاريخ چون خود او جاودانه سازند .
نظم ،عدالت ،پايمردي ،ظلم ستيزي ،استقامت ،فداکاري ،همت ،تلاش و ...ميراثي است که او بايد از آن پاسداري کند .


آثار باقي مانده از شهيد
فرزندم !شمه اي از اوضاع روزگاري که من در آن زندگي مي کردم ،براي تو باز گو مي کنم تا بداني پدرت چرا راه شهادت را بر گزيد شايد راهنماي سعادت تو در روزگاران آينده باشد .
آن روز که من پا به اين پهندشت خاکي نهادم، اسلام را به انحراف کشيده بودند و همه مسلمين تحت ستم استکبار جهاني مي زيستند .
مردم مظلوم فلسطين از خانه و کاشانه خود آواره شده در صحرايي در جنوب لبنان زير چادر ها به زندگي ادامه مي دادند و چه زندگي !که جز مرگ تديجي نبود .
بيشتر کودکان آنجا نيز مثل تو بعد از شهادت پدر به دنيا آمدند و هيچ گاه دست نوازش او را بر سر خويش احساس نکردند و يا شايد هنوز به دنيا نيامده بودند که در زير خروارها مدفون شدند و حتي حق طبيعي حياتشان نيز به دست غارتگران چپاول شد .نمي دانم سر نوشت تو چه خواهد شد ولي مي دانم که گوي سعادت را کساني مي ربايند که با ايماني راسخ و توکل به خداي بزرگ قد مي افرازند و جاودانه تاريخ مي شوند .ان شا الله تو نيز چنين باشي .
آن روز که فرزندش در روستاي ونستانق گرمي پا به عرصه هستي گذاشت چند ماهي بود که نظر ،شهد شيرين شهادت را سر کشيده بود .روستايي که 25 سال پيش ،نظر ،نيز در آن به دنيا آمد و يار با کفايتي براي خانواده بود .آنها به کشاورزي و دامداري مشغول بودند و از اين راه امرار معاش مي کردند .آن گاه که کشتزار از خست باران مي سوخت و محصولي به بار نمي آورد مجبور بودند راهي غربت شده ،به کارگري بپردازند .
نمي دانم چه رمزي است ميان دستان پينه بسته آدمهاي سختکوش و داشتن فرزنداني صالح ؟نظر ،واقعا صالح بود .


درباره : شهدای استانها فرماندهان ، وصیتنامه ، خاطرات ، آثار شهدا , استان اردبیل ,
بازدید : 176
[ 1392/04/20 ] [ 1392/04/20 ] [ هومن آذریان ]
مطالب مرتبط
نظر بدهید
کد امنیتی رفرش

.: Weblog Themes By graphist :.

::

اعضاء
ورود کاربران

رمز عبور را فراموش کردم ؟



عضویت در سایت
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
آرشيو مطالب
موضوعات
تازه های سایت
اخبار روز جهان
شهدای استانها فرماندهان ، وصیتنامه ، خاطرات ، آثار شهدا
نرم افزار های کاربردی
مستند
دانلود فیلمها و سریالهای ایرانی
انمیشین
فرهنگ جبهه
عملیات
شناسایی ها
نیروهای دشمن
نیروهای دشمن 2
شهدای جهاد سازندگی
آلبومها
برنامه رادیویی
خاطرات انقلاب
وطن
راهیان نور
موسیقی فیلم
سرود
موسیقی بی‌ کلام
فرزند شهید
صدای شهدا
شهید سید اهل قلم آوینی
مارش
مداحی
ايثارگران
خانواده شهدا
اولين هاي شهيدان دفاع مقدس
نوای جبهه
مطالب مفید فرهنگی ، هنری ، اینترنتی و ...
مذهبی
مجموعه پوسترهای شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس
فاتحان قله‌های جاسوسان ( شهدای صابرین )
محمد ابراهیم همت
ادعیه و مناجات
ادیه و زیارت
دانلود کتب اسلامی
پخش زنده شبکه های تلویزیونی - سراسری
دانلود تمام آثار شهید مطهری
صرفا جهت اطلاع !!!!
جلوه های ویژه
پی دی اف آموزشی
دوره آموزشي زبان فارسي
کلیپ های با کیفیت دفاع مقدس (۱)
نرم افزارهای موبایل
گنجینه اذان
والپیپرهای اسلامی
والپیپر معمولی
بخش سیستم عامل
بازی
کلیپ
شهید حاج احمد کاظمی
دانلود مجموعه کتابهای کامپیوتر pdf
اس ام اس
اصول و فروع دین
طنز و کاریکاتور
فول آلبوم های مجاز
دیگر رسانه ها
آمار سایت
بازديدهاي امروز : 2,675 نفر
بازديدهاي ديروز : 3,591 نفر
كل بازديدها : 3,715,367 نفر
بازدید این ماه : 7,010 نفر
بازدید ماه قبل : 9,550 نفر
کل نظرات : 11 عدد
كل مطالب : 4776 عدد
كل اعضا : 2 عدد
افراد آنلاین : 1 نفر

تبادل لینک

خرید بک لینک