فرهنگی هنری اجتماعی
فرهنگی هنری اجتماعی
قالب وبلاگ
ارتباط با مدیر
نظر سنجی
چه موضوعاتی مورد پسند شما هست ؟
جستجو

تبلیغات

مير محمود بني هاشم

 

10 خرداد 1337 ه ش در روستاي ساحلي« سفلي» از توابع «مشکين شهر»در استان« اردبيل»و در خانواده اي کشاورز متولد شد .وي نخستين فرزند خانواده بود و در کودکي با راهنمايي مادرش ( رقيه صطفوي ) به يادگيري قرآن پرداخت .او تحصيلاتش را نخست در روستاي «ميران » در مجاورت زادگاهش ، گذراند و آنگاه به همراه خانواده به شهرستان «تبريز» نقل مکان کرد و در مدرسه شبانه روزي «قطران» ، مقطع دبستان را به پايان بر د . دوره ي راهنمايي را نيز درمدرسه ي «پاسارگارد» با نمرات عالي در سالهاي .5 13 - 1348 به اتمام رساند .اما مشکلات اقتصادي خانواده مانع از ادامه تحصيل اودر دبيرستان شد . با اين حال عشق و علاقه به مطالعه ، او را به سوي کتابهاي مذهبي و تاريخي و علمي سوق داد .
نوجواني را با کار روزانه در قاليبافي و درس خواندن شبانه ، پشت سر گذاشت و دوره متوسطه را به صورت متفرقه پي گرفت .در سال 1354 به پيشنهاد والدينش به خواستگاري «سرحناز» دختر عمه اش ، مي رود. به خاطر شناختي که «مير محمود» از همسر آينده اش داشت به اين وصلت ، رضا داده با هم ازدواج مي کنند .به هنگام ازدواج او شانزده و همسرش سيزده سال داشتند .مهريه يک جلد قرآن و سه هزار تومان معين و مراسم ازدواج بسيار ساده برگزار شد و آنها از سال 1354 زندگي مشترک را در خانه استيجاري پدر شروع مي کنند .ثمره ازدواج آنها چهر فرزند به نام هاي« مير ولي» ، «مير علي» ،« فاطمه» و« زهرا »هستند .
در سال 1356 ، به سربازي رفت و در نيروي هوايي در«تهران» مشغول خدمت شد .تماس هاي او با افرادي چون پدر بزرگش که فردي متدين و آگاه بود بسيار موثر واقع شد و نگرشي ضد رژيم و استبداد پهلوي را به او مي بخشد و حضور او در راهپيماييها و تظاهرات ، قبل از اعزام به سربازي ، ناشي از برخورد و آشنايي با اين گونه افراد است .در طول خدمت سربازي نيزر او همچون قبل به مبارزاتش عليه حکومت خود کامه پهلوي ادامه مي دهد، به طوري که پخش اعلاميه هاي حضرت امام در پادگان ، عمده ترين فعاليت اوست .
در اين مورد ، خود چنين تعريف مي کند :«روزي اعلاميه اي را به داخل پادگان بردم و به فکر چگونه نصب کردن آن بودم . دوستي داشتم که اهل تبريز بود و چون شناخت کافي از او داشتم ماجرا را براي او گفتم .قرار شد که او نگهباني بدهد و من اعلاميه بچسبانم .در حين انجام کار افسر نگهبان مرا ديد و به طرف من آمد ضمن سوال و جواب متوجه اعلاميه شد . من خيلي ترسيده بودم .او گفت زود باش اعلاميه ها را بچسبان و تمام کن .من فکر مي کردم اين يک خدعه است .تمامي اعلاميه ها را چسباندم فردا منتظر احضا ر بودم ولي خبري نشد .بعد از چند روز ايشان را ديدم .ماجرا را پرسيدم .او گفت :من هم اين کار شما را مي کنم ولي مخفيانه .»
اعلاميه ها را از پسر عمويش كه روحاني مقيم قم بود دريافت و پخش مي كرد تا اينكه فرمان امام ( قدس ) مبني بر فرار از پادگان صادر مي شود و او نيز از پادگان فرار مي كند .
بعد از پيروزي انقلاب اسلامي ، و در سال 1359 به طور رسمي به عضويت سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در مي آيد و بعد از سپري كردن دوران آموزش ، به جبهه اعزام مي شود و ابتدا به« سر دشت» مي رود . در سال 1360 در منطقه« مهران» حضور پيدا مي كند و به خاطر رشادت هايي كه از خود نشان مي دهد مورد تشويق فرماندهان رده بالا قرار مي گيرد . در همان سال به زيارت بيت الله الحرام مشرف مي شود و پس از آن در عمليات بيت المقدس با پست فرماندهي گروهان در باز پس گيري « خرمشهر»از دشمن شركت مي كند . او در عمليات والفجر 2 و 4 نيز در سمت معاون گردان حضرت سيد الشهدا ( ع ) و در عمليات خيبر با سمت فرماندهي گردان حضرت علي اصغر (‌ع ) شركت فعال داشت كه زخمي شد و به پشت جبهه منتقل گرديد. اما بعد از دو روز استراحت در بيمارستان مستقيماً به جبهه باز مي گردد و عصازنان فرماندهي گردان حضرت قاسم ( ع ) را بر عهده مي گيرد . او در عمليات بدر ،‌ فرمانده گردان حضرت قائم ( عج ) است كه طي اين عمليات از ناحيه سر به شدت مجروح مي شود .
در اين زمان از سوي فرماندهي سپاه ، ‌مسئوليت بالا تري چون معاونت تيپ يا مسئول طرح عمليات تيپ به او پيشنهاد مي شود اما« مير محمود» به واسطه علاقه اش به گردان علي اصغر ( ع ) نمي پذيرد و در حد فرماندهي اين گردان در عمليات كربلاي 8 و عمليات نصر 7 شركت مي كند . علاوه بر حضور مستمر در خطوط مقدم ، او مسئوليت واحد بسيج« مشكين شهر» و پايگاه هاي مقاومت را عهده دار بود و به هنگام مرخصي نيز بيشتر وقتش را صرف باز ديد از خانواده شهدا و رفع مشكل آنها مي نمود . «مير محمود بني هاشم »، گردان علي اضغر(ع) را با همراهي دو برادرش «مير مسلم» و« مير طاهر» اداره مي كرد ولي نكته قابل توجه اين كه نيروهاي گردان و حتي فرماندهان لشكر نسبت برادري آنها را نمي دانستد . برادرش در اين باره مي گويد :
(( ما سه برادر بوديم در يك گردان ولي نيروهاي گردان نمي دانستند كه ما سه نفر برادر هستيم . در لشكر فكر مي كردند كه ما پسر عمو هستيم بعد از شهادت برادرمان مير مسلم ( كه فرمانده گروهان ‌ بود ، فرمانده لشكر 31 عاشورا،سردار« امين شريعتي» به منزل ما آمده بود . وقتي عكس شهيد مسلم را ديد تازه متوجه شد كه ايشان برادر مير محمود بوده است . ))‌
در سال 1365 بر اثر تصادف ، شديداً آسيب مي بيند و از ناحيه كمر دچار شكستگي مي شود و به همين خاطر در عمليات كربلاي 5 شركت نمي كند اما برادرش «مير مسلم »در اين عمليان به شهادت مي رسد .

سر انجام «مير محمود بني هاشمي»پس از سالها مجاهدت ومبارزه با ظلم واشغالگري وستم، در عمليات نصر 7 در منطقه «سر دشت» و در ارتفاعات« دو پازا» ، در حالي که پيشاپيش نيرو ها در حرکت بود بر اثر اصابت تير مستقيم به ناحيه سر و شکمش در تاريخ 15 مرداد 1366 به شهادت رسيد .
او را علاو بر شهامت ، به تدين و ايمان توصيف کرده اند .آنگونه که همسر ايشان نقل مي کند :«به هنگام تصادف مير محمود ، وقتي در خانه بستري و از حرکت منع شده بود و به پشت در بستر آرميده بود ، با خاک ، تيمم مي کرد و با اشاره نماز مي خواند و از اطرافيان خواسته بود خاک تيمم را طوري قرار دهند تا او بتواند شب هنگام نماز نافله بخواند .»
همچنين ، نزديکان و همرزمان مير محمود نيز خلق و خوي او را پسنديده و در مورد او نقل مي کنند که بسيار متواضع و به هنگام عصبانيت خويشتندار بوده است .
بعد از شهادت مير محمود ، فرماندهي کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ، که در آن زمان دکتر«محسن رضايي» بودند ،به مناسبت شهادت «مير محمود »پيامي صادر کرد .همچنين فرماندهي لشگر عاشورا و فرماندهي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي منطقه پنج باقر العلوم (ع) نيز پيام هاي جداگانه اي را به اين مناسبت صادر کردند .
منبع:پرونده شهيد در بنياد شهيد وامور ايثارگران اردبيل ومصاحبه با خانواده ودوستان شهيد

 

وصيت نامه
بسم الله الرحمن الرحيم
اينجانب مير محمود بني هاشم راهي را که پروردگار عالم در قرآن کريم به ما نشان داده است انتخاب کردم راهي که اولياء وانبياء خدا آنرا رفتند راهي که ائمه معصومين(ع)و به خصوص سيد مظلومين و سيد الشهداء(ع) رفته است انتخاب کردم،زمانيکه پروردگار عالم در قرآن کريم آنقدر به رزمندگان اسلام و مجاهدين في سبيل الله ارزش قائل است،پس چرا ما آن راه را انتخاب نکنيم؟
که اگر نکنيم در غفلت هستيم زمانيکه خداوند در قرآن،سوره توبه آيه110 خريدار جان مومنان به بهاي بهشت است و بنده فروشنده،چه است خدا،خون آنانکه در معامله شرکت مي کنند زمانيکه پيامبر اسلام در جنگها آنقدر فعاليت کرده و تا پاي شهادت پيش مي رود و عزيزان و دوستان خود را در اين راه شهيد مي دهد و اين قدر استقامت مي کند پايداري مي کند تا دشمن زبون را به شکست و امي دارد مانند جنگ حنين که حضرت علي(ع) مي فرمايد:
«ما هر موقع در جنگها سست مي شديم به پيامبر گرامي اسلام پناهنده مي شديم.»
زمانيکه حضرت علي(ع)اولين امام بر حقّ شيعيان آن همه در جنگ ها شرکت مي کند،شمشير مي زند،فداکاري مي کند و زمانيکه ضربت دين خدا به سرش مي خورد مي فرمايد:
«فزت برب الکعبه»قسم به پروردگار رستگار شدم به معني امام علي(ع)رستگاري را در شهادت مي داند،پس چرا ما اين راه را انتخاب نکنيم که اگر انتخاب نکنيم در غفلت هستيم زمانيکه امام حسين(ع)در واقعه کربلا آن همه جانبازي مي کند عزيزان،اصحاب و انصار خودش را در راه دين خدا شهيد مي کند و چنين مي فرمايد من مرگ را جز سعادت و خوشبختي و زندگاني با ستمگران را جز رنج و محنت نمي دانم و زمانيکه حضرت اکبر(ع)در مقابل ناراحتي حضرت امام مي فرمايد:پدر جان مگر ما حق نيستيم مي فرمايد بلي،مي فرمايد پس در اين صورت چرا ما بايد ازمرگ بترسيم که بترسيم در غفلتيم زمانيکه ريشه اسلام به آبياري با خون عزيزانش سيراب مي شود و رشد مي کند و اولياي ما و ائمه ما با خون خودشان ريشه اسلام را سيراب کردند پس چرا ما چنين نکنيم؟که نکنيم در غفلت هستيم زمانيکه پيامبر اسلام آن همه زحمت مي کشد،جنگ مي کند،ائمه آن همه زجر و بلا مي کشد و زمانيکه حضرت موسي کاظم(ع)يازده سال در زندان بغداد مي ماند براي بقاي اسلام پس چرا ما چنين نکنيم که اگر نکنيم در غفلت هستيم ما بايد در راه دين خدا شهيد بدهيم،اسير بدهيم،معلول بدهيم ،تا اسلام زنده بماند انگيزه انتخاب اين مي باشد پس با توجه به حکم صريح پروردگار عالم،سنت پيامبر اسلام و ائمه اطهار(ع)اين راه را انتخاب کردم و در انتخاب اين راه کاملاًآزاد بودم و هيچ سازماني و يا ارگاني در انتخاب اين راه دخالتي نداشته بلکه خودم آزادانه انتخاب کردم.
و اما براي امّت حزب الله:
اي امت حزب الله،اي عاشقان ابا عبدالله مواظب اين امام باشيد به حرفها و نداهاي حسين گونه او جواب مثبت دهيد و پيرواو باشيد،او به ما آزادي داد،او براي ما اسلام را زنده کرد و واقعيت اسلام را به ما نشان داد،او ما را انسان کرد ما کساني بوديم که آمريکا از ما حقّ وحشيت مي خواست يعني ما را وحشي مي دانست در صورتيکه امروز ما به رهبريت امام امّت آمريکا را خرد کرديم و او را زير پا گذاشتيم ما همان ضعيفي بوديم که زير چکمه هاي طاغوت جان مي داديم امام آمد و و ما را نجات داد و کشتي در حال غرق اسلام و مسلمين را و مستضعفين را به ساحل نجات هدايت کرد قدر روحانيّت مبارز را بدانيد و از آنها پيروي کنيد که آنها راست مي گويند و راه راست را به ما نشان مي دهند درود خداوند و بندگان صالح او بر روحانيت مبارز در رأس آن امام امت و آيت الله مشکيني و خامنه اي و ساير روحانيت مبارز اسلام.«ننگ و لعنت خدا برآن افراديکه به نام اسلام تيشه به ريشه اسلام مي زنند»اي امت حزب الله خانواده هاي شهداء را فراموش مکنيد و به ديدار آنها برويد و از آنها دلجويي کنيد ومخصوصاً خانواده هاي مفقودين که اين خانواده هاي مفقودين واقعاً در گردن ما حق دارند شما را به خدا يتيمان شهداء را فراموش نکنيد.
عزيزان حزب الله جنگ را فراموش نکنيد که هنوز هم مسئله اصلي ما جنگ است،جنگ ما جنگ حق با باطل است ما در اين جنگ از اوّل مظلوم بوديم و حالا هم مظلوم هستيم درست است که ما انتقام خون خود را تا حدودي از دشمن کافر گرفتيم ولي کافي نيست بايد متجاوز تنبيه بشود و تنبيه متجاوز مرگ است و توبة گرگ مرگ است مبادا غفلت بکنيد و خون عزيزان ما هدر برود مبادا غفلت بکني و رزمندگان ما در جبهه تنها بمانند و مظلوم باشند مبادا مثل امام حسين(ع)در ميدان نبرد تنها بمانند و ما در مقابل هجوم کفار جهاني از خودمان سستي نشان بدهيم که اين واقعاً خطرناک است.
مادران و پدران و جوانانمان بايد مثل انصار رسول(ص)و انصار حسين(ع)باشد که انصار خميني مثل انصار رسول و انصار حسين مي باشد و اي امّت حزب الله در تشکيل ارتش بيست ميليوني کوشا باشيد ما بايد همه عضو ارتش بيست ميليوني باشيم که بسيج در پيروزي انقلاب اسلامي و سرکوبي ضد انقلابيون و پيروزي در جنگ نقش خيلي موثري دارد اما اي امت حزب الله...سنگر ها را خالي نگذاريد و به قول امام امّت مسجد سنگر است و نماز هاي جماعت را حتماً بپا داريد مبادا روزي برسد که مثل سابق مساجد ما فقط در ماه محرم،رمضان باز باشد بقيه روزها بسته باشداين خطرناک است در مساجد ما بايد هميشه باز باشد و بچّه ها در مسجد بزرگ شوند.
امّا پيام من به مسئولين ادارات و ارگانها و به برادران پاسدار:اي برادران مسئول توجه داشته باشيد روي ميزي که نشسته ايد نتيجة خون شهيدان است پس در برخورد با امّت حزب الله خيلي دقّت کنيد خود را خادم اين امّت بدانيد بطوريکه امام امّت خود را خدمتگذار اين امّت مي داند و به آن نيز افتخار مي کنند شما مسئولين نوکرهاي اين ملّت هستيد چطور نوکر با ارباب خود برخورد مي کند شما نيز با آنها برخورد کنيد و در حفظ بيت المال کوشا باشيد و توجّه داشته باشيد که حضرت علي(ع)در رابطه با بيت المال چه نوع برخورد داشتند حتي در زندگي يکبار هم که شده نامه حضرت علي(ع)به مالک اشتر بخوانيد خيلي مفيد است .خود را حافظ خون شهدا بدانيد مبادا اين قدر کوتاهي بکنيد که خشم ملّت مظلوم که نمونه خشم خداست گريبانگير شما باشد آن موقع است که دمار از روزگارتان در مي آورند و اين را بدانيد که فرداي روز قيامت حسابرسي است شهيدان شما را زير سؤال خواهند برد در برخورد با خانواده شهداء و مجاهدين اسلام نهايت را بکنيد و امّا اي برادران پاسدار و اي جانبازان و اي مظلومان مي دانم خيلي زحمت کشيده ايد در راه انقلاب،و خيلي شهيد داده ايد و خيلي معلول داده ايد ولي شما وارثان اين شهداء هستيد يعني همه شهداء هستيد پرچم خونين شهداء الان بر دوش شماست و سلاح خونين شهداء در دست شماست و آيه محکم الهي در سينة شماست رسالت تو خيلي سنگين است و لباس سبز تو کفن سفيد توست و خون تو غسل توست پس برادرم در اين رسالت دوستانت کوشا باش تو از همه،به شهداءنزديکتر هستي چون تو همسنگر شهداء هستي خانوادة شهداء از تو انتظار دارند اسيران از تو انتظار دارند امام از تو انتظار دارد بچّه هاي يتيم شهداء از تو انتظار دارند که قوّت قلب آنها هستي«در سازماندهي ارتش بيست ميليوني خيلي تلاش کنيد خيلي مؤثر است»در ميدان نبرد مثل سابق فعّال باشيد در سازماندهي نيروهاي بسيجي«در تکميل کادر لشگرها و يگانهاي رزمي»-جنگ را-مسئوليت خود بدانيد نه مأموريت خود. مير محمود بني هاشم



درباره : شهدای استانها فرماندهان ، وصیتنامه ، خاطرات ، آثار شهدا , استان اردبیل ,
بازدید : 234
[ 1392/04/20 ] [ 1392/04/20 ] [ هومن آذریان ]
مطالب مرتبط
نظر بدهید
کد امنیتی رفرش

.: Weblog Themes By graphist :.

::

اعضاء
ورود کاربران

رمز عبور را فراموش کردم ؟



عضویت در سایت
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
آرشيو مطالب
موضوعات
تازه های سایت
اخبار روز جهان
شهدای استانها فرماندهان ، وصیتنامه ، خاطرات ، آثار شهدا
نرم افزار های کاربردی
مستند
دانلود فیلمها و سریالهای ایرانی
انمیشین
فرهنگ جبهه
عملیات
شناسایی ها
نیروهای دشمن
نیروهای دشمن 2
شهدای جهاد سازندگی
آلبومها
برنامه رادیویی
خاطرات انقلاب
وطن
راهیان نور
موسیقی فیلم
سرود
موسیقی بی‌ کلام
فرزند شهید
صدای شهدا
شهید سید اهل قلم آوینی
مارش
مداحی
ايثارگران
خانواده شهدا
اولين هاي شهيدان دفاع مقدس
نوای جبهه
مطالب مفید فرهنگی ، هنری ، اینترنتی و ...
مذهبی
مجموعه پوسترهای شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس
فاتحان قله‌های جاسوسان ( شهدای صابرین )
محمد ابراهیم همت
ادعیه و مناجات
ادیه و زیارت
دانلود کتب اسلامی
پخش زنده شبکه های تلویزیونی - سراسری
دانلود تمام آثار شهید مطهری
صرفا جهت اطلاع !!!!
جلوه های ویژه
پی دی اف آموزشی
دوره آموزشي زبان فارسي
کلیپ های با کیفیت دفاع مقدس (۱)
نرم افزارهای موبایل
گنجینه اذان
والپیپرهای اسلامی
والپیپر معمولی
بخش سیستم عامل
بازی
کلیپ
شهید حاج احمد کاظمی
دانلود مجموعه کتابهای کامپیوتر pdf
اس ام اس
اصول و فروع دین
طنز و کاریکاتور
فول آلبوم های مجاز
دیگر رسانه ها
آمار سایت
بازديدهاي امروز : 2,674 نفر
بازديدهاي ديروز : 3,591 نفر
كل بازديدها : 3,715,366 نفر
بازدید این ماه : 7,009 نفر
بازدید ماه قبل : 9,549 نفر
کل نظرات : 11 عدد
كل مطالب : 4776 عدد
كل اعضا : 2 عدد
افراد آنلاین : 1 نفر

تبادل لینک

خرید بک لینک