فرهنگی هنری اجتماعی
فرهنگی هنری اجتماعی
قالب وبلاگ
ارتباط با مدیر
نظر سنجی
چه موضوعاتی مورد پسند شما هست ؟
جستجو

تبلیغات

نوري ,محمد

 

کجاييد اي شهيدان خدايي بلا جويان دشت کربلايي

کجاييد اي سبکبالان عاشق پرنده تر زمرغان هوايي

از مردي سخن به ميان خواهد آمد که صخره هاي استوار در مقابل استواري و پايمردي اش سر خجلت به زير افکنده اند .آن کس که خنده هاي شيرينش شکوفتن شکوفه هاي بهاري را خبر مي دهد .شير مردي به زلالي باران و طراوتي دلنواز تر از نسيم سحر گاهي. آنکه ايستادگي اش نويد نستوهي در مقابل کفر و نشستن و خوابيدنش نمايانگر تواضع و فروتني در مقابل حضرت رب العالمين بود.
در سال 1340 ه ش در خانواده اي متدين و از نظر مالي متوسط در روستاي اسيردر شهرستان مهر در استان فارس ،ستاره ي عمر کودکي درخشيدن گرفت که با آمدن خود ،به خانه پدر صفايي ديگر داد. شهيد محمد نوري در دامان مادري پرورش يافت که وجودش لبريز از عشق به حسين (ع) بود . او پس از طي دوران کودکي ،پا به مکتب خانه گذاشت ودوره ابتدايي را با موفقيت پشت سر گذاشت اما به دليل نبودن مدرسه در سطح بالاتر از ادامه تحصيل باز ماند .پس از مدتي به همراه ديگر برادرانش وارد بازار کار شد تا پدر را يار و ياور باشد .
خوش رويي و اخلاق شيرينش ،همه را جذب مي کرد .با فرا رسيدن دوره سربازي اش به اجبار به خدمت زير پرچم رفت .او باديدن ظلم وستم رژيم ستمشاهي بارها از پادگان فرار کرد .در دوران مبارزات مردمي عليه رژيم طاغوت ،او يکي از سازماندهندگان و پيشگامان اين مبارزات بود. وي علاوه برشرکت در راهپيمايي ها و فعاليتهاي انقلابي در زادگاه خود از طراحان ومبارزان تاثير گذار مبارزات بود..با پيروزي انقلاب و تشکيل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ، عشق و علاقه ي فراواني به عضويت در سپاه سراسر وجودش را در بر گرفت .از اين رو به عضويت سپاه عسلويه در آمد .جنگ که شروع شد ،شور و عشق خارق العاده به حضور در جبهه و احساس مسئوليت ،به او اجازه نمي داد تا در آن شهر بماند .کوله بار جهاد را بست و رهسپار جبهه ها شد .در تاريخ 8/ 9/ 1360 در عمليات طريق القدس و آزادي بستان شرکت کرد و پس از دلاوريها و رشادتها ي بي امان ،مجروح و براي مداوا به يکي از بيمارستانهاي مشهد مقدس منتقل شد .او به امام امت (ره) علاقه زائد الوصفي داشت به حدي که پس از بهبودي تصميم گرفت به منظور ملاقات با حضرت امام با يکي از دوستانش رهسپار جماران شود .راه درازي را پيمودند و کوشش فراواني به خرج دادند اما با چشماني پر از اشک و دلي آکنده از آرزوي ديدار رهبر باز گشتند .پس از مدتي دوباره رهسپار ديار عشق و ايثار گشته و در تاريخ 1/1/ 1361 در عمليات فتح المبين شرکت نمود .پس از آن براي ديدار دوباره با پدر و مادر ،به زادگاهش مراجعه و با اصرار آنها تصميم به ازدواج گرفت که ثمره آن سه دختر و يک پسر است .پس از ازدواج ،حضور در جبهه را بر ماندن در خانه ترجيح داد .چندين ماه دوشا دوش ديگر رزمندگان اسلام مشغول نبرد شد تا اينکه شهادت برادرش و اولين شهيد خانواده ،«شهيد حاج حسين نوري» باعث شد جهت تسلي پدر و مادرش در کنار آنها حضور يابد .چند صباحي بعد پرچم بر زمين افتاده ي برادرش را بر دوش کشيد و مجددا راهي ميدان حماسه شد .او در تاريخ 10/ 2/ 1361 به منظور آزاد سازي خرمشهر ،پادگان حميد و هويزه ،دو شا دوش ديگر سرداران توانمند اسلام در عمليات بيت المقدس شرکت کرد و پيروزي چشمگير و فراموش نا شدني را براي امت اسلامي به ارمغان آورد.
پس از مدتي ،دو باره از جمع اين خانواده ،سر داري ديگر در راه عشق به اسلام به ديدار معبود شتافت ،سردار رشيد اسلام« شهيد حاج علي نوري» ،دومين شهيد خانواده در جوار حق آرام گرفت و بار مسئوليت محمد را سنگين تر کرد .ا کنون مي بايست پر چم بر زمين افتاده ديگر برادرش را نيز به دوش کشد .از اين رو با شنيدن زمزمه وقوع هر عمليات ،خود را به صفوف صف شکنان مي رساند و سنگين ترين مسئوليتها را عهده دار مي گشت، به نحوي که در عمليات بدر به عنوان فرمانده گردان دريايي انجام وظيفه مي نمود .
پس از شهادت فرزنددوم خانواده ،مادر مهربانش در اثر شدت ناله داغ فرزندان شهيدش ،دار فاني را وداع گفت و بار غم و اندوه بازماندگان را افزود .با اين که غم فراق دو برادر شهيدش ،جان خسته ي او را به شدت آزار مي داد ،اما احساس مسئوليت ،يک لحظه او را از فکر جبهه باز نمي داشت .در تاريخ 20/ 11/ 1364 به عنوان فرمانده گردان در عمليات والفجر هشت شرکت کرد و پس از پيروزي فراموش نشدني فاو ،به قرار گاه خاتم الانبيا ء(ص)رفت و مدتي به عنوان مسئول بخشي از تجهيزات دريايي يگانهاي رزمي منطقه ي جنوب انجام وظيفه نمود .وي در عمليات کربلاي سه نيز شرکت نمود .
با شنيدن زمزمه ي عمليات کربلاي 4 ،از مسئوليت خود در قرار گاه استعفا داد و به صفوف جنگاوران کربلاي 4 پيوست .اودراين عمليات در ناو تيپ امير المومنين(ع) ،فرماندهي گردان ابوالفضل (ع)را عهده دار گشت .عاقبت پس از رشادتهاي مثال زدني و جان فشاني هاي فراوان ،نسيم وصل وزيدن گرفت جان شيفته اش را به ديار محبوب برد. شهادت سومين شهيد خانواده سردار رشيد اسلام« شهيد حاج غلام نوري» ،حزن و اندوهي جانکاه را براي خانواده به ارمغان آورد .آما آرزوي ديدار دوباره محمد، تسلي خاطر خانواده بود .انتظار سالها به طول تا اينکه چشمان مانده به راه پدر پيرش ،در آرزوي ديدن دو باره او بر هم نشست و قلب ما لامال از آرزويش از تپش باز ايستاد .
ده سال بي نشان بود و در ديار عشق و خون ،منطقه عملياتي ،همسر و فرزندانش براي ديدار دوباره با او لحظه شماري مي کردند .سر انجام پس از ده سال انتظار ،پرستوي مهاجر با تني شکسته ،از ديار دوست بر گشت و زاد گاهش را با بازگشت از هجرت غريبانه آفرين ده ساله اش عطر آگين ساخت و چشم هاي منتظر به راهش را روشن ساخت .
منبع:نشريه ي عرشيان شماره 26 بهمن ماه 1384
 
 
وصيت نامه
بسم الله الرحمن الرحيم
وصيت نامه ام را با آيه شريفه «وقاتلوهم حتي لاتکوفتنه و يکون الدين کله لله فان نتهو فلا عدوان الا علي الضالمين »يعني با کافران جهاد کنيد تا فتنه و فساد از روي زمين بر داشته شود و همه را آيين و دين خدا باشد و اگر از فتنه و جنگ دست کشيدند با عدالت رفتار کنيد که ستم جز بر ستمکاران روانيست ،آغاز مي کنم .
با سلان بر امام زمان و نايب بر حقش رهبر کبير و بزرگ انقلاب و بنيان گذار جمهوري اسلامي ايران و درود بي پايان به روان پاک و ارواح طيبه شهدا ،از شهداي صدر اسلام تا کربلا و از صدر اسلام تا شهداي انقلاب اسلامي و جنگ تحميلي .سلام بر سرور شهيدان يعني آقا و مولاي همه ما ابا عبد الله الحسين (ع) که درس چگونه انقلاب کردن و چگونه زيستن و چگونه زندگي کردن را به ما و همه مسلمين آموخت . به ما آموخت که چگونه تن به ذلت و چگونه تن به بندگي و بردگي ندهيم و سر تعظيم در برابر هر منافق و ضد انقلاب و استعمار گر و زور گوي فرود نياوريم .سلام بر خانواده هاي شهدا ،اسرا ،مفقودين ،معلولين و مجروحين انقلاب و جنگ تحميلي .شنبه 13 آبان سا ل 1365 برابر با 20 صفر 1407 ،امروز که اين وصيت نامه را مي نويسم مصادف است با اربعين سرور آزادگان حسين (ع) و ياران با وفايش .مردم اگر ندانسته اييد ،بدانيد که براي من و امثال من فقط تنها مسئله جهاد مطرح نبود ،همه ما زمان نکبت بار طاغوت را به ياد داريم و اشک و حتي به جاي اشک ،بايد خون از ديدگانمان جاري کنيم .بياييد آن همه کثافت بازي ها ،عياشي ها ،خوشگذراني ها و ساز و برگ هاي رژيم منحوس را به ياد خود بياوريم و از اين نعمت عظيم انقلاب درس عبرت بگيريم .بياييد مقداري به عقل خود رجوع کنيم و اين دنياي مادي را با يک دنياي معنوي مقايسه کنيم . وقتي مسئله برايمان روشن شد عملمان ،حرکتمان ،قلممان و قدممان همه را به طرف دنياي معنوي سوق دهيم .بياييد قدر اين انقلاب را بدانيم و همچنين قدر اين رهبر را بيشتر و بهتر بدانيم .فکر کنيم تعقل کنيم و تامل کنيم و ببينيم او چگونه مردي بود .واي به حال ما که کوچکترين ترديد داشته باشيم .بياييد اين انقلاب را که خداوند توسط رهبر عزيزمان به ما ارزاني داشته است قدر بدانيم .بياييد مقداري به کلام زيباي حضرت باري تعالي گوش دهيم و فرا گيريم و عمل کنيم و مسئله جهاد را که قرآن زياد سفارش کرده است جامه عمل بپوشانيم .
در سوره بقره آيه 218 آمده است« آنان که به دين اسلام گرويدند و از وطن خود هجرت نموده و در راه خدا جهاد کردند ،اينان اميدوار و منتظر رحمت خدا باشند که خدا بر آنان بخشنده و مهربان است .»
و اما وصيتم به شما مردم خوب و شريف اين است :امام را اصلا از ياد نبرده و او و همراهان او را ازهر قشري که باشند از ياد نبريد .
فرمان آيت الله خامنه اي و آيت الله رفسنجاني همان فرمان امام امت است ،از دل و جان اجرا کنيد. با هم برادري و دلسوزي و همبستگي خود را حفظ کنيد .نمازهايتان را در مساجد با جماعت بخوانيد .حب دنيا ،کبر و فخر و عجب دامن شما را نگيرد .در مراسم شهدا ،مجالس سينه زني ها و عزاداري ها ،خوب عزاداري و شرکت کنيد و نکند شيطان فريب دهد و در آن لحظه خدا را فراموش کرده و به دنبال اميال شيطاني خود قرار گيريد .به سرکشي به منزل شهدا ،اسرا و مفقودين و احترام گذاشتن به آنها جدا علاقه نشان داده و مخلص اين خانواده هاي فدا کار باشيد که امام فرموده:« خانواده هاي شهدا چشم و چراغ اين ملت هستند .»
وصيتم به پدر و مادر و برادران و خواهران و دوستانم اين است :سعي کنيد اول مردم دار و امانت دارباشيد .سعي کنيد امام و فرامين او را ،که فرمان خداست فراموش نکنيد .سعي کنيد با هم خوب ،برادر و مهربان باشيد و خصلت هاي بد را از خود دور کنيد .سعي کنيد اول انقلاب را به درون خود راه داده و بعد که انقلابي شديد انقلابتان را به بيرون صادر کنيد .
وصيتم به شما خواهرانم اين است که اخلاق اسلامي به خصوص حجاب را رعايت کنيد .وصيتم به تو همسر خوب ومهربانم .فرزندانم و طفل معصومم ابوالفضل جان ؛تقوي پرهيز گاري ،پاکدامني ،نماز اول وقت و خدا شناسي را پيشه خود قرار دهيد .
احترام صد در صد به پدر مظلوم و از کار افتاده ام ،به برادران و خواهرانم ،و خويشان و دوستان و همسايگان فراموش نشود .همسرم ،رفتار نيک و کردار خوب و حجاب را با کمال دقت مراعات کنيد و در تربيت بچه هايم کوشا باشيد و همه را به مدرسه و مکتب خانه ،براي فراگيري علوم اسلامي و فرائض ديني بفرست .خانه و همه متعلقات آن ،متعلق به همسر و فرزندانم مي باشد .
انشا الله اگر خداوند نظر لطفي کرد و شهيد شدم از داراييم ؛50000تومان براي آبادي محل در نظر گرفته شود .در آخر ،همسرم ،اگر شهيد و يا مفقود شدم و بچه هايم پرسيدند بابايمان کجا رفته ،مي داني چه جوابي بگويي .به آنها بگوييد پدرتان بنابه امر ولي فقيه به جبهه رفته و در جنگ با کفار شهيد شده است و تقاضايم اين است که راست بگوييد و هر آن چه اتفاق افتاده را بگوييد که هميشه چشم به راه نباشند .
در آخر از خداوند تبارک و تعالي مسالت دارم که از گناهانم و خطاهايم در گذرد و رحمتش را که همان شهادت در راهش است نصيبم گرداند .
پروانه صفت ،چشم به تو دوخته بودم وقتي که خبر دار شدم سوخته بودم
والسلام عليکم و رحمت الله و بر کاته
محمد نوري
13/8/1365




 
خاطرات
مادر شهيد :
سالها پيش ،شبي در خواب امام حسين را ديدم .آن حضرت به من فرمود :مي خواهم پسرانت را با خود ببرم از ايشان خواهش کردم که دو تا از آنها را به من ببخشد .سرور شهيدان لطف فرمود و آرزوي مرا بر آورده ساخت و چهار تاي ديگر را به همراه خود برد سر انجام پس از شهادت چهارمين فرزندم ،محمد نوري تعبير خواب مقدس خود را به روشني و افتخار در يافتم .

عباس طاهري:
شهيد حاج محمد نوري در زمستان هاي سرد منطقه جنگي ،لباس زمستاني مخصوص و خوش رنگي داشت که در بيشتر او قات آن را مي پوشيد و تمامي نيروهاي گردان ،شيفته آن بودند .روزي در حال استراحت در سنگر ،چند نفر از دوستان همسنگر خطاب به ايشان اظهار کردند :اين کاپشن را به اندازه کافي پوشيده اي و ديگر کهنه شده است بهتر است آن را به ديگري بدهي. .شهيد نوري در جواب به آنها گفت تا شهيد نشده ام لباسم را به هيچ کس نمي دهم .


درباره : شهدای استانها فرماندهان ، وصیتنامه ، خاطرات ، آثار شهدا , استان بوشهر ,
بازدید : 218
[ 1392/04/21 ] [ 1392/04/21 ] [ هومن آذریان ]
مطالب مرتبط
نظر بدهید
کد امنیتی رفرش

.: Weblog Themes By graphist :.

::

اعضاء
ورود کاربران

رمز عبور را فراموش کردم ؟



عضویت در سایت
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
آرشيو مطالب
موضوعات
تازه های سایت
اخبار روز جهان
شهدای استانها فرماندهان ، وصیتنامه ، خاطرات ، آثار شهدا
نرم افزار های کاربردی
مستند
دانلود فیلمها و سریالهای ایرانی
انمیشین
فرهنگ جبهه
عملیات
شناسایی ها
نیروهای دشمن
نیروهای دشمن 2
شهدای جهاد سازندگی
آلبومها
برنامه رادیویی
خاطرات انقلاب
وطن
راهیان نور
موسیقی فیلم
سرود
موسیقی بی‌ کلام
فرزند شهید
صدای شهدا
شهید سید اهل قلم آوینی
مارش
مداحی
ايثارگران
خانواده شهدا
اولين هاي شهيدان دفاع مقدس
نوای جبهه
مطالب مفید فرهنگی ، هنری ، اینترنتی و ...
مذهبی
مجموعه پوسترهای شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس
فاتحان قله‌های جاسوسان ( شهدای صابرین )
محمد ابراهیم همت
ادعیه و مناجات
ادیه و زیارت
دانلود کتب اسلامی
پخش زنده شبکه های تلویزیونی - سراسری
دانلود تمام آثار شهید مطهری
صرفا جهت اطلاع !!!!
جلوه های ویژه
پی دی اف آموزشی
دوره آموزشي زبان فارسي
کلیپ های با کیفیت دفاع مقدس (۱)
نرم افزارهای موبایل
گنجینه اذان
والپیپرهای اسلامی
والپیپر معمولی
بخش سیستم عامل
بازی
کلیپ
شهید حاج احمد کاظمی
دانلود مجموعه کتابهای کامپیوتر pdf
اس ام اس
اصول و فروع دین
طنز و کاریکاتور
فول آلبوم های مجاز
دیگر رسانه ها
آمار سایت
بازديدهاي امروز : 596 نفر
بازديدهاي ديروز : 106 نفر
كل بازديدها : 3,709,697 نفر
بازدید این ماه : 1,340 نفر
بازدید ماه قبل : 3,880 نفر
کل نظرات : 11 عدد
كل مطالب : 4776 عدد
كل اعضا : 2 عدد
افراد آنلاین : 3 نفر

تبادل لینک

خرید بک لینک