فرهنگی هنری اجتماعی
فرهنگی هنری اجتماعی
قالب وبلاگ
ارتباط با مدیر
نظر سنجی
چه موضوعاتی مورد پسند شما هست ؟
جستجو

تبلیغات

شهيد «محمد باقر منصوري» در سال 1343 در شهرستان« بيجار» به دنيا آمد .در سال 1349 به مدرسه رفت وتا پايان سال دوم مقطع راهنمايي به تحصيل ادامه داد.او در سال 1358 به عضويت افتخاري مر کز فرهنگي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي شهرستان «بيجار »در آمد ودر سال 1362 به خدمت مقدس سر بازي رفت.ا و مدت دو سال خدمت سربازي رادر تيپ 55 هوا برد شيراز وبعد از آنکه به سپاه پاسداران انقلاب اسلامي؛ در جبهه هاي جنوب و غرب کشور به دفاع از کيان اسلامي پرداخت که در اين راه دو بار در منطقه عملياتي سومار مجروح شد ؛يک بار در آذر ماه سال1362 از ناحيه ساق پاي راست و بار ديگر در دي ماه همان سال از ناحيه ران پاي چپ .به خاطر علاقه اي که به کسب معلومات نظامي داشت دوره ي عالي پياده رابا کسب رتبه دوم در محل مرکز آموزش تخصصي شهيد منتظري کر مانشاه پشت سر گذاشت و در سال1367 به عنوان پاسدار نمونه مورد تقدير قرار گرفت .از بدو ورود به سپاه مسئوليت هاي متعددي را عهده دار شد که از آن جمله مي توان به مواردي نظير :آموزش هاي نظامي نيروهاي بسيجي و سرباز دررده هاي مختلف ومسئوليت واحد تسليحات سپاه کردستان, فرمانده گرهان عملياتي (سيا سران)در ستاد ناحيه مقاومت جعفر آباد، قائم مقام گردان عملياتي حسين آباد و فرماندهي گردان ادوات(ضدزره) تيپ 2ويژه سقز اشاره کرد .در چهارم مهر سال 1371در جريان يک در گيري با نيرو هاي ضد انقلاب در منطقه عملياتي (سر تون)در حوالي شهر سقز خود روي حامل وي به داخل دره سقوطکرد و او بر اثر همين حادثه به شهادت رسيد . مزار مطهر شهيد در گلزار شهداي شهرستان بيجار مي باشد .
از همان سالها ي کودکي بسيار قانع و بي ادعا بود صبر و شکيبايي عجيبي داشت . کمتر حرف مي زد وکسي را از خود نمي رنجاند . پر جنب و جوش بود ؛براي انجام هر کاري پيش قدم مي شد . اعتماد به نفس سر شاري داشت. در برابر مشکلات خود را نمي باخت و با سعه ي صدر عجيبي که داشت در صدد مرتفع ساختن آنها بر مي آمد . همواره به افراد خانواده توصيه مي کرد که از قرآن فاصله نگيرند و مطيع اوامر حضرت امام (ره)باشند .بزرگترين آرزوي خود راپيروزي نظام مقدس اسلامي مي دانست و هميشه مي گفت: اگر دستها و پاهايم نيز قطع شوند دست از ياري حضرت امام برنخواهم داشت .از حضرت امام (ره)الگو مي گرفت . وقتي که از او مي خواستند تا ذره اي هم به کار هاي شخصي خود بپردازد!! در جواب مي گفت : مگر امام با آن سن و سال پيري لحطه اي از حل و فصل امور کشور غافل هستند که ياران او به کار هاي شخصي خود بپردازند .روحيه ي ايثار و مردانگي او به حدي بود که حاضر مي شد خود را به خاطر آسايش ديگران متحمل رنج و ز حما ت فراواني نمايد . يک روز در ميدان تير يکي از سربازان تير مي خورد ؛ مسئول ميدان اجازه نمي دهد که سر باز تير خورده را به بيمارستان انتقال دهند و مي خواهد مشخص کند چه کسياورازخمي کرده است!! در اين هنگام شهيد منصوري به خاطر آن که سر باز درد زيادي را تحمل نکند و جان سالم به در ببرد جلو تر مي آيد و به مسئول ميدان مي گويد شما فرض کنيد من ايشان را زده ام او را زود تر به بيمارستان ببريد .مسئول ميدان مي گويد :آيا شما مسئوليت او راقبول مي کنيد ؟شهيد منصوري بدون اتلاف وقت سر باز را برداشته به بيمارستان مي برد .اما متاسفانه آن سر باز فوت مي کند . شهيد منصوري به خاطر همان موضوع چند ماه بازداشت مي شود .او سعادت رادر شهادت مي ديد علاقه شديدي به شهادت داشت و از اينکه تا سالهاي پس از جنگ به شهادت نرسيده بود ؛اظهار تاسف مي کرد .
شهريور 1363 هنگاميکه اين فرمانده و سردار توحيد در ماموريتي به يکي از روستاهاي شهر« سقز »بنام «آيچي» عزيمت نموده بود به دست ايادي بيگانه مورد هدف قرار گرفته و با اصابت گلوله دشمنان کينه توز اسلام به فيض عظماي شهادت نائل آمد.
در صفحه اول قرآني که معمولا آن را قرائت مي کرد ،اين عبارت را نوشته است: اللهم ارزقني توفيق الشهاده في سبيلک بار پرور دگارا!! توفيق شهادت در راهت را نصبي من گردان .
منبع:پرونده شهيد دربنياد شهيد وامور ايثار گران سنندج ومصاحبه با خانواده ودوستان شهيد




وصيتنامه
بسم الله الرحمن الرحيم
در قاموس شهادت وحشت نيست امام خميني
من به عنوان يک مرد مسلمان و به حکم شرعي و الهي که داشتم قدم در اين راه نهادم خداوند بزرگ را شکر ميکنم که چنين سعادتي نصيب من کرد و چنين رهبري در جلوي راهم قرار داد و ذره اي نور ايمان در من روشن نمود تا خود و خداي خود را بشناسم اکنون که در ميان شما نيستم و لياقت شهادت را نصيب من کرد پس چند جمله بگويم . پيام و سفارشم را با صداي بلند به گوش منافقان و دشمنان اسلام برسانيد که از کوري دل خود ، ما را ناآگاه مي خوانند به آنها بگوييد که ما آگاهانه و بيدار ، بدون هيچ جبر و زوري که تنها بر شما وارد است در اين راه قدم نهاديم وخون خود ريختيم که ناچيز بود که اگر هزار جان هم مي داشتيم در راه خدا و ا... اکبر و لا اله الا الله و اماممان که پيشرو اين راه است نثار ميکرديم و تو اي خواهر و برادر مسلمان بيدار باش و هوشيار فريب اين از خدا بي خبران را نخوري و با چهره شان شک وشبهه اي در دل تو ايجاد ننمايند که همواره بيداريد البته روي سخن من با افرادي است که در گوشه و کنار زمزمه هاي مأيوسانه سر مي دهند . بايد بدانند که اول امام زمان منتظر شماست تا شما را بشناسد قلب خود پاک کنيد و همچنان قرص و محکم بر عقيده و ايمان خود استوار باشيد و زمان را براي ظهور حضرت آماده و مهيا سازيد تا خداي ناکرده با افکار درست کافران و منافقان قرار نگيريد و دست از ياري امام امت بر نداريد بدانيد زمان زمان امتحان و آزمايش است ...... مادر جان مي دانم اگر من کشته شوم براي تو دردناک است ولي چه مي شود کرد دين خدا در خطر است ودر ضمن من هم که مال خدا هستم . پس مرا حلال کن . مادر جان حلال کن تا چون پرنده اي آزاد در آسمان آرزوهايم پرواز کنم مرا حلال کن تا خدايم مرا ببخشد مادر جان تو دوست داشتي که من به جبهه بروم يادت بيايد آن روزي را که با هم صحبت مي کرديم برايت مي گفتم مادر من آزاد بودم آزاد از هر نوع وابستگي و همه چيز را کنار زده بودم و ميخواستم کاري کنم که به معشوقم نزديک شوم و بتو گفته بودم که من عاشق خدا هستم و اينک آمده ام تا در صحراي کربلاي ايران در کنار کاروان حسين زمان خميني بت شکن ، کاروني از خون بسازم ودر اين بازار گرم و با صفا خون خريدار خوبي است آمده ام تا کالاي نا قابل خود را تقديم بر مولايم کنم ....... اگر پذيرفت کالاي مرا پس چند جمله مي گويم که راجع به خود من است.
اگر کشته شدم مرا غسل ندهيد چون ننگ است براي کسي که معلمش حسين (ع) را غسل نداده اند خودش را غسل بدهند . پس کفن نپوشانيد چون حسين (ع) را کفن نپوشانيدند بر مزارم گل نريزيد زيرا چه انصاف است کسي را که رهبرش حسين (ع) را در ميان نيزه و خنجر بيرون آوردند و به خاک سپردند. بر مزارم گريه نکنيد .......
اگر خواستيد هم گريه کنيد براي حسين (ع) گريه کنيد و اينک با مردم بگوئيد که اي ياران ......شما را بخدا نکند و امام خميني را تنها رها کنيد. که به سقوط کشانيده خواهيد شد و اگر رفتيد تا ابد دست کفار خواهيد گرفت ..... والسلام عليکم و رحمت الله و برکاته
انا الله و انا اليه الراجعون .... محمد باقر منصوري
 

خاطرات
محسن ميرزايي :
در زمان انقلاب در مدرسه راهنمايي شاپور بوديم. شهيد منصوري يکي از نيروهاي پر تحرک و پر توان آن مدرسه بود که بيشتر اعتصاباتي که در مدرسه رخ مي داد يکي از پايه ريزهاي اعتصابات در آن زمان به حساب مي آمد .شعاري که از شهيد باقر منصوري به ذهنم مي رسد اين است: تا انتقام نگيريم سر کلاس نمي رويم .فکر کنم که اوايل دي ماه بود که شهيد باقر منصوري و تعدادي ديگر از دانش آموزان را به دليل اعتصابات مکرّر از مدرسه اخراج کردند و وقتي که از مدرسه بيرون آمديم شهيد باقر منصوري گفت که بيائيد برويم شيشه هاي سينما را بشکنيم .ما هم با آجرهايي که در دست داشتيم تابلوي سينما را پايين آورديم و شيشه هاي آن را نيز شکستيم تا اينکه به چهار راه رسيديم در آنجا يک راننده ي ژاندارمري پايين مي آمد شهيد باقر منصوري و تعدادي از دانش آموزان جلوي ماشين آن شخص را گرفتند شهيد باقر منصوري به طرف راننده رفت و به راننده مي گفت: بگو مرگ بر شاه، راننده نيز از گفتن اين کلمه خودداري مي کرد و شهيد منصوري با تکه سنگي که در دست داشت به شيشه ماشين آن شخص زد وشيشه ماشين آن شخص راشکست و راننده ي ژاندارمري فرار کرد.
اگر بخواهيم هدف شهيد شدن شهيد منصوري بيان کنيم به صفحه ي اول قرآني که متعلق به خود ايشان است مراجعه کنيم در آن نوشته شده : اللهم اَرزقُني شهادت في سبيلک(خدايا شهادت در راهت را نصيب من بگردان) و اين همان هدف شهيد منصوري از بدو ورودش به سپاه و بسيج بود.
او هيچ چيزي جز لباس رزمي و چند عدد کتاب از خود به جاي نگذاشته اين شهيد در تمامي مدتي که در سپاه بود حقوقي که دريافت مي کرد به نيازمندان مي داد. شهيد منصوري عاشق امام و ولايت بود اسوه ي صبر و استقامت و پايداري بود با صبر و استقامتي که شهيد منصوري داشت هيچ گاه در جنگ خسته نمي شد.

در منطقه عملياتي جنوب در چندين عمليات شرکت نموده دوبار هم مجروح گرديده در بيشتر عملياتي که در منطقه ي جنوب و غرب رخ داده حضور فعال داشته با توجه به شجاعت و شهامتي که دارد در تمام عمليات هاي منطقه سقز و بانه شرکت داشته اند.
 
 
 
 
 

 




آثار باقي مانده از شهيد
خداوند بزرگ را شکر مي کنم که چنين سعادتي را نصيبم کرد و چنين رهبري را جلو راهم قرار داد نور ايمان در من روشن نمود تا خود و خداي خود را بشناسم اکنون که در ميان شما نيستم و لياقت شهادت را نصيب من کرد پس چند جمله بگويم . پيام و سفارشم را با صداي بلند به گوش منافقان و دشمنان اسلام برسانيد که از کوري دل خود، ما را ناآگاه مي خوانند به آنها بگوييد که ما آگاهانه و بيدار ، بدون هيچ جبر و زوري که تنها بر شما وارد است در اين راه قدم نهاديم وخون خود ريختيم که ناچيز بود که اگر هزار جان هم مي داشتيم در راه خدا و ا... اکبر و لا اله الا الله و اماممان که پيشرو اين راه است نثار ميکرديم و تو اي خواهر و برادر مسلمان بيدار باش و هوشيار فريب اين از خدا بي خبران را نخوري و با چهره شان شک وشبهه اي در دل تو ايجاد ننمايند که همواره بيداريد البته روي سخن من با افرادي است که در گوشه و کنار زمزمه هاي مأيوسانه سر مي دهند. بايد بدانند که اول امام زمان منتظر شماست تا شما را بشناسد قلب خود پاک کنيد و همچنان قرص و محکم بر عقيده و ايمان خود استوار باشيد و زمان را براي ظهور حضرت آماده و مهيا سازيد تا خداي دست از ياري امام امت بر نداريد بدانيد زمان زمان امتحان و آزمايش است.
مادر به تو گفته بودم که عاشق خدا هستم و اينک آمده ام تا در صحراي کربلاي ايران در کنار کاروان حسين زمان خميني بت شکن، کاروني از خون بسازم ودر اين بازار گرم و با صفا خون خريدار خوبي است آمده ام تا کالاي نا قابل خود را تقديم بر مولايم کنم....... اگر پذيرفت کالاي مرا پس چند جمله مي گويم که راجع به خود من است. اگر کشته شدم مرا غسل ندهيد چون ننک است براي کسي که معلمش حسين (ع) را غسل نداده اند خودش را غسل بدهند . پس کفن نپوشانيد چون حسين (ع) را کفن نپوشانيدند بر مزارم گل نريزيد زيرا چه انصاف است کسي را که رهبرش حسين (ع) را در ميان نيزه و خنجر بيرون آوردند و به خاک سپردند بر مزارم گريه نکنيد ....... و اينک با مردم بگوئيد که اي ياران ......شما را بخدا سوگند راه امام خميني را تنها نگذاريد .



درباره : شهدای استانها فرماندهان ، وصیتنامه ، خاطرات ، آثار شهدا , استان کردستان ,
برچسب ها : منصوري , محمد باقر ,
بازدید : 256
[ 1392/05/10 ] [ 1392/05/10 ] [ هومن آذریان ]
مطالب مرتبط
نظر بدهید
کد امنیتی رفرش

.: Weblog Themes By graphist :.

::

اعضاء
ورود کاربران

رمز عبور را فراموش کردم ؟



عضویت در سایت
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
آرشيو مطالب
موضوعات
تازه های سایت
اخبار روز جهان
شهدای استانها فرماندهان ، وصیتنامه ، خاطرات ، آثار شهدا
نرم افزار های کاربردی
مستند
دانلود فیلمها و سریالهای ایرانی
انمیشین
فرهنگ جبهه
عملیات
شناسایی ها
نیروهای دشمن
نیروهای دشمن 2
شهدای جهاد سازندگی
آلبومها
برنامه رادیویی
خاطرات انقلاب
وطن
راهیان نور
موسیقی فیلم
سرود
موسیقی بی‌ کلام
فرزند شهید
صدای شهدا
شهید سید اهل قلم آوینی
مارش
مداحی
ايثارگران
خانواده شهدا
اولين هاي شهيدان دفاع مقدس
نوای جبهه
مطالب مفید فرهنگی ، هنری ، اینترنتی و ...
مذهبی
مجموعه پوسترهای شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس
فاتحان قله‌های جاسوسان ( شهدای صابرین )
محمد ابراهیم همت
ادعیه و مناجات
ادیه و زیارت
دانلود کتب اسلامی
پخش زنده شبکه های تلویزیونی - سراسری
دانلود تمام آثار شهید مطهری
صرفا جهت اطلاع !!!!
جلوه های ویژه
پی دی اف آموزشی
دوره آموزشي زبان فارسي
کلیپ های با کیفیت دفاع مقدس (۱)
نرم افزارهای موبایل
گنجینه اذان
والپیپرهای اسلامی
والپیپر معمولی
بخش سیستم عامل
بازی
کلیپ
شهید حاج احمد کاظمی
دانلود مجموعه کتابهای کامپیوتر pdf
اس ام اس
اصول و فروع دین
طنز و کاریکاتور
فول آلبوم های مجاز
دیگر رسانه ها
آمار سایت
بازديدهاي امروز : 1,835 نفر
بازديدهاي ديروز : 3,591 نفر
كل بازديدها : 3,714,527 نفر
بازدید این ماه : 6,170 نفر
بازدید ماه قبل : 8,710 نفر
کل نظرات : 11 عدد
كل مطالب : 4776 عدد
كل اعضا : 2 عدد
افراد آنلاین : 2 نفر

تبادل لینک

خرید بک لینک