فرهنگی هنری اجتماعی
فرهنگی هنری اجتماعی
قالب وبلاگ
ارتباط با مدیر
نظر سنجی
چه موضوعاتی مورد پسند شما هست ؟
جستجو

تبلیغات

هنگامي که ديوراهاي کاهگلي کلبه هاي کوچک کوچه هاي تنگ و تاريک  و پيچ در پيچ محله خيابان حافظ خرم آباد از صداي هق هق گريه ي بچه هاي گرسنه ، شکاف برداشته بود؛ طلوع ستاره اي از کهکشان راه حقيقت و از سلاله پاک و با صفاي ايمان و تقوي ؛نويد روزهاي آفتابي را داد.
21 اسفند سال 1330 ه ش ديده به جهاني پر از ظلم و ستم و تباهي گشود . با تولدش بار ديگر تاريخ شاهد آمدن يکي ديگر از همسنگران و همسفران کاروان عشق و حقيقت بود ، تا با ايفاي نقش خود ،در هموار کردن ناهمواريهاي راه آن قافله و کاروان ، کمکي باشد .
نامش را نعمت اله گذاشتند . همان گونه که در طول حيات پر فروغش نشان داد . مصداق تام نام خويش بود . آري او نعمت خدا بود ، چون به فلسفه حقيقي حيات که ايمان ، جهاد و عدالت است لبيک گفت و سمبل و اسوه اي براي هر رهرو راستيني بود . لحظات گذر خود را بر صفحه ساعت به نمايش در مي آوردند و با هر تيک تاکي ، ثانيه ،دقيقه ،ماه و سالي را بر سن نعمت اله مي افزود . تا اينکه به سن هفت سالگي رسيد ، روانه دبستان شد و به اين منظور در دبستان سعادت واقع در  محله (پشت بازار ) نام نويسي کرد  تا با تعلم از سعادت به تعليم سعادت بپردازد . پس از گذراندن دوران تحصيلات ابتدائي  براي کمک به امرار معاش خانواده کارکردن را شروع کرد ،درحالي که کودکي بيش نبود.او کار مي کرد اما دست از تحصيل برنداشت . روزها را کار مي کرد و شبها  درس مي خواند .
رابطه او با خانواده اش دوستانه و صميمي بود . صبور و آرام بود ، هرگز به خود اجازه نمي داد در مقابل پدر و مادر بلند صحبت کند . در اين زمان بود که شخصيت و روح جوياي حقيقت او که هر لحظه بي تابانه در جستجوي پايگاههايي براي شناخت بود ،راه مسجد و محافل مذهبي را که مهمترين پايگاه شناخت بودند ، پيدا کرد .او براي رشد و تکامل خويش زير نظر روحانيون و عالمان به خود سازي معنوي پرداخت تا با مبارزه با طاغوت زمان ,مقدمات پياده شدن احکام نوراني اسلام را در جامعه فراهم سازد.او خوب مي دانست که اين مبارزه نقش به سزائي در سرنوشت انسان وجامعه ي بشري دارد .هر کس توانست زمان را مقهور سازد ، به پيشرفت و تعالي مي رسد و در غير اين صورت از قافله باز خواهد ماند .
نعمت اله بر آن شد تا با پيروزي در اين مبارزه خود را آماده مبارزات ديگري که در پيش رو داشت ، نمايد . در سن 15 سالگي در راستاي تامين گوشه اي از مخارج خانواده ، قسمت تزريقات دکتر مدير را بر عهده گرفت و در داروخانه سينا در خرم آباد مشغول کار شد . در همين زمان بود که مبارزات سياسي خود را شروع کرد . پس از مدتي کار کردن و آشنايي با دارو ، ساکت نماند و علنا در حضور همگان  اعلام نمود که داروهاي مصرفي ساخت اسرائيل نه تنها در تخريب روحيه و جسم مسلمانان اثر به سزائي دارد ، بلکه باعث تقويت اقتصاد دولتي که دشمن اسلام و مسلمين است ، خواهد شد . و اين اولين جرقه انقلابي دروني در او منجر به شکست سالهاي سکوت شد .مبارزه را تنها منحصر به کشور ايران نمي دانست ، بلکه با علم به تشکيل امت واحده اسلامي ، در هنگامي که هنوز فعاليت علني خود را در مقابله با رژيم شاه شروع نکرده بود ، به پشتيباني از نهضت مردم مسلمان فلسطين برخاست ، و دشمن آنها را دشمن خود و ديگر مسلمانان دانست.
او در راه مبارزه براي آزادي کرامت تاراج شده ي انسان زنداني و شکنجه شد,از آنجا که اوج فعاليت هاي سياسي مذهبي زير نظر شهيد محراب آيت الله مدني تشکيل يافته بود و از طرف ديگر فشار و ايجاد وحشت و وضعيت خطرناک براي رژيم شاه وضعيت بدي را به بار آورده بود ,اين شرايط به آزادي سعيدي منجر شد.
انقلاب اسلامي که به پيروزي رسيد نعمت الله خوشحال بود اما مي دانست که دشمنان خارجي وعوامل داخلي آنها در مقابل اين انقلاب ساکت نخواهند نشست.
ازروزهاي نخست پيروزي توطئه ها,ترورها,خرابکاري ها وجنگ داخلي در 5استان شروع شد ونعمت الله سعيدي در تمام اين عرصه ها حاضر شد,او مردانه از دستاوردهاي انقلابي دفاع مي کرد که از نوجواني براي پيروزي اش تلاش کرده بود,مبارزه کرده بود وشکنجه شده بود.
دشمنان بدنام ايران از اين همه خربکاري نتيجه اي نگرفتند وانقلاب اسلامي ايران که معمارش آن را انفجار نور ناميده بود مي رفت تا بيداري ملتهاي مسلمان را در پي داشته باشد.
جنگ هشت ساله يکي از صدها تلاش حقيرانه اي بود که دشمنان به مردم بزرگوار ايران تحميل کردند اما از اين کار شيطاني هم نتيجه اي نگرفتند.
با آغاز جنگ او به جبهه رفت وبه مقابله با متجاوزان از مليتهاي مختلف پرداخت.ابتدا يک رزمنده عادي بود,مدتي بعد مسوليتهايي را به عهده گرفت وبا گذشت مدتي از حضورش در جبهه فرمانده محور عملياتي تيپ 57 حضرت ابوالفضل (ع) شد.او در اين سمت ضربات خرد کننده اي به دشمنان وارد کرد.
اودر عمليات زيادي شرکت کرد وبا هدايت وفرماندهي نيروهاي دلير استان لرستان در جبهه هاي جنگ نقش موثري در پيروزي هاي ايران در دفاع مقدس از تماميت ارضي خود داشت,عملياتي مانند:ثامن الائمه,بيت المقدس,خيبر وبدر.
نعمت الله سعيدي پس از سالها مبارزه با طاغوت ايران و دشمنان اسلام ناب محمدي در بيست ويکم اسفند 1363در عمليات بدر که در منطقه عملياتي هورالعظيم انجام شد ,به شهادت رسيد.
منبع:پرونده شهيد در بنياد شهيد وامور ايثارگران خرم آبادومصاحبه با خانواده ودوستان شهيد


وصيت نامه
بسم الله الرحمن الرحيم
حسين جان درست است که در صحراي کربلا با تو نبوديم تا به ياريت بشتابيم و آن ظالمان که تو و ياران باوفايت را مظلومانه به شهادت رساندند ,از آنها انتقام بگيريم اما امروز، فرزند برومندت پرچم به زمين افتاده اسلام را برداشته و نداي:
                                                                                                       "هل من ناصر ينصرني"
سر داده است و چون کوفيان نخواهيم بود که او را تنها بگذاريم، انشاءالله.
 اي حسين عزيز براي ما ديگر قابل تحمل نيست که شاهد اتحاد شوم ابرجنايت کارها باشيم ,برعليه اسلام عزيز و ما زنده باشيم ودشمنان قرآن دست در دست منافقين و ملحدين شهوت پرست نهاده و در مقابل فرزند برومند تو «امام خميني» خودنمايي و اعلام جنگ نمايند. به خدا هرگز اين ننگ را پذيرا نيستم.
حسين جان اگر کوفيان تورا دعوت کردند ولي به عهد خود وفا نکردند و تورا تنها گذاشتند ما فرزند عزيزت امام خميني را که در فرودگاه ندا داديم :
قلب ما باند فرودگاه تو است خميني و گفتيم ما همه سرباز توئيم خميني ,تنها نخواهيم گذاشت و انشاءالله تا آخرين قطره خون خود سر بيعت خود باقي خواهيم ماند. در پايان خدايا، تورا به خون پاک شهداي اسلام قسمت مي دهم ,شهادت در دنيا و شفاعت آل محمد «ص» را در آخرت نصيبم بگردان. انشاءالله .
اما چند کلمه اي با دوستان و آشنايان عزيز: اولاً دعا براي امام عزيز را فراموش نکنيد هميشه بعد از هر نماز اين وجود مقدس را دعا کنيد. رزمندگان اسلام را در جبهه هاي جنگ فراموش نکنيد و آنها را تنها نگذاريد, کساني که توانايي جبهه رفتن دارند به جبهه ها بروند ,کساني که توانايي ندارند در پشت جبهه ها رزمندگان اسلام را ياري کنند که مورد رضاي خدا و امام زمان (عج) مي باشد.
مادران و خواهران عزيز با عفت و پاکدامني و حجاب خود به کمک رزمندگان اسلام بروند و آنها را ياري کنند. از کليه برادران و دوستان که مرا مي شناختند تقاضا دارم براي رضاي خدا مرا حلال کنند و مرا ببخشند. اگر بعضي از دوستان پشت سر من حرف هايي زده اند يا غيبتي کرده اند همه آنها را براي رضاي خدا حلال مي کنم و براي آنها دعاي خير مي کنم.
 اما خانواده عزيزم، پدرم، مادرم، همسرم، برادارانم، خواهرانم و همه کساني که به خانواده ما وابسته مي باشند مخصوصاً خانواده خودمان همانطور که خودتان اطلاع داريد ,من خوشحال از آن هستم که شما بعد از شهادت من شما بيش از پيش به کمک اسلام و رزمندگان در جبهه ها بشتابيد و نگذاريد افراد ضد انقلاب عليه اسلام و امام عزيز صحبتي کنند و انتظارتان سلامتي براي امام و پيروزي رزمندگان باشد و ميدان به کساني که مي خواهند حتي عليه جنگ حرف بزنند ندهيد و هميشه در ذهنتان باشد:
 جنگ، جنگ تا پيروزي کامل اسلام عزيز.
اما پدر و مادر عزيزم خودم مي دانم که در اين مدت چه قدر به شما زحمت داده ام و چقدر شب نخوابي ها کرديد و رژيم شاه چقدر شبانه روز شما را اذيت کرد و من تنها راه جبران اين زحمت ها را در اين ديدم که به جبهه ها بروم و به ياري اسلام بشتابم تا بتوانم فرداي قيامت در پيش امام زمان «عج» رو سفيد باشم و در همين جا عرض مي کنم که در تمامي کارهايي که انجام داده ام براي خدا، اگر ثوابي داشته باشد يک سوم آن را به پدرم و يک سوم آن را به مادرم و يک سوم براي خودم هديه به پدر و مادرم مي کنم انشاءالله که مورد قبول خداوند بزرگ قرار گيرد انشاءالله.
اما راجع به همسرم که ايشان هم متحمل زحمت هاي زيادي شده اند عرض مي کنم ضمن تشکر از ايشان انشاء الله فرداي قيامت در پيشگاه خدا و امام زمان (عج) و فاطمه «س» سربلند باشند.
به اميد پيروزي اسلام عزيز و نابودي کفر جهاني
خدايا خدايا تا انقلاب مهدي خميني را نگهدار     انشاءالله                   نعمت الله سعيدي



خاطرات
عبدالله:
سال 1354 ه ش ,سالي که عده اي خود فروخته و در کنار  ساواک جهنمي تصميم بر آن گرفتند آيت الله مدني را به نور آباد ممسني در استان فارس تبعيد و شهيد سعيدي را روانه زندان نمايند . شهيد سعيدي پس از تحمل رنج ها و شکنجه هاي عمال شاه با فشار مردم از زندان آزاد شد.
 يکي از دوستان همرزم و هم سلولي او در مورد مقاومت و مبارزات سعيدي در زندان رژيم جهنمي شاه  چنين مي گويد: در موقع بازجوئي توسط مامورين ساواک سوالاتي در مورد شهيد سعيدي را با من مطرح مي کردند که من سعي داشتم به طريقي به آنها بقبولانم که نامبرده از مبارزه منحرف گشته تا شايد به سراغ او نروند. غافل از اينکه سعيدي را ساعت 4 صبح و مرا ساعت 8 صبح دستگير کرده و بين ما فقط يک ديوار بسيار نازک فاصله داشت. بعد از پنج روز که مامورين ساواک مرا به دستشويي مي بردند صداي ايشان را در سلول تنگ و تاريک انفرادي که به قدري کوچک بود که حتي جاي دراز کشيدن نداشت و بغل اتاق بازجويي قرار داشت را شنيدم ولي مردد بودم که آيا صداي ايشان است يا نه.
بالاخره کنجکاوي مرا برانگيخت که مسئله را پي گيري نمايم که ناگاه روز بعد در حالي که به پشت سر نگاه مي کردم متوجه شدم که چند نفر از مامورين از جمله بازجوي ساواک به اسم معين اطراف شهيد سعيدي را گرفته و او را به شکنجه گاه که در وسط حياط و زير درخت قرار داشت مي بردند و چون در اطاقي که من در آن زنداني و دستبند شده بودم فاصله زيادي با پنجره داشت تنها صداي داد و فرياد مامورين و صداي نعمت را مي شنيدم که پس از نيم ساعت داد و فرياد مامورين با صداي رسا فرياد زد و به معين و ديگر بازجوها گفت اگر مرا بکشيد چيزي براي گفتن ندارم .
 پس از چند لحظه از درب اطاق من با مامورين عبور کرد که پس از معاينه به مامورين ساواک اعلام کرد که بيش از اين نامبرده تحمل شکنجه را ندارد و احتمال مرگش مي رود .بله او زير شکنجه بسيار مقاوم بود به طوري که اگر او را هزار بار مي کشتند و زنده مي کردند اعتراف نمي کرد. به طور مثال روبرو نمودن يکي از افراد دستگير شده با وي بود که روزانه چند بار تکرار مي شد ولي ايشان اظهار بي اطلاعي مي نمود و بعد از هر بار روبرو شدن به حد کافي او را شکنجه مي دادند و در آن هنگام که هر لحظه مرگ خود را به چشم مي ديد باز اميدوار بود , طوري که زماني که ما را در ساواک به شهر ديگر انتقال مي دادند با اينکه چند نفر از مامورين اطراف ما را گرفته بود، با احوالپرسي و يادآور شدن اينکه خدا بزرگ است و کاري که اجرش با خداست ناراحتي ندارد. ترس ما را شکست .شهيد نعمت الله سعيدي بعد از تحمل رنج ها و شکنجه هاي مامورين ستم شاهي در ساواک در خرداد ماه 1356 آزاد و چون پرنده اي عاشق  بال به سوي معشوق در ديار نور آباد فارس پرگشود, آنجا که شهيد محراب آيت الله مدني در تبعيد به سر مي برد .اوآنجا رفت تا کسب تکليف کند و رهنمودهاي لازم را برگرفت و به خرم آباد برگشت .بعداز اين هرگز آرام نمي گرفت و حتي لحظه ها را به حساب مي آورد. از يک طرف سخنرانها و متفکران اسلامي را به خرم آباد دعوت مي کرد و خود شخصاً حفاظت آنها را به دوش مي کشيد و از طرفي ديگر با همرزم شهيدش هاشم پورزادي که در آن زمان در اصفهان خدمت نظام را مي گذراند ,تشکل سياسي و نظامي داده بود و از جانب ديگر با قم ومستقيماً با بيت حضرت آيت الله پسنديده ارتباط داشت واطلاعيه ها و نوار سخنراني هاي امام را همراه با رساله اش تهيه و  پخش مي کرد.
شهيد سعيدي با کمک شهيد پورزادي در ساختن وسايل تخريب و تهيه اسلحه تبهر خاصي پيدا کرد .او اين وسايل را در اختيار بچه هاي مومن و مسلمان قرار مي داد, مبارزان انقلاب اسلامي در استان لرستان واصفهان توانسته بودند با استفاده از اين سلاحهاي دست ساز ضربات مهلکي به مراکز و وابستگان رژيم ستم شاه وارد آورند. فعاليت چشم گيري داشت و در کنار اين فعاليت ها سعي در آگاهي سياسي و اجتماعي و مهم تر از آن ,مسئله تقوا از ديگر کارهاي او بود اما از آنجا که دائماً تحت تعقيب بود ,دوباره توسط مامورين ساواک دستگير شد,حجم و گستره ي فعاليت هايش آن چنان خود فروختگان ازجمله افتخاري معاون ساواک خرم آباد را به خشم آورد که گفت: در چهار سوي شهر به دارت مي زنم تا کسي جرات نفس کشيدن را نداشته باشد ولي چون خواست پروردگار اين بود که بماند و در آزمايش هاي ديگر امتحان شود نجات يافت.

 چهلمين روز شهادت حاج آقا مصطفي خميني با اينکه برنامه ريزي شده بود و عده زيادي از مردم در مسجد جامع گرد آمده بودند که پس از سخنان سخنران, شهيد سعيدي و عده اي از دوستان طاقت نياورده و شعار مرگ بر اين حکومت يزيدي را سر داده و طولي نکشيد که صحن مسجد که دور تا دور آن را مامورين انتظامي محاصره کرده بودند از فريادهاي اعتراض آميز مردم به لرزه در آمد و حمله مامورين به مردم شروع  شد . شهيد سعيدي موفق شد از درب داخل کوچه خارج و متواري شود.
در مراسم هاي چهلم شهداي قم که منجر به حرکت همه جانبه مردم شد حضوريافت.هر بار به گونه اي در صحنه مبارزه و درگيري هاي خياباني چون چراغي فروزان و روشني بخش ديده مي شد ,به طوري که هر لحظه انتظار شهادتش مي رفت و پس از پيروزي انقلاب اسلامي به رهبري امام خميني(ره) شهيد سعيدي از طرف روحانيت به عنوان سرپرست اجرايي کميته مرکزي انقلاب اسلامي خرم آباد انتخاب شد .
اودرکميته انقلاب اسلامي سابق ماموريت هاي چون اعزام به خرمشهر و حفاظت تاسيسات نفتي خوزستان و دستگيري تعداد زيادي از ضد انقلاب را انجام داد. اين ماموريت سه ماه طول کشيد و بعد از آن نيز با تعداد 200 نفر از برادران پاسدار و نيروي مردمي به پاوه رفت و با گروه ديگري از برادران پاسدار تحت فرماندهي ابوشريف که در نزديکي هاي پاوه مستقر بودند ,هماهنگ شد و با يک يورش حساب شده که شهيد سعيدي وافراد تحت فرماندهي اش به عنوان جلودار حضورداشتند؛ اولين کساني بودند که حلقه محاصره را شکسته و ضد انقلابيون را از گروهکهاي دمکرات و کومله را يا تار و مار ساختند و شهيد دکتر چمران ويارانش را از محاصره نجات دادند.


آثارمنتشر شده درباره ي شهيد
بسم رب الشهدا و الصالحين
يادي از سردار رشيد اسلام فاتح منطقه ي هورالعظيم وستاره ي درخشان تيپ57 حضرت ابوالفضل(ع)در عمليات بدر شهيد حاج نعمت الله سعيدي
 السلام عليک يا ابي عبدالله السلام عليک يا انصار دين الله
سلام صابر هميشه مقاوم سلام بر کبوتر هميشه مهاجر.
وسلام بر مهاجر هميشه غريب
بار دگر شيرمردي از بيشه زار خرم آباد, آنجا که مردان خدا مي خروشند , اين بار با خروش عظيم تر وقافله سالاري به مظلوميت حسين(ع) دفتر سي و چند سال تلاش ومبارزه را بر بست و با خدا معامله اي عاشقانه کرد.
آن کس که تورا شناخت جان را که چه کند
 فرزند  و  عيال  و  خانمان  را  چه   کند
 خانه اي متروک و سرد ولي مملو از عشق و ايمان از کوچه هاي پرپيچ و خم خيابان حافظ ,خط خليفه هاي خدا و دامن مادري پاک سرشت و نعمتي از نعمت هاي خدا به انتظارها پايان مي دهد و اين آغاز حرکتي و نهضتي در خانه که نه در جامعه است. تبلور ايمان و اعتقاد مذهبي در خانواده اي که زندگي بي ريا و ساده شان زبان زد خاص و عام است. آموزش الفباي ايثار، گذشت، مقاومت و شهامت ثمره اي جز شهادت و ميوه اي شيرين تر از آن بر هيچ مسلکي به بار نخواهد نشست مگر اسلام و اين تلاش صابرانه بيش از چندين سال در همه لحظه هاي زندگي از خصوصيات شهيد است.
انسان والائي که او براي جنگيدن با فقر مردم گرسنگي آوارگي و تنهايي را خود پذيرفت و براي آزادي ديگران از آزادي دنيوي خود گذشت ,از همان آغازي که راه مدرسه را در پيش گرفت.
زنداني و شکنجه واستقامت تا بي نهايت تا آنجا که آيت الله مدني به نام ايشان سوگند ياد کند).
و در آن هنگام به لطف خداوند و رهنمودهاي شهيد محراب آيت الله مدني اوج ملکوتي فرزندان اسلام به آن حد رسيد که گرايش مذهبي جوانان روزبروز فزوني يافت و مسجد از حالت نماز و دعاي تنها خارج شد و علاوه بر خودسازي به مرکز عمليات ضد رژيم پهلوي تشکلي ديگر يافت.
 جا دارد از شهيد حجت الاسلام سيد فخرالدين رحيمي که خود نيز نقش به سزايي در تربيت شهيد نعمت الله سعيدي داشت. شهيد رحيمي که در اوج قدرت ستم شاهي اسم خيابان ششم بهمن را به خيابان علوي نام گزاري کرد و شب هنگام سرتاسر خيابان را با پرچم هاي سبز آيين بندي کرد و هم چنين شهيد هاشم پورزادي ,همسنگر هميشگي نعمت الله سعيدي ياري دلسوخته و مظلوم نيز يادي شود,اسطوره هاي هميشه جاويداني که هرکدام پرچم افتخاري براي اسلام وايران اسلامي هستند.
                                                                                                                                                                                           ستاد بزرگداشت مقام شهيد



درباره : شهدای استانها فرماندهان ، وصیتنامه ، خاطرات ، آثار شهدا , استان لرستان ,
برچسب ها : سعيدي , نعمت اله ,
بازدید : 189
[ 1392/05/14 ] [ 1392/05/14 ] [ هومن آذریان ]
مطالب مرتبط
نظر بدهید
کد امنیتی رفرش

.: Weblog Themes By graphist :.

::

اعضاء
ورود کاربران

رمز عبور را فراموش کردم ؟



عضویت در سایت
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
آرشيو مطالب
موضوعات
تازه های سایت
اخبار روز جهان
شهدای استانها فرماندهان ، وصیتنامه ، خاطرات ، آثار شهدا
نرم افزار های کاربردی
مستند
دانلود فیلمها و سریالهای ایرانی
انمیشین
فرهنگ جبهه
عملیات
شناسایی ها
نیروهای دشمن
نیروهای دشمن 2
شهدای جهاد سازندگی
آلبومها
برنامه رادیویی
خاطرات انقلاب
وطن
راهیان نور
موسیقی فیلم
سرود
موسیقی بی‌ کلام
فرزند شهید
صدای شهدا
شهید سید اهل قلم آوینی
مارش
مداحی
ايثارگران
خانواده شهدا
اولين هاي شهيدان دفاع مقدس
نوای جبهه
مطالب مفید فرهنگی ، هنری ، اینترنتی و ...
مذهبی
مجموعه پوسترهای شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس
فاتحان قله‌های جاسوسان ( شهدای صابرین )
محمد ابراهیم همت
ادعیه و مناجات
ادیه و زیارت
دانلود کتب اسلامی
پخش زنده شبکه های تلویزیونی - سراسری
دانلود تمام آثار شهید مطهری
صرفا جهت اطلاع !!!!
جلوه های ویژه
پی دی اف آموزشی
دوره آموزشي زبان فارسي
کلیپ های با کیفیت دفاع مقدس (۱)
نرم افزارهای موبایل
گنجینه اذان
والپیپرهای اسلامی
والپیپر معمولی
بخش سیستم عامل
بازی
کلیپ
شهید حاج احمد کاظمی
دانلود مجموعه کتابهای کامپیوتر pdf
اس ام اس
اصول و فروع دین
طنز و کاریکاتور
فول آلبوم های مجاز
دیگر رسانه ها
آمار سایت
بازديدهاي امروز : 3,073 نفر
بازديدهاي ديروز : 106 نفر
كل بازديدها : 3,712,174 نفر
بازدید این ماه : 3,817 نفر
بازدید ماه قبل : 6,357 نفر
کل نظرات : 11 عدد
كل مطالب : 4776 عدد
كل اعضا : 2 عدد
افراد آنلاین : 4 نفر

تبادل لینک

خرید بک لینک