فرهنگی هنری اجتماعی
فرهنگی هنری اجتماعی
قالب وبلاگ
ارتباط با مدیر
نظر سنجی
چه موضوعاتی مورد پسند شما هست ؟
جستجو

تبلیغات

درتاريخ 5/5/1311شمسي در شهر علم خيز «بهشهر» از استان «مازندران» در خانواده اي مذهبي چشم به جهان گشود. پدرش «سيد حسن مردي» با ايمان و با تقوا و كاسب محل بود كه با زحمت فراوان مخارج زندگي خود و خانواده اش را تامين مي كرد.
دوران رشد و بالندگي« سيد عبدالكريم» با اوجگيري حكومت ديكتاتوري رضاخان مواجه بود. رضاخان در دوران حكومت ننگين خود دين و دينداري را تحت فشار و اختناق قرارداده بود و در شهريور 1320 يعني زماني كه او 10 ساله بود خاك ايران را ترك مي كند و پسرش محمد رضا به حمايت انگليس و آمريكا بر تخت سلطنت قرار مي گيرد كه او نيز دنباله روي سياستهاي پدرش بود.
در همين ايام «سيد عبدالكريم» كه داراي هوش و ذكاوت خاصي بود ضمن درس خواندن بعد ازظهرها در مغازه پدرش به او كمك مي كرد و از آنجائي كه علاقه شديد به علم داشت ‘ با تشويق پدرش در حوزه علميه ي آيت ا...« كوهستاني» در روستاي «كوهستان» در 6 كيلومتري «بهشهر» همراه ديگر طلبه هاي جوان و با هدفي پاك و بي آلايش و با اخلاص و تشنه علم و اخلاق مجذوب رفتار حكيمانه آن استاد الهي شده و با جديت و تلاش به تحصيل علم پرداخت تا جائيكه در طول 4 سال دروس مقدماتي و مقداري از درس سطح فقه و اصول را به پايان رساند . اين دوره از زندگي اش نقطه عطفي بودكه با عظمت و زيبايي از آن ياد مي كرد. پس از اين ايام با كسب اجازه از محضر استاد «كوهستاني» عازم حوزه علميه «قم» شده و به ادامه تحصيل در زمينه فقه و اصول پرداخت و از اساتيد بزرگي بهره برد و در درس خارج فقه و اصول حضرات آيات عظام بروجردي ‘ علامه طباطبايي و امام خميني (ره) شركت نمود و از اساتيد ديگرآيت ا... صدوقي، سيد رضا صدر ، آيت ا... مجاهدي و مرحوم داماد كسب علم نمود و در سال 1340 پس از فوت آيت ا... بروجردي به «مشهد مقدس» مشرف شد و در درس آيت ا... ميلاني و آيت ا... شيخ مجتبي قزويني به تحصيل پرداخت . وي در سال 1335 در سن 25 سالگي با همشيره آقاي سيد حسن ابطحي ازدواج نموده و خطبه عقد آن دو در جوار حرم مطهر حضرت رضا (ع) با حضور آيت ا... ميلاني انجام مي شود و با تشكيل خانواده زندگي بسيار ساده و بي آلايشي داشت كه با شهريه ي طلبگي ‘ زندگي خود را اداره مي كرد و بقيه آنرا از درآمد منبر و يا حق التاليف آثار به دست مي آورد و مخارج زندگي اش را تامين مي نمود.
او در برابر خداوند تسليم محض بود و علاقه و ارادت خاصي نسبت به اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام داشت و از كبر و غرور منزه بود و با توده مردم به خصوص قشر مستضعف و محروم رابطه نزديكي داشت و به ياري آنان مي شتافت . ايشان نسبت به مسائل فرهنگي بسيار حساس و با مسئوليت بود و در اين راه نيز زحمات زيادي كشيد .
به همين مناسبت از سال 1340 با برپايي مجالس تبليغي و آگاهي دادن به مردم همت گماشت و همواره به سفرهاي تبليغي در شهرهاي مختلف عازم مي شد و در سال 1343 با همكاري «سيد حسن ابطحي» كانون« بحث و انتقاد ديني» را جهت ارشاد نسل جوان بنا نهادند . اين كانون داراي دو شعبه بود كه شعبه مركزي آن در مسجد صاحب الزمان (عج) واقع در فلكه صاحب الزمان (عج) قرار داشت . اين كانون تا سال 1351 ادامه داشت تا اينكه ساواك سخنراني و پاسخگويي به سئولات جوانان را از ناحيه شهيد« هاشمي نژاد» ممنوع نمود .
اما سيد عبدالكريم همچنان به مبارزات سياسي خود ادامه مي داد و آشكارا جنايات خاندان پهلوي را آشكار مي نمود و بارها و بارها در اين خصوص بازداشت و زنداني و مورد شكنجه قرار گرفته بود.
در سال 1342 در ايام دهه فاطميه مجالسي در سطح شهر مقدس «مشهد» برپا شد. شهيد ابتدا در منزل آقاي اخوان فاطمي واقع در كوچه عباسقلي خان جنب گرمابه اسلامي منبر مي رفته و در شبهاي 21 و 22 و 23 سال 1342 در مسجد فيل واقع در پايين خيابان منبر داشتند و در آنجا درباره حقوق زن و انجمن هاي ايالتي و ولايتي و كاپيتولاسيون صحبت مي كردند كه در شب سوم روز 3 شنبه 23/7/1342 مامورين شهرباني مسجد را محاصره كردند و قصد بردن شهيد« هاشمي نژاد» را داشتند . در اين حادثه كه جمعيت منسجم حدود پانزده هزار نفر بوده است .تعدادي شهيد ‘ تعدادي مجروح و تعدادي اسير و زنداني شدند و شهيد بزرگوار بازداشت و زنداني و سپس ممنوع الملاقات شدند . رژيم منحوس با تلگراف ابراز تاسف آيت ا... ميلاني ‘ شهيد را به دو ماه زندان قابل خريد محكوم نمود . ضمن اينكه دادستان تقاضاي اعدام براي ايشان نموده بود . در همان شبها راديو بي بي سي اعلام كرد كه در مشهد حادثه مسجد فيل را كه از نادرترين حوادث مي باشد ‘ شير بچه اي در مشهد به وجود آورده است . بعد از آن شهيد «هاشمي نژاد» بارها و بارها دستگير و زنداني شدند تا زمان پيروزي انقلاب اسلامي در سال 1357 كه از زندان آزاد گرديدند و در سنگر دبير كل حزب جمهوري اسلامي مشهد جهت ارتقاي سطح آگاهيهاي اعضا و حزب جوانان خدمات شايسته اي را انجام دادند . سپس وي با راي قاطع مردم استان مازندران به مجلس خبرگان راه يافته و در تصويب قوانين حياتي چون ولايت فقيه بيشترين نقش را ايفا نمودند . در قضاياي جنگ تحميلي يكي دو نوبت به همراه رهبر معظم انقلاب حضرت آيت ا... خامنه اي به مناطق جنگي رفته و در افشاي خيانتهاي بني صدر ملعون و جبهه متحد ليبرالهاي سلطنت طلب و منافقين سهم به سزايي داشتند.
اما نقشه ترور شهيد هاشمي نژاد از درون سازمان منافقين طرح ريزي شد و صبح روز هفتم مهر ماه 1360 همزمان با شهادت حضرت جواد الائمه عليه السلام طبق معمول در كلاس درس حضور يافته و ساعت 8 صبح هنگامي كه در حال خروج از حزب بودند در محل درب خروجي حزب جمهوري اسلامي به خيل شهدا پيوست و پيكر پاكش در حرم مطهر حضرت علي بن موسي الرضا (ع) به خاك سپرده شد و سه روز عزاي عمومي در خراسان اعلام گرديد . شهيد 49 سال و 2 ماه و 2 روزدر اين کره ي خاکي ميهمان بود .
به نقل از دوست وهمرزم شهيد، حاج مهدي خسروي



شهيد هاشمي نژاد از نگاه حضرت امام خميني (ره):
در روز شهادت امام جواد عليه السلام يكي از فرزندان و تبار آن خانواده به شهادت رسيد. من از نزديك با او و خصال و تعهدش آشنا بودم و آن را لمس كرده بودم و مراتب فضل و مجاهدت او بر اشخاص آشنا ‘ پوشيده نيست .
لقب فاضل و جوانمرد توسط حضرت امام (ره) به شهيد هاشمي نژاد داده شده است .



شهيد هاشمي نژاد از نگاه رهبر معظم انقلاب حضرت آيت ا... خامنه اي:
شهيد مسئوليت سنگين خود را از سال 1341 تا روز شهادت يعني در طول 19 سال به خوبي انجام داد و با كمال سر بلندي و سرافرازي به لقاء ا... پيوست .




آثار باقي مانده از شهيد :
مناظره دكتر و پير
درسي كه حسين (ع) به انسانها آموخت
پاسخ ما به مشكلات جوانان
اصول پنجگانه اعتقادي
راه سوم بين كمونيزم و سرمايه داري
قرآن و كتابهاي ديگر آسماني
رهبران راستين
مسايل عصر ما
ولايت فقيه
رسالت انقلابي امام حسين (ع)
ضرورت تشكيلات
هستي بخش
مبارزه با جهل و ماديت
مقام شهيد
مشكلات بزرگ نسل ما
مشكلات مذهبي روز . شهيد آثار ديگر و آثار چاپ نشده اي نيز داشتند .




آثار منتشر شده در باره ي شهيد
اين شخص ممنوع المنبر مي باشد
شهيد سيد عبد الکريم هاشمي نژاد فرزند سيد حسن در سال 1311 شمسي در استان بهشر از استان مازندران در خانواده متدين و مستضعف چشم به جهان گشود . پدرش مردي با ايمان بود و با يک مغازه کوچک مخارج خود و خانواده اش را تامين مي کرد .سيد عبدالکريم همانند بسياري از نخبگان تاريخ از دوران کودکي هوش و ذکاوت و همت و حساسيت استثنايي داشت .او تا چهارده سالگي هم درس مي خواند و هم بعد از ظهر ها با حضور در مغازه پدر به کمک او مي شتافت .معني فقر را مي دانست و به نحوي درد مردم را حس مي کرد .در اين سن بود به ادامه تحصيل در حوزه عمليه گرايش پيدا کرد و اين خواسته را با پدرش در ميان گذاشت .پس از جلب حمايت پدر به حوزه علميه آيت اللّه کوهستاني در روستاي کوهستان واقع در 6 کيلومتري بهشهر رفت تا در کنار دوستان طلبه جوان اين حوزه به خوشه چيني از خرمن علوم اهل بيت عليه السلام همت گمارد .او در طول چهار سال مقدمات حوزه و مقداري از سطح فقه را به پايان رسانيد . وي چنان نبوغ از خود نشان داد که آيت اللّه کوهستاني به طرز چشم گيري بر امر تحصيل او نظارت داشت تا استعداد سرشار و فکر مستعدش در مدت کوتاه تحصيلات مقدماتي به هدر نرود .پس از اين ايام با کسب اجازه از حضرت استاد عازم حوزه علميه قم شد و به ادامه تجصيل در زمينه ي فقه و اصول پرداخت . شهيد هاشمي نژاد پس از اتمام دروس متن و سطح ،در درس خارج از فقه اصول حضرات آيات اعظام بروجردي علامع طباطبايي و امام خميني (ره) شرکت نمود و بيش از ده سال در حوزه علميه قم به تحصيل و تحقيق پرداخت .ديگر اساتيد وي عبارت بودند از شهيد محراب آيت ا. . . صدوقي ،سيد رضا صدر ،آيت ا. . . مجاهدي ،مرحوم داماد و. . .
پس از رحلت آيت ا . . . بروجردي در سال 1340 شهيد هاشمي نژاد به مشهد مقدس مشرف شد و در همان شهر ساکن گرديد .در آنجا علاوه بر شروع تدريس فقه و اصول براي طلاب و تشکيل جلسات و منبر تبليغي ،در درس فقه مرحوم آيت ا . . . العظمي سيد محمد هادي ميلاني (ولادت 1313 ه ق ) شرکت جست و چند سال هم در محضر فقيه بزرگ مرحوم آيت ا . . . شيخ مجتبي قزويني ( متوفي 1386 ه ق ) به تحصيل پرداخت .از سال 1340 سيد با برپايي جلسات تبليغ و و عظ به آگاهي و بيداري مردم همت گماشت .پس از جريان 15 خرداد 1342 به سفرهاي تبليغي محرم و سفر و رمضان ،به شهرهاي نيشابور ،شهرري ،چالوس و . . . مي رفت و با طرح مسائل جديد به سوالات و مشکلات علمي و اجتماعي مردم پاسخ مي گفت و اذهان آن ها را نسبت به حکومت جائر زمان ،روشني بخشيد به نحوي که باعث ممنوع المنبر شدن وي توسط ساواک شاه گرديد .
وي بعد از پيروزي انقلاب با راي قاطع مردم مازندران به مجلس خبرگان راه يافت و در تصويب قوانين حياتي چون ولايت فقيه بيشترين نقش را ايفا کرد .شهيد هاشمي نژاد علاوه بر سخنراني به تاليف کتاب و اداره کانون بحث و انتقاد ديني مي پرداخت و در اداره اين کانون بيشترين نقش را داشت و جوانان بسياري را جذب کرد . . . ايشان به مبارزه علني اعتقاد داشت و معتقد بود که بيشتر براي مبارزه بايد تلاش هايي نظير تاليف کتاب و تشکيل محافل رسمي و علني را ادامه داد وي به نسل جوان بسيار توجه داشت و معتقد بود که بيشتر بايد روي جوانان کار کرد و مواضع اسلام و انقلاب را براي آنان تشريح نمود و افکار و انديشه هاي اسلام و انقلاب را درمعرض افکار ،قضاوت و انتقال ذهني افراد بويژه جوانان قرار داد و علاوه بر آن به تشکيل و تحزيب بسيار معتقد بود .ايشان نسبت به ائمه اطهار عليه السلام به شدت عشق مي ورزيد و با اينکه خود يک چهره انقلابي ،داراي افکار و بينش سياسي و اهل تلاش در مسائل اجتماعي بود با وجود اين بسيار سليم النفس بود وبا ايمان و اعتقاد تمام به توسل و دعا ؛ذکر و عبادت مي پرداخت . . . شهيد هاشمي نژاد انسان با عاطفه اي بودند و معيارهاي اخلاقي از جمله احترام به دوستان ،احترام به بزرگان ،احترام به استادان ،علما و دانشمندان را رعايت مي کرد و مردي مودب و متخلق به اخلاق اسلامي بود .شهيد هاشمي نژاد در برابر جريانات ضد خط امام فرد صريحي بودند و اگر زماني در برابر امام راحل موضعگيري مي شد .ابتدا مذاکره و بحث مي کرد و خوب مي توانست طرف را به زانو در آورد و تسليم کند و وقتي هم که بحث هاي طرفين به جايي نمي رسيد خيلي صريح و روراست در حد مصلحت در منبرها و منابع مجامع حرف مي زد . . سيد در قضاياي جنگ تحميلي چند نوبت به همراه مقام رهبري به مناطق جنگي رفت و اعتقاد داشت بايد براي جنگ سرمايه گذاري کرد و در زمينه متوجه ساختن افکار و انديشه ها به جنگ و همچنين جمع آوري کمکهاي مردمي بايد تلاش نمود و از نزديک جبهه را ديد و شرايط رزمندگان اسلام را درک کرد و نشان داد که روحانيت در کنار ديگر رزمندگان اسلام است و در برابر جنگ احساس وظيفه مي کند و از هيچ کوششي دريغ ندارند .وي در ديدار با وزير خارجه ژاپن نيز با صراحت متجاوز بودن عراق را گوشزد مي کند و مي گويد : «بنده اينجا نيامده ام که به شما بگويم ،آقاي وزير خارجه ژاپن ! عراق به ايران تجاوز کرد .ظلم کرد .خيانت کرده چرا شما بي طرفيد ؟ شما اگر نمي دانيد .بايد تحقق کنيد .ببينيد کدام کشور متجاوز است .او را محکوم کنيد .بي طرفي کار آدم عاقل و با فکر نيست .» شهيد هاشمي نژاد با وجود تهديد عوامل ترور به واسطه ي ادامه ي راه مقدسش در تاريخ 7/7/60 بدست منافقين کوردل به فيض شهادت نائل آمد .شهيد در طول زندگي انديشه اي و پربارش آثار را به جاي گذاشت .
1 ـ مناظره دکتر و پير که در سال 1340 نوشته شد .اين اثر ديني ،اجتماعي ، علمي و اعتقادي مهم حدود 20 بار تجديد چاپ شد .
2 ـ درسي که حسين (ع) به انسانها آموخت : کتابي تاريخي که به برسي تحليل عوامل و ريشه هاي نهضت کربلا و آثار و ثمرات آن پرداخته است .
3 ـ قرآن و کتابهاي ديگر آسماني : مجموعه ي ده شب سخنراني در حسينيه ي ارشاد مي باشد .
4 ـ پاسخ به مشکلات جوانان : نشريه کانون بحث و انتقاد ديني .
5 ـ مشکلات مذهبي روز
6 ـ مسائل عصر ما
7 ـ اصول پنجگانه اعتقادي ( 2جلد )
8 ـ مقالاتي چند در مجله مکتب اسلام
9 ـ رهبران راستين : درباره ي ثبوت و دلايل رسالت و خاتميت
10 ـ هستي بخش
11 ـ راه سوم بينکمونيزم و سرمايه داري
12 ـ ولايت فقيه
13 ـ زهرا (سلام ا. . . عليها) و مکتب مقاومت
14 ـ تقريرات اصول آيت ا. . . شيخ علي کاشاني به زبان عربي ...
حسين نادعلي زاده



درباره : شهدای استانها فرماندهان ، وصیتنامه ، خاطرات ، آثار شهدا , استان مازندران ,
برچسب ها : هاشمي نژاد , حجت الاسلام سيد عبد الکريم ,
بازدید : 251
[ 1392/05/14 ] [ 1392/05/14 ] [ هومن آذریان ]
مطالب مرتبط
نظر بدهید
کد امنیتی رفرش

.: Weblog Themes By graphist :.

::

اعضاء
ورود کاربران

رمز عبور را فراموش کردم ؟



عضویت در سایت
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
آرشيو مطالب
موضوعات
تازه های سایت
اخبار روز جهان
شهدای استانها فرماندهان ، وصیتنامه ، خاطرات ، آثار شهدا
نرم افزار های کاربردی
مستند
دانلود فیلمها و سریالهای ایرانی
انمیشین
فرهنگ جبهه
عملیات
شناسایی ها
نیروهای دشمن
نیروهای دشمن 2
شهدای جهاد سازندگی
آلبومها
برنامه رادیویی
خاطرات انقلاب
وطن
راهیان نور
موسیقی فیلم
سرود
موسیقی بی‌ کلام
فرزند شهید
صدای شهدا
شهید سید اهل قلم آوینی
مارش
مداحی
ايثارگران
خانواده شهدا
اولين هاي شهيدان دفاع مقدس
نوای جبهه
مطالب مفید فرهنگی ، هنری ، اینترنتی و ...
مذهبی
مجموعه پوسترهای شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس
فاتحان قله‌های جاسوسان ( شهدای صابرین )
محمد ابراهیم همت
ادعیه و مناجات
ادیه و زیارت
دانلود کتب اسلامی
پخش زنده شبکه های تلویزیونی - سراسری
دانلود تمام آثار شهید مطهری
صرفا جهت اطلاع !!!!
جلوه های ویژه
پی دی اف آموزشی
دوره آموزشي زبان فارسي
کلیپ های با کیفیت دفاع مقدس (۱)
نرم افزارهای موبایل
گنجینه اذان
والپیپرهای اسلامی
والپیپر معمولی
بخش سیستم عامل
بازی
کلیپ
شهید حاج احمد کاظمی
دانلود مجموعه کتابهای کامپیوتر pdf
اس ام اس
اصول و فروع دین
طنز و کاریکاتور
فول آلبوم های مجاز
دیگر رسانه ها
آمار سایت
بازديدهاي امروز : 140 نفر
بازديدهاي ديروز : 2,705 نفر
كل بازديدها : 3,720,819 نفر
بازدید این ماه : 5,147 نفر
بازدید ماه قبل : 15,002 نفر
کل نظرات : 11 عدد
كل مطالب : 4776 عدد
كل اعضا : 2 عدد
افراد آنلاین : 2 نفر

تبادل لینک

خرید بک لینک