فرهنگی هنری اجتماعی
فرهنگی هنری اجتماعی
قالب وبلاگ
ارتباط با مدیر
نظر سنجی
چه موضوعاتی مورد پسند شما هست ؟
جستجو

تبلیغات

هليسائي ,صادق

 

اسمش کوروش بود اما بعد از انقلاب نام صادق را براي خودش انتخاب کرد. فروردين 1341 ه ش در اهواز به دنيا آمد . به علت موقعيت شغلي پدرش به تهران آمدند . دوران ابتدايي و راهنمايي را در تهران گذراند . سپس به دلايلي مجددا به اهواز بازگشت و در هنرستان رشته راه و ساختمان را برگزيد و ديپلمش را در اين رشته اخذ کرد .
صادق وقتي که بچه بود ، وقت اذان که مي شد مي رفت پشت پنجره و شروع به اذان گفتن مي کرد . هنوز به سن تکليف نرسيده بود که نمازش را در مسجد مي خواند . بسيار متين و با وقار بود ، به طوري که وقتي با ما که خواهرهايش بوديم مي خواست صحبت کند به صورتمان نگاه نمي کرد . ذکر الحمدالله هميشه بر زبانش جاري بود . بسيار بر پرهيز از غيبت توصيه ميکرد . خانواده اش را خيلي دوست مي داشت که حتي تحمل گريه دخترش را نداشت . خيلي زيبا قرآن تلاوت ميکرد ، در اداي نماز شب مداومت داشت و در بين نقشه کشي و يا درس خواندن يا قرآن زمزمه مي کرد يا نوحه مي خواند . در کنار درس و کار بسيار به ورزش به ويژه فوتبال و کوهنوردي مي پرداخت . خيلي حيا داشت . اهميت فراواني بر صدقه دادن قائل بود .
يکي از کارهاي ابتکاري که صادق علاوه بر تمام فعاليتها و اقدامات مبارزاتي ديگر انجام مي داد ، اين بود که از آنجايي که زبان انگليسي اش قوي بود ، اعلاميه هاي امام (ره) را ترجمه ميکرد و در ميان خارجي هايي که در اهواز بودند پخش ميکرد .خاله اش سه دختر داشت . زماني که صادق مي خواست ازدواح کند ، يکي از دختر خاله هايش را به او پيشنهاد کرديم . به قدري با حيا بود که نمي دانست کدام يک از آنها است . بعد از مطرح کردن ايشان ، با اين وصلت موافقت کرد ، زماني که قرار شد عقد کنند چون جنگ تازه شروع شده بود و اهواز به علت حمله عراق به صورت نيمه تعطيل در آمده بود همه چيز را براي مراسم از تهران تهيه کرديم . همه برادران سپاه دعوت شده بودند . قبل از هر چيز نماز جماعت برپا و سپس مراسم عقد برگزار شد .
در سال 61 ، زماني که در اهواز در سپاه شاغل بود با داشتن سه فرزند ، 15 روز از سپاه مرخصي گرفت تا براي کنکور آماده شود . آزمون داد و در رشته معماري دانشگاه شهيد بهشتي قبول شد . سر کلاس هم شاگرد نمونه بود و بهترين نمره ها را مي آورد . حتي کارهاي تحقيقاتي بسياري را به صادق محول مي کردند . از جمله طراحي و نقشه برداري مدرسه عالي شهيد مطهري .
زماني که در دانشگاه بود خيلي دغدغه داشت که نمازخانه و مسجد دانشگاه را فعال کند .همزمان با تحصيل در دانشگاه در مدرسه هم تدريس مي کرد . بعضي اوقات هم با ماشين شخصي اش به مسافر کشي مي پرداخت . يک مدتي هم اوايل انقلاب در مقابل دانشگاه تهران کتابفروشي داير کرده بود با حقوق شش هزار توماني هم در دانشگاه درس مي خواند و هم خانه مي ساخت و هم خانواده اش را اداره مي کرد .
در يادگيري درسهايش خيلي زرنگ و دقيق بود و هميشه مي گفت : خواهرمن ! درس را بايد سر کلاس از استاد ياد گرفت ، اگر اين گونه شد ديگر نيازي نيست که بعدا به خودت زحمت بدهي . فقط کافيست يک مرور ساده انجام دهي .اسم اصلي اش کوروش بود . يک روز که کتابهاي درسي اش را نگاه ميکرديم . ديدم که با خودکار قرمز بالاي صفحه نوشته است ( البته قبل از شهادت ) شهيد صادق هليسائي !
متوجه شديم که نام صادق را بيشتر دوست دارد . نام فرزندانش هم زماني که در منطقه بود در خواب به او الهام شده بود . مثلا وقتي دخترش – کوثر – مي خواست متولد شود در خواب ديده بود که سوره کوثر را مي خواند ، در همين حين حضرت زهرا (س) بر او وارد شده بود . بدين ترتيب اسم دخترش را کوثر گذاشت .
يک شب که نماز شب مي خواند ، وقتي که به سجده مي رود حس ميکند که فردي نوراني سوار بر اسب در هاله اي از نور وارد خانه مي شود . همين که خواسته بود سر از سجده بردارد ، آن آقا دستش را پشت سر او گذاشته بود و گفته که لازم نيست بلند شوي ، فقط تا مي تواني سجده ات را طولاني کن ! اين کلام را سه بار تکرار کرده بود .
در آغازين روزهاي تاسيس سپاه پاسداران صادق با شوق زائد الوصفي به عضويت سپاه در آمد . در همان ابتداي ورود مسئول ناحيه دو مقاومت بسيج در اهواز ، سپس مسئول دفتر فرماندهي سپاه اهواز و بعد فرمانده سپاه اهواز شد . همچنين از مسئوليت هاي بعدي اش فرماندهي مرکز پيام تيپ امام حسن ( ع ) بود . فعاليت اصلي اش عضويت در گروه مهندسي – رزمي قرارگاه خاتم الانبيا بود . البته در عمليات هاي متعددي هم شرکت داشت از جمله طريق القدس ، بيت المقدس ، والفجر مقدماتي ، کربلاي چهار و ...
در عمليات کربلاي پنج هم به عنوان نيروي رزمي شرکت کرد و به همراه برادرش شهيد شدند .
منبع:پرونده شهيد دربنياد شهيد وامورايثارگران اهوازومصاحبه با خانواده ودوستان شهيد



وصيت نامه
بسم الله الرحمن الرحيم
اينجانب رضا هليسائي اکنون که اين وصيتنامه را مي نويسم چند ساعتي قبل از عمليات مي باشد و انديشه ام فقط حفظ اسلامعزيز و نداي حق طلبانه رهبرم که مانند نداي حسين مظلوم(ع) است مي باشد و به اين ندا لبيک گفته و خمون ناقابل خود را نثار حق و حقيقت و مظلوميت اسلام مي نمايم ، زيرا دين الهي نيازمند ياري است که با خون آن مي بايد آبياري نمود و اميدوارم که پروردگار خون بسيار اندک مرا که همانند قطره در دريا مي باشد ، مقبول درگاه خود قرار دهد .
وصيت ميکنم پدر و مادرم و همسرم و فرزندانم را تقواي الهي و صبر و مقاومت در مقابل مصائب و مشکلات که اينها چيزي نيستند جز آزمايشات الهي . از همسر بسيار خوب و مهربانم مي خواهم که در تربيت فرزندانم منتهاي سعي و کوشش خود را نبذول دارد و آنها را با اسلام و ديانت آشنا سازد و همواره پيرو ولايت فقيه باشد .
اکنون بنا به فرمان حضرت امام بودن در جبهه واجب مي باشد و من نيز جهت اداي تکليف خود اين راه را انتخاب کردم . زندگي دنيا در مقابل آخرت ارزشي ندارد ( الدنيا مزرعه الاخره ) . بدانيد که تمامي انسانها روزي از اين جهان خاکي رخت برخواهند بست و به ديار جاويد خواهند شتافت . پس چه خوش است که انسان با اعمال شايسته و صالح آخرت خود را اصلاح کند و فريب اين دنياي فاني را نخورد و چه خوش است که اين مرگ و انتقال در راه خدا انجام گيرد و براي رضاي او فعليت پذيرد. صادق هليسائي




خاطرات
مادر شهيد :
بسيار مودب و با ادب بود . با من و پدرش خيلي با احترام برخورد ميکرد . حتي اگر با او برخورد تندي مي شد به خودش اجازه نمي داد سرش را بالا بياورد و اعتراضي کند . نسبت به همه فاميل ، برادران و خواهرانش مهربان بود . خيلي خوش برخورد بود و دلرحم و خنده رو و شوخ طبع بود . از همان دوران نوجواني براي نماز اهميت فراواني قايل بود . جاذبه اش بيشتر از دافعه اش بود . اخلاقش طوري بود که آدم هايي با عقايد مختلف با او زود گرم مي گرفتند و البته رضا سعي مي کرد با افراد با عقايد مخالف خودش بحث کند و آنها را جذب نمايد .
علاقه خاص و وافري به نقاشي و درس رياضي داشت . از اينکه نقاشي مي کرد لذت مي برد ، حتي دختر ايشان هم که در رشته گرافيک تحصيل مي کنند علاقه به هنر و نقاشي را از ايشان به ارث برده است .

بعد از پيروزي انقلاب رضا اول وارد کميته هاي انقلاب شد و سپس در همان اوايل تاسيس سپاه پاسداران وارد اين نهاد انقلابي شد . از اولين روزهايي که گروهک ها در غرب و جنوب شروع به حمله و خرابکاري کردند ، رضا هم به مناطق عملياتي رفت . مدتي به همراه شهيد چمران در ستاد جنگ هاي نا منظم انجام وظيفه کرد . همزمان با اولين حمله هايي که عراق به خوزستان کرد ، رضا ماشين شخصي خودش برداشت و به سوي جبهه رفت .

پس از آن چون رشته تحصيلي رضا فني – مهندسي بود به وجود ايشان در واحد مهندسي رزمي قرارگاه خاتم الانبياء نياز ضروري بود ، لذا وارد اين واحد شد . البته رضا در عمليات هاي فتح المبين ، طريق القدس و چند عمليات ديگر حاضر بود ولي حضور ايشان بيشتر در واحد مهندسي – رزمي قرارگاه خاتم بود . در مقاومت خرمشهر به همراه شهيد جهان آرا که دوست صميمي همديگر بودند ، هم شرکت کرده بود . مدتي هم با شهيد چمران در سوسنگرد بودند .
آخرين عملياتي هم که شرکت کرد عمليات کربلاي پنج بود ، که به عنوان نيروي رزمي در اين عمليات شرکت کرده بود و در نهايت در مرحله دوم عمليات به شهادت رسيد .


درباره : شهدای استانها فرماندهان ، وصیتنامه ، خاطرات ، آثار شهدا , استان خوزستان ,
برچسب ها : هليسائي , صادق ,
بازدید : 382
[ 1392/04/28 ] [ 1392/04/28 ] [ هومن آذریان ]
مطالب مرتبط
نظر بدهید
کد امنیتی رفرش

.: Weblog Themes By graphist :.

::

اعضاء
ورود کاربران

رمز عبور را فراموش کردم ؟



عضویت در سایت
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
آرشيو مطالب
موضوعات
تازه های سایت
اخبار روز جهان
شهدای استانها فرماندهان ، وصیتنامه ، خاطرات ، آثار شهدا
نرم افزار های کاربردی
مستند
دانلود فیلمها و سریالهای ایرانی
انمیشین
فرهنگ جبهه
عملیات
شناسایی ها
نیروهای دشمن
نیروهای دشمن 2
شهدای جهاد سازندگی
آلبومها
برنامه رادیویی
خاطرات انقلاب
وطن
راهیان نور
موسیقی فیلم
سرود
موسیقی بی‌ کلام
فرزند شهید
صدای شهدا
شهید سید اهل قلم آوینی
مارش
مداحی
ايثارگران
خانواده شهدا
اولين هاي شهيدان دفاع مقدس
نوای جبهه
مطالب مفید فرهنگی ، هنری ، اینترنتی و ...
مذهبی
مجموعه پوسترهای شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس
فاتحان قله‌های جاسوسان ( شهدای صابرین )
محمد ابراهیم همت
ادعیه و مناجات
ادیه و زیارت
دانلود کتب اسلامی
پخش زنده شبکه های تلویزیونی - سراسری
دانلود تمام آثار شهید مطهری
صرفا جهت اطلاع !!!!
جلوه های ویژه
پی دی اف آموزشی
دوره آموزشي زبان فارسي
کلیپ های با کیفیت دفاع مقدس (۱)
نرم افزارهای موبایل
گنجینه اذان
والپیپرهای اسلامی
والپیپر معمولی
بخش سیستم عامل
بازی
کلیپ
شهید حاج احمد کاظمی
دانلود مجموعه کتابهای کامپیوتر pdf
اس ام اس
اصول و فروع دین
طنز و کاریکاتور
فول آلبوم های مجاز
دیگر رسانه ها
آمار سایت
بازديدهاي امروز : 1,779 نفر
بازديدهاي ديروز : 3,591 نفر
كل بازديدها : 3,714,471 نفر
بازدید این ماه : 6,114 نفر
بازدید ماه قبل : 8,654 نفر
کل نظرات : 11 عدد
كل مطالب : 4776 عدد
كل اعضا : 2 عدد
افراد آنلاین : 2 نفر

تبادل لینک

خرید بک لینک