فرهنگی هنری اجتماعی
فرهنگی هنری اجتماعی
قالب وبلاگ
ارتباط با مدیر
نظر سنجی
چه موضوعاتی مورد پسند شما هست ؟
جستجو

تبلیغات

شهبازي,ناصر

 

تنها فرزندپسر خانواده شهبازي در سال 1341 ه ش در روستاي "ياس کن" در شهرستان زنجان به دنيا آمد . پدرش با کشاورزي اين امکان را براي خانواده پنج نفره اش فراهم آورد که از نظر مالي در وضع مناسبي باشند . ناصر هنوز به مدرسه نرفته بود که او را به مکتبخانه فرستادند تا به فرا گيري قرآن بپردازد . تحصيلات ابتدايي خود را در سال 1348 در دبستان حکمت آغاز کرد و زماني که مي رفت کلاس پنجم ابتدايي را به پايان برساند پدرش از دنيا رفت . شوک از مرگ پدر سبب شد تا در سه درس تجديد شود که در شهريور ماه همان سال با آوردن نمره قبولي ، مقطع دبستان را به پايان برد .
تحصيلات راهنمايي را در سال 1353 در مدرسه روستاي ياس کن ، که اينک شريعتي نام دارد آغاز کرد . او با ورود به مرحله ي جديدي از زندگي وتحصيل خود ، دوران فقر ناشي از مرگ پدر را هم به مرور زمان تجربه مي کرد .
بعد از اتمام دوره ي راهنمايي ، خانواده شهبازي تصميم گرفتند براي ادامه زندگي به شهرستان زنجان نقل مکان کنند . بدين ترتيب ، ناصر تحصيلات متوسطه را در سال 1355 در دبيرستان شهيد محمد منتظري فعلي آغاز کرد . او مجبور شد در کنار تحصيل در يک مغازه کبابي مشغول کار شود . در همين سنين بود که مطالعه کتب سياسي و مذهبي را آغاز کرد .
در اين زمان خانواده شهبازي براي بار دوم مجبور به ترک ديار شدند . در سال 1356 به تهران مهاجرت مي کنند . اما ناصر به رفت آمد خود به زادگاهش ادامه مي دهد.ا و مسئوليت کتابخانه مسجد جامع روستا را به عهده گرفت . با رشد جنب و جوش انقلابي مردم ، ناصر هم بر فعاليتهاي انقلابي خود افزود به گونه اي که اعلاميه هايي را شخصا مي نوشت و مخفيانه توزيع مي کرد . همين امر سبب شد که مسئولين امنيتي منطقه ، کتابخانه مسجد جامع را تعطيل کنند . با پيروزي انقلاب اسلامي، او تحصيلاتش را در مقطع دوم و سوم در رشته اقتصاد در دبيرستان" زهرا ملک پور"در تهران ادامه داد .
سال 1357 انقلاب اسلامي مردم ايران بر عليه حکومت خودکامه شاه به پيروزي رسيد.ناصرخيلي خوشحال بود.
در سال 1358 هنگامي که در سال چهارم مشغول به تحصيل بود ، درس و مدرسه را رها کرد و به سپاه پاسدراران انقلاب اسلامي پيوست . با شروع جنگ تحميلي در سال 1359 به ستاد جنگهاي نامنظم شهيد چمران پيوست و به سوي جبهه ها شتافت .
بعد از مدتي حضور در جبهه هاي جنگ ، ناصر به عضويت جهاد سازندگي در آمد ؛ اما فعاليت او در اين جهاد دير زماني نپاييد و بار ديگر به سوي جبهه جنگ شتافت و در طول حضور سه ساله اش در جبهه هاي جنگ ، دو مرتبه از ناحيه پا و چشم مجروح شد .
در سال 1364 روزي با در دست داشتن مبلغي پول به منزل آمد . مشاهده دسته هاي اسکناس باعث شگفتي اهل خانه از جمله مادرش گرديد ، ماجرا را جويا شدند . ناصر در جواب گفت : اين وامي است که سپاه براي ازدواج در اختيار من قرار داده است . به اين ترتيب براي اولين مرتبه در خواست ازدواج را مطرح مي کند . مادر با وجود نياز مالي که گريبانگير خانواده بود انتظار شنيدن چنين پيشنهادي را نداشت . با وجود اين به زنجان مي روند و خانم طاهره سودي ، خواهر شهيد منصور سودي را خواستگاري مي کنند . ناصر با نوشتن بعضي از عقايد و افکار خود براي وي ، علاقه او و والدينش را نسبت به خود جلب مي کند و ازدواج آنها انجام مي شود .
به دنبال اين ازدواج ، سپاه منزلي را در اختيار آنها قرار داد که بعد از گذشت زماني با پيشنهاد ميرزا علي رستم خاني ، همان منزل به طور قسطي در اختيار خانواده شهبازي قرار گرفت . بعد از اين واقعه به سوي جبهه هاي جنگ شتافت و فرماندهي اطلاعات و عمليات را در لشکر 17 علي بن ابيطالب (ع) متقبل شد.ا و با اندک آشنايي که با زبان عربي داشت مرتبا به راديو عراق گوش مي داد و نکاتي را که فکر مي کرد اهميت دارند ياد داشت و در اختيار فرماندهان قرار مي داد . در يکي از روز هاي حضور در جبهه و جنگ جنازه يکي از نيروهاي خودي را در بالاي تپه مشاهده کرد ، تپه اي که با حضور سربازان عراقي امکان نزديک شدن به آن وجود نداشت . مشاهده اين صحنه ناصر را تحت تاثير قرار داد و احساسي آزار دهنده در او شعله ور شد . براي رهايي از اين احساس ، به دوستان همرزمش پيشنهاد کرد به اتفاق همديگر جنازه شهيد را انتقال دهند اما آنها پاسخ مي دهند که اين حيله ترفند دشمن است . اما ناصر تصميم مي گيرد به تنهايي اقدام کند . در نزديکي صبح هنگامي که همراه جنازه بر مي گردد به يکي از همرزمانش مي گويد : حالا مي توانم راحت بخوابم .
در همين دوران ، شهبازي تصميم گرفت ماکت جنگي منطقفه عملياتي را تهيه نمايد . او کار را با رسم منحني هايي روي کاغذ آغاز کرد و بر اساس اندازه هاي محاسبه شده به برش کارتن هاي مقوايي پرداخت و با دقت و حوصله خاصي تکه هاي آن را در کنار يکديگر قرار داد و ماکتي ساخت که همرزمانش با مشاهده آن ، توانايي ها و دقت او را تحسين کردند .
او چنان پايبند جبهه و جنگ بود که بعد از گذشت سه ماه از آخرين حضورش در کنار خانواده ،به ديدار همسرش که به تازگي با او ازدواج کرده بود ، نرفت و در جواب همرزم و داماد خانواده که از او مي خواهد به مرخصي برود، فقط گفت : سلام مرا برسانيد .
ناصر در طول حضور در جبهه عادت خاصي را در خود پرورانده بود ؛ عادتي که توجه ديگران را به طرف او معطوف کرده بود . در جايي که ديگران زمين را مي کندند تا در آن جانشان را از خطر محفوظ دارند او هم زمين را مي کند و قبري براي خود تهيه مي کرد و هر شب در آن مي خوابيد تا شهادت را زود تر ملاقات کند و به ديدار خدابرود .
قابليتهاي شهبازي در امور رزمي در حدي بود که سبب بروز اختلاف بين دو لشکر سپاه پاسداران انقلاب گرديد . از يک طرف لشکر عاشورا مي خواست که او را در واحد هاي عملياتي تحت نظارت خود به کار گيرد و در طرف مقابل لشکر علي بن ابيطالب (ع) از ترخيص ا و خود داري مي کرد .
اوقول مي دهد بعد از عمليات کربلاي 4 به لشکر عاشورا خواهد پيوست . اما عمليات کربلاي 4 آخرين عملياتي بود که ناصر شهبازي در آن شرکت مي کرد . در اين عمليات شهبازي در جزيره بوارين در 3 دي 1365 مورد اصابت ترکش گلوله خمپاره قرار گرفت و از ناحيه سر به شدت مجروح شد .همرزمان شهبازي تصميم مي گيرند او را به عقب منتقل نمايند اما عقب نشيني فوري و اجباري نيروها اين فرصت را از آنها گرفت و او لحظاتي پس از اصابت ترکش به شهادت رسيد . جنازه اين شهيد پس از انتقال به زادگاهش ، در گلستان شهداي زنجان به خاک سپرده شد .
منبع:فرهنگ نامه جاودانه هاي تاريخ (زندگينامه فرماندهان شهيد استان زنجان)نوشته ي يعقوب توکلي،نشر شاهد،تهران-1382



وصيت نامه
...اي خداي بزرگ اين رعد و بر ق تکان دهنده و اسطوره تقوا و جهاد و فضيلت يعني حضرت امام خميني که استکبار جهاني را به ولوله و غوغا افکنده و پيروزي ستمديدگان و نابودي ستمگران را نويد داده است؛ خود با قدرت لايزالت حفظ کن و تاظهور و حتي در کنار منجي عالم بشريت بقيه الله الاعظم امام زمان (عج) پايدار بدار .ناصرشهبازي



آثار باقي مانده از شهيد
تا مرد به تير عشق بي سر نشود
در حضرت معشوق مطهر نشود
هم دوست طلب کني و هم جان خواهي
آري ، خواهي ، ولي ميسر نشود


درباره : شهدای استانها فرماندهان ، وصیتنامه ، خاطرات ، آثار شهدا , استان زنجان ,
برچسب ها : شهبازي , ناصر ,
بازدید : 192
[ 1392/04/30 ] [ 1392/04/30 ] [ هومن آذریان ]
مطالب مرتبط
نظر بدهید
کد امنیتی رفرش

.: Weblog Themes By graphist :.

::

اعضاء
ورود کاربران

رمز عبور را فراموش کردم ؟



عضویت در سایت
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
آرشيو مطالب
موضوعات
تازه های سایت
اخبار روز جهان
شهدای استانها فرماندهان ، وصیتنامه ، خاطرات ، آثار شهدا
نرم افزار های کاربردی
مستند
دانلود فیلمها و سریالهای ایرانی
انمیشین
فرهنگ جبهه
عملیات
شناسایی ها
نیروهای دشمن
نیروهای دشمن 2
شهدای جهاد سازندگی
آلبومها
برنامه رادیویی
خاطرات انقلاب
وطن
راهیان نور
موسیقی فیلم
سرود
موسیقی بی‌ کلام
فرزند شهید
صدای شهدا
شهید سید اهل قلم آوینی
مارش
مداحی
ايثارگران
خانواده شهدا
اولين هاي شهيدان دفاع مقدس
نوای جبهه
مطالب مفید فرهنگی ، هنری ، اینترنتی و ...
مذهبی
مجموعه پوسترهای شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس
فاتحان قله‌های جاسوسان ( شهدای صابرین )
محمد ابراهیم همت
ادعیه و مناجات
ادیه و زیارت
دانلود کتب اسلامی
پخش زنده شبکه های تلویزیونی - سراسری
دانلود تمام آثار شهید مطهری
صرفا جهت اطلاع !!!!
جلوه های ویژه
پی دی اف آموزشی
دوره آموزشي زبان فارسي
کلیپ های با کیفیت دفاع مقدس (۱)
نرم افزارهای موبایل
گنجینه اذان
والپیپرهای اسلامی
والپیپر معمولی
بخش سیستم عامل
بازی
کلیپ
شهید حاج احمد کاظمی
دانلود مجموعه کتابهای کامپیوتر pdf
اس ام اس
اصول و فروع دین
طنز و کاریکاتور
فول آلبوم های مجاز
دیگر رسانه ها
آمار سایت
بازديدهاي امروز : 2,262 نفر
بازديدهاي ديروز : 3,591 نفر
كل بازديدها : 3,714,954 نفر
بازدید این ماه : 6,597 نفر
بازدید ماه قبل : 9,137 نفر
کل نظرات : 11 عدد
كل مطالب : 4776 عدد
كل اعضا : 2 عدد
افراد آنلاین : 3 نفر

تبادل لینک

خرید بک لینک